Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Un om în suferință și o brută: „Dă-te drecu' de olog, n-am nevoie de banii tăi!” Lista neagră a taximetriștilor, o urgență

Despre peripeții cu taximetriștii din București poți să vorbești câteva ore, în aproape orice context, timp să ai. Unii nu dau rest sau se fac că nu au niciodată bancontele de cinci lei sau un leu. Alții fură la aparat, alții vorbesc la telefon toată durata cursei, înjură sau scuipă pe geam în special șoferițele. O capitală colorată, cu oameni colorați și sânge latin. Cei mai mulți se plâng despre cum nu rămân cu niciun ban la sfârșit de lună, încât te și întrebi de ce nu se apucă de altceva, dacă munca de taximetrist îi face să meargă în pierdere. 

Când suni la firmă să îi reclami, te asigură că se vor lua toate măsurile, dar că respectivul „indicativ” e doar un colaborator și că fiecare răspunde pentru faptele sale. Să găsești o mașină liberă în timpul unui meci sau când plouă e misiune grea. Imposibil este să te urci în unul de la Romană la 4 după-masă sau noaptea, pe Splaiul Unirii, când ieși din Centrul Vechi. Toți se retrag acasă sau la bază, de fiecare dată în zona opusă a locului în care dorești să ajungi. 

Taximetria a ajuns un serviciu privat în interes public îndeplinit - în prea multe cazuri - opțional, un izvor de infracțiuni cu oameni păcăliți sau chiar cărăușie de substanțe interzise și prostituate la domiciliu (un polițist mă asigura că în jargonul acestora, pachet înseamnă diverse astfel de servicii prestate de taximetriști pentru un ban ne-cinstit).

În urmă cu câteva zile, însă, un amic îmi povestea, impresionat, pățania lui cu un taximetrist din Capitală. A suferit de curând o operație la un genunchi și se deplasează cu cârjele. A făcut o comandă cu ajutorul uneia din aplicații. Șoferul a vorbit la telefon pe toată durata drumului, altfel nu foarte lung, pentru că la sfârșit, pe aparat, suma era de 5,8 lei. Când i-a întins o hârtie de 50 de lei cu gândul să-i lase 10, taximetristul i-a replicat că nu are rest. Când i-a dat toți mărunții pe care-i avea prin buzunare, o hârtie de 5 și una de un leu, bărbatul i-a aruncat banii pe geam, l-a înjurat, l-a scuipat, și a demarat în trombă "dă-te drecu' de olog, n-am nevoie de banii tăi! Lua-v-ar drecu' de handicapați și săraci care sînteți, dacă n-aveți bani, de ce vă cereți taxi?". 

Hotărât să-și caute dreptatea, omul nostru a sunat la dispecerat, unde a aflat că poartă toată vina pentru abuzul la care a fost supus. Nu trebuia să ceară mașină folosind aplicațiile care sunt interzise la firma cu pricina, iar în cazul colaboratorilor nu prea au ce să le facă, în afară să-i suspende de la comenzile de la centru câteva ore. În plus, grijă mare - l-a atenționat centralista - există cazuri cu șoferi care folosesc însemnele firmelor, chiar dacă nu mai lucrează sub ele. 

Incidentul l-a marcat atât de tare pe personajul povestirii, care și-a înfrânat cu greu pornirile de a lovi cu una din cârje taximetrul, încât a decis să facă o asociație care să lupte pentru drepturile pasagerilor din taxiuri. Vrea să obțină un regim mult mai dur al sancțiunilor legale, să creeze un centru pentru reclamații și să obțină suspendarea și ridicarea licențelor pentru incidente legate de bani, aparate, atitudinea șoferilor în trafic. De asemenea, crede că firmele care sunt autorizate să-și asume răspunderea pentru șoferi - fie că aceștia sunt angajați, fie că sunt colaboratori și să rămână fără autorizație când înregistrează incidente multiple nerezolvate.

Se gândește inclusiv la publicarea unei aplicații de telefon unde clienții să aibă listate drepturile lor, instituțiile de stat și telefonul la care să sune pentru a reclama cazurile în care sunt furați sau cele în care șoferii care ocupă un loc de staționare în oraș refuză să facă o cursă. 

Incidentele zilnice din trafic în care sunt implicați taximetriștii nu sunt altceva decât oglinda haosului în care funcționează această activitate, niciodată reglementată riguros în România. Cele mai multe mașini merg pe gaz lichefiat, care ajunge ca preț la jumătate față de carburantul obișnuit - benzina sau motorina. La 1,3 sau 1,4 lei pe kilometru (mai puțin de un sfert față de țările UE unde tariful este în jurul a un Euro/km) aproape în orice formulă de calcul, nici șoferilor și nici patronilor firmelor de taxi nu ar trebui să le convină această activitate. Cei mai mulți taximetriști spun că după ce achită toate dările și taxele către firmă, rămân în lunile proaste cu 1400 de lei și în lunile bune cu maximum de 3000 de lei, cu tot cu bacșișuri.

La un tarif de maximum 30 de cenți pe kilometru, Bucureștiul nu va avea niciodată un transport cu taxiul civilizat, mașini dotate decent sau șoferi civilizați, ci o antiselecție, un cuib de infracțiuni și de evaziune fiscală. Ne învârtim însă într-un cerc vicios: nimic nu ne garantează că dacă va crește tariful, pirații taximetriei, agresivi, violenți, escroci, vor dispărea și vor rămâne doar șoferii cinstiți, care aleg să-și facă munca demn și corect. O listă neagră a taximetriștilor care refuză curse, agresează sau fură clienții - disponibilă online - se impune de urgență.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este foarte adevarat ca mare parte din taximetristi sant niste lepre, este foarte adevarat ca mare parte din ei se plang , dar la fel de adevarat este faptul ca ceea ce multi cred ca gpl ul este mai ieftin consumul este mai mare decat la carburantul obisnuit, ca pasagerii (e adevarat nu toti doar o parte din ei) sant niste nesimtiti , ca lasa in urma lor o mizerie cumplita, eu sant de acord ca taximetristii sunt cei care umfla preturile, dar imi pun o singura intrebare , clietii sant toti in regula?
    • Like 0
  • Nu mi se pare in regula sa comparam tarifele de la noi cu cele din Europa. La ei,1 euro /km dar la ce salarii? Noi ne permitem un astfel de tarif? Legi exista,ele trebuie aplicate si un control corect asupra aplicarii lor ar avea ( poate) ,efect. Din fericire pentru mine si buzunarul meu,nu folosesc de multi ani,taxiul
    • Like 0
  • In primavara 2016 am luat un Cristaxi de la Otopeni catre Bucuresti. Ora era in jur de 02.00. La destinatie aparatul arata 35 lei, soferul mi-a cerut 50. A invocat ca era o taxa de inafara orasului, ceva de genul asta. Am pus la indoiala acea "taxa de inafara orasului" dar data fiind ora inaintata si oboseala mea, i-am dat banii. Am cerut bonul. Bonul a fost de 35, ca pe taxametru. A doua zi m-am trezit cu aceasta intimplare in gind si am sunat la dispeceratul Cristaxi. Am povestit ce s-a intimplat si mi s-a spus ca am fost victima unei fraude si ca unul din directorii de la Cristaxi ma va suna sa lamurim. 5 min mai tirziu am fost sunat de un director care a inceput prin a-mi multumit ca am sunat caci in felul acesta el poate sa i-a masuri sa curate firma de taximetristi de genul asta. M-a rugat apoi sa-i trimit o fotografie cu bonul fiscal. M-a sunat din nou peste 10 minute si m-a intrebat daca sunt de acord ca acelasi sofer de taxi (sau un altul) sa vina la o adresa unde sunt, sa-mi dea bani 15 lei luati in plus. Am zis acelasi sofer, taximetristul a venit, mi-a dat banii si si-a cerut scuze ca m-a inselat.
    Asta a fost povestea pe scurt.
    Concluzie, cred ca se merita sa suni si sa faci plingere, e raspunderea noastra de consumatori de servici.
    • Like 0
  • Corect până la un punct ...si anume taximetria a fost aruncată la groapa de gunoi de cine si cum a avut interese si din păcate nu este singurul domeniu as putea să adaug aici chiar presa care a devenit o adevărată groapă de gunoi de unde ca să capeți o informație corecta sau un pct. de vedere obiectiv e musai să te echipezi cu masca mănuși si cizme de cauciuc ca pana ajungi la ceva de calitate dai de multe gunoaie...chiar CTP a supus că aici in Republica se simte cu adevărat liber.
    Eu zic sa faceți o anchetă serioasă nu doar să aruncați cu noroi și să etichetați o întreagă breaslă dintr-o singură perspectivă.
    • Like 0
  • Ceva asemenea a patit si mama. A luat taxiul dupa operatia la genunchi cu ditamai carjele cu ea, si din spate nu vedea aparatul. Cand a intrebat cat face, 20 de lei, plus bacsis 25. Cand se chinua sa iasa, ca nici nu a schitat tipul vreun gest sa ii deschida usa macar, a vazut ca fusese de fapt 9 lei si ceva...am sunat eu dupa la centrala ca ei i-a fost frica sa zica ceva, dar degeaba...
    • Like 1
  • mie mi se pare super taxi-ul din bucuresti. Cu neajunsurile lui cu tot. Oricine poate merge cu taxi-ul.
    • Like 0
  • Nu prea cunosc Bucureștiul. Am dat 40 de lei unui escroc cu taxi, de la Unirii până la facultatea de drept. Avea tarif de 1,4 lei / km și traseul nu era deloc aglomerat. ... Unde sunt drepturile consumatorului? În țara noastră de 2 bani, totul merge doar pe șmecherie. e o bătaie de joc, o mocirlă morală din care majoritatea românilor nu vor să iasă.
    • Like 0
  • check icon
    Din mpăcate, o ocupație altfel onorabilă, a ajuns să fie practicată în special de cei ce nu știu nimic: cine nu știe să facă altceva, se face taximetrist! Din păcate, repet. Cu toate forțările și generalizările articolului, el descrie totuși o problemă reală, neplăcută și încurajată de autoritățile care nu doresc o reglementare strictă a domeniului: până ce nu va fi legiferată corect și controlată la sânge, problema va persista.
    • Like 0
  • Problema asta nu este doar in Bucuresti , in toate orasele , taximetristii sunt impartiti in doua categorii : oameni care se angajeaza sa faca un serviciu public (asa le spun eu "brutelor" cand se stramba la taximetru si se pare ca functioneaza) si restul . Din categoria restul , am observat , ca marea majoritate au aceeasi atitudine de "antreprenor" fie ca e masina proprie sau este angajat la o companie.
    Intr-un comentariu mai jos scrie cineva foarte bine ca problema , in fond , pleaca de la autoritati . Sa nu uitam care sunt cerintele minime pentru obtinerea unui permis auto !! In 2014 un deputat voia sa introduca,o lege care cerea 8 clase obligatorii pentru acest act. Nu cred ca s-a instalat aceasta prevedere nici in ziua de azi, avand in vedere situatia actuala . Asa ca , o sa fac urmatoarea remarca si o sa imi asum toata critica ,daca va exista .
    Nu poti sa ceri unui om cu nici macar 1-8 clase sa conduca bine , sa vorbeasca corect gramatical , sa numere bani si sa mai fie si politicos . Pur si simplu este prea mult ! P.S. : Sa scrieti un articol si despre asociatia mentionata, cand se va infiinta !
    • Like 0
  • check icon
    Abia astept asociatia; Sunt multe de facut intr-o legislatie laxa ca a noastra; Si cu politisti corupti la orice colt de strada, gata sa-si ia "tainul'- ba de la taximetristi, ba de la pietari, ba de la cei cu boutiq-uri. ca "vrea muschiu` lor" de militan revopsit;
    A fost usor sa se coalizeze toti taximetristii cand a aparut un sistem paralel de transport, despre care a vuit toata presa, dar de respectarea drepturilor clientilor nu s-a ridicat nimeni sa le ceara;
    Nu o data am avut neplacerea sa fiu refuzat, chit ca a fost chemat prin aplicatie, si, vorba unui alt taximetrist, "nu mai pot patronii de grija noastra- ei stiu doar sa incaseze bani prin subcontractare, pentru ca licentele sunt limitate; Vrei sa practici, te "afiliezi" la o companie care si-a dat "darul" la primarie si si-a luat licentele si apoi incerci sa iesi pe plus"
    Poate ar trebui sa se iasa pe posturi tv cu problemele astea, la urma urmei, asa cum spunea cineva, toti suntem clienti de taxi, la un moment dat;
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult