Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

20 de motive și o concluzie simplă: „Tudorele, nu te cred”

În engleza americană, expresia „Snake Oil Salesman” (ro: vânzător de ulei de șarpe sau, cum s-ar spune pe la noi, vânzător de piei de cloșcă) îl descrie pe prototipicul șarlatan care mergea din localitate în localitate și vindea credulilor așa zise elixiruri miraculoase - „ulei de șarpe” - care ar fi vindecat multe afecțiuni. Cam orice: de la dureri de dinți și indigestie, până la impotență.

Atât bunul simț, cât și o minimă dezvoltare a gândirii critice au dotat oamenii cu o regulă simplă de gândire: ceva nu poate fi (foarte) bun la foarte multe lucruri. Dacă ceva rezolvă foarte bine o problemă, atunci e greu de crezut că e foarte bun în a rezolva multe alte probleme.

Aceeași regulă simplă de gândire poate fi aplicată, invers, și la vicii, nu doar la beneficii. Este greu de crezut că ceva (sau cineva) e foarte rău la foarte multe lucruri.

Ministrul Toader a supus reprezentanții mass-media și publicul la „moarte prin limbă de lemn” - versiunea românească a englezescului „death by power point”. Timp de 80 de minute (ceva mai puțin decât durează un meci de fotbal), ministrul Toader a înșiruit 20 de motive pentru care propune revocarea procurorului șef al DNA.

Nu voi intra în conținutul celor 20 de motive (numite de unii jurnaliști „capete de acuzare”), pentru că alți comentatori au făcut-o foarte bine deja. Eu îmi pun întrebarea de ce a fost nevoie de 20 de motive pentru a lua o decizie?

Primul semn de suspiciune că pledoaria ministrului Toader a fost un exercițiu de a vinde „ulei de șarpe” este numărul de motive invocate. De ce fix 20? De ce nu 17 sau 21? De ce a trebuit să fie un număr rotund?

Al doilea semn de suspiciune că demersul comunicațional de „moarte prin limbă de lemn” a fost doar o șarada mediatică vine de la numărul mare (nu doar rotund) de motive invocate.

Teoria deciziei ne spune că, pentru ca un om să ajungă la o concluzie rațională, sunt necesare doar câteva motive serioase. Atunci când există 1-3 argumente raționale solide, un om poate lua o decizie fără prea mare efort. 

La rândul său, psihologia deciziei ne spune că oamenii iau decizii, raționale sau nu, pe baza unui număr mic de motive (cauze) și că, după ce decizia a fost luată conștient sau nu, omul găsește/ inventează multe motive care să îi susțină decizia deja luată. În trainingurile mele în psihologia deciziei, ilustrez acest fenomen prin exemplul unui domn care a cumpărat o tigaie scumpă pentru că i-a plăcut cum „se simte în mână tigaia” și care, în drum spre casă, găsește vreo 10 explicații pe care să i le dea soției pentru că a cheltuit mulți bani pentru cea de-a 7-a tigaie din gospodărie.

Judecând doar după numărul mare de motive invocate de către ministrul justiției, pot spune „Tudorele, nu te cred!” Dacă ministrul Toader ar fi venit cu 1-3 argumente ar fi fost mult mai credibil că a luat o decizie bazată pe motive solide.

Poate că unor naivi care ar cumpăra „ulei de șarpe” numărul mare de argumente le dă impresia că decizia este bine fundamentată. Dar, pentru mine, simplul fapt că a invocat (fix) 20 de argumente este un indiciu că decizia de propunere a revocării procurorului șef DNA fusese luată de ceva vreme și nu din cauza unor greșeli indubitabile, iar „motivele" prezentate public nu sunt altceva decât fabricații (fie pentru sine, fie pentru alții) care să dea o aură de fundamentare rațională. 

„Uleiul de șarpe” vândut de Tudorel Toader va alimenta discursul altor vânzători de elixiruri miraculoase. De fapt, acesta a fost unul din scopurile exercițiului de „chinuire prin limba de lemn"-să „inund” deja proverbialul „spațiu public” cu „argumente” invocate de „însuși Ministrul Justiției”.

Un alt scop este „punerea în gardă” a CSM-ului în vederea unui viitor șah la președintele Iohannis. Dar despre asta vom vorbi într-un episod următor 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Prin inflatie de vorbe de lemn, "Tudorele, fa ceva!" a dat de macinat mult material pentru latrinele statului paralel.

    "Tudorele fa ceva" va ramane in istoria neamului, la partea aia urata, trista si cam incomoda, care se citeste in graba si pe diagonala. Mai stie cineva cine a fost Franz Gurtner?

    "Tudorele fa ceva", inainte sa faci altceva, cauta sa afli ce-a facut Otto Georg Thierack... poate te inspira!
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult