Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

A renunțat la corporație și mizează pe un business cu prăjituri din legume. Andra Robitu, Bakuko: „Afacerea este și un exemplu pentru copiii mei. Ca să vadă că se poate și altfel, că nu ești doar o rotiță într-un sistem”. Republica antreprenorilor

Bakuko- A renunțat la corporație și mizează pe un business cu prăjituri din legume.

Morcov, sfeclă roșie, vânătă, dovlecel și păstârnac. Ingrediente clasice pe care mai toată lumea le poate transforma într-o supă sau o mâncare cu legume, dar pe care Andra Robitu le folosește ca bază pentru deserturi. Dincolo de celebrul, de acum, tort de morcovi sau tortul red velvet, Andra face și prăjituri cu dovlecel și lămâie, negrese cu vânătă, dar și chec, brioșe și biscuți cu păstrânac. În copilărie petrecea timp cu mama în bucătărie, iar nevoia de a pregăti dulciuri sănătoase pentru copii au impulsionat-o să experimenteze diverse combinații. Mai târziu, când și-a dat seama că un job într-o corporație nu îi lasa prea mult timp liber și din dorința de a avea un program mai flexibil, s-a hotărât să își deschidă un business și să se dedice unui lucru pe care să îl facă cu pasiune. Și așa a apărut Bakuko. Dincolo de ingredientele inedite pe care le folosește, Andra mizează pe personalizarea produselor și vrea să rămână în zona de artizant, pentru că numai astfel poate rămâne în legătură directă cu clienții săi.

„Am plecat cu viziunea de a personaliza produsele. Să zicem că îți este poftă de ciocolată cu vișine. Nu am o astfel de prăjitură, dar o pot face. Și îi încurajez pe oameni să îmi spună ce ar vrea să mânânce, ce le-ar plăcea. De aici am plecat. Și am clienți care sunt deschiși la asta, care vor să îi surprinzi. Alții însă îmi trimit direct fotografia cu produsul pe care și-l doresc. Și atunci a trebuit să mă adaptez. Dar nu aș vrea să renunț la partea asta în care eu vorbesc cu clientul și aflu ce vrea. Produsul meu trebuie să fie un răspuns la ce își dorește el”, spune Andra. 


În afară de deserturile care au ca ingrediente legume, a căror utilizare permite un adaos mai mic de zahăr, făină, unt sau ouă, Andra face și prăjituri clasice și tradiționale, unde nu vrea să inoveze, pentru că sunt deserturi „cu amintiri și cu altă energie, niște ancore ale gustului, care nu trebuie alterate”.

Și pentru că merge pe principiul `S-a cerut. Facem!’, a făcut și cozonac, chiar și colivă, dar și un tort cu reducție de vin sau un tort cu brânzică preparată în casă din laptele și iaurtul pe care le consuma, de obicei, sărbătoritul: un bebeluș de 9 luni. A schimbat chiar și smântăna pe care o folosea pentru frișcă cu brandul indicat de client sau a găsit alternative pentru cei cu intoleranțe la lactate sau gluten, ori pentru cei care nu vor să consume zahăr deloc.

Indiferent de ingrediente, Andra subliniază faptul că desertul rămâne desert și nu poate înlocui o masă, chiar dacă are în compoziție legume. „Desertul pentru mine este o emoție. Îl mânânci la sfârșitul mesei, când nu mănânci de foame, alături de alți oameni, social. Nu îi dăm copilului negresă cu vânătă, care are 70% cacao, doar ca să mânânce vânătă”.

„Am obținut finanțare prin Strat-up Nation, iar proiectul l-am implementat cu Ana în cărucior”

Andra are doi copii și spune că aceștia au reprezent un „combustibil forte” pentru ea. În concediul de maternitate cu primul copil și-a făcut un blog culinar, iar la al doilea a aplicat pentru Strat-up Nation, program prin care a obținut o finanțare de 40.000 de euro, în toamna lui 2017.

„Pe când al doilea copil avea 6 luni, a apărut Strat-up Nation, iar soțul meu m-a încurajat să aplic. Și ne-a ieșit. Iar apoi, toată implementarea proiectului am făcut-o cu Ana în cărucior. A fost o mare provocare pentru că nu știam nimic despre acest domeniu. Ce cuptor îmi trebuie, ce ustensile, furnizori, buget. Aveam niște bani pe care trebuia să-i folosesc cât mai bine. Și fiind un proiect finanțat de stat, au fost multe reguli de respectat pentru că altfel riscai să nu îți deconteze cheltuielile”, povestește Andra.


Găsirea unui spațiu care să corespundă normelor impuse de tipul său de activitate, nu a fost deloc ușoară, iar în momentul în care l-a găsit, acesta a fost spart. Așa că a trebuit să înceapă din nou căutările, care, din fericire, nu au durat decât trei zile. Și pe care acum îl consideră mult mai bun decât primul, dar în care a trebuit să investească bani din fonduri proprii pentru reamenajare.

A fost nevoie de aproximativ un an pentru a porni afacerea, iar Andra a ales să mergă în paralel și la serviciu, atunci când a venit vremea să se întoarcă. „Am plecat abia în februarie 2019. Mi-a fost frică să renunț brusc pentru că aveam destule cheltuieli. În plus, așa am putut să promovez și afacerea, printre colegi. Pe de altă parte, am avut nevoie de o perioadă de testare, de lucru efectiv în laborator, pentru că lucrurile nu se întâmpla la fel ca în bucătăria ta. Apoi nu știam piața, trebuia să văd ce se cere”, explică Andra.

„La începutul pandemiei, am crezut că se va termina tot”

Andra lucrează pe bază de comenzi, iar toate vin pe bază de recomandări. Nu a investit foarte mulți bani în marketing pentru că nu are o capacitate de producție foarte mare, iar în acest moment lucrează singură și se ocupă de toate aspectele business-ului, inclusiv de administrare.

„Dacă fac o campanie pe Facebook și îmi vin, de exemplu, 100 de comenzi, nu am cum să livrez până a doua zi. Nu aș avea timp nici măcar să vorbesc cu ei. Acum însă merg la curs de e-commerce pentru că trebuie să învăț îmi calibrez foarte bine campaniile. Mai ales că acum știu ce fac, știu care e răspunsul în piață, și pentru că e momentul să îmi cresc plaja de clienți, în condițiile în care cei actuali nu pot împrăștia mai mult vorba”, spune Andra.

Și cu atât mai mult cu cât, așa cum s-a întâmplat cu business-urile din această zonă, pandemia a adus o scădere semnificativă a vânzărilor.

„La începutul pandemiei, am crezut că se va termina tot. Numai că fiind în proiect, trebuia să îl duc mai departe. Iar anul începuse foarte bine, aveam comenzi și pentru evenimente programate în vară. Avantajul meu a fost că nu aveam deschidere la clienți, nu am angajați, și am așteptat să văd ce se întâmplă. Mă așteptam să nu am deloc comenzi, dar am primit pentru torturi de 1 kg-1,5 kg, pe care le trimiteam prin Bolt. Și am avut suficiente comenzi cât să pot să-mi plătesc taxele și chiria”, explică Andra.

În ciuda perioadei dificile pe care o traversează, Andra spune că, deși muncește mult mai mult decât atunci când era angajată în corporație, are o altă statisfacție.

„La corporație este călduț, are cineva grijă de tine. Atunci când ești tu cu tine, sunt toate pe tine, dar ai un sentiment de libertate. O libertate asumată. Dar contează mai mult pentru psihicul tău să faci ceea ce îți place și să ai flexibilitate pentru a putea petrece timp și cu copiii. Și mai e un aspect. Afacerea este și un exemplu pentru ei. Ca să vadă că se poate și altfel, că nu ești doar o rotiță într-un sistem”, încheie Andra. 

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? 

Nebunie, clar!

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? 

Răbdare.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? 

Nu, că nu am voie pentru că este un contract și pentru că am copiii încă mici și vreau să îi am lângă mine.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? 

Am citit tot timpul semnele. De câte ori am fost jos, s-a întâmplat în așa fel încât să merg mai departe.

Ce este antreprenorul? 

Este cel care muncește și gândește.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 

40.000 euro (Strat-up Nation) plus investiții din fonduri proprii

Numar de angajati

 2

Timp de recuperare a investiției: 

Nu mi-am pus încă această problemă.

Cifră de afaceri: 

60.000 de lei

Profit: 0  

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • vvesca check icon
    Cum ma pot abona la site-ul Dvs. Am fost candva abonata cu adresa de serviciu dar nu mai reusesc cu adresa personala vvesca@yahoo.com Poate ma ajutati Dvs. Multumesc
    • Like 0
  • Strat-up Nation ? Strat-up Nation și tot așa în tot articolul. Poate Start-up Nation ! Nici atâta nu se cunoaște cum îi spune programului ? Ce credibilitate să mai ai în rest dacă un jurnalist cu vechime scrie așa ceva ?
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult