Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Această creștere de 40 la sută este o iluzie: pensia reală va scădea

pensionari - cumparaturi

 Foto Inquam Photos / George Călin

Creșterea pensiilor cu 40% este una dintre măsurile populiste eficiente pentru acei actori politici care urmăresc un câștig electoral pe termen scurt, dar ignoră cele mai elementare realități economice.

Este eficient pentru că mulți oameni vor saluta această inițiativă, bucuroși că le vor crește pensiile cu 40%. Ce nu poate fi bine aici, mai ales pentru o majoritate a pensionarilor aflată deja la limita subzistenței?

Din păcate această creștere nominală este o iluzie. Ceea ce contează este creșterea reală și capacitatea statului de a susține în fiecare an această creștere.

De unde plecăm

România a intrat în criza Covid cu niște fundamente macroeconomice slăbite deja de ani de politici publice iresponsabile, cu deficite gemene în creștere (deficitul bugetar și deficitul de cont curent) și cu un model de creștere economică dezechilibrat, bazat pe consum privat (la rândul lui susținut din îndatorare în creștere) și mai puțin pe investiții. 

Țările cresc prosperitatea cetățenilor lor prin creștere economică. Măsura, imperfectă, este PIB pe cap de locuitor. Această creștere dacă este superioară creșterii populației duce în timp la o îmbunătățire a nivelului de trai.

România a plecat de foarte jos după revoluție și a urmat o traiectorie ascendentă a nivelului de trai, însă cu multe piedici și cel puțin două scăderi importante, în 2008 și acum.

Această creștere haotică însă a fost foarte inegală și nu s-a tradus decât în parte într-o economie sustenabilă care să ridice toate regiunile țării.

În esență, creșterea economică depinde de 3 factori: capital, forță de muncă și tehnologie.

Pentru România principalele contribuții au fost aduse de forța de muncă printr-o creștere a productivității față de epocă ceaușistă și în parte de capital prin importul de investiții străine care au susținut un deficit de cont curent structural.

Tehnologia este cea care face diferența însă între o țară dezvoltată și o țară în curs de dezvoltare. Tehnologia sau productivitatea totală a factorilor de producție e un concept greu de măsurat, dar în esența reprezintă modul mai eficient în care sunt organizate producția, infrastructura țării și alte realități structurale.

Pe măsură ce economia României s-a dezvoltat și am avut acces la Uniunea Europeană, unul dintre efecte a fost orientarea creșterii economice către consum și mai puțin către investiție, așa cum am văzut mai sus. Asta înseamnă că o mare parte din consum a fost acoperit din datorii, reflectate în datoria publică care este în creștere și datoriile private care o parte se regăsesc în contul curent. Acest dublu deficit este comun țărilor în curs de dezvoltare și este o sursă de instabilitate pentru o țară fără suveranitate monetară deplină ca România, expusă la fluctuațiile comerciale internaționale și la volatilitatea investițiilor străine. 

Pe termen lung însă, reducerea productivității muncii influențată de realitatea demografică și de scăderea populației cât și incapacitatea de a dezvolta o bază de capital la standarde înalte va duce la o reducere a creșterii potențiale la un nivel care va bloca standardul de viață fără o accelerare a tehnologiei.

Astfel, perspectivele de creștere pe termen lung sunt destul de sumbre, în linie cu îmbătrânirea populației și cu fluxul migratoriu negativ (România a pierdut o treime din populația tânără). Creșterea economică va depinde mai mult ca oricând de progresul instituțional, de investițiile în infrastructură, de avansul tehnologic și de capacitatea de a accesa și de a utiliza productiv ajutoarele de la Uniunea Europeană.

Criza a adâncit problemele structurale și mai ales a arătat limitele de intervenție ale politicilor publice. În timp ce politica monetară și-a jucat rolul său limitat într-o țară emergentă prin relaxarea monetară și demararea unui program de cumpărare de obligațiuni publice, cât și prin evitarea unei deprecieri catastrofale a leului, politica fiscală a fost pusă sub presiune de gradul deja ridicat de cheltuieli guvernamentale cu pensii și salarii (peste 70% din veniturile fiscale în 2019) și de măsurile de contracarare a crizei care au împins deficitul la peste 6,5% din PIB în acest an.

Cercul vicios al pensiilor

În acest context, creșterea pensiilor nu va face decât să crească deficitul la un nivel nesustenabil de peste 12% în 2021, ceea ce va duce cheltuielile guvernamentale cu salarii și pensii la peste 90% din rețetele fiscale. Datoria publică riscă să atingă pragul de alertă de 60% din PIB în 2022, în condițiile în care 50% din datoria publică este în monedă străină. 

 Aceste evoluții macroeconomice vor declanșa fără doar și poate o degradare a ratingului suveran în condițiile în care outlook-ul agențiilor de rating este negativ, ceea ce va împinge în sus costul datoriei publice, mărind povara bugetară, având în vedere ponderea și structura datoriei publice.

Simplu spus, România va avea nevoie de bani suplimentari pentru a susține aceste creșteri. Nu îi va putea obține de pe piețele externe cu un rating de junk, așa că bătălia va fi dată cu BNR, pentru ca banca centrală să creeze rezerve noi pentru a cumpăra noile datorii în lei. Această inundare a pieței cu lei va devaloriza și mai mult moneda națională, forțând BNR să cedeze o parte din rezervele valutare și va crea o inflație rapidă în condițiile în care mai mulți lei vor circula în contrapartidă cu mai puține bunuri (importuri mai scumpe, producție locală mai scumpă) care se vor scumpi și sub efectul măririlor previzibile de taxe pentru a acoperi un deficit nesustenabil.

Asta va duce rapid spre incapacitate de plată, pensiile mărite nu vor mai putea fi plătite la un orizont de timp de maxim 2 ani, România va fi obligată să-și restructureze datoria prin ajutor FMI, care va impune o austeritate forțată care va trimite toate veniturile reale în jos.

Concluzia sumbră: acest +40% se va transforma rapid într-un 0% pe termen mediu, cu efecte catastrofale și de durată asupra stabilității macroeconomice. Sărăcia relativă și absolută vor crește, pensiile reale vor scădea, calitatea serviciilor medicale va scădea și prețul acestora va crește, iar creșterea economică va fi afectată și mai mult.

Această iluzie a bunăstării prin creșteri nominale din pix este o mascaradă politică folosită de politicieni fără scrupule pe care nu-i interesează de fapt viitorul și bunăstarea oamenilor. Ea nu va contribui la creșterea standardului de trai al pensionarilor, ci va reduce bunăstarea tuturor. Nu este o rețetă pentru dezvoltare, ci un drum spre sărăcie generalizată.

Articol publicat și pe blogul autorului 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Delia MC Delia MC check icon
    Lumea uită că nici atunci cand a fost propus nu era de unde! Că dacă era, se făcea! Psd vor să scoată castanele din foc cu mâna altora. Împovărează bugetul pentru a da vina pe următorii, în cazul în care ei acum nu câștigă. Și așa se asigură că cel mai târziu după, vor fi iar votați. Iată dansul macabru a succesiunii psd la guvernare. Merge, că omul se uită la antene și are memorie scurtă. Atât de scurtă, că au uitat momentul 2010, când FMI, după ce nimeni n-a mai vrut să ne împrumute, a pus condiția să se facă economie drastică și n-a mai fost altceva posibil decât tăieri. De salarii, că de pensii nu s-au putut atinge direct. Fiindcă CCR de atunci n-a permis. Acum CCR stă sluj în fața psd, deci tăieri de pensii n-ar fi deloc improbabile. Cu o mână dai, cu alta (ești pregătit să) iei. Iar acum nu-i tocmai criză dar scădere economică da.
    Așa-i când pui carul înaintea calului. Când cheltuiești ce nu ai. După câteva luni de bucurie, ani de sărăcie.
    Iar dacă vin ei, tot nu vor putea să le mărească! Ar amâna, că bani din joben n-au cum să scoată! Nu dau 2 bani pe pensionari, îi folosesc cu cinism... cu 5 zile înainte de alegeri! De unde grija asta subită? Simplu: alegerile locale " dau tonul " celor parlamentare iar în disperare promulgă omul și traiectoria Lunii de pe cer...
    • Like 1
  • Nume check icon
    Argumentele sunt logice si clare pentru persoane care cat de cat inteleg fenomenul economic, sunt persoane care castiga peste media nationala, lucreaza in mediul privat si in general au simpatii politice mai spre dreapta.
    Intrebarea este cum prezinti aceste argumente pentru cineva care are putina scoala, care nu are o problema cu "junk-ul" pentru ca el fiind mai in varsta are tot timpul junghiuri - pe stanga in general - are si el deficit de cont curent, dar la magazin pe caiet, pe care trebuie sa il plateasca cand vine pensia lui de pana in 2000 de lei, ca sa il convingi sa nu voteze psd-ul?
    Aici este marea problema la fiecare patru ani. Cum poti sa ajungi la sufletul acestor persoane sa iti dea votul tau si sa astepte si sa rabde pana cand lucrurile vor fi bine in Romania? De aceea un partid cinic si diabolic ca psd-ul va rezista in continuare pentru ca va sti cum sa abordeze aceasta patura sociala, chiar daca nu moral si corect fata de ceilalti, Ceilalti mai putin. Poate PNL-ul si o parte din PMP prin prisma "experientei" de 30 de ani in Romania, dar USR si PLUS in nici un caz. Si cred ca nici nu vor si nici nu le face placere sa se coboare la nivelul lor. Ceea ce nu ii va ajuta deloc ca sa ajunga vreodata al putere.(vezi % de 18% de nehotarati din Bucuresti).
    • Like 6
    • @ Nume
      V-am dat ,like ,Asa este , psd-ul ofera ,,marul otravit ,,electoratului cu scoala putina si minte la fel , mai ales ,asistatii sociali care sunt sub ,,umbrela baronului local ,,, si pot fi manipulati cum vrea,,muschii lui,, Aici este pericolul mare, Cat despre maj cu 40 % ,sa fim sinceri ca nici ,EI psd-istii nu cred ca este posibil ,dar acesta este menirea lor ,sa provoace si sa dezbine ,Pentru ca la acest capitol sunt bun profesionisti ,,
      • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult