În urmă cu patru ani, Andrei Cerbu punea pe roți Mexican Bizness, o primă afacere născută din pasiunea pentru mâncare. Astăzi se pregătește să-și lanseze un nou business. Din dragoste pentru animale și pentru că a identificat o piață pe care nu există concurență și pentru care a creat produse alături de câțiva specialiști. În fabrica din Galati, în toamna acestui an începe producția de mâncare gătită pentru câini, pe care o va comercializa sub brandul Drooler. În primul an, în care așteaptă vânzări de aproape un milion de euro, produsele vor fi distribuite online, pe mai multe canale, iar din anul următor intenționează să intre și pe retail, în magazinele specializate.
Fabrica de mâncare gătită pentru câini e un proiect la care lucrează încă din 2019 cu o finanțare de 33.000 de euro obținută prin Start-Up Nation, și pe care era pregătit să-l lansesez la începtul lui 2020. Pandemia i-a stricat însă planurile. Între timp investiția a ajuns la 70.000 de euro, iar acum Andrei este în plin proces de a atrage alți investitori, de la care speră să strângă până la 200.000 de euro, în următoarele două luni, prin platforma de crowdfunding Ronin. Banii l-ar ajuta să cumpere echipamente de congelare rapidă a mâncării, imediat ce a fost pregătită. Asta ar prelungi perioada de valabilitate a produselor și l-ar ajuta să scaleze mai repede.
„Am identificat această nișă în comunitatea stăpânilor de câini. Ne întâlneam și discutam și toți eram sceptici cu privire la conținutul mâncării clasice, a boabelor și conservelor care se găsesc în comerț. Un kilogram de boabe costă 12-14 lei. Este prea ieftin ca să conțină mistreț, fazan sau somon. Nici măcar porc nu cred că au. Eu având deja rulotele și restaurantul, m-am gândit că am putea face mâncare gătită pentru câini din resturile noastre, dar și de la alte restaurante. Dar era destul de greu, așa că am schimbat planul și am identificat furnizori de materie primă ieftină și de calitate”, spune Andrei.
O idee confirmată prin studii de piață
Oportunitatea acestui business a fost confirmată de o cercetarea a unei agenții de marketing, în urma căreia a reieșit că 82% dintre proprietarii de câini sunt sceptici cu privire la conținutul real al boabelor și conservelor. În plus, 1 din 8 stăpâni de câini ajung să piardă mult timp și să cheltuiască sume importante din cauza problemelor de sănătate pe care le dezvoltă animalelor lor din cauza alimentației clasice și pentru care sunt nevoiți să gătească. O a treia categorie a publicului țintă este reprezentată de stăpânii care obișnuiesc să le gătească câinilor ca o dovadă de afecțiune. Atâta doar că aceia care gătesc o fac „după ureche”, fără să știe sau se se asigure că mâncarea aduce nutrienții de care animale lor au nevoie.
Produsele create de Andrei cu ajutorul specialiștilor de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) din Cluj-Napoca, rezolvă această problemă.
Un ultim argument pentru a porni acest business a fost lipsa de concurență pe piața din România, dar și din Europa. Andrei spune că brandurile serioase de mâncare gătită pentru câini sunt în Statele Unite și în Australia, în timp ce în Europa sunt câteva inițiative deloc originale.
„Scopul nostru a fost oferim într-o porție de mâncare necesarul zilnic al unui câine”
Pentru că planul inițial era să lanseze producția în fabrică la începutul lui 2020, Andrei avea câteva rețete concepute cu ajutorul unui medic veterinar. Pandemia l-a oprit, dar i-a oferit și răgazul de a-și perfecționa produsele. A mers cu rețetele create de el și le-a cerut specialiștilor de la USAMV să le analizeze din punct de vedere fizico-chimic. Rezultatul? Produsele erau bune în proporție de 80-85% așa că a decis să le îmbunătățească cu ajutorul lor.
„Mi-au propus să adaug afine, turmeric, varză kale, alge, super-alimente. Apoi au venit cu niște rețete mai complexe din care să eliminăm orezul, pentru că acum există un trend în Vest potrivit căruia câinilor nu li se mai dau cereale. Așa ne-am atins scopul de a oferi într-o porție de mâncare necesarul zilnic al unui câine, lucru confirmat de alte teste la care am supus rețetele noi. În plus, acesta este un aspect care mă ajută din perspectivă de business. Pentru că nu mă poate copia nimeni. Atunci când ai mai multe ingrediente într-un produs, e mai greu să calculezi ponderea”, explică Andrei, care nu s-a oprit cu testele aici.
A mers cu rețetele pregătite într-un adăpost de câini și le-a testat acolo, timp de trei săptămâni, urmărind mai mulți parametri influențați de hrană consumată. Iar rezutatele au fost, așa cum anticipau, bune. Produsele vor intra într-o altă etapă de cercetare, în cadrul unei teze de doctorat care va urmări modificările care apar, prin intermediul analizelor de sânge făcute la diverse intervale de timp.
Mâncare pentru câini livrată prin Glovo, Bolt Food Și Tazz by eMag
Aplicațiile de livrare la domiciliu reprezintă unul dintre cele trei canale online prin care Andrei vrea să distribuie produsele în primul an de funcționare. Apoi, intenționează să intre și în segmentul de retail, în petshop-uri, unde să instaleze congelatoare de tip vitrină.
„Inițial vom vinde prin site-ul nostru, drooler.ro, cu livrare la ușa clientului, oriunde în țară, în 24 de ore, mâncare congelată. Apoi, vom avea două centre logistice în București și Cluj, pentru a livra în 30 de minute prin aplicații ca Glovo sau Bolt, mâncare refrigerată. Al treilea canal sunt marketplace-urile ca eMAG sau Freshful, care au notorietate și ne vor ajuta astfel și să ne promovăm. Vom face și abonamente prin care clientul să-și poată comanda, de exemplu, mâncare pentru două săptămâni”, spune Andrei.
În ofertă se vor regăsi cinci rețete cu carne și pește, dar și una vegană pentru că piața o cere, iar prețul pentru o porție de mâncare va fi de 9,9 lei.
„În momentul ăsta e un business la cheie. Ne lipsește doar echipamentul de congelare rapidă și odată ce-l vom avea, putem da drumul de a doua zi. Putem scala oriunde, în orice țară, iar marja de profit este foarte bună. Este un business de un milion de euro. Atât estimăm că vor fi vânzările în primul an. Este un business care a plecat de la o nevoie a pieței, nu e un alt restaurant de...sushi”, spune Andrei, care odată cu lansarea Drooler va renunța la periplurile din țară cu food-truck-urile Mexican Buziness pentru a se concentra strict pe dezvoltarea noului business, care vizează și crearea altor produse.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.