Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul Universităţii din Bucureşti.
Una din temele fundamentale de dezbatere a constituit-o explicarea cauzelor pentru care părerea experților pare să-şi fi pierdut din credibilitate în lumea contemporană. Printre explicații figurează „suspecții obișnuiți”, precum: democratizarea informației făcută posibilă de tehnologia modernă; tendința indivizilor de a relaționa doar cu grupurile care le împărtășesc opiniile, indiferent de adevărul conținut de acestea; erorile de judecată (sau de cinste) ale experților în anumite episoade-cheie, care au dus la diminuarea credibilității acestora.
La această listă eu aş vrea să adaug o explicație suplimentară. Astfel, trebuie să ţinem seama de faptul că ştiinţele sociale, în general, nu constituie ştiinţe deterministe (în care cauzei x îi corespunde întotdeauna efectul y, date fiind condiţiile iniţiale), ci sunt științe probabiliste (în care efectul y apare cu o anumită probabilitate p). Cu alte cuvinte, opinia expertului în ştiinţe sociale este a priori contestabilă, deoarece nu există nici o garanție că în realitate evenimentul prezis de expert se va petrece cu necesitate. Mai mult decât atât, a priori oricine poate clama faptul că are dreptate, atașând evenimentului respectiv orice probabilitate cuprinsă între zero (eveniment imposibil) şi unu (eveniment cert). Impresia creată este aceea că, în ştiinţele sociale la fel ca şi într-o serie de ştiinţe naturale, precum climatologia, oricine poate avea dreptate (în funcţie de cum cad zarurile probabilistice) şi că nu ar mai fi nevoie de experţi. Un episod care pare a confirma această teorie este comportamentul economiei britanice după Brexit, când căderea prezisă de experţi nu s-a produs. Nimeni nu stă să-şi bată capul de ce respectiva contracție economică nu a avut loc; poate din cauza reînvigorării economiei europene, principalul partener al Marii Britanii; poate din cauza faptului că negocierile pentru Brexit încă nu au început; poate datorită performanței excepționale a sportivilor britanici la Olimpiada de la Rio, sau din desconsiderarea altor factori (precum dosarul scoţian sau cel nord-irlandez).
Într-o lume în care indivizii sunt înclinați să creadă ceea ce le este favorabil şi să sconteze informațiile care le sunt defavorabile, este firesc ca rețelele de socializare cele mai puternice să se coalizeze în jurul prezervării statu-quo-ului, adică să atașeze probabilități maxime versiunii celei mai favorabile a viitorului. Şi atunci, ce nevoie mai e de experţi?
Trei exemple, din trei domenii diferite, sunt aduse mai jos pentru a ilustra această teză. În primul exemplu, din științele naturii, atașarea unei probabilităţi mari frazei „schimbările de climă sunt cauzate în mare măsură de activitatea umană” presupune că va fi necesar un efort colectiv de ajustare, prin reducerea cantității de energie şi de combustibil folosit, prin reciclarea deşeurilor, prin limitarea consumului etc. Toate acestea sunt neplăcute şi impopulare; de aceea este mult mai uşor a atașa o probabilitate mică adevărului frazei de mai sus şi de nega influența omului asupra climei.
În al doilea exemplu, din economie, atașarea unei probabilități înalte frazei „relaxarea fiscală va deteriora raportul dintre datoria publică şi PIB, făcând necesare măsuri de corecţie dureroase” este contestabilă deoarece, la rândul ei, presupune anumite sacrificii: o creştere mai lentă a salariilor personalului bugetar, o menținere a nivelului impozitelor şi taxelor etc. Oare nu este mai uşor/mai convenabil a crede că deteriorarea finanțelor publice nu va avea loc, fie pentru că creşterea economică va fi robustă la infinit, fie pentru că dobânzile de plătit la datoria publică nu vor mai creşte, fie pentru că guvernul va găsi soluţii de a limita deficitul bugetar?
În al treilea exemplu, din religie, fraza „sufletul îşi continuă existenţa după moarte” este inconfortabilă pentru majoritatea oamenilor deoarece, dacă ar fi adevărată, ar presupune o îmbunătățire a moralității pe acest pământ, pentru a beneficia de o soartă mai bună în cealaltă dimensiune. Nu este oare mai uşor a nega supraviețuirea sufletului după moarte, caz în care nu mai trebuie să-ţi faci griji în legătură cu moralitatea vieţii pe care o duci?
Punctul comun al exemplelor de mai sus este acela că se vor găsi întotdeauna majorităţi care, în absența unor dovezi certe, să prefere varianta mai uşoară, aceea care necesită minimum de schimbare sau de sacrificii. Astfel, democraţia riscă să se transforme într-o tiranie a majorităţii neinformate. Iar populismul reprezintă încununarea în sfera politicii a respectivei tiranii, adică triumful soluțiilor facile în detrimentul soluțiilor grele.
Însă o elită conştientă nu ţine seama doar de probabilitățile (fie ele şi mici) pe care le atribuie evenimentelor viitoare. O elită conștientă ia în calcul şi mărimea consecințelor pe care un eveniment de probabilitate mică le poate antrena. Cu alte cuvinte, dacă admitem în primul exemplu de mai sus că probabilitatea (p) influențării climei de către om este mică, dar consecinţele (C) în cazul că acest lucru ar fi adevărat sunt mari, atunci elita trebuie să se raporteze la produsul p*C şi să ia toate măsurile necesare ca şi când evenimentul în cauză este de așteptat.
De fapt, toată istoria ideilor, de la Arca lui Noe din Biblie şi până la lebedele negre ale lui Nassim Taleb arată acelaşi lucru: societățile care se pregătesc din timp pentru evenimente improbabile, dar cu consecințe catastrofale, sunt cele care prosperă. Societățile care nu se pregătesc sunt sortite pieirii.
„Hope for the best, expect the worst” este un vechi dicton britanic (căruia însuşi britanicii par să-i fi pierdut sensul). În România, unde dictonul pare a fi mai degrabă „Hope for the best, expect the best”, sau – în traducere liberă – „las’ că merge şi aşa”, viitorul nu sună deloc bine. Şi aceasta deoarece într-o epocă în care democraţia se confruntă tot mai mult cu populismul, nu are cine să mai explice poporului că soluţiile cele mai uşoare nu sunt neapărat cele câștigătoare.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cu cat trece timpul si fata mea democratica primeste palme trebuie sa am curajul sa afirm (inca odata aici -ca nu a avut ecou) ca democratia insasi nu este o solutie pentru propasire si din pacate ,din contra,multe ori este un mijloc cu care multimea desinformata sau manipulata aduce la putere o forta care va ingreuna desvoltarea societatii si va inscauna daca are timp destul - AUTORITARISMUL.
In cele mai multe cazuri-ca acum in Romania sau alte tari vecine se formeaza o MAJORITATE CRIMINALA care ea insasi sau prin sponzori coceste hotia sau /si o apara PRIN MIJLOACE LEGALE.
Daca adaugam si epizodul istoric al Brexitului efectele se largesc pe o arie si mai mare internationala ...
..si nu avem nici o arma democratica in afara votului care nu se foloseste sau nu e destul... O lege votata in parlament unde o majoritate creata pe baza de minciuni ,coruptie minora sau abuz de putere ramane Legiuitor tot ce se va face sub acoperisul "democratiei parlamentare" ramane legala... Nu e un organ mai superior decat Parlamentul.Daca marea parte din componentii lui vor sa comite fapte in interesul lor propriu si exista o vointa majoritara pentru aceasta -atunci gata-
componentii acestei grupari majoritare devin infailibili..
Democratia trebuie folosita ca mijloc de exprimarea vointei cetatenilor atunci cand votantii nu isi vand dreptul pe o tuica sau niste alimente,cand nu li -e frica de "seful atot vazator"
Cand omul va avea suficienta autoapreciere si grija pentru
societatea urmasilor lui.
Pana atunci...restul e amanunt.
Ma refer la tema incertitudinii deciziilor in societate. Din aceasta perspectiva, al treilea exemplu se potriveste perfect in eseu, contrar opiniilor anterioare...
...DAR, date fiind premisele de la inceputul articolului (democratizarea informatiei, biasul cognitiv etc.), cum se poate delimita aceasta "elită conştientă" de restul, si de ce trebuie ascultata?
Apropo, http://www.youtube.com/watch?v=h2Vx9qoLzFs
Este de asemenea gresit sa spui ca axiomele euclidiene nu au mai functionat odata cu aparitia relativitatii generalizate. Geometria diferentiala pe care se bazeaza relativitatea generalizata lucreaza cu spatii topologice local mapabile in R^n. Geometria euclidiana functioneaza asadar local, nu a murit, nu s-a renuntat la axiomele ei, s-a construit pe baza lor. Domnii aceia spun despre Einstein ca a crezut prea tare in stiinta si de aceea nu a acceptat veridicitatea fizicii cuantice, neluand in considerare ca de fapt credinta intr-o forma de divinitate i-a pus pana la urma limite (da, nu era crestin propriu-zis, dar citatul ramane "GOD does not play dice"). Eu in asta vad un exemplu clasic de indobitocire prin indoctrinare. Chiar daca nu a preluat complet religia din societate, a preluat de ajuns cat sa-l influenteze negativ.
Ca sa folosesc argumentul tau ad populum, oricine poate verifica acceleratia gravitationala, dar asta nu inseamna ca exista o singura explicatie valida pentru existenta acestui fenomen.
Astfel de lucruri, considerate pragmatic, ne-ar duce la o concluzie care seamana mai degraba cu paradoxul socratic ("stiu ca nu stiu nimic").
Furia cu care omul de paie a incasat-o in pledoaria anterioara ma face sa cred ca dezbaterea oricarui subiect transcendental e taboo. Asta nu pare a veni dintr-o certitudine stiintifica, ci din fanatism.
Fara indoiala ca al treilea exemplu a fost special ales sa contrarieze; nu stiu daca a fost intentia autorului, dar luandu-ma dupa reactii, a expus un oarecare bias cognitiv in unii dintre cei mai prolifici comentatori pe republica.ro
Discuția despre probabilitate și despre alte subtilități statistice etc. reprezintă deja prea mult într-o discuție circumscrisă imposturii.
Cred ca este un exemplu excelent unde o convingere folosita pe post de axioma ne face sa uitam cat de putin stim de fapt.
Nu e nici o confuzie: ati spus ca un argument favorabil in favoarea vietii dupa moarte este ca nu exista dovezi ca sufletul nu exista. Asta intra in categoria de fallacy.
Cat despre acele protocoale, sunt 2 posibilitati: ori o parte din poze/povestile legate de intalniri de gradul n chiar sunt reale si atunci acele protocoale chiar sunt necesare (improbabil), ori sunt toate falsuri/glume dar s-a observat ca lumea tinde sa o ia razna in asemenea cazuri si atunci s-a luat o pozitie "oficiala" (No post-detection protocol, however, is binding under national or international law) ca sa se evite panica atunci cand mai apare cate o poveste cu OZN-uri.
"Sigur ca se pot aduce argumente logice in favoarea vietii de dupa moarte! Cel mai simplu dintre ele este ca nu exista dovezi ca sufletul nu exista." - de aici reiese ca exact ce numim amandoi fallacy acum dvs. sugerati initial ca ar fi un argument valid.
Eu cred ca mi-am ales cuvintele cu grija; special nu am spus "...dovada care demonstreaza [existenta]..."; "argument logic in favoarea [existentei]" ar trebui macar sa sugereze incertitudinea, cum scria si in link-ul pe care tu l-ai adus ("the default position is one of mild skepticism"). Sigur, poate ma insel, situatie in care ai castigat aceasta dezbatere pe internet. Felicitari!