Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

8 adevăruri „românești” incomode de Ora Pământului. Ei dau sume colosale pe panseluțe, noi respirăm cel mai poluat aer dintr-o capitală europeană

Al nouălea an la rând, sărbătorim, alături de alte 100 de state ale lumii, Ora Pământului. Stingem luminile, instituțiile devin cool. Iată câteva adevăruri și câteva imagini care arată cât preț dăm noi pe calitatea mediului. O Românie care moare încet, pe care o lăsăm bolnavă moștenire generațiilor de după noi:

București este capitala cu cel mai poluat aer din Europa, dar și cu cel mai înalt nivel de poluare fonică. Ultimul studiu Eurostat arată că locuitorii săi au cel mai scăzut grad de mulțumire față de calitatea aerului pe care-l respiră.

2. Bucureștiul are cel mai mic spațiu verde pe cap de locuitor din Europa. Curtea de Conturi a stabilit într-un raport dat publicității la finalul lui 2015 că Primăria București a umflat cifrele trimise la Bruxelles, incluzând în calcule terenuri cu statut incert. În fapt, suprafața de spațiu verde/ locuitor nu ar fi de 23,1 metri pătrați, ci de 9,86 metri/ locuitor.

3. Fostul ministru al Mediului, Cristiana Pașca Palmer, atrăgea atenția în septembrie 2016 că România riscă intratea în procedura de infringement, din cauză că nu lua măsuri cu privire la calitatea aerului: „A intra într-o situație de infringement costă România și practic toți cetățenii, în prima fază aproape 1,7 milioane de euro, ca amendă, iar ulterior până la 120.000 de euro pe zi, până se rezolvă situația. Nu cred că este fair-play ca toți cetățenii României să aibă de suportat această consecință pentru faptul că Bucureștiul nu și-a făcut treaba", spunea Pașca Palmer. Socotiți și puneți în balanță cu amenzile pentru condițiile din închisori. Ați auzit vreun politician fiind interesat cu adevărat de calitatea aerului pe care-l respirăm?

4. În ciuda faptului că București rămâne capitala cu cel mai mic spațiu verde care-i revine unui locuitor, o anchetă Digi24 scoate la iveală că în ultimii 9 ani, primăriile de sector au cheltuit în afacerea Panseluța (amenajarea spațiilor verzi) nu mai puțin de 800 de milioane de euro. Sădirea floricelelor și arbuștilor, cumpărarea mobilierului stradal- cele mai multe la prețuri aberante și prin firmele de casă ale primarilor- au devenit una din cele mai profitabile scheme de fraudare a bugetelor locale. În Sectorul 3, primarul Robert Negoiță a plătit și 2000 de lei pentru un platan. O bancă în același sector a costat peste 1000 de dolari. Deși imaginea jafului este limpede, iar rapoartele Curții de Conturi arată o imagine dezastruoasă, DNA nu a început încă dosare penale în aceste achiziții.

5. Cu 800 de milioane de euro, banii aruncați de primăriile din București pentru amenajări, la un preț mediu de 11 mii de Euro/ hectar, România ar fi împădurit peste 70 de mii de hectare de teren.

6. Aceasta sunt două imagini din București, din zona centrală. Capitala este într-o situație aproape catastrofală. 

Orașul a devenit o parcare fără reguli. 

Mașini de teren sunt așezate pe trotuare, pe urmele de spațiu verde, pe trecerile de pietoni, la intrarea scărilor, pe pistele de bicicliști, la intrarea în instituții. Pietonii și bicicliștii trăiesc sub teroarea șoferilor (foto). 

7. În 2015 se estima că România pierde 3 hectare de pădure pe oră din cauza tăierilor ilegale.

8. Aceasta este o imagine cu râul Olt, la Comana. Tone de deșeuri din plastic pun în pericol atât mediul, cât și podul.

Vom lăsa un aer respirabil copiilor noștri numai dacă vom pune presiune permanentă pe primari, guvernanți și parlamentari să ia măsuri pentru a proteja mediul. Bucureștiul va deveni cu adevărat un oraș al locuitorilor săi când va impune restricții mașinilor poluante în inelele centrale, va reda trotuarele pietonilor și va amenaja sute de kilometri de piste de biciclete.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • bluenavy check icon
    Atat timp cat pentru un primar este mai profitabil sa aiba "situatii de urgenta" (cheltuieli fara transparenta) decat solutii pe termen lung (cheltuieli, licitatii si contracte supuse rigorilor) sa nu ne miram ca suntem mereu in belele.
    • Like 0
  • Cri check icon
    Deocamdata, la mai mult de 6 luni de la instalarea noii garnituri de primari ( 7 la numar pentru Bucuresti ), nu se poate vedea niciun rezultat pozitiv concret, astfel ca nu e de mirare ca nici la capitolul "poluare" nu s-a facut nimic.
    Insa noua administratie locala a Capitalei se pregatesate intens intr-un singur domeniu: ridicarile masinilor parcate neregulamentar; resuscitarea legii ridicarilor auto a fost una dintre ultimele ticalosii produse de guvernul Ciolos inainte de terminarea mandatului.
    Deja primarul sectorului 4, poreclit Baluta, si-a trimis comunitarii sa-i amendeze pe oamenii care-si parcau masinile in fatza locuintelor.
    Era furtului vehiculelor cetatenilor de catre primarii a primit unda verde de la Ciolos.
    Insa amenajarea de parcari, ce necesita si creier si bani, mai poate astepta.
    La fel ca absolut toate garniturile de primari ai Bucurestiului din 1990 incoace, actualilor edili le este mai la indemana abuzul contra cetatenilor, nesimtirea si incompetenta, decat crearea unor lucruri care sa fie intr-adevar utile pentru bucuresteni: scaderea poluarii, fluidizarea traficului, amenajarea de parcari, imbunatatirea transportului public, etc.
    Masurile de dezapezire luate in timpul iernii au dovedit ca actualii edili sunt exact la fel de incompetenti precum toti predecesorii lor din ultimii 27 de ani.
    Am tot sperat ca protestatarii frumosi si liberi din Bucuresti sa-si dovedeasca interesul , pe langa o Ordonanta cu impact asupra a doar 2-3 mii de oameni, si pentru problemele grave, reale si importante, care fac viata grea pentru cei 2 milioane de locuitori ai Capitalei.
    Bucurestiul are 7 primari, 7 garnituri de consilieri, 7 sedii de primarie, 7 divizii de functionari locali, dar 0 realizari la capitolul administratiei locale.
    • Like 1
  • check icon
    Am o observație de principiu: acel tabel nu arată că Bucureștiul este într-adevăr cel mai poluat, ci modul cum percep cetățenii („satisfaction”) dacă aerul este curat sau nu. Eu știu că Bucureștiul este cel mai zgomotos oraș din UE, nu sunt deloc sigur că este și cel mai poluat. Are, într-adevăr, mult praf, datorită solului nisipos-mâlos, călcat în roțile mașinilor și apoi aruncat în stradă, unde se înaltă în aer ca praf.
    Poate ar fi bine să vorbim la obiect și pe date clare. Percepția că orașul e/nu e poluat e una, iar măsurătorile (precise), care arată dacă este sau nu poluat e alta.
    • Like 0
    • @
      http://www.nwradu.ro/2016/01/ce-este-de-fapt-poluarea-si-cat-de-poluat-este-bucurestiul/ Si cu date.
      • Like 0
    • @ Radu Dănuţ Munteanu
      check icon
      Da, dar nu este studii sunt invocate în articol. Deci, Bucureștiul e cel mai poluat oraș al U.E., ce măsuri s-au luat? Adăugăm la asta poluarea sonoră, unde Bucureștiul stă, cred, chiar mai rău decăt la poluarea chimică.
      • Like 0
  • check icon
    „Bucureștiul are cel mai mic spațiu verde pe cap de locuitor din Europa.” Corect, așa este, de aici „soluția”: ghivece cu flori de-a lungul liniilor de tramvai de pe blvd. Ressu și Pallady; pastile înalte și cu borduri înalte, care gâtuie traficul; tufe și copăcei pe pastilele astea taman în dreptul trecerilor de pietoni, ca să nu vezi dacă traversează cineva... Și tot d-astea. De ex., blocuri noi înghesuite tot unul lângă altul, fără parcări... Dacă nu vom trece de la faza de constatări la fapte, autorul va putea publica același text și peste 5 ani și peste 50 de ani.
    • Like 0
    • @
      Spatiu - verde; un silogism inselator care tinde sa puna un accent deosebit pe "verde". Aici e inselatoria cu care ne fac ca la alba-neagra administratiile locale din ultimi 27 de ani. Nu e vorba de verde, e vorba de SPATIU. Cernobalul ne demonstreaza; la fel si Delta Bucuresti: lasati natura in pace, n-o mai abuzati cu betoanele voastre! Doar atat: dati-va oleaca la o parte, uitati de ambitiile voastre egoiste si ipocrite. Doar asa vom reusi sa lasam ceva mostenire copiilor nostri.
      • Like 0
  • Ce sa faca primarii daca romanii isi duc copiii la scoala cu masina pana in poarta scolii, sau in locul unei parcari cu plata prefera trotuarul sau spatiul verde? Ce sa faca atunci cand la primul strop de ploaie masinile se inmultesc parca si semafoarele se strica? Nu cred ca avem cel mai poluat oras, dar cred ca in privinta poluarii noi putem face mai multe decat autoritatile, tot ce ne trebuie este vointa si directia corecta.
    • Like 0
  • Iar ne luam de oportunitatea primarilor de a cumpara bancute, panselute, pixuri si de a construi terenuri de fotbal in panta? Parca Dragnea a zis ca va stabili cat de curand diferenta dintre oportunitate si legalitate "indiferent de presiuni". Ayatollahul Dragnea si CCR, daca nu o face Parlamentul pana atunci, o sa treaca la faza a 3-a a imunitatii, faza a 2-a fiind cea cu ministrii, primarii sa nu mai poata fi anchetati pentru achizitii exorbitante, pentru atribuiri directe nejustificate, fara control al calitatii si contractari oneroase cu firme de casa. Cine sunt cetatenii sa se planga, doar i-au votat pe distinsii baroni... oportunitatea izvoaste din pixul primarului. Acum degeaba ne plangem de poluare si gunoaie, poluarea caleste. Cine sunt europenii sa ne traga de maneca, noi ne luam bolizi ca soseaua e toata a noastra si aruncam totul pe fereastra chiar cand avem cos la 1 metru distanta, ca asa e moda, iar cand iesim la un gratar e musai sa aruncam resturile in rau, e bine sa beneficieze si altii de ele, asta e adevarata unitate in diversitate.
    • Like 1
    • @ Marian Cristescu
      check icon
      Ați deturnat radical sensul discuției, nu despre asta vorbește autorul. Știți bancul lui Mircea Crișan și castravetele, da?
      • Like 0
    • @
      Ia recititi punctul 4 si o sa obsrvati despre ce vorbeste. Poluarea merge mana in mana cu coruptia, cand dai bani pentru panselute si prostii, de unde sa mai ramana pentru ecologizare si alte chestii din care nu poti fura. Ca unora nu va convine adevarul, n-aveti decat sa va mintiti in continuare, ah, si nu e doar o perceptie ca orasul e cel mai poulat din UE, sunt si masuratori, le-ati fi gasit foarte usor daca ati fi dat un search pe google si n-ati mai fi atat de ocupat sa gasiti nod in papura autorului.
      • Like 1
    • @ Marian Cristescu
      check icon
      Vă spun eu, de bancul cu catravetele e vorba, :)
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult