Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

A fost sau nu a fost succes? Concluziile celei mai mari explozii din istoria explorării spațiului. Pentru Elon Musk, este „business as usual”

Starship - Foto: Reginald Mathalone/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Foto: Reginald Mathalone/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Dacă ați ratat cumva explozia giganticei rachete Starship de joi, o puteți revedea aici în toată splendoarea ei. Au fost patru minute de extaz și agonie pentru echipa din spatele proiectului (și a fanilor săi din toată lumea, inclusiv a subsemnatului). Angajații au ovaționat desprinderea rachetei de la sol ca și când ar fi marcat echipa lor favorită și au aplaudat la final explozia rachetei la fel ca atunci când ai tăi au pierdut meciul, dar s-au descurcat bine pe teren.

Totul a început cu lansarea propriu-zisă, amânată cu câteva minute chiar înainte de start, la fel ca în cazul primei încercări, de luni. Din fericire, nu a fost vorba de o nouă anulare a zborului. Cronometrul a pornit din nou și am putut vedea pentru prima dată 33 de motoare de rachetă pornind în același timp. În primele secunde a părut că totul merge relativ bine, dar imaginile au arătat că două și mai apoi chiar șase motoare au încetat să funcționeze. Dar nu aici a fost problema care a cauzat explozia. Momentul culminant s-a înregistrat atunci când, după circa două minute și jumătate de la lansare, naveta Starship a încercat să se desprindă de booster.. 

Este o procedură repetată de zeci de ori de rachetele Falcon 9 ale SpaceX, deci nu ar fi trebuit să avem emoții în acest caz. Nu a fost să fie. Inginerii vor explica în detaliu de ce nu s-au despărțit cele două părți ale rachetei, cert este că, după mai multe încercări nereușite, ansamblul a devenit instabil și, în cele din urmă, a explodat.

Explozia rachetei Starship/ Foto: Thom Baur / UPI / Profimedia

Ce înseamnă RUD

Deși explozia unei rachete după numai câteva minute este considerată a fi un eșec de proporții în industria spațială, pentru inginerii Starship și pentru Elon Musk explozia face parte din procesul de dezvoltare a giganticei rachete. Puteți savura aici o serie de explozii epice ale rachetelor Falcon 9 ale SpaceX. Ele nu i-au speriat pe ingineri, ci i-au ajutat să strângă date esențiale pentru a face rachetele mai bune. De altfel, Musk și inginerii săi evită să folosească cuvântul „explozie”, ci acronimul RUD – Rapid Unscheduled Disassembly- tradus liber „dezintegrare rapidă neplanificată”. Dacă Starship va urma calea rachetelor Falcon 9, care au explodat de multe ori până să devină cel mai folosit vehicul spațial, viitorul colonizării plantei Marte este asigurat.

De altfel, Elon Musk a lăsat un mesaj pe Twitter imediat după explozie, promițând o nouă lansare epică în câteva luni. Entuziasmul va fi garantat şi atunci.

De ce este racheta Starship aşa specială

În primul rând, dimensiunile rachetei sunt colosale. Boosterul, sau prima treaptă, este partea rachetei care desprinde întregul ansamblu de pe Pământ. Acesta are o înălțime de 69 de metri, deci mai mult de două blocuri cu 10 etaje puse unul peste altul. Diametrul este de nouă metri, iar în partea de jos sunt montate 33 de motoare de rachetă, un alt record. Deasupra acestui colos stă racheta Starship propriu-zisă, înaltă de „numai” 50 de metri, care transportă încărcătura în spațiu. Tot un record absolut este și turnul de lansare care are o înălțime de 145 de metri. Cea mai înaltă clădire din București are mai puțin de 140 de metri.

Apoi, Starship este prima rachetă din istorie care este proiectată să fie complet reutilizabilă. Este poate cea mai importantă caracteristică a rachetei, pentru că scade dramatic prețul unei lansări, un detaliu esențial dacă vrei să trimiți un milion de coloniști pe Marte, așa cum intenționează să facă Elon Musk. Să nu uităm că orice lansare a unei rachete în spațiu înseamnă acum pierderea tuturor treptelor sau măcar a unei părți din acestea.

Dimensiunea impresionată a Starship înseamnă și o capacitate de transport fără egal. Rachetele rusești trimit trei cosmonauți pe Stația Spațială Internațională în timp ce capsula Dragon, produsă tot de SpaceX, transportă patru pasageri. Cel mai mare vehicul spațial de până la Starship, naveta spațială, retrasă între timp din serviciu, transporta șapte astronauți. Starship este proiectată să transporte 100 de pasageri.

Nu în ultimul rând, motoarele Raptor, special proiectate pentru Starship, sunt remarcabile prin puterea pe care o au şi prin faptul că folosesc metanul drept combustibil, nu kerosen sau hidrogen, ca în cazul restului rachetelor utilizate în prezent. Alegerea acestui combustibil nu este întâmplătoare. Cercetătorii au descoperit că există cantități impresionante de metan pe Planeta Roşie, deci primii coloniști vor avea la dispoziție și combustibilul pentru a se întoarce acasă, în caz că nu le place noua lor casă... 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este o gaura financiara pentru fiecare american platitor la contribuitia spatiala. Este o gaura financiara pentru insusi Elon Musk. De reamintit incidentul cu naveta spatiala Challanger cu echipaj uman acest episod recent StarLink fiind unul norocos dar al dracului de costisitor fiind cea mai mare racheta din gama sa cat si cea mai tehnologizata. Pot sugera ca a mai disparut o oportunitate la viitor explozia avand si o explicatie sugestiva la cat de fragile au devenit sansele omenirii de a deveni colonizatori catre alte planete indepartate. IMPREDICTIBILITATEA pluteste in aer si din punct de vedere al costurilor dar si al aspiratiilor oamenilor de stiinta la vastul cosmos ! O zi buna va doresc !
    • Like 0
  • mikirom check icon
    Din pacate se pare ca nu ati urmarit lansarea de pe canalul corect, cu comentariile originale. Racheta NU A EXPLODAT singura, ci dupa activarea de la sol a FTS (Flight Termination System), deoarece dupa pierderea a 6 motoare, din care 3 imediat la lansare, devenise incontrolabila. Se pare ca rampa nu a fost destul de rezistenta si bucati mari din ea au fost proiectate in toate directiile, o parte nimerind o masina care filma, altele deteriorand motoarele care au cedat. Din ce se vede, o serie de conducte cu oxigen lichid au cedat si de aici dezastrul care a urmat, exploziile celorlalte motoare si se pare rezeroare de metan au deformat sistemul de decuplare, care daca ar fi functionat ar fi facut posibila parcurgerea cu succes si a Stage1. Una peste alta, testul a fost un succes, deoarece s-au putut colecta multe informatii folositoare pentru viitor.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Oricat ne entuziasmam si ridicam in slavi aceste incercari timide de a ajunge in spatiu, observam ca in ciuda a peste 50 de ani de cand omul a fost pe Luna in care tehnologia s-a dezvoltat noi tot mergem pe principiul un motor mai bun si mai ieftin care sa fie reutilizat, este cheia succesului. Pentru mine nu este nici un esec si nici un succes. Sunt pur si simplu bani cheltuilti degeaba pe o tehnologie care se pare ca nu va functiona niciodata, sau chiar mai prost se pare decat ce s-a intamplat acum mult timp.
    In acelasi timp "uberizarea" calatoriei in spatiu in scopul de fapt de a obtine profituri nu stiu cat de mult ajuta la dezvoltarea unei noi tehnologii, ci disiparea fondurilor pentru a obtine un beneficiu rapid si imediat. Eu cred ca zborul in spatiu ar trebuie sa fie un efor comun al omenirii sau cel putin al unor tari cu fonduri si vizionare. Acum cine si cum sa conduca aceasta operatiune si sa administreze aceste fonduri este marea problema.
    • Like 0


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult