Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Acest om a creat imperiul McDonald’s în doar 5 ani. Până la 52 de ani a fost un simplu vânzător și nu avea bani să-și plătească ratele la bancă

Ray Kroc

 Foto Guliver/Getty Images

Voi știți care este principala activitate de business a lui McDonald’s?

Această întrebare a fost pusă de Ray Kroc (fondatorul Mc) studenților de la Harvard. Studenții au început să râdă.

„Domnule Kroc, toată lumea știe că McDonald’s face hamburgeri”

Ray Kroc a râs.

„Gresit. McDonald’s nu face hamburgeri. McDonald’s este o companie de real estate (imobiliare)”.

85% dintre magazinele McDonald’s sunt în franciză. McDonald’s cumpără terenurile și le închiriază francizaților. Veniturile din chirii reprezintă 80% din veniturile McDonald’s. McDonald’s este al doilea proprietar din lume de terenuri, după Biserica Catolică.

Ray Kroc a văzut magazinul fraților Richard and Maurice McDonald când avea 52 de ani. Ray Kroc venise să le vândă fraților McDonald aparate pentru milkshake.

A comandat un meniu de hamburgeri și s-a așezat la masă. Incredibil, comanda i-a venit după un minut. În anul 1955 comanda la un restaurant venea după cel puțin jumătate de oră.

În acel moment Ray Kroc a înțeles că a găsit fabrica perfectă. Această fabrică livra un produs într-un timp extrem de rapid și la același nivel de calitate.

Când mergi într-un oraș nou, unde nu cunoști niciun restaurant, unde mănânci? Cel mai probabil la Mc.

Un eveniment amuzant s-a întâmplat la Olimpiada de la Rio de Janeiro. Organizatorii construiseră 3 cantine pentru sportivi. Dar sportivii stăteau la cozi foarte mari pentru a cumpăra de la Mc. Întrebați de ce preferă mâncarea de la Mc, au răspuns că s-au antrenat 10 ani pentru Olimpiadă și nu vor să o rateze pentru probleme la stomac.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am citit mai multe comentarii si am ramas foarte dezamagit. Majoritatea comentatorilor au incercat sa ne arate ca mai exista si alte francize, si s-au pierdut in explicatii tehnice despre functionarea francizelor, dar nu au vazut (sau s-au facut ca nu vad) esenta stirii, si anume ca acest imperiu a fost realizat IN NUMAI 5 ANI!. E ca si cum as prezenta o stire despre un sportiv care a alergat 100 m. plat in 9 secunde, iar comentariile ar fi: " si altii alearga" ba unii s-ar fi ocupat de anatomia genunchiului la om. Ce sa cred? ca e vorba de cecitate functionala, sau de tentativa de a minimaliza efectul, mai ales ca se petrecea in State?
    • Like 0
  • Asa ceva nu se poate intampla decat in SUA. Va rog sa-mi dati exemple si din Franta, Germania, Italia, Benelux, etc., daca stiti, dar cred ca nu veti gasi.
    De aceea SUA este si va fi number one across the world!
    • Like 0
  • check icon
    Nu e singura firmă care trăiește din francizat, e la modă de zeci de ani. De ex. toate benzinăriile marilor branduri sunt în franciză, firmele de curierat, inclusiv Amazon, industria ușoară la fel, etc.
    • Like 0
  • Nume check icon
    De acord, dar ca un francizat sa reuseasca sa plateasca chiria - care nu cred ca este prea mica - trebuie sa aiba vanzari suficiente ca sa isi acopere costurile operationale, chiria si sa ramana si cu un profit.
    Prin urmare cheia succesului este totusi vanzare de hamburgeri.
    • Like 0
    • @ Nume
      Corect. Si ducand mai departe argumentul. Ca Mcdonald's sa poata investi in teren ca sa-l poata inchiria mai depate, chiria nu poate fi neglijabila, lucru ce pune cu atat mai mult presiune pe profitul din hamburgeri.
      • Like 0


Îți recomandăm

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult
text: Radu Georgescu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon