Sari la continut
Republica
Prevenție

Alina Pop, psihoterapeut: O mamă obosită, care simte că nu mai face față, nu se uită la situația ei cu compasiune, ci cu critică și nemulțumire pentru că nu se ridică la nivelul așteptărilor impuse de societate și autoimpuse ulterior

Alina Pop

Mai mult decât un job de la 9 la 5, creșterea unui copil solicită părinții 24/7 caz în care e momentul să punem cărțile pe masă și să vorbim despre burnout parental.

E un subiect care o precupă intens pe Alina Pop, psihoterapeut specializat pe burnout parental. Anul trecut ea a realizat un sondaj la care au participat 1300 de mame și a descoperit despre 51% dintre ele că se aflau în burnout parental. De la rezultatul îngrijorător până la dorința de a aduce mai multă conștientizare asupra fenomenului și asupra stresului parental a fost doar un pas care s-a concretizat în proiectul OUT din BURNOUT Parental.

Am aflat de la Alina Pop că prin acest proiect și-a propus ca părinții, în special mamele, să dispună de informațiile necesare pentru a conștientiza, preveni sau/și trata burnout-ul parental și în același timp să și lucreze împreună pentru a reduce stigmatul asociat.

De ce se confruntă cu stigma mamele care aleg să fie oneste în legătură cu starea lor emoțională sau cu oboseala inerentă unui proces de crestere a copilului?

Trăim într-o societate patriarhală care presupune că rolul femeii ține în special de aria domestică prin idealizarea maternității ca fiind singura și cea mai mare menire a femeii. De asemenea identitatea feminină este echivalată cu cea a mamei, femeia fiind obligată să-și dedice viața creșterii și îngrijirii copiilor, dorințele și nevoile ei fiind trecute cu vederea.

Există această așteptare de la mame să fie naturale, eroine, răbdătoare, calme, să simtă cea mai mare bucurie și împlinire în acest rol, iar orice contravine acestei imagini idealizate a mamei este de neconceput și aspru judecat.

O mamă obosită care simte că nu mai face față, nu se uită la situația ei cu compasiune, ci cu critică și nemulțumire pentru că nu se ridică la nivelul așteptărilor impuse de societate și autoimpuse ulterior. Critica interioară devine și critica exterioară, îndreptată către celelalte mame. Iar stigmatizarea mamelor care aleg să vorbească deschis despre greutățile și provocările parentale vine tocmai din interiorizarea mitului mamei perfecte

Care sunt cele mai frecvente etichetări legate de mamele care vorbesc onest despre experiența maternității și a creșterii unui copil?

Se vorbește destul de rar despre suferințele prin care trec mamele, despre “greul” lor. Iar atunci când ele vorbesc, când caută ajutor pentru că se confruntă cu oboseala, epuizarea sau cu furia, este interesant de observat că scriu mesaje în comunitățile virtuale în mod anonim. Pentru că cea mai des întâlnită etichetă este cea a rușinii, a lucrului nepotrivit de spus sau de dezvăluit. Ne este rușine să spunem că ne este greu, pentru că ar însemna că am eșuat. Am interiorizat toate etichetele societății despre mamele care vorbesc despre ce li se întâmpla ca fiind mame plângăcioase, nemulțumite, nepotrivite pentru rol, nepricepute sau neîndeajuns.

Totuși, aș vrea să evidențiez faptul că atunci când mamele aleg să vorbească deschis despre experiențele lor, când aleg să se împuternicească și să-și urmeze propriile credințe și principii se naște empatia, înțelegerea și susținerea.

Discursul intern al mamelor va fi și mai critic cu cât se va vorbi mai puțin despre experiența stresului parental, pentru că atunci când mamele sunt izolate, când nu sunt în comunități și nu împărtășesc despre experiențele proprii cu atât vor fi mai la risc de a se critica în funcție de normele și miturile societății.

Care e triggerul din spatele acestei stigmatizări?

Andrea O’Reilly (Profesor la School of Women's Studies, York University in Toronto, Ontario, Canada) spune că maternitatea în societatea patriarhală este opresivă pentru femei și modul în care femeile i-ar putea rezista ar fi prin a se împuternici și a acționa conform propriilor credințe și nu ale societății. În cărțile și cursurile ei vorbește despre 10 ipoteze ideologice care fac ca maternitatea să fie opresivă pentru femei, pe care le-a numit esențializarea, privatizarea, individualizarea, naturalizarea, normalizarea, idealizarea, biologizarea, expertizarea, intensificarea și depolitizarea maternității. 

Esențializarea poziționează maternitatea ca fiind baza identității feminine, în timp ce privatizarea plasează munca mamei doar în domeniul reproductiv al căminului. În mod similar, individualizarea face ca îngrijirea copilului să fie munca și responsabilitatea unei singure persoane și anume a mamei, în timp ce naturalizarea presupune că maternitatea este naturală pentru femei (adică toate femeile știu în mod natural cum să fie mame) și că munca maternă(îngrijirea și creșterea copilului) este condusă mai degrabă de instinct decât de abilitate și dezvoltate mai degrabă prin obicei decât prin pricepere.

Normalizarea limitează și restrânge identitatea și practica maternă la un mod specific: familia nucleară, în care mama este soția care își asumă rolul de îngrijitor, în timp ce soțul își asumă rolul de susținător financiar. Expertizarea și intensificarea maternității - în special așa cum sunt transpuse în lucrările lui Sharon Hays ca „intensive mothering” și ale lui Susan Douglas și Meredith Michaels ca „the new momism” – fac ca îngrijirea și creșterea copiilor să fie consumatoare mental, fizic și emoțional pentru mamă și condusă de experți în domeniul parentingului. Idealizarea stabilește așteptări de neatins de la și pentru mame, iar depolitizarea caracterizează creșterea copiilor doar ca o întreprindere privată și apolitică, fără importanță socială sau politică. În cele din urmă, biologizarea, în accentul ei pe legăturile de sânge, poziționează mama natală ca mamă „reală” și autentică.

Aceste 10 ipoteze ne evidențiază regulile și așteptările nescrise la care sunt supuse femeile chiar dinainte să devină mame, iar nerespectarea sau îndepărtarea de a aceste deziderate duce la stigmatizare.

Cum putem educa societatea să fie incluzivă cu mamele oneste?

O societate incluzivă este formată din oameni care practică acceptarea de sine, a propriei experiențe autentice de părinte, diferită de cea idealizată de societate și o fac cu compasiune, fără critică și fără comparație. Cu cât mamele își pot arăta mai multă compasiune și empatie lor cu atât o vor putea face și față de celelalte și cu atât societatea se va schimba. Ține de fiecare dintre noi să facem ceva, să vorbim despre experiențele noastre pentru a putea demonta temerea din interior că nu suntem suficient de bune/potrivite și astfel să fim mai îngăduitoare cu noi în fața imposibilității de a atinge perfecțiunea.

Prin campania pe care am creat-o îmi doresc să fac exact acest lucru: să aduc mai multă deschidere față de subiectul epuizării și stresului parental și să explic motivele care stau în spatele acestor experiențe ale mamelor.

Nu îți iubești copilul dacă te plângi că e greu să îl crești?

Din păcate aceasta este unul dintre miturile maternității și un factor care sabotează prevenția și tratarea în cazul episoadelor de burnout parental. Dacă mamele ar accepta că e firesc sa aibă momente când le este greu să-și crească copilul, și că sentimentul de greutate n-are legătură cu lipsa iubirii, ci cel mai des cu lipsa suportului, atunci ar putea fi mai îngăduitoare cu ele și nu s-ar mai judeca. De cele mai multe ori părinții epuizați ajung să se deconecteze emoțional de copii, să nu mai fie capabili să le arate cât de mult îi iubesc, pentru că nu mai au resursele interne cu care să o facă. Însă iubirea nu li se diluează nicio secundă.

Unde pot duce cazurile extreme de epuizare?

Cazurile extreme de epuizare pot deveni evenimente traumatice pentru copii, aceștia percepând abandonul emoțional și distanțarea părinților. De asemenea multe dintre aceste situații duc la conflicte puternice în relația de cuplu, adulter și chiar divorț. Iar pentru mama sau tatăl epuizat există riscuri atât la nivelul sănătății fizice cum ar fi bolile cardiovasculare, cele autoimune cât și orice afecțiuni care sunt influențate de stresul cronic.

La nivel psihologic părintele epuizat își pierde încrederea în sine, se îndoiește de capacitățile proprii de a se mai îngriji de copil, experimentează anxietate, atacuri de panică, depresie și chiar gânduri suicidare. Cazurile grave de epuizare produc modificări vizibile în comportamentul părintelui în cauză prin episoade puternice de furie, izolare, retragere emoțională, critică, nemulțumire și comportamente adictive.

Există 2 fațete ale aceleiași monede. Avem atât partea de așteptări nerealiste impuse mamelor de către societatea patriarhală cât și stigmatizarea aferentă, dar există și susținere printre mame, există și comunități și grupuri sociale unde a fi incluziv este o calitate de bază.

Ține de noi ce vrem să hrănim și să lăsăm mai departe în lume și în societate. Dacă vom acționa din frică vom perpetua critica și stigmatizarea, dar dacă vom alege acceptarea propriilor imperfecțiuni, cu empatie și iubire de sine ne vom putea bucura de rolul de mame fără a ajunge la epuizare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Marta check icon
    Problema nu mai este de mult că trăim într-o societate patriarhală. Vremurile în care trăim nu se rezolvă mângâind mama pe cap ca să o "împuternicim", sau explicându-i tatălui că are fix aceleași obligații.
    Ca idee
    https://observatorial.com/news/world/355053/silke-muller-sounds-the-alarm-my-students-send-each-other-torture-videos/

    Azi lumea este mai mare decât era pentru părinții noștri, pericolele de care trebuie să ii ferim pe copii, explicațiile pe care trebuie să le dăm copiilor sunt infinite. Și nu ai cum să faci asta dacă mergi la serviciu.
    • Like 0
  • Marta check icon
    Să crești copii este solicitant. Înainte erau mai mulți implicați în acest proces, familia extinsă, ba chiar și comunitatea. Acum toată munca pică pe două persoane din familia nucleară, și, ce sa vezi, cele două persoane au și serviciu.
    Astăzi ne educă copiii educatoarele, profesoarele de la After school, copiii se "educă" singuri unii pe alții afară, la joacă (sau mă rog, pe la "activitățile" unde sunt duși) și desigur îi mai "educă" tik tok, Facebook, Youtube. Desigur că dacă vii după 10 ore de serviciu, și dacă nu ești obosit (ă) (dar cum să nu fii?!) tot este greu să te re-conectezi cu copilul care a petrecut 10 ore cu altcineva, și care de multe ori și-a format mecanisme de apărare (împotriva singurătății, a emoțiilor etc). Îți rămân câteva ore în care îndeși de toate. Odihnă, niste curățenie, copil, tu însăți, etc etc. Iar relația cu copilul înstrăinat este o continuă luptă!
    Concluzia (mea)? Nu poți să crești copii când ai o slujbă. Să crești copii e o slujbă în sine. Erau vremuri în care femeilor nu li se permitea, direct sau indirect, să aibă o carieră. Erau vremuri în care erai privită cu dispreț dacă nu făceai copii. Atunci făceai ce aștepta societatea de la tine (copii), ca să poți face și ce îți dorești tu ("If you keep the small rules, you can break the big ones", cum ar veni). S-au dus vremurile alea. Este perfect în regulă să nu vrei copii. Este perfect în regulă să îți dorești o carieră. Nu merge să le ai pe amândouă, sau cel puțin nu pe amândouă în același timp, cât ai copil de 0-18 ani. Nu știu de ce atâta lume se încăpățânează să facă copii ca apoi să îi lase pe la After, pe unde apucă. Sa trăiască și părinții un veșnic "burnout" și o veșnică vinovăție, și copiii să se descurce practic pe cont propriu, într-o junglă în care nimănui nu îi pasă cu adevărat, înconjurați de oameni PLĂTIȚI să aibă grijă de ei. Mă înspăimântă viitorul, toate distopiile literaturii universale sunt nimic pe lângă ce ne așteaptă.
    • Like 0
  • Marina check icon
    Eu nu văd ca societatea românească să fie atât de refractară la această idee, că mamei îi e uneori foarte greu să facă față rolului de mamă. Și aud multe femei plângându-se și nu sunt criticate pentru asta. Eu însămi m-am plâns deseori și, neavând părinți care să mă ajute, se oferea mereu câte o vecină să facă pe bunica să mă pot și odihni puțin. E adevărat, asta în mediul rural, unde comunitatea este mai mică, oamenii se cunosc și se ajută. Oricum, nici urmă de stigmatizarea.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult