Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Acest om a creat imperiul McDonald’s în doar 5 ani. Până la 52 de ani a fost un simplu vânzător și nu avea bani să-și plătească ratele la bancă

Ray Kroc

 Foto Guliver/Getty Images

Voi știți care este principala activitate de business a lui McDonald’s?

Această întrebare a fost pusă de Ray Kroc (fondatorul Mc) studenților de la Harvard. Studenții au început să râdă.

„Domnule Kroc, toată lumea știe că McDonald’s face hamburgeri”

Ray Kroc a râs.

„Gresit. McDonald’s nu face hamburgeri. McDonald’s este o companie de real estate (imobiliare)”.

85% dintre magazinele McDonald’s sunt în franciză. McDonald’s cumpără terenurile și le închiriază francizaților. Veniturile din chirii reprezintă 80% din veniturile McDonald’s. McDonald’s este al doilea proprietar din lume de terenuri, după Biserica Catolică.

Ray Kroc a văzut magazinul fraților Richard and Maurice McDonald când avea 52 de ani. Ray Kroc venise să le vândă fraților McDonald aparate pentru milkshake.

A comandat un meniu de hamburgeri și s-a așezat la masă. Incredibil, comanda i-a venit după un minut. În anul 1955 comanda la un restaurant venea după cel puțin jumătate de oră.

În acel moment Ray Kroc a înțeles că a găsit fabrica perfectă. Această fabrică livra un produs într-un timp extrem de rapid și la același nivel de calitate.

Când mergi într-un oraș nou, unde nu cunoști niciun restaurant, unde mănânci? Cel mai probabil la Mc.

Un eveniment amuzant s-a întâmplat la Olimpiada de la Rio de Janeiro. Organizatorii construiseră 3 cantine pentru sportivi. Dar sportivii stăteau la cozi foarte mari pentru a cumpăra de la Mc. Întrebați de ce preferă mâncarea de la Mc, au răspuns că s-au antrenat 10 ani pentru Olimpiadă și nu vor să o rateze pentru probleme la stomac.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am citit mai multe comentarii si am ramas foarte dezamagit. Majoritatea comentatorilor au incercat sa ne arate ca mai exista si alte francize, si s-au pierdut in explicatii tehnice despre functionarea francizelor, dar nu au vazut (sau s-au facut ca nu vad) esenta stirii, si anume ca acest imperiu a fost realizat IN NUMAI 5 ANI!. E ca si cum as prezenta o stire despre un sportiv care a alergat 100 m. plat in 9 secunde, iar comentariile ar fi: " si altii alearga" ba unii s-ar fi ocupat de anatomia genunchiului la om. Ce sa cred? ca e vorba de cecitate functionala, sau de tentativa de a minimaliza efectul, mai ales ca se petrecea in State?
    • Like 0
  • Asa ceva nu se poate intampla decat in SUA. Va rog sa-mi dati exemple si din Franta, Germania, Italia, Benelux, etc., daca stiti, dar cred ca nu veti gasi.
    De aceea SUA este si va fi number one across the world!
    • Like 0
  • check icon
    Nu e singura firmă care trăiește din francizat, e la modă de zeci de ani. De ex. toate benzinăriile marilor branduri sunt în franciză, firmele de curierat, inclusiv Amazon, industria ușoară la fel, etc.
    • Like 0
  • Nume check icon
    De acord, dar ca un francizat sa reuseasca sa plateasca chiria - care nu cred ca este prea mica - trebuie sa aiba vanzari suficiente ca sa isi acopere costurile operationale, chiria si sa ramana si cu un profit.
    Prin urmare cheia succesului este totusi vanzare de hamburgeri.
    • Like 0
    • @ Nume
      Corect. Si ducand mai departe argumentul. Ca Mcdonald's sa poata investi in teren ca sa-l poata inchiria mai depate, chiria nu poate fi neglijabila, lucru ce pune cu atat mai mult presiune pe profitul din hamburgeri.
      • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult
text: Radu Georgescu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon