Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Antreprenorii din Moldova fac planuri de dezvoltare în paralel cu șantierele A7 și A8: „Am pierdut un contract foarte mare din Germania pentru că dura o săptămână transportul fără procesare. Autostrada va schimba totul”

Antreprenori A7 și A8

Absența autostrăzilor a dus județele Moldovei sus în statisticile sărăciei. Oamenii de aici nu sunt nici mai proști, nici mai nepricepuți, nici mai leneși. Însă parteneriatele cu firme mari din alte state ale Uniunii Europene, turismul, investițiile străine ocolesc această zonă îngropată în noroaie.

Omul de afaceri ieșean Marian Berdan îmi explică simplu de ce un partener din Germania a preferat Polonia. Acolo, dura o zi transportul, spre deosebire de Iași, unde contabiliza o săptămână.

Un alt om de afaceri ieșean, Lucian Grecu, îmi povestește că reproșul cel mai des auzit este scurt: „Mănânc cinci pâini până la voi, așa de greu ajungem”.

Republica vă propune, într-o serie de articole, să vadă cum autostrăzile vor schimba viața oamenilor din regiunea Moldovei. A doua provocare a fost lansată deopotrivă oamenilor de afaceri din Iași.

Marian Berdan

În urmă cu peste 30 de ani, tânărul cercetător Marian Berdan a decis să devină antreprenor. Își amintește că a dat și o „atenție”, un cartuș de țigări grecești, pentru un spațiu de 130 mp de la Regia Autonomă a Locuințelor. A construit o afacere durabilă pas cu pas. Acum, grupul de firme pe care îl conduce are o fabrică modernă la Miroslava. Investește în cercetare și continuă să viseze cu ochii deschiși. De politică și politicieni nu vrea să mai audă. Plătește la timp taxele și impozitele pentru locurile de muncă create și menținute chiar și în vremuri grele. E una dintre puținele companii care are și departament de cercetare-inovare.

Ce ar schimba A7 și A8 în viața locuitorilor din Moldova?

Pentru locuitorii din Moldova, autostrada A8 este un obiectiv foarte important și le-ar schimba definitiv sensul vieții. Această autostradă le-ar aduce mult mai multă bunăstare, mult mai multă conectivitate, mult mai multe locuri de muncă. Sigur că orice autostradă trebuie întreținută. Și ne va conecta la Europa, chiar dacă nu o să fim în Schengen. Vom avea foarte mult de câștigat, în special pentru industria care se va dezvolta și ea odată cu autostrada în Moldova.

Cum a fost afectată afacerea pe care o aveți de absența autostrăzilor, a unor infrastructuri rutiere moderne?

A fost afectată mult. Cu doi ani în urmă am pierdut niște contracte foarte mari. Fiindcă dura foarte mult transportul materialelor din Germania în România, la firmă, la Electra, în Iași. Și apoi, iar de la Electra după procesare înapoi în Germania. Tot lucrul acesta dura o săptămână, fără procesare. Deci două-trei zile dus, două-trei zile întors. Mai este și iarnă, se circulă mai greu și așa mai departe. Autostrada ar fi putut să rezolve problema aceasta. Și atunci partenerul german a preferat își găsească un partener în Polonia, foarte aproape. Astfel încât într-o zi rezolva totul. Se ducea și venea de la Leipzig în Poznan, Poznan, în Polonia. O zi dura. Pleca la ora 06:00 din Leipzig și se întorcea la ora 06:00 seara, era înapoi în Leipzig cu produsele gata făcute. Practic, autostrăzile ar reprezenta șansa oamenilor de afaceri din această zonă de a avea parteneri, de a exporta? Da! Lipsa autostrăzii îngreunează foarte mult colaborările economice, mai ales în ziua de astăzi, când viteza de reacție trebuie să fie una foarte mare. Când nevoia de anumite produse înseamnă ore. Autostradă ar rezolva foarte multe lucruri. Gândiți-vă și pentru noi, o deplasare până la Viena sau până la Munchen s-ar produce fără fără probleme. Imaginați-vă numai faptul că noi nu suntem în Schengen. Cât de mult timp pierd camioanele noastre și nu numai ale noastre și ale partenerilor străini în vama dintre România și Ungaria, unde e granița Schengen. Costurile? Se ridică la miliarde de euro pe an. Autostrada este foarte importantă și pentru populația din Republica Moldova care se va mai emancipa și mai mult. Poți să mergi la teatru sau la un concert în Viena. Pleci dimineață la ora 06:00. Faci 10 ore. La ora 19 te poți duce la un spectacol.

Lucian Grecu

Omul de afaceri Lucian Grecu este proprietarul Hotelului Unirea și are în derulare investiții în domeniul imobiliar. Este unul dintre puținii oameni de afaceri care au ieșit în stradă la propriu pentru a protesta alături de activiști și cetățeni din județele Moldovei pentru autostrăzi.

Cum ar schimba A8 și A7 viața locuitorilor din Moldova?

Eu am reprodus cândva o frază devenită celebră prin faptul că a spus-o un italian, un mare om de afaceri. L-am întrebat care e rolul și ce se întâmplă cu aceste autostrăzi. Și respectivul mi-a zis următoarea expresie: Lucian, civilizația se termină unde se termină autostrăzile. Bineînțeles, se referea la civilizația economică, la bunăstarea economică. Civilizația în sine și cultura se pot face și în codrul verde, și în vârf de munte, și oriunde. Nu-i nevoie neapărat de autostrăzi pentru cultură și civilizație, în sensul larg al cuvântului. Bunăstarea economică se termină unde se termină autostrăzile și asta e valabil și o susțin și eu. Cu alte cuvinte, A 7 și A 8 sunt fundamentale pentru zona asta a țării. Pentru că, într-adevăr, există o celebră hartă în care toată țara împânzită de autostrăzi, nu neapărat executate, dar măcar în fază de execuție. Acea hartă era valabilă acum doi ani - la ora asta recunoaștem că nu mai e valabilă - iar în zona Moldovei era un ciot să de autostradă, centura Bacăului, care are vreo 18-20 de kilometri. Cu alte cuvinte, zona asta a fost păgubită și văduvită de această bunăstare creată de către autostrăzi. Poate să pară ciudat, domnule, ce poate să facă autostradă? Păi, poate să facă. Au fost cazuri în care firme din Iași sau din împrejurimi au ratat contracte mari, pentru că nu puteau să-și aducă materia primă și nu puteau să-și trimită produsul finit. Producția și mai ales aprovizionarea și expedierea materiilor prime țin foarte mult de mijloacele de transport și de căile de transport.

Mi-a spus-o un italian, un mare om de afaceri. L-am întrebat care e rolul și ce se întâmplă cu aceste autostrăzi. Și respectivul mi-a zis următoarea expresie: Lucian, civilizația se termină unde se termină autostrăzile.

Revenind, așadar… de ce e fundamental pentru porțiunea asta de țară care a rămas văduvită să avem aceste autostrăzi?

E foarte bine că s-a început. Aici menționez că au fost ieșenii care și-au adus contribuția direct. Am cunoștință de eforturile depuse de domnul Cătălin Urtoi, în calitate de consilier al ministrului Transporturilor, care ne ține la curent tot timpul ce se întâmplă și la ce fază suntem. A devenit atât de expert în autostrăzi, încât, sincer vorbind, cred că e printre cei mai documentați oameni din țară care nu lucrează efectiv în CNAIR și în organismele astea dedicate autostrăzilor. Bunăstarea economică se termină unde se termină autostrăzile. Nu fiindcă ar fi oamenii mai leneși sau incompetenți, ci pentru că pur și simplu nu au mijloacele de a primi materia primă și de a-și trimite produsele. La fel serviciile, pornind de la curierat și până la transporturi. Pentru toate astea sunt fundamentale autostrăzile. Cum ați simțit ca om de afaceri absența acestor autostrăzi? Păi o simțim foarte puternic. Pentru că oamenii își pun problema, domnule, am o treabă la Iași să zicem, vreau cazare, vreau masa acolo, vreau o întâlnire, fac o conferință și așa mai departe. Dar dacă ajung în Iași dacă plec din Timișoara și fac o zi întreagă și ajung zdrobit, de oboseală… poate afacerile din Iași le fac în altă parte. Nu știu, mai aproape în Cluj, în Sibiu, în Brașov, în preajma lor, în București. Bineînțeles, fiindcă, vrând-nevrând, prin București, în calitate de Capitală, trec 70 la sută din banii țării. S-a văzut cel mai puternic treaba asta în perioada de pandemie, când au fost oprite avioanele, aeroporturile au fost efectiv închise o perioadă. După perioada de carantină totală, când am repornit activitatea la hotel. În prima zi sau a a doua zi când am ajuns dimineața la hotel, era parcarea subterană pe care noi am făcut-o lângă Casa Căsătoriilor plină ochi și mașinile dădeau pe afară. Cum s-ar spune! Prima oară în viață, când am văzut treaba asta. Parcarea e făcută din 2013. 

Ce s-a întâmplat?

Păi toată lumea a venit cu mașinile! Dar toți se plângeau de același lucru. Domnule, ca să ajung la voi, la Iași, am mâncat cinci pâini!

Autostrăzile ar da un avânt turismului?

Ar da un avânt fantastic turismului. Eu personal și probabil că mulți alți ieșeni, dacă mergem într-un city break sau o excursie, o vacanță ceva, folosim avionul. Apoi închiriem o mașină și uneori facem într-o zi 500-600 km și nu îi simți. Vorbesc de Italia, de Germania, de Franța și lista continuă. Deci e cu totul altceva. În primul rând, cu toate că se circulă cu viteză mai mare, sunt mult mai puține accidente. Lumea circulă și mai repede, și mai bine, și mai odihnită, și mai în siguranță.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sper ca acesti doi antreprenori au nepoti la care sa le lase afacerile,ca visul lor ud A8 va fi gata in vreo 3 decenii
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult