Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Acest om a creat imperiul McDonald’s în doar 5 ani. Până la 52 de ani a fost un simplu vânzător și nu avea bani să-și plătească ratele la bancă

Ray Kroc

 Foto Guliver/Getty Images

Voi știți care este principala activitate de business a lui McDonald’s?

Această întrebare a fost pusă de Ray Kroc (fondatorul Mc) studenților de la Harvard. Studenții au început să râdă.

„Domnule Kroc, toată lumea știe că McDonald’s face hamburgeri”

Ray Kroc a râs.

„Gresit. McDonald’s nu face hamburgeri. McDonald’s este o companie de real estate (imobiliare)”.

85% dintre magazinele McDonald’s sunt în franciză. McDonald’s cumpără terenurile și le închiriază francizaților. Veniturile din chirii reprezintă 80% din veniturile McDonald’s. McDonald’s este al doilea proprietar din lume de terenuri, după Biserica Catolică.

Ray Kroc a văzut magazinul fraților Richard and Maurice McDonald când avea 52 de ani. Ray Kroc venise să le vândă fraților McDonald aparate pentru milkshake.

A comandat un meniu de hamburgeri și s-a așezat la masă. Incredibil, comanda i-a venit după un minut. În anul 1955 comanda la un restaurant venea după cel puțin jumătate de oră.

În acel moment Ray Kroc a înțeles că a găsit fabrica perfectă. Această fabrică livra un produs într-un timp extrem de rapid și la același nivel de calitate.

Când mergi într-un oraș nou, unde nu cunoști niciun restaurant, unde mănânci? Cel mai probabil la Mc.

Un eveniment amuzant s-a întâmplat la Olimpiada de la Rio de Janeiro. Organizatorii construiseră 3 cantine pentru sportivi. Dar sportivii stăteau la cozi foarte mari pentru a cumpăra de la Mc. Întrebați de ce preferă mâncarea de la Mc, au răspuns că s-au antrenat 10 ani pentru Olimpiadă și nu vor să o rateze pentru probleme la stomac.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am citit mai multe comentarii si am ramas foarte dezamagit. Majoritatea comentatorilor au incercat sa ne arate ca mai exista si alte francize, si s-au pierdut in explicatii tehnice despre functionarea francizelor, dar nu au vazut (sau s-au facut ca nu vad) esenta stirii, si anume ca acest imperiu a fost realizat IN NUMAI 5 ANI!. E ca si cum as prezenta o stire despre un sportiv care a alergat 100 m. plat in 9 secunde, iar comentariile ar fi: " si altii alearga" ba unii s-ar fi ocupat de anatomia genunchiului la om. Ce sa cred? ca e vorba de cecitate functionala, sau de tentativa de a minimaliza efectul, mai ales ca se petrecea in State?
    • Like 0
  • Asa ceva nu se poate intampla decat in SUA. Va rog sa-mi dati exemple si din Franta, Germania, Italia, Benelux, etc., daca stiti, dar cred ca nu veti gasi.
    De aceea SUA este si va fi number one across the world!
    • Like 0
  • check icon
    Nu e singura firmă care trăiește din francizat, e la modă de zeci de ani. De ex. toate benzinăriile marilor branduri sunt în franciză, firmele de curierat, inclusiv Amazon, industria ușoară la fel, etc.
    • Like 0
  • Nume check icon
    De acord, dar ca un francizat sa reuseasca sa plateasca chiria - care nu cred ca este prea mica - trebuie sa aiba vanzari suficiente ca sa isi acopere costurile operationale, chiria si sa ramana si cu un profit.
    Prin urmare cheia succesului este totusi vanzare de hamburgeri.
    • Like 0
    • @ Nume
      Corect. Si ducand mai departe argumentul. Ca Mcdonald's sa poata investi in teren ca sa-l poata inchiria mai depate, chiria nu poate fi neglijabila, lucru ce pune cu atat mai mult presiune pe profitul din hamburgeri.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult
text: Radu Georgescu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon