Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Am trecut pe Uber, sătul de taximetristul „fă, îți rup picioarele”. Desființați acest grup de infracționalitate organizată: cei mai mari dușmani ai taximetriștilor corecți sunt colegii lor

Femeie mașină Uber

Foto: Guliver Getty Images

„Haosul din piața transporturilor pune în pericol investițiile companiilor care respectă legea, deoarece fenomenul pirateriei a luat amploare în ultimul timp și a preluat cea mai mare parte din piață”- spune Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), care se pregătește de grevă în semn de protest față de concurența UBER.

Cel mai mare dușman al taximetriștilor din România sunt însă taximetriștii.

Vineri, 17 martie după-masă. Individul de la volan are o cască mică, scurtă, în urechea stângă. Nici nu știu dacă a observat că sunt pe bancheta din spate, pesemne că da, pare să mă ducă unde i-am cerut când am închis protiera. Conduce cu gesturi reflexe și mai scapă câte o înjurătură printre dinți când e incomodat: Ce-ai făcut cu zdreanța aia? Ascultă la mine, că-s mai trecut ca tine, i-am zis ultima dată: dă-te drecu’ de târâtură, lua-ți-aș fața-n p…., fă, dacă te mai prind că te plângi, îți rup picioarele (pauză de o secundă de la vorbit): Băăă, ți-ar drecu’, ți-a dat mă-ta mașină, săracule! Uite-l, băi, băiatule, pe ăsta, era să dea în mine! Auzi, da’ știi ce-am făcut în week-end? Am băgat, băi, băiatule, un grătărel. E, unde, la martalog în curte. Cum ce? Aripioare de la Oșan, 9 lei kilu’ și a luat și nevastă-mea ceafă, a pus-o la marinat de vineri. Ne-am lins pe dește.

Face parte din greii obsedaților de oferte cu convorbiri nelimitate ale firmelor de telefonie. În cei 10 ani de când folosesc taximetrele bucureștene, i-am împărțit în categorii, îi încadrez în primele 10 secunde.

Plângăcioșii. M-a contrariat tot timpul tariful mai mic de 30 de eurocenți pe kilometru. Orice om cu familie, rate, întreținere, factură la curent și telefon are nevoie de un loc de muncă aducător de bani, în sume cât să acopere minimum de cheltuieli lunare. De ce ai păstra o meserie care te costă mai mult să o faci zi de zi? Fie te sinucizi finaciar cu bună știință, fie scoți bani ilegal din această activitate, în complicitate cu patronii firmelor. Sunt mulți, sunt taximetriști, le este foarte greu, e foarte prost cu realizarea planului, 50 merg la gaz, 50 la dispecerat, asigurări, taxe, impozite, reparații. Nu rămân cu nimic, de la o lună la alta, bașca unul s-a împrumutat de la mama pensionară să-și ia cauciucuri de vară.

Certații cu apa: și ei și mașinile lor miros. A fum de țigară, transpirație, benzină, sau amestecul din toate. Peste toate, vine câteodată cel emanat de mănunchiul de brăduți sau odorizante prinse de oglinda retrovizoare din interior.

Vânătorii de noapte. În Centrul Vechi, sub nasul polițiștilor de la bariera care dă spre Splai, în fiecare noapte, băieții ies la dat mici tunuri. Prima întrebare este unde mergi. A doua e despre cum nu are drum în direcția aia sau despre cât face, dacă le convine destinația. În București, taximetria nu pare a fi un serviciu privat autorizat să funcționeze în interes public, ci o gașcă de potențiali infractori care fac legea fără ca cineva să îi oprească. În week-end, dacă suni noaptea la dispecerate și chemi un taxi în Centrul Vechi din Capitală sau încerci să găsești o mașină de pe aplicațiile mobile, te convingi repede că nu ai șanse. Ajungi, invariabil, să dai cu nasul tot de taximetriștii de la bariera de pe Splai. La firme, dacă suni să te plângi apelând la dispecerate, ai parte de două răspunsuri. Fie că va fi o mare anchetă internă (și nu se va întâmpla nimic, cel mult va fi suspendat de la comenzi câteva ore reclamatul), fie că e colaborator și nu au ce să-i facă, asta e viața, ăștia sunt oamenii, nasol, se mai întâmplă. 

Șoferii de hârburi galbene pe patru roți. Cele mai multe taximetre nu numai că miros, dar și scârțâie din toate încheieturile. Reprezentanții COTAR spun că alte servicii de transport nu sunt autorizate și nu trec prin toate rigorile legii - de la calitatea autoturismelor, până la inspecțiile tehnice. M-am întrebat de multe ori în București câtă șpagă primesc inspectorii care pun ștampila de conformitate unor bucăți de tablă care din ochi pot primi verdictul de pericole în mișcare pe drumurile publice. Un calcul făcut de jurnaliștii GSP în 2014 releva faptul că investiția într-un autoturism Dacia Logan scos la făcut taximetrie poate fi amortizată în 2 ani. Fiecare an peste cei doi de la început înseamnă profit.

Iubitorii de emisiuni și muzică. În 9 cazuri din 10, din taximetrele bucureștene am ieșit intoxicat nu numai pentru că am respirat un aer greu, dar și pentru că am fost poluat fonic de vreun radio dat prea tare, cu realizatori de show-uri care iau prin telefon ascultători, dau țepe sau fac glume pentru care CNA ar trebui să-i lase fără dreptul de a emite.

Categoria mai mărunt n-aveți? Sunt cei care încearcă să smulgă cât mai mult peste suma de pe aparatul de marcat, la final de cursă. Dacă ceri bon, primești. Dacă soliciți să-ți pună ștampila pe verso, îți iei o replică scurtă, încărcată cu nervii că trebuie să o caute prin torpedou: s-a scos ștampila! 

Cel mai mare dușman al taximetriștilor din România nu sunt conducătorii de UBER, sunt taximetriștii.

Am rărit cursele cu taxiurile din București de când un amic a fost la un pas de a lua bătaie pentru că a avut o hârtie de 50 de lei pentru o cursă de 12 lei, iar taximetristul, care abia intrase în tură propunea să-i dea rest doar 30 de lei. Discuția a fost atât de violentă, încât amicul cu princina a sfârșit prin a suna la 112, singurul argument în fața căruia individul a dat înapoi și s-a scotocit prin buzunare dându-i restul la centimă. În București, zilele trecute, un client a fost bătut cu bâta de un taximetrist pentru că ar fi refuzat să plătească mai mult decât arăta aparatul de marcat.

Am folosit serviciile UBER de cel puțin 50 de ori în ultimele luni. În 99% din cazuri am punctat prestația cu note între 4 și 5. Conducători auto discreți, care nu vorbesc neîntrebați și te întreabă dacă muzica este prea tare. Dau radio-ul în surdină dacă te văd vorbind la telefon, nu te întreabă cu un ton agresiv unde mergi, nu se plâng că le merge prost, așa cum nu se laudă că le merge bine. Mașinile nu miros în interior, nu scârțâie. Banii se achită direct de pe card fără să aștepte cineva vreun bacșiș, afli valoarea aproximată a cursei înainte de a face comanda prin telefon, nota de plată îți vine tot în smartphone.

Că serviciul UBER trebuie să facă o concurență loială și trebuie să-și achite taxe către statele în care operează- aici e foarte puțin loc de dezbatere.

Dar că serviciile de taximetrie din București (și nu numai) trebuie să se reinventeze, iar șoferii trebuie angajați după alte criterii și trimiși la școală, este evident. 

Discuția dintre deținătorii de licențe și autorități va fi sinceră când toată lumea va recunoaște că la un tarif de până în 30 de eurocenți pe kilometru, această activitate se face fie prin evaziune fiscală, fie este condamnată la a deveni un serviciu social public, subvenționat de la bugetele locale. Relația cu clienții va deveni una normală atunci când aceștia vor avea la îndemână toate uneltele de a reclama indivizii agresivi, care încalcă codul rutier sau au o atitudine nepotrivită. Este atât de gravă situația activității de taximetrie, cel puțin în București, încât ar trebui ca atunci când te urci în mașină, înainte de a porni aparatul de marcat, șoferul să-ți spună unde poți să suni, chiar și cu el la volan, pentru a da feed-back companiei pentru care muncește.

O anchetă a reporterilor România furată (Digi24.ro) dezvăluia în ianuarie 2017 că activitatea de taximetrie este un cumul de ilegalități.

În 2014, GSP arăta că în Capitală funcționau ilegal peste 5000 de taximetre.

O soluție radicală de reformare de la zero a industrei de taximetrie din București ar fi modificarea totală a legislației și suspendarea pe perioadă determinată a tuturor licențelor. Procesul de autorizare ar trebui luat de la capăt, mașinile re-evaluate din toate punctele de vedere, iar tehnologizarea completă a curselor ar trebui să devină obligatorie (servicii GPS legate de aparatele de marcat, monitorizate în timp real). Însă nicio reașezare a acestei activități nu poate avea loc fără creșterea tarifului pe kilometru la un nivel sustenabil.

Întrebarea este dacă bețele băgate în roțile UBER ajută la reformarea industriei sau dacă serviciul de taximetrie în forma în care există azi nu ar trebui desființat în totalitate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am fost in tara acum vreo 2 ani dupa mult timp plecat (aprox 10 ani). M-au impresionat acesti indivizi numiti taximetristi care nu au vrut sa ma duca de la Unirea pana in Ghencea, oprind mai mult de 10-12 taxiuri. Pai nu inteleg, tu mergi unde vrei tu sau unde am eu nevoie? Ar trebui sa fie mai amabili cum spun multi si sa nu se mai planga cand vine cate o aplicatie si le ia clientii.
    • Like 2
  • Cu UBER te respecti pe banii tai.....doar prostii mai folosesc in ziua de astazi borcanele cu mustar jegoase, jepcare, imputite si fara AC!!!
    • Like 3
  • Se pare ca ai mers numai cu pirati :))))
    • Like 2
  • Acum cativa ani, gara din Craiova, ora 3 dimineata. Venisem de la mare si aveam nevoie de un taxi. Ies din gara si dau de el,regele taximetristilor. Ma intreaba unde merg,ii spun unde si imi zice pretul: 30 de lei.In mod normal cursa nu facea mai mult de 5 lei. Ii spun ca nu ii dau atatia bani,zice ca mai jos de 25 de lei nu vrea. Inspiratia ma face sa iau numarul de telefon de la firma de pe masina lui,fac comanda,ajunge taxiul super rapid si cursa a costat 4.15 lei. Ii las 5 lei si ii multumesc pentru amabilitate. Ideea e ca nu trebuie sa ii bagam pe toti in aceeasi oala. Am mai intalnit si taximetristi cu masini super curate si foarte amabili. Dar daca el,bossul,are permis,de ce sa nu faca si taximetrie? Incerc sa evit pe cat posibil pe cei care arata ciudat,sunt in slapi si au masina murdara.In concluzie,nu iti place taxiul sau iti cere prea multi bani? Nu e panica, man. Fa alta comanda sau alege altul.
    • Like 1
    • @ Silviu Ciocarlan
      Beleaua este că nu prea ai de unde alege... :)))
      • Like 1
  • Eu am impresia că cei care comentează articolul,nici măcar nu citesc atent până la capăt. Am văzut de toate:limbaj suburban, păreri pro și contra, idei care nu au legătură cu materialul, etcetera.Oameni buni,dacă tot scriem și ne citește cineva, haideti să avem mai multă grijă la limbaj,la gramatica limbii române și, de ce nu, la subiectul pus în dezbatere. Da,aveți dreptate cu taximetriștii, dacă tot fac o activitate, s-o facă corect și responsabil.
    • Like 1
  • Eu nu sunt dein Bucuresti si de cateva ori pe an pe an, cand vin in Bucuresti, folosesc taxiul. Mie unul, nu mi-a lasat o impresie f buna; de fiecare data cand incercam sa iau taxiul din centrul vechi spre marginea orasului unde locuiesc prietenii mei, eram refuzat de cei mai multi sau mi se cerea tarif dublu. Trebuia sa merg la 4 dimineata 1 km si ceva pe jos ca sa intalnesc un taximetrist disponibil sa ma duca. De asemenea, cand incercam sa iau un taxi de la aeroport, mi se cereau preturi uriase- de parca daca vin din vacanta, am o mina de aur cu mine. Am intalnit si taximetristi corecti si ok, dar sunt o mare parte care strica aceasta imagine, prin proceduri , practici incorecte si un comportament inadecvat. Ca veni vorba de Uber - platindu-se cu cardul, nu se face evaziune fiscala.
    • Like 1
    • @ Mihai Marian
      check icon
      Ceva nu se leagă în cele ce scrieți. La aeroport taxiurile se comandă de la standurile galbene, iar prețul/km este afișat. Deci aici presupun că inventați. Chestia cu refuzatul se mai întâmplă la orele de vârf, iar faptul că mergeați 1 km și ceva nu o pricep, de ce nu ați comandat un taxi la telefon, mai ales la orele mici acest lucru este absolut necesar ca să mergi haihui pe stradă la 4 dimineața.
      • Like 0
    • @ Mihai Marian
      La aeroport vin taxiuri doar prin comanda, altfel nu pot urca la sosiri!!
      • Like 0
    • @
      Pentru ca, precum majoritatea comentatorilor de pe aici, sunt beneficiari de voucher Uber. A disparut doar oficial Cantarea Romaniei, apucaturile au ramas. Si daca tot s-a trecut la capitalism, nu mai pupa in fund Partidul. Au gasit funduletul parfumat al cirporatiilor.
      • Like 2
  • Asta chiar e motiv de articol? EU, una, nu am intalnit asa ceva, si folosesc serviciul de Taxi cel putin o data or saptamana.....
    • Like 1
  • Imi este greu sa cred ca in 10 ani de folosinta a acestui serviciu nu ati gasit nici un sofer(i)care sa va satisfaca cerintele sau daca ati gasit f rau ca nu pomeniti nimic. La cum ati pus problema sunt sigur ca sunteti ceva in interiorul uber sau aveti ceva masini acolo. Daca nu,atunci nu va recomand sa vb despre ceva care nu stiti cu ce se manânca. Din afara sistemului lucrurile par f simple, in realitate lucrurile stau f rau tocmai din cauza statului(legiuitorului) care a limitat nr de autorizatii facandu-le loc celor din Ilfov,Uber piratilor etc.Daca tot sunteti pe acest subiect,va propun sa investigati modul cum se dau autorizatiile taxi la primarie(pe ce sume si cum).Sigur veti anunta parchetul. In alta ordine de idei e f intrresant cum oameni ca d-nul Stefanescu(presedinte COTAR) ,si nu numai,jongleaza cu autorizatiile taxi pt care nu mai are autoturisme,pe care le tine la "sertar" spre a le "inchiria" eventualilor doritori luati de pe lista de asteptare din primaria capitalei sau trimisi de cei de acolo.Va asigur si va pot demonste oricand ca cei ce striga "hotul" sunt cei mai mari hoti,si nu e foarte greu de verificat.Am vazut ca ati clasificat soferii in functie de miros ,plângaciosi(?),violenti etc. Nu neg ca nu exista asa ceva,dar v-ati gândit ca invers e poate de 5-6 ori mai mult in defavoare soferului?( miros ,țepe,drogați,violenti,vulgari)Nu ati auzit probabil "esti liber cumetre? Du-ma ba in p..a mea repede ca ma p.s pe tine si pe cazanu' tau", desi cel ce o spune iti poate fi usor copil sau chiar nepot.Pot sa va dau f multe detalii si explicatii legate de acest fenomen dar trebuie o dicutie mai ampla si nu aici
    • Like 8
    • @ Alexandru Ionel Barbu
      check icon
      Corect. Am mai dezbătut tema asta și acum ceva luni și discuțiile tot sensul ăsta l-au luat. Nu am firmp de taxi, nu folosesc intens taxiul (ieri, de-o pildă, l-am folosit de 2 ori), cam o dată la săptămînă, în medie. Am folosit și Uber în familie. Nu am idei preconcepute, sînt taximetriști și taximetriști. Nu pricep de ce revolta asta pe taxiuri, ai impresia că totul merge perfect în țara asta, taxiurile ar fi problema crucială sau, în orice caz, de ele depinde ca România să salte de pe penutlimul loc în U.E. măcar un loc mai sus. Înțeleg că „lumea bună”, românul cu pretenții și, inevitabil, snob, nu mai sună la o firmă autohtonă, ci la Uber. Vai, impresionant, și-a luat doctoratul în bună purtare europeană. Hai,doamnelor și domnilor, să fim serioși, mai ușor cu snobismele și mai serios cu lucrul bine făcut, cum zicea unul care nu prea îl face nici el prea bine.
      • Like 2
    • @
      Snobism ?!? Că vreau să mă folosesc de un serviciu fără să am emoțiile de parcă aș juca la ruletă: pică un taximetrist cumsecade sau o jigodie cu care trebuie să mă bat parte-n parte ?
      Nu, tată ! UBER ! Nu mă doare capul, nu am emoții și știu din start cât am de plată pentru cursa solicitată și dacă totuși dau de vreun necioplit știu sigur că dacă îl reclam și e ceva serios nu-l mai văd la UBER a doua oară !
      • Like 0
  • check icon
    Sincer să fiu, nu pricep revolta asta împotriva taximetriștilor. La 1.4–1,7 lei/km ce doriți? Mașini de lux? Aer condiționat? Taximetria este așa cum este și România: cu contraste, ba frumos, ba puțitor, ba urît, ba mirositor... Care-i subiectul filosofic al dezbaterii? Că vrem să fie ca-n Olanda, dar cu prețuri de România și cu comportament românesc? apăi, oameni buni, nu se poate. Taxiul românesc arată ca într-o țară aflată pe locul 26 în U.E. Sau vreți să arate de top, ca-n Danemarca ori ca-l Austria? Ehe, feții moșului, mai va... Dar mass media noastră arată ca mass media lor? Ah, vă jenați, nu-i așa? Iar pun întrebări incomode, iar fac pe grozavu’...
    • Like 5
    • @
      Nu are legătură prețul cu decența serviciilor oferite. Tariful nu cred că e impus prin lege , doar e piața liberă. E adevărat că dacă ridici prețul prea mult riști să pierzi clienți, mai avem de învățat despre economia de piață. Problema principală e că pe noi nu ne favorizează cultura organizațională, noi vrem să câștigăm banii ușor și dacă se poate fără muncă de aia taximetriștii urmăresc tunuri nu curse. Românul e de acord cu orice gen de activitate cu condiția să nu degenereze în muncă. De aia se refuză curse scurte sau tarife decente chiar și pe curse mai lungi. Dar acest fenomen se observă la toate genurile de activități nu doar în taximetrie. De exemplu am avut de reparat un telefon mobil cu touch-ul crăpat. Un touchscreen costă cam 25 de lei , nu discut manopera dar la toate service-urile la care am fost au preferat să mă pună să cumpăr și display-ul care costă cam 450 de lei pentru că e mai ușor să-l înlocuiești cu totul ( bagi o mufă într-un soclu cca 30 de secunde și gata iei 50 de lei) decât să muncești să incălzești touch-ul să-l desprinzi de pe display și să-l înlocuiești cu unul nou ( o muncă cam de o oră două pentru același tarif. Asta arată mentalitatea noastră, ne place să împușcăm francu nu să muncim iar clientul în România e pus pe ultimul loc. Aia cu clientul are întotdeauna dreptate nu se aplică în România.
      • Like 0
  • aveau drepte cu un lucru. S-a scos stampila. De prin 2007
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult