Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Acest om a creat imperiul McDonald’s în doar 5 ani. Până la 52 de ani a fost un simplu vânzător și nu avea bani să-și plătească ratele la bancă

Ray Kroc

 Foto Guliver/Getty Images

Voi știți care este principala activitate de business a lui McDonald’s?

Această întrebare a fost pusă de Ray Kroc (fondatorul Mc) studenților de la Harvard. Studenții au început să râdă.

„Domnule Kroc, toată lumea știe că McDonald’s face hamburgeri”

Ray Kroc a râs.

„Gresit. McDonald’s nu face hamburgeri. McDonald’s este o companie de real estate (imobiliare)”.

85% dintre magazinele McDonald’s sunt în franciză. McDonald’s cumpără terenurile și le închiriază francizaților. Veniturile din chirii reprezintă 80% din veniturile McDonald’s. McDonald’s este al doilea proprietar din lume de terenuri, după Biserica Catolică.

Ray Kroc a văzut magazinul fraților Richard and Maurice McDonald când avea 52 de ani. Ray Kroc venise să le vândă fraților McDonald aparate pentru milkshake.

A comandat un meniu de hamburgeri și s-a așezat la masă. Incredibil, comanda i-a venit după un minut. În anul 1955 comanda la un restaurant venea după cel puțin jumătate de oră.

În acel moment Ray Kroc a înțeles că a găsit fabrica perfectă. Această fabrică livra un produs într-un timp extrem de rapid și la același nivel de calitate.

Când mergi într-un oraș nou, unde nu cunoști niciun restaurant, unde mănânci? Cel mai probabil la Mc.

Un eveniment amuzant s-a întâmplat la Olimpiada de la Rio de Janeiro. Organizatorii construiseră 3 cantine pentru sportivi. Dar sportivii stăteau la cozi foarte mari pentru a cumpăra de la Mc. Întrebați de ce preferă mâncarea de la Mc, au răspuns că s-au antrenat 10 ani pentru Olimpiadă și nu vor să o rateze pentru probleme la stomac.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am citit mai multe comentarii si am ramas foarte dezamagit. Majoritatea comentatorilor au incercat sa ne arate ca mai exista si alte francize, si s-au pierdut in explicatii tehnice despre functionarea francizelor, dar nu au vazut (sau s-au facut ca nu vad) esenta stirii, si anume ca acest imperiu a fost realizat IN NUMAI 5 ANI!. E ca si cum as prezenta o stire despre un sportiv care a alergat 100 m. plat in 9 secunde, iar comentariile ar fi: " si altii alearga" ba unii s-ar fi ocupat de anatomia genunchiului la om. Ce sa cred? ca e vorba de cecitate functionala, sau de tentativa de a minimaliza efectul, mai ales ca se petrecea in State?
    • Like 0
  • Asa ceva nu se poate intampla decat in SUA. Va rog sa-mi dati exemple si din Franta, Germania, Italia, Benelux, etc., daca stiti, dar cred ca nu veti gasi.
    De aceea SUA este si va fi number one across the world!
    • Like 0
  • check icon
    Nu e singura firmă care trăiește din francizat, e la modă de zeci de ani. De ex. toate benzinăriile marilor branduri sunt în franciză, firmele de curierat, inclusiv Amazon, industria ușoară la fel, etc.
    • Like 0
  • Nume check icon
    De acord, dar ca un francizat sa reuseasca sa plateasca chiria - care nu cred ca este prea mica - trebuie sa aiba vanzari suficiente ca sa isi acopere costurile operationale, chiria si sa ramana si cu un profit.
    Prin urmare cheia succesului este totusi vanzare de hamburgeri.
    • Like 0
    • @ Nume
      Corect. Si ducand mai departe argumentul. Ca Mcdonald's sa poata investi in teren ca sa-l poata inchiria mai depate, chiria nu poate fi neglijabila, lucru ce pune cu atat mai mult presiune pe profitul din hamburgeri.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
text: Radu Georgescu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon