Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Analiza Factual. Afirmația potrivit căreia creșterea cheltuielilor bugetare din primele două luni ale anului 2018 provine din creșterea cheltuielilor de capital este falsă

 Marius Constantin Budăi - deputat PSD

(Foto: Facebook/ Marius Constantin Budai)

Factual a analizat de unde vine creșterea cheltuielilor bugetare din primele două luni ale anului 2018 și dacă aceasta este generată de creșterea investițiilor publice, așa cum a spus deputatul PSD Marius Budăi și a ajuns la concluzia că această afirmație este falsă.

Context

În ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2018, deputatul PSD, Marius Budăi, a afirmat:

„Vă recomand să vă uitaţi puţin mai atent la execuţia bugetară pe primele două luni; vă dau un singur indiciu: +441% – atât au crescut investiţiile publice faţă de anul trecut. Aici este o mare parte din creşterea cheltuielilor bugetare. Iar asta pentru că spre deosebire de anul trecut când tehnocrații nu au lăsat proiecte majore sau mature de investiții, în acest an au început plățile din PNDL 2 și pentru programele europene care fuseseră blocate.”

Ce verificăm?

De unde vine creșterea cheltuielilor bugetare din primele două luni ale anului 2018 și dacă aceasta este generată de creșterea investițiilor publice. 

Verificare

În primul rând, trebuie specificat faptul că deputatul Marius Budăi face niște confuzii mari, de natură a-i distorsiona mesajul. Iată la ce anume se referă din execuția bugetară pe primele luni din 2018:

(clic pe imagine pentru a o mări)

Sursa: Ministerul Finanțelor Publice, sinteza execuției bugetare ianuarie-februarie 2018

Acesta face referire la creșterea investițiilor publice față de anul trecut cu +441%. Această creștere se regăsește la linia bugetară „cheltuieli de capital”, o linie care nu include plățile din PNDL 2 și nici programele europene. Din acest punct de vedere, nu există o legătură de cauzalitate între creșterea investițiilor publice (linia bugetară „cheltuieli de capital”) și eventualele alte creșteri din plățile pentru PNDL 2 (care se regăsesc la linia de buget „transferuri între unități ale administrației publice”) sau din fonduri europene (care se regăsesc la linia bugetară „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”).

Apoi, dacă e să ne uităm de unde vine creșterea cheltuielilor bugetare din primele două luni ale anului, a ne uita strict la procente nu este suficient pentru că acestea se pot aplica uneori la sume foarte mici. Așadar, dacă analizăm de unde vine creșterea cheltuielilor bugetare ca volum, vom avea următoarea situație:

(clic pe imagine pentru a o mări)

Execuție bugetară - cheltuieli ianuarie-februarie 2017 versus 2018

Dacă privim doar la creșterea cheltuielilor bugetare cu salariile din sistemul public, vom vedea că acestea sunt cu 1,99 miliarde lei mai mari în primele două luni ale anului 2018 față de anul 2017, iar cheltuielile cu asistența socială sunt cu 1,82 miliarde mai mari în 2018. Prin comparație, cheltuielile de capital din ianuarie-februarie 2018 sunt mai mari cu 2,71 miliarde lei față de perioada similară din 2017.

Dar dacă, așa cum am explicat, creșterea de la această linie bugetară nu are legătură cu plățile din PNDL 2 sau din fonduri europene, de unde vine această creștere de 441% a cheltuielilor de capital din primele două luni?

La linia bugetară „cheltuieli de capital” apar, pentru primele două luni din 2018, plăți totale de 3,33 miliarde de lei. Dacă ne uităm la execuția bugetară de la Ministerul Apărării Naționale, o să observăm că, în acest două luni, au fost făcute plăți de natura cheltuielilor de capital de 2,35 miliarde de lei. Așadar, cea mai semnificativă diferență față de perioada similară a anului precedent în ceea ce ține de cheltuielile de capital vine din investițiile de la MApN.

Concluzie

Afirmația deputatului Marius Budăi este falsă – creșterea cheltuielilor bugetare din primele două luni ale anului 2018 nu vine din creșterea cheltuielilor de capital. Deși acestea au crescut cu 441% față de perioada similară din 2017, creșterea investițiilor publice este generată în principal de plățile de la nivelul Ministerului Apărării Naționale și nu de efectuarea plăților din PNDL 2 sau din fonduri europene. Mai mult, creșterea cheltuielilor bugetare (și în consecință, și a deficitului) vine în principal din creșterea cheltuielilor curente față de anul 2017.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Ce pretenții aveți de la un PSD-ist care după ce că nu se pricepe la nimic mai minte și prost?
    • Like 1
  • Ce surpriză, un pesedeu care minte cu înflorituri...
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult