
Foto: Profimedia
În urmă cu câteva zile i-am cerut mamei să-mi trimită poze după rezultatele analizelor medicale. Voiam să i le dau lui ChatGPT să văd dacă poate citi informațiile de pe imagini și, bineînțeles, să văd cum le interpretează. În câteva secunde am obținut o descriere a problemelor de sănătate ale mamei, cu accent pe cele care solicitau mai multă atenție, precum și cu o listă de “recomandări practice” prima fiind “control la nefrolog pentru evaluarea rinichilor”.
ChatGPT, prima aplicație de inteligență artificială generativă, a fost lansat în 30 noiembrie 2022 de OpenAI, iar acum are peste 700 milioane de utilizatori săptămânal (aproximativ 10% din populația adultă la nivel global), fiind considerată una din tehnologiile cu cea mai rapidă răspândire din istorie. În luna iulie a acestui an, ChatGPT primea circa 2,6 miliarde de mesaje zilnic, respectiv 29.000 pe secundă, conform studiului „How People Use ChatGPT” realizat de OpenAI, Duke University și Harvard University și făcut public în 15 septembrie.
Ce vor oamenii de la ChatGPT?
Una dintre informațiile interesante este faptul că în decurs de un an dinamica folosirii ChatGPT s-a schimbat semnificativ: oamenii au început să folosească aplicația de inteligență artificială mai mult ca pe un asistent personal pentru sfaturi zilnice și mai puțin ca pe un instrument util pentru proiectele de la muncă. Dacă anul trecut 53% dintre mesajele trimise către ChatGPT aveau legătură cu job-ul, procentul aproape s-a înjumătățit pentru 2025. În prezent, 73% dintre mesaje trimise nu au legătura cu munca.
Studiul relevă faptul că cel mai mare procent dintre mesajele care privesc proiecte de job au legătură cu scrisul, respectiv 42%. Așadar, oamenii folosesc cel mai mult ChatGPT la serviciu pentru editare și redactare de text.
Aproape 80% dintre conversațiile dintre oameni și aplicația digitală pot fi grupate în trei mari categorii:
- Ghid practic – suport pentru „învățare”; sfaturi practice gen „cum să ...?” și sursă pentru idei creative
- Căutare de informații – fapte, evenimente curente, produse, rețete (respectiv cum e folosit Google) – (Această categorie a crescut într-un an de la 14% la 24% din totalul conversațiilor)
- Scriere – emailuri, documente, traduceri, editare – (Această categorie a scăzut într-un an de la 36% la 24% din totalul conversațiilor)
O altă informație interesantă e aceea că a scăzut cererea de asistență pentru programare (computer programming) de la 7% anul trecut la aproape 4% în acest an, asta pe fondul creșterii utilizării altor LLM (Large Language Models) antrenate pentru asta. Una dintre aplicațiile de succes în acest domeniu este Claude de la Anthropic. “36% dintre solicitări au legătură cu generarea de coduri de programare, iar 7% cu diverse domenii științifice, ceea ce face ca 45% dintre prompții pentru Claude să fie în conexiune cu proiecte de lucru”, precizează Scott Galloway, professor de marketing la New York University Stern School of Business în podcastul său Prof G Markets.
Dacă a pierdut teren în domeniul programării, ChatGPT a câștigat adepți pe zona creării de conținut multimedia care a crescut de la 2% la peste 7% cu un vârf în luna aprilie a acestui an, după ce ChatGPT a anunțat îmbunătățirea caracteristicilor aplicației în generarea de imagini.
Aproape 138 milioane de mesaje pe zi din zona “self-expression”
O categorie interesantă e cea de autoexprimare (self-expression). Oamenii trimit zilnic un număr de aproape 138 de milioane de mesaje (5,3% dintre mesajele totale) lui ChatGPT cu întrebări, sugestii și conversații care au legătură cu relațiile personale, reflecții intime, jocuri și roluri.
Relații și reflecții personale (1,9%) → ~49,9 milioane mesaje/zi
Saluturi și conversații lejere (2,0%) → ~52,5 milioane mesaje/zi
Jocuri și roluri (0,4%) → ~10,5 milioane mesaje/zi
Aici deja e posibil să se depășească o graniță în care interfața de inteligență artificială e văzută mai mult ca un prieten, căpătând în mintea utilizatorilor caracteristici umane.
Cum sunt formulate cererile?
Pentru a înțelege mai bine ce așteptări au utilizatorii de la ChatGPT conversațiile cu inteligența artificială au fost de asemenea împărțite în alte trei mari categorii:
- Întrebare (Asking) (49%) – solicitări de sfaturi sau informații.
- Execuție (Doing) (40%) – cereri de a îndeplini o sarcină, precum redactare sau codare.
- Exprimare (Expressing) (11%) – mesaje fără scop practic, de tip conversațional.
Prima categorie – cea de întrebări – a luat un avans considerabil și se credea la un moment dat că va înlocui Google Search. Dar Google a revenit puternic, integrând inteligența artificială direct în motorul de căutare. „Toată lumea credea: Gata, OpenAI o să distrugă Google Search. De fapt, afișările Google Search au crescut cu 49% față de anul trecut. Are de 96 de ori mai mult trafic decât ChatGPT. Google este deja uriaș. Iar statistica cea mai interesantă este că în ultimul an căutările pe Google cu mai mult de opt cuvinte au crescut de șapte ori”, spune Scott Galloway în podcastul Prof G Market.
Tinerii, cei mai numeroși utilizatori
Tinerii tind să fie cei mai frecvenți utilizatori ai ChatGPT, aproape jumătate dintre mesaje fiind trimise de persoane cu vârste cuprinse între 18–25 de ani, bărbați și femei în aproape aceeași proporție cu un mic avans la femei. Utilizatorii cu studii superioare și ocupații profesionale folosesc mai des ChatGPT pentru muncă. Cei din IT și inginerie îl folosesc pentru a obține ajutor tehnic, iar managerii și oamenii de afaceri pentru scris și în procesul decizional. Cea mai rapidă creștere în utilizare în ultimul an se observă a fi în țările cu venituri mici și medii.
Așadar, ChatGPT a devenit mai puțin un asistent de birou și mai mult un antrenor personal, tutore și ghid zilnic. Deși analiștii se așteptau ca AI-ul să transforme productivitatea la locul de muncă, adevărata revoluție are loc în felul în care miliarde de oameni învață, iau decizii și comunică în viața de zi cu zi.
Am fost mulțumită de modul în care ChatGPT a interpretat analizele mamei – erau informații deja confirmate de doctori. I-am dat o notă bună și pentru faptul că a sugerat ca “pacientul” să vadă un medic specialist pe problema care reieșea a fi cea mai urgentă.
Eu nu recomand ca lumea să-și pună diagnostice medicale din conversațiile cu inteligența artificială, dar aceste aplicații ne pot ajuta să fim mai bine și mai rapid informați în domeniile care ne interesează. Și sper să ne oprim aici: sunt doar instrumente și nu prieteni!
Articol publicat anterior pe blogul autoarei
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
O idioțenie băgată pe gât.