Astăzi, un copil ține pentru prima dată un smartphone în mână la 2-3 ani, iar un adolescent își petrece o parte semnificativă a timpului liber online. Universul digital în care au deschis ochii le-a marcat tinerilor felul de a socializa, interesele, stilul de entertainment, dar și felul de a învăța. „Copiii de astăzi cresc într-un mediu digital, cu feedback imediat. Atunci când joci un joc online, între momentul în care întreprinzi o acțiune și momentul în care afli dacă ai făcut ceva bine sau nu, trece o fracțiune de secundă. Numeroase studii arată că acest fapt le-a influențat copiilor felul de a învăța, mediul digital a schimbat învățarea. Copiii de astăzi sunt obișnuiți să învețe din experiențe vizuale, interactive, multimedia”, spune Adrian Stratulat, managing partner al iziBAC, o platformă interactivă, care se folosește instrumente din gaming pentru a-i ajuta pe liceeni să se pregătească pentru examenul de bacalaureat. Ideea ei a venit în urmă cu trei ani, când Adrian Stratulat și soția sa, Raluca, s-au gândit să transforme un dispozitiv „de pierdere de vreme” într-un ajutor în învățare.
Raluca Stratulat a absolvit Arhitectura, dar i-a plăcut, încă din facultate, să predea. „Le-a predat mai întâi colegilor, apoi a început să pregătească alți elevi să dea la Arhitectură. În 5-6 ani an pregătit mai multe generații, primii ei elevi au absolvit anul acesta. A avut o rată de succes de 100%, ceea ce este destul de admirabil având în vedere că se intră greu”, povestește antreprenorul.
După ce a urmat masterul în psihopedagogie, dar și un program de antreprenoriat la Universitatea Alternativă, Raluca Stratulat a încercat să găsească soluții la cele mai comune probleme de care se lovesc tinerii de clasa a XII-a: lipsa de motivație intrinsecă pentru studiu, faptul că pregătirea cu un profesor este costisitoare și timpul insuficient.
„Dacă ai o aplicație mobilă poți să înveți în metrou, acasă, la școală”
„Ne-am gândit: Ce se poate face? Și ne-am îndreptat spre game based learning - educație prin joc, care a devenit un fenomen destul de serios în lumea întreagă. Încercăm să rezolvăm concomitent atât problema lipsei de motivație, cât și celelalte probleme: dacă ai o aplicație mobilă poți să înveți în metrou, acasă, la școală. Așadar, a, făcut o aplicație mobilă de învățare, game-ificată și gratuită, pentru că vom monetiza doar anumite experiențe premium”, spune Adrian Straulat.
L-au cooptat în echipă pe CTO-ul Eduard Lache, care a făcut prototipul platformei, și, cu ajutorul unor profesori de liceu, dar și al unor elevi olimpici, au creat întrebările din programa de bacalaureat - între 200 și 300 pentru fiecare materie. Echipa inițială de 3 persoane s-a extins la 8, iar până acum în jur de 40.000 de absolvenți de liceu s-au pregătit cu iziBAC. Într-o lună, numărul utilizatorilor poate varia între 2.000 și 9.000 -maximum atins atunci când se apropie examenul.
Player versus player: lupte în cunoștințe din programa pentru Bac
„Experiența este una de testare, printr-o interfață de tip quiz - un fel de test grilă, cu mai multe straturi de gamificare pe deasupra. Dar asta este la o primă vedere. Ce se întâmplă în realitate este că sunt întrebări cu anumit grad de redundanță, există un algoritm adaptativ care îți dă întrebări mai grele, dacă ai un anumit nivel și întrebări mai ușoare dacă ești mai slăbuț. Experiența utilizatorilor este ceea ce se numește în educație miocroînvățare: tu studiezi bucăți foarte micuțe de informație fără să ai percepția efortului. Asta e de fapt magia din spatele iziBAC-ului. Înveți fără să-ți seama că înveți, tu ai impresia că joci un joculeț. Un joculeț în care ai puncte, leaderboard, competiții, urmează în curând să avem opțiunea player versus player, în care adolescenții or să se bată unul cu celălalt în cunoștințe din programa de la bac. Toate elementele astea sunt distractive, iar la finalul unei sesiuni medii îți dai seama: Stai un pic, că eu am învățat”, explică Adrian Stratulat.
O sesiune durează în jur de 15 minute, însă unii dintre tineri revin și se joacă de mai multe ori pe parcursul unei zile, au văzut creatorii platformei. Întrebările sunt formulate într-un stil prietenos, sunt însoțite de un element vizual - precum un gif amuzant, iar între cele patru variante de răspuns au deseori una care stârnește zâmbete. Fiecare întrebare este însoțită de o explicație suplimentară, pe care elevul o poate deschide în cazul în care are nevoie de lămuriri.
„Aruncăm din când în când pastile de umor în felul în care organizăm materia, iar în curând vom avea un pachet de boostere, care să ofere experiența jocurilor mobile. La vrei să fii miliardar, ai posibilitatea să dai deoparte 2 răspunsuri greșite și asta e un fel de superputere care îți vine mai rar. Nu influențează experiența de joc, dar când îți apare te bucuri de a și poți alege să o utilizezi sau nu. Este ca o sabie care taie dintr-o lovitură două răspunsuri greșite și rămâi cu două, arată ca un joc mobil de succes”, crede cofondatorul iziBAC. Platforma a luat câteva distincții pentru antreprenoriat social, dar și un premiu pentru inovație din partea Comisiei Europene.
„Am primit mesaje după ultima sesiune de Bac, pe unul dintre ele chiar l-am postat. Era o fată care nu a putut să se pregătească pentru biologie și a învățat la această materie doar cu iziBAC și în contextul acesta a luat 9.20”, povestește Adrian Stratulat.
Parteneriat cu platforma de testare și evaluare online Brio
Creatorii platformei lucrează la creșterea numărului de întrebări, dar și la înregistrarea unor lecții de pregătire pentru bacalaureat, ținute într-un limbaj prietenos de profesori tineri. Pe lângă pregătirea pentru bac, tinerii au posibilitatea să acceseze programe de educație civică, antreprenorială și financiară, realizate în parteneriat cu organizații precum Forum Apulum, Universitatea Alternativă și Școala de Valori.
Recent, iziBAC a încheiat un parteneriat cu platforma de testare și evaluare online Brio, care va pune la dispoziția utilizatorilor iziBAC două teste, unul inițial, gratuit, și unul de parcurs, cu ajutorul căruia pot să își măsoare progresul.
„Ne uităm acum la o expansiune în SUA - am validat funcționarea aplicației în România, știm că modelul de învățare prin joc funcționează, iar experiența pentru utilizator este plăcută și ne-am dat seama că se pretează foarte bine pentru SAT, unul dintre cele mai mari examene la nivel internațional, în SUA 2,2 milioane de elevi îl dau în fiecare an”, spune Adrian Stratulat.
În prezent dezvoltatorii lucrează la crearea unei comunități de învățare, prin adăugarea opțiunii player versus player și prin crearea forumului unde elevi mai avansați la pot oferi explicații celor care au nevoie de ajutor. Pe lângă aceasta, Adrian Stratulat își dorește să câștige de partea sa părinții și profesorii. „Există părinți și profesorii care îl recomandă. Am încercat pe site-ul nostru să le arătăm părinților că telefonul nu trebuie să fie o unealtă de distragere. Dacă ai aplicații educaționale, telefonul devine un instrument de învățare.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Leaderboard?
Dati un exemplu (unul) de cineva care a reusit sa invete cu izi asta. Va rog sa ne spuneti celelalte exemple, unde copiii nu au trecut bacu' cu izi al vostru.
Si, cum spune cineva mai jos, stiu ceva copiii care folosesc izi ?
O zi buna.