Foto: Alamy/ Profimedia
Capitala a intrat în această săptămână în scenariul roșu, odată cu depășirea incidenței de 3 cazuri de Covid la mia de locuitori, iar elevii bucureșteni fac, pentru cel puțin două săptămâni, școala online. Aproape de neconceput în urmă cu un an în România, acest mod de a preda și învăța s-a transformat, de la începutul pandemiei, din raritate în realitate pentru sute de mii de copii. „Există pentru prima dată deschidere față de acest mod de a face școală la distanță. Este, ce-i drept o deschidere forțată, nu cred că avea nimeni în plan să intre într-un proces de transformare digitală prea curând. Foarte mulți sunt încă încordați în ceea ce privește predarea online”, spune Alex Șelaru, fondatorul catalogului digital și al platformei de învățare online Edus.
De la 50, la 1.000 de școli înscrise în platforma
La începutul anului, 50 de școli foloseau serviciile de catalog digital ale Edus. Începând din martie, s-au înscris în platformă 1.000 de școli, iar reprezentanții acesteia spun că este utilizată în prezent de 60.000 de elevi, 51.000 de părinți și 11.000 de profesori. O parte din deschiderea către învățarea digitală se va păstra și după terminarea pandemiei, crede Alex Șelaru.
„Sistemul de educație și-a dat seama că asta este zona în care trebuie să meargă. Cu siguranță că va rămâne ceva. Cred că, în continuare, foarte multe școli vor prefera să lucreze și online. Cred că profesorii care își dedică timpul pentru a se specializa în direcția asta vor găsi metode în care să pună digitalul în clasă, iar noi ne gândim le metode prin care să-i ajutăm să ducă digital în clasă. Și ideea de predare online va rămâne și pentru celelalte situații în care școala trebuie să se desfășoare de acasă”, spune el.
Valoarea educativă a unui telefon mobil
Până la pandemie, copiii își foloseau dispozitivele electronice aproape exclusiv pentru entertainment, iar ceea ce făceau părinții și profesorii era să seteze limita - de timp petrecut online sau de conținut accesat. Este pentru prima dată când gadgeturile sunt percepute drept o sursă de învățare, la scară națională, iar educația își face loc în timpul petrecut online, subliniază Costina Papari, project manager Edus. „Prin tehnologie, poți să le arăți copiilor experimente pe care nu le-ai putea face în sala de clasă. Iar copiii vor vedea că poți să folosești tehnologia ca să te autoeduci într-o anumită direcție, nu înseamnă doar să pierzi vremea”, crede Costina Papari.
Alex Șelaru povestește că ideea unui catalog online pentru școli și licee i-a venit după ce și-a dat seama că la universitatea pe care a urmat-o, Româno-Americană, toate creditele și notele puteau fi accesate la distanță. Așa că s-a gândit să creeze o unealtă pentru învățământul preuniversitar. Conceput inițial pentru note și absențe, catalogul a crescut la cererea școlilor, pentru a oferi statistici și o comunicare mai bună între profesori și părinți. „Noi am primit feedback permanent de la utilizatori și, având o echipă de developeri, am putut să oferim soluțiile, la cerere, în timp real”, spune Costina Papari.
După izbucnirea pandemiei, echipa Edus a început să dezvolte mai mult platforma, care astăzi are o secțiune de teme, permite încărcarea de resurse educaționale, dar și conectarea în sistem de videoconferință, prin integrarea Zoom. Totodată, platforma le permite profesorilor să le dea elevilor teste, pentru a verifica dacă au înțeles noțiunile predate. Printr-un parteneriat cu platforma de evaluare online Brio, utilizatorii Edus vor avea acces și la testele Brio, spune Alex Șelaru.
„Ideea că elevii sunt digitalizați este oarecum falsă”
Reprezentații Edus culeg în prezent informații de la profesori, pentru a face mai ușor procesul de predare online.
„În momentul de față sunt foarte multe variante de a preda online, iar tot procesul online este la încă la început și nu s-a descoperit încă cea mai bună metodă. Există nevoie de ghidaj în continuare și există nevoie de training pentru profesori, atât pentru predarea online, cât și în legătura cu lucrurile pe care trebuie să le faci înainte de predarea online - să deschizi un calculator sau să creezi un PDF. Este nevoie constantă de creștere și training”, spune Alex Șelaru. Încă din primăvarăi, Edus a organizat cursuri de predare online pentru profesori. Mulți dintre ei nu aveau abilitățile necesare, la fel cum nu le aveau nici mulți dintre elevi.
„Ideea ca elevii știu și sunt digitalizați e oarecum falsă. Faptul că stau pe YouTube sau pe rețelele de socializare nu înseamnă că știu să realizeze un document, să lucreze Într-un PDF sau pe o platformă”, crede Alex Șelaru.
Reprezentanții Edus spun că, în timpul școlii la distanță, au descoperit o dificultate pe care o întâmpină mulți dintre profesori, aceea de a crea resurse educaționale pentru predarea online.
„Le spuneam profesorilor că pot să își încarce cursurile în platformă, iar răspunsul lor era: OK, dar unde sunt cursurile? Sunt profesori care au nevoie de conținut pentru cursurile pe care le predau online, pentru că nu le au și pentru că le este foarte greu să le facă. Poate nu au sursa, poate nu au abilitatea necesară de a scrie pe calculator, un profesor de matematică, de pildă, ar trebui să folosească un convertor de funcții pentru a-și face lecția în format digital. Asta ne-a dat nouă o serie de idei despre proiecte viitoare pe care le putem face, niște proiecte care înseamnă cu totul altceva, crearea de conținut educațional”, spune Costina Papari.
Până la sfârșitul anului, platforma Edus este oferită gratuit școlilor.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.