50 de școli publice din România devin din această toamnă centre pentru dezvoltarea competențelor digitale ale copiilor cu vârste între 6 și 12 ani. Unitățile de educație fac parte din rețeaua Școala din viitor și urmează să primească kituri de tehnologie prin care cei mici învață folosind realitatea augmentată și jocurile video la clasă. Se întâmplă în cadrul unui parteneriat între Fundația Vodafone România și Junior Achievement, anunță Loredana Poenaru, director educațional JA România, la Podcastul de Fapte Bune.
Învățând și făcând, asta și-au propus să ofere două organizații neguvernamentale copiilor din România: experiențe de învățare extinsă prin dezvoltarea abilităților personale și digitale ale celor mici promovând un model educațional transdisciplinar. Așa s-a născut proiectul Școala din viitor, prin care resursele educaționale și experiența internațională a Junior Achivement și a Fundației Vodafone România au fost puse împreună în beneficiul copiilor români. Cei mici, participanți la program, au astfel posibilitatea să exploreze și să înțeleagă din perspective și cu mijloace multiple lumea care se construiește și evoluează odată cu ei, explică Loredana Poenaru, director educațional JA România, invitată la Podcastul de Fapte Bune: „pentru că școala din viitor asta este: o experiență de învățare și mai vastă și adaptată la nou”. Materialele de pe platforma Școala din viitor sunt interactive și îmbină tehnologia cu învățarea prin joc și exerciții dinamice. Pe grupe de vârstă, copiii își dezvoltă abilitățile de lucru în echipă, gândirea critică, cunoștințele ce țin de ABC-ul media, protecția mediului și de combatere a hărțuirii cibernetice. Conținutul este gratuit și structurat pe module, inclusiv pentru clasele mici, astfel încât profesorii să poată derula la ore activități în format fizic, online sau hibrid, centrate pe dobândirea abilităților digitale.
Vă invităm să ascultați Podcastul de fapte bune accesând fișierul audio de la finalul acestui articol sau dând click pe clipul de la începutul acestui material.
„Tinerii de azi sunt mai creativi, au mai multă încredere în ei”, spune Poenaru în cadrul Podcastului de Fapte Bune. Întrebată unde consideră că am putea interveni ca societate în pregătirea copiilor pentru un viitor pe care nu îl cunoaștem, ea menționează responsabilitatea, sistemul de valori și oferirea unor modele de reușită prin efort susținut: „Ei (n.r. tinerii) văd modele de reușită instant. Toți vor să investească în criptomonede, toți vor să devină influenceri - lucruri care îți aduc succes financiar și personal instant. Dar lucrul ăsta trebuie înțeles și trebuie să le arătăm efortul din spate. Aici e nevoie de noi ca să le arătăm că e nevoie de răbdare și de efort”.
Loredana Poenaru amintește de un moment de la Gala Aniversară de 30 de ani a asociației pe care o reprezintă. Invitată pe scenă, pentru a primi un premiu, o elevă din București a spus că toți cei prezenți în sală o inspiră și că își dorește ca în viitor să stea și ea pe locurile din fața scenei, acolo unde stă boardul JA și top managementul unor companii de succes.
„Acestea sunt pentru noi nevoile copiilor: expunerea la modele, la oameni care să îi încurajeze că se poate, prin exemplul personal, și nevoia de a înțelege că învață ceea ce învață și cum să aplice în realitatea imediată ceea ce învață. Asta o facem cu ajutorul profesorilor colaboratori”, mai spune Loredana Poenaru.
„Sunt peste 4000 de profesori în întreaga Românie, voluntari ai asociației. Ei sunt cei care accesează resursele noastre și participă la proiecte. Nu toți predau discipline economice ori financiare”, afirmă directorul educațional al JA România: „sunt oameni care au nevoie să descopere și altceva și să ducă acest altceva către elevi: resurse educaționale care să îi ajute în orientarea profesională a tinerilor, resurse educaționale care să îi ducă spre zona de antreprenoriat”.
Invitata vorbește la Podcast despre unul dintre proiectele aflate în derulare, prin care profesori care predau discipline diverse învață cum „să introducă în disciplina pe care o predau elemente de educație financiară. Și au rezultat proiecte de lecții atât de frumoase, și le vezi cu ochii minții: cum elevii sunt la nuvela Popa Tanda (n.r. autor Ion Slavici) și analizează din punct de vedere financiar situația satului din secolul trecut. Și lucrul acesta este important, pentru că nuvela aceea nu mai rămâne în secolul trecut, ci este adusă în actualitate, iar copiii înțeleg că este un context pe care îl vedem și astăzi”.
Cum măsoară organizația JA România investiția în educația românească, cine sunt partenerii asociației în acest proces, dar și cum un viscol i-a schimbat în urmă cu 11 ani traseul profesional Loredanei Poenaru, absolventă a Universității din București, Facultatea de Științe ale Educației și ce lecții a învățat lucrând într-o organizație internațională aflați ascultând Podcastul de Fapte Bune, un proiect susținut de Fundația Vodafone România și amplificat de Republica.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.