Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

UPDATE. Starship, cea mai mare rachetă din lume, a explodat după câteva minute de la lansare

Starship

Foto: Eric Gay / AP / Profimedia

UPDATE: Cea mai mare rachetă construită vreodată a fost lansată joi din Texas, dar a explodat la câteva minute de la decolarea într-un zbor de testare despre care reprezentanții companiei SpaceX spuneau că va fi primul pas în călătoria oamenilor către Marte. Se pare că cele două secțiuni ale sistemului de rachete – propulsorul și nava de croazieră – nu s-au putut separa corect după decolare, ceea ce ar fi cauzat explozia rachetei.

Foto: Patrick T. Fallon / AFP / Profimedia

UPDATE: Așa cum mulți se așteptau, numărătoarea inversă a fost oprită luni cu 10 secunde înainte de lansarea rachetei Starship. Am putea vedea lansarea joi, dar am putea asista la o nouă amânare. După ani de încercări, zboruri ratate și explozii spectaculoase ale unor modele de probă, este posibil, ca la orice premieră, să apară alte probleme de ultim moment. Chiar și în cazul unei noi amânări, evenimentul merită urmărit pentru că aduce cu sine o serie de recorduri care fac din Starship, produsă de compania SpaceX a miliardarului Elon Musk, o rachetă unică.

În primul rând, dimensiunile rachetei sunt colosale. Boosterul, sau prima treaptă, este partea rachetei care desprinde întregul ansamblu de pe Pământ. Acesta are o înălțime de 69 de metri, deci mai mult de două blocuri cu 10 etaje puse unul peste altul. Diametrul este de 9 metri, iar în partea de jos sunt montate 33 de motoare de rachetă, un alt record. Deasupra acestui colos stă racheta Starship propriu-zisă, înaltă de „numai” 50 de metri, care transportă încărcătura în spațiu. Tot un record absolut este și turnul de lansare care are o înălțime de 145 de metri. Cea mai înaltă clădire din București are mai puțin de 140 de metri.

Apoi, Starship este prima rachetă din istorie care este proiectată să fie complet reutilizabilă. Este poate cea mai importantă caracteristică a rachetei, pentru că scade dramatic prețul unei lansări, un detaliu esențial dacă vrei să trimiți un milion de coloniști pe Marte, așa cum intenționează să facă Elon Musk. Să nu uităm că orice lansare a unei rachete în spațiu înseamnă acum pierderea tuturor treptelor sau măcar a unei părți din acestea.

Foto: SPACEX / UPI / Profimedia

Dimensiunea impresionată a Starship înseamnă și o capacitate de transport fără egal. Rachetele rusești trimit trei cosmonauți pe Stația Spațială Internațională în timp ce capsula Dragon, produsă tot se SpaceX, transportă 4 pasageri. Cel mai mare vehicul spațial de până la Starship, naveta spațială, retrasă între timp din serviciu, transporta 7 astronauți. Starship este proiectată să transporte 100 de pasageri.

Întoarcerea navetei este în egală măsură un record în sine. Niciodată până acum nu au încercat inginerii să aducă pe pământ un corp artificial atât de mare care să rămână intact până la aterizare. Scutul termic, care a cedat în cazul navetei Columbia în 2003, va juca și acum un rol crucial. La revenirea pe Pământ, naveta va plana pe „burtă” până în apropierea rampei de aterizare. În acel moment, va face un ”flip” și va reveni la poziția verticală, iar la câțiva zeci de metri de sol racheta va fi prinsă de două brațe enorme plasate pe turnul de lansare.

Un alt aspect remarcabil este modul în care este construită racheta Starship. Folosește materiale ieftine, precum oțelul, motoare ușor de produs în masă la costuri scăzute și software performant și verificat cu ocazia lansărilor rachetelor Falcon 9, care sunt trimise cu o cadență de una la câteva săptămâni.

Având în vedere toate aceste recorduri, Starship va schimba radical industria spațială. Costul unei lansări va deveni comparabil cu al unui zbor de avion, deschizând drumul exploatării altor planete, dezvoltării unor orașe spațiale și colonizării altor astre. Dar, mai întâi, Starship trebuie să zboare și să aterizeze cu succes.

Anunțând pe Twitter (rețea socială pe care o deține) iminenta lansare a rachetei, Elon Musk a scris ”Success maybe, excitement guaranteed!” (Succes poate, entuziasm garantat!)

Putem urmări împreună lansarea Starship luni sau în viitorul foarte apropiat aici

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon bani - card

Cu siguranţă că banii sunt o componentă importantă a vieţii curente, nu doar a adulţilor ci şi a adolescenţilor, sau chiar copiilor, începȃnd de la o vȃrstă destul de fragedă. Toţi vedem banii ca sursa de asigurare a traiului de zi cu zi, dar oare este aceasta singura lor funcţie? Cu siguranţă nu, şi pentru că subiectul psihologiei banilor este destul de complex, am decis să îl detaliez, nu în unul, ci într-o serie de articole. foto: Profimedia

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult