Foto: Reginald Mathalone/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia
Dacă ați ratat cumva explozia giganticei rachete Starship de joi, o puteți revedea aici în toată splendoarea ei. Au fost patru minute de extaz și agonie pentru echipa din spatele proiectului (și a fanilor săi din toată lumea, inclusiv a subsemnatului). Angajații au ovaționat desprinderea rachetei de la sol ca și când ar fi marcat echipa lor favorită și au aplaudat la final explozia rachetei la fel ca atunci când ai tăi au pierdut meciul, dar s-au descurcat bine pe teren.
Totul a început cu lansarea propriu-zisă, amânată cu câteva minute chiar înainte de start, la fel ca în cazul primei încercări, de luni. Din fericire, nu a fost vorba de o nouă anulare a zborului. Cronometrul a pornit din nou și am putut vedea pentru prima dată 33 de motoare de rachetă pornind în același timp. În primele secunde a părut că totul merge relativ bine, dar imaginile au arătat că două și mai apoi chiar șase motoare au încetat să funcționeze. Dar nu aici a fost problema care a cauzat explozia. Momentul culminant s-a înregistrat atunci când, după circa două minute și jumătate de la lansare, naveta Starship a încercat să se desprindă de booster..
Este o procedură repetată de zeci de ori de rachetele Falcon 9 ale SpaceX, deci nu ar fi trebuit să avem emoții în acest caz. Nu a fost să fie. Inginerii vor explica în detaliu de ce nu s-au despărțit cele două părți ale rachetei, cert este că, după mai multe încercări nereușite, ansamblul a devenit instabil și, în cele din urmă, a explodat.
Explozia rachetei Starship/ Foto: Thom Baur / UPI / Profimedia
Ce înseamnă RUD
Deși explozia unei rachete după numai câteva minute este considerată a fi un eșec de proporții în industria spațială, pentru inginerii Starship și pentru Elon Musk explozia face parte din procesul de dezvoltare a giganticei rachete. Puteți savura aici o serie de explozii epice ale rachetelor Falcon 9 ale SpaceX. Ele nu i-au speriat pe ingineri, ci i-au ajutat să strângă date esențiale pentru a face rachetele mai bune. De altfel, Musk și inginerii săi evită să folosească cuvântul „explozie”, ci acronimul RUD – Rapid Unscheduled Disassembly- tradus liber „dezintegrare rapidă neplanificată”. Dacă Starship va urma calea rachetelor Falcon 9, care au explodat de multe ori până să devină cel mai folosit vehicul spațial, viitorul colonizării plantei Marte este asigurat.
De altfel, Elon Musk a lăsat un mesaj pe Twitter imediat după explozie, promițând o nouă lansare epică în câteva luni. Entuziasmul va fi garantat şi atunci.
De ce este racheta Starship aşa specială
În primul rând, dimensiunile rachetei sunt colosale. Boosterul, sau prima treaptă, este partea rachetei care desprinde întregul ansamblu de pe Pământ. Acesta are o înălțime de 69 de metri, deci mai mult de două blocuri cu 10 etaje puse unul peste altul. Diametrul este de nouă metri, iar în partea de jos sunt montate 33 de motoare de rachetă, un alt record. Deasupra acestui colos stă racheta Starship propriu-zisă, înaltă de „numai” 50 de metri, care transportă încărcătura în spațiu. Tot un record absolut este și turnul de lansare care are o înălțime de 145 de metri. Cea mai înaltă clădire din București are mai puțin de 140 de metri.
Apoi, Starship este prima rachetă din istorie care este proiectată să fie complet reutilizabilă. Este poate cea mai importantă caracteristică a rachetei, pentru că scade dramatic prețul unei lansări, un detaliu esențial dacă vrei să trimiți un milion de coloniști pe Marte, așa cum intenționează să facă Elon Musk. Să nu uităm că orice lansare a unei rachete în spațiu înseamnă acum pierderea tuturor treptelor sau măcar a unei părți din acestea.
Dimensiunea impresionată a Starship înseamnă și o capacitate de transport fără egal. Rachetele rusești trimit trei cosmonauți pe Stația Spațială Internațională în timp ce capsula Dragon, produsă tot de SpaceX, transportă patru pasageri. Cel mai mare vehicul spațial de până la Starship, naveta spațială, retrasă între timp din serviciu, transporta șapte astronauți. Starship este proiectată să transporte 100 de pasageri.
Nu în ultimul rând, motoarele Raptor, special proiectate pentru Starship, sunt remarcabile prin puterea pe care o au şi prin faptul că folosesc metanul drept combustibil, nu kerosen sau hidrogen, ca în cazul restului rachetelor utilizate în prezent. Alegerea acestui combustibil nu este întâmplătoare. Cercetătorii au descoperit că există cantități impresionante de metan pe Planeta Roşie, deci primii coloniști vor avea la dispoziție și combustibilul pentru a se întoarce acasă, în caz că nu le place noua lor casă...
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
In acelasi timp "uberizarea" calatoriei in spatiu in scopul de fapt de a obtine profituri nu stiu cat de mult ajuta la dezvoltarea unei noi tehnologii, ci disiparea fondurilor pentru a obtine un beneficiu rapid si imediat. Eu cred ca zborul in spatiu ar trebuie sa fie un efor comun al omenirii sau cel putin al unor tari cu fonduri si vizionare. Acum cine si cum sa conduca aceasta operatiune si sa administreze aceste fonduri este marea problema.