Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Profesori înjunghiaţi, agresaţi, obiecte ale fanteziilor sexuale ale elevilor: înregistrări care produc, firesc, emoţie publică şi ne fac să uităm de corupţie, plagiate, infractori eliberaţi din cauza unor legi prost scrise şi a unei Curţi Constituţionale parazitate de slugile infractorilor. Şi, totuşi, toate acestea au un numitor comun, o linie roşie aparent inobservabilă.
Pentru o societate gestionată autoritar de un aparat de stat populat de incompetenţi a căror calitate unică a fost obedienţa faţă de ideile câtorva lideri comunişti şi care emitea legi a căror aplicare trebuia fentată, neîncrederea în liderii politici era firesc să fie ridicată. Mai ales că, după Revoluţie, aceştia au dovedit oportunism feroce şi dorinţa de îmbogăţire rapidă, sfidând alegătorii şi speranţele lor. Totuşi, acest sentiment s-ar fi putut atenua odată ce nivelul de trai a crescut şi România a intrat în cluburi internaţionale selecte.
Totuşi, nu a fost aşa, ci dimpotrivă.
Ultimul deceniu a adus o luptă a clasei politice cu justiţia, bunul-simţ şi valorile europene de care, la început, am fost seduşi. Odată ce în România “mari personalităţi” au luat drumul puşcăriilor pentru furtul banilor publici, aproape toate partidele care au format guvernele au avut ca principală grijă edictarea unor legi care să dea asigurări membrilor importanţi că nu vor mai putea fi plimbaţi cu cătuşe, iar averile ilicite confiscate. Iar în sprijinul partidelor conducătoare a venit o întreagă armată de televiziuni şi publicaţii deţinute ori stipendiate generos de personaje sulfuroase îmbogăţite fraudulos în anii tranziţiei. Iar pentru a-şi spori puterea, s-au asigurat de sprijinul generalilor unor servicii secrete, cointeresaţi, la rândul lor, sub diverse forme, să participe la demolarea justiţiei şi, poate, fără să dorească, a statului.
Când cetăţeanul vede impunitatea de care se bucură unii dintre membrii societăţii, îşi pierde încrederea în sistem. Când poliţia este parazitată politic, şefii inspectoratelor ascultă de baronii locali şi le solicită subalternilor să închidă ochii la ilegalităţile protejaţilor, respectul pentru lege şi ordine dispare. Imaginile cu poliţişti bătuţi de infractori, caschetele care zboară de pe capul acestora după ce primesc câte o palmă de la interlopi sunt simptomele unei maladii care a distrus în ultimii ani o instituţie esenţială pentru aplicarea legii. Cum ar putea fi altfel când însuşi ministrul de interne a fost declarat plagiator în două rânduri?...
Dacă în anii ’90 situaţia din justiţie, politică şi servicii secrete era identică, cel puţin liderii politici, în ciuda corupţiei pe care o patronau, impuneau oarecare respect. Parlamentele şi guvernele erau populate de oameni cu o oarecare pregătire, care puteau rosti liberi un discurs şi nu păreau aduşi în faţa microfonului din şcoli pentru persoane cu dizabilităţi, cum, din păcate, dau impresia în ultimul deceniu puzderie de miniştri şi chiar vreo doi premieri. În ultimii treizeci de ani, nu am mai avut vreun preşedinte care să fugă de o discuţie liberă şi ale cărui declaraţii să dea speranţă oricărui repetent de şcoală generală că, la un moment dat, ar putea şi el să ajungă “cineva”.
Iar pentru a-şi ascunde puţinătatea intelectuală, toţi aceşti lideri buni să populeze tragi-comedii balcanice şi-au pavoazat CV-urile cu doctorate. Ce a însemnat obţinerea lor? Coruperea unui întreg sistem, transformarea Educaţiei într-o Cenuşăreasă condusă de interlopi intelectuali, puşi acolo de liderii de la centru pentru a satisface orgoliile şi foamea de bani a partidelor şi liderilor lor incompetenţi. Învăţământul nu se mai face pentru copii, ci pentru a prezerva interesele unor grupuri care au parazitat sistemul. An de an, procentul din PIB alocat Educaţiei este tot mai mic, de parcă guvernele doresc imbecilizarea românilor, iar nu pregătirea lor pentru provocările secolului XXI. Câmpeanu şi succesoarea sa (ştie cineva care nu e implicat direct în problemele Educaţiei numele şi figura actualului ministru?) demonstrează că nu sunt interesați de actualizarea programelor, de rezolvarea problemelor pe care le cunoaşte orice dascăl, ci de a perpetua un sistem anchilozat, parazitat politic, manevrabil după voia celor de la putere.
Cum să se comporte copiii care învaţă de la părinţi că şcoala nu le asigură un viitor, mai ales în mediul rural, că trebuie să mai meargă câţiva ani prin clădirea cu veceul în curte fiindcă e obligatorie prezenţa lor acolo? Cum să arate respect copiii unui dascăl pe care înşişi părinţii îl acuză că le distruge odraslele cu prea multe lecţii? Cum să nu vrei să îi iei gâtul unui profesor care te stresează cu un extemporal neanunţat când ţi se repetă acasă că trebuie să îţi trăieşti viaţa şi să nu te streseze nimeni?
Şi de ce ar gândi altfel părinţii sau bunicii care văd cum chipiele poliţiştilor zboară la palmele date de şmecheri, când infractorii sunt eliberaţi fiindcă s-au prescris infracţiunile lor evidente, când văd miniştri care vorbesc mai agramat decât fostul secretar PCR de care râdea întreaga fabrică, când premieri şi preşedinte se fac de râsul lumii când trebuie să citească două fraze de pe o foaie, când universităţile noastre sunt în urma celor din fostele colonii africane, dar România e plină de doctori şi generali, când pensiile se acordă după instituţia în care ai lucrat şi nu după contributivitate, când televiziuni şi ziare creează şi distribuie cu generozitate fake news despre conspiraţii mondiale şi organizaţii oculte care ne hărţuiesc liderii adevăraţi?
Întotdeauna când ne spunem că mai jos de atât nu putem ajunge ca naţie, câţiva, acolo sus, ajunşi prin orice altceva în afară de meritocraţie, au pregătit deja treapta de mai jos. Fiindcă noi, ca societate, ne-am lăsat pe mâna unor lideri cărora, într-o lume normală, nu li s-ar încredinţa conducerea nici măcar a unei echipe de la salubritate. Iar când neisprăviţii ajung să conducă o ţară nu o pot face liniştiţi şi deplin decât atunci când o transformă după chipul şi asemănarea lor.
Ceea ce aproape le-a reuşit.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Recitiți pe Caragiale și pe Eminescu, ambii revizori școlari!
O gloată este mult mai ușor de mințit și condus decât o societate de oameni instruiți!
Azi, cel care scrie și vorbește corect este anomalia!
Cel care își dă interesul pentru învățătură, (la orice nivel!), este privit prima dată cu mirare, apoi "faultat" de-a dreptul, i se pun bețe în roate și când este înfrânt, i se aruncă în nas "vezi bă, fraiere, că ai învățat degeaba?"
Fie că termini facultatea șef de promoție sau ca gâsca prin baltă, tot șoferul lipitor de afișe ajunge să împartă "cașcavalul"!
Dacă ești șef de promoție și nu ai plecat în secunda doi, ai parte, poate, de momentul tău de glorie la festivitatea de absolvire, îți dă premiul I cu coroniță și gata, asta a fost!
Vei vedea adevărul a doua zi când vei vrea să iei diploma adevărată cum doamna secretară te va privi de sus și-ți va zice acru, "vino mâine de la trei la două, mare lucru ce-ai făcut, am văzut ca tine mii până acum!"
Așa e, problemele legate de Justiție nu mai au, acum, impactul de pe vremea lui Dragnea. Nu mai ies șase sute de mii de români în stradă, pe ger năpraznic, în Piața Victoriei. Au apărut necazuri mai mari la ordinea zilei. Evenimente tragice de atacuri și chiar crime în școli sunt pretutindeni în lume. Dăm vina pe dascăli. părinți, personalul de pază, poliție etc... dar nicăieri nu există o societate perfectă, o lume perfectă unde astfel de cazuri reprobabile să poată fi toatal evitate.
Scopul nu este neapărat acela de a eradica total aceste cazuri, din exemple clare că nu avem soluții ideale pentru a atinge perfecțiunea, dar este absolut necesar să stopăm propagarea cazurilor care tind să devină obișnuință, frânarea și reducerea lor la limite cât mai mici încât să devină excepții nefericite.
Era o vorbă a șefilor prin anii 2000, "sunt o sută la poartă, bă!"
Au fost până n-au mai fost, acum s-au umplut străzile de oameni aduși din alte zări, oameni care nu au drept de vot, oameni care nu pot schimba ceva!
Guvernanții nu ne dau nicio speranță de mai bine, guvernanții sunt ei pentru ei și ai lor!
Nu ajunge să ai trilioane de titluri într-un anumit domeniu. La fel ca în medicină, trebuie să ai și PRACTICĂ. Rezidențiat. În medicină, aria de expertiză care tratează copii e separată. Se numește pediatrie. Nu te duci cu copilul la orice medic, ci doar la un pediatru.
La fel, programa nu poate fi făcută de oricine, chiar dacă ar fi Einstein în persoană. Ai nevoie de practică îndelungată cu grupa de vârstă respectivă. E un principiu sacru al medicinei, e un principiu inviolabil al pedagogiei. Numai că la noi principiile sunt ocolite cu bună știință. De ce? De kiki.
Dați autoritatea și controlul asupra procesului pedagogic profesorilor! Lăsați-i pe cei care se află în primele rânduri să decidă, nu pe cei din vârf. Vârful e rupt de realitate. Mulți din cei care ne fericesc cu asemenea programe și manuale n-au văzut elevi decât în poze. N-au călcat pragul unei școli generale sau al unui liceu.
E NEOVIE DE O LEGE CARE SĂ CONDIȚIONEZE PARTICIPAREA ÎN ECHIPELE DE PROGRAME, METODICI ȘI MANUALE DE UN MINIMUM DE ANI PETRECUȚI LA GRUPA DE VÂRSTĂ RESPECTIVĂ.
Din nou, e ca în medicină: de copii se ocupă pediatrul, nu orice doctor. Nici cel mai renumit profesor universitar doctor honoris causa nu va trata un copil dacă nu este pediatru, pentru că nu are practică. Același lucru trebuie făcut și în educație.
Dați puterea și autoritatea profesorilor, nu celor cu titluri multe! Sunt cu siguranță oameni bine intenționați, dar n-au pratică pedagogică la grupa de vârstă respectivă. Nu au ce căuta în învățământul preuniversitar, pentru că n-au experiență acolo. Au lucrat doar cu adulți. Nu e același lucru. Înțelegeți în al doisprezecelea ceas, când se întâmplă lucruri oribile, că pedagogia este știință, nu amatorism. E la fel de importantă ca medicina, pentru că formează oameni. Nu-i călcați principiile în picioare, pentru că iese rău. Și acesta este doar începutul...
*micii, palinca și ...
Da, ai dreptate, ești agramat.
În problema cu limba japoneză, apare o întrebare legitimă: dacă acești elevi se plictiseau la ora de japoneză, de ce au ales-o din start? De ce n-au ales germană, engleză, spaniolă sau franceză? Cine i-a obligat să îngurgiteze lecții de japoneză? Evident, fapta trebuie plătită și ea este în mod clar o anomalie, dar nu cumva este un simptom al unui sistem întreg? Un sistem care toacă deopotrivă și elevi, dar și profesori și părinți.
În sistemele normale de educație - alea care ne depășesc constant în testele PISA -, programele, manualele și metodica SUNT FĂCUTE CHIAR DE PROFESORII CARE PREDAU LA CLASE.
Un principiu de bază al educație e unul simplu: a cunoaște la perfecție un anumit câmp nu te face și pedagog, la fel cum un bun fotbalist nu este automat și un bun antrenor. La noi, profesorii nu-și fac singuri programa, ci o primesc de sus. De regulă de la persoane care n-au lucrat cu copii, și care confundă pedagogia (educația copilului) cu andragogia (educația adultului). Educația adultului e diferită de educația copilului. În medicină, există o zonă separată care tratează copii. Se numește pediatrie. Nu te duci oriunde cu cel mic. Te duci la un pediatru.
Din păcate, legislația românească nu condiționează participarea în echipele de programe, manuale sau metodici de un anumit număr de ani petrecut la vârsta respectivă.
De ce? Prietenii știu de ce...
Pe scurt, pentru a detensiona învățământul e nevoie de mulți pași, dar primii sunt simpli:
1. participarea în echipele de programe, manuale și metodici să fie condiționată de un minimum de cinci ani de predare la grupa de vârstă respectivă.
2. deținerea unei funcții să fie considerată încompatibilă cu participarea în echipele de programe, manuale și metodici. Să fie considerată CONFLICT DE INTERESE.
Din nou, pașii sunt simpli, însă nimeni nu vrea să-i facă. De ce? De kiki.
Dați autoritatea, puterea și expertiza profesorilor, celor care lucrează direct cu copii. Ei știu mai bine ce trebuie să facă. Ei știu mai bine ce trebuie să figureze și ce nu trebuie să figureze în programe. Nu-i transformați în tonomate de recitat programe, manuale și metodici făcute de persoane care n-au văzut elevi în viața lor. Rețineți principiul: profesorii sunt pediatrii, pentru că ei lucrează cu copii. N-ai lucrat la gimnaziu, n-ai ce căuta în echipă de gimnaziu. N-ai predat la liceu, n-ai ce căuta în echipă de liceu. Poți avea oricât de multe titluri, poți fi tăticul matematicienilor, fizicienilor sau chimiștilor, Marele Guru sau Marele Maestru. Dacă n-ai lucrat cu copii ești ca un medic fără rezidențiat.
Pedagogia e o știință, și dacă îi încalci principiile iese rău. La noi nu sunt încălcate, ci ocolite de-a dreptul. Soluțiile nu sunt complicate, însă nu sunt nici ușor de implementat într-un sistem care se apără instinctiv de orice intruziune.