Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum e organizată „nemțește”, cum e mobilizată și cum e plătită armata de constructori români care ar putea lucra în front continuu pe 250 de km ai Autostrăzii Moldova: „Spedition UMB are un mod de lucru cumva diferit”

Sediul UMB Adjud

Utilaje la sediul UMB de lângă Adjud. Foto: Captură YouTube

Activistul ieșean Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor în mandatul USR spune că omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, numit într-o perioadă de presă „Regele Asfaltului”, are succes pentru că aplică un management de tip nemțesc. E de altfel, probabil, singurul constructor român care face autostrăzi. Și, subliniază Adrian Covăsnianu, angajații lui sunt bine plătiți și mobilizați pe teren. Fostul secretar de stat de la Transporturi crede că, pentru omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, a construi Autostrada Moldovei este și o ambiție personală. Și dacă o vorbă spune că civilizația se oprește acolo unde se opresc și autostrăzile, Moldova începe să iasă din noroaie. Adrian Covăsnianu subliniază că Moldova are nevoie și de Autostrada Moldovei, dar și de cea a Unirii, A8: „Autostrada A7 dinamizează fluxurile și este cumva autostradă de tranzit facilitând fluxurile economice pe relația Nord spre Capitală. Iar autostrada A8 este autostrada care va dezvolta Moldova”.

Omul de afaceri Dorinel Umbrărescu este, potrivit HotNews, constructorul român care are șanse să facă toți kilometrii din A7 din Moldova. Din cele 13 tronsoane prinse în PNRR pe A7 de la Ploiești la Pașcani, 9 tronsoane sunt deja contractate, iar din acestea 7 sunt contractate cu românii de la UMB.

Un alt tronson se află în reevaluare, lângă Buzău, iar pe cele trei de la Bacău la Pașcani - aproape 77 de km - UMB a fost dat câștigător la licitație și ar putea semna contractele dacă se rezolvă contestațiile în favoarea sa.

Practic, UMB lucrează deja pe circa 179 km din A7, iar dacă ar reuși să câștige toate tronsoanele licitate acum pe A7, UMB - companie din Bacău la origini, ar ajunge practic să lucreze pe un front neîntrerupt de peste 250 de kilometri de autostradă, toți în Moldova.

Republica vă propune, într-o serie de articole, să vadă cum autostrăzile vor schimba viața oamenilor din regiunea Moldovei. Prima provocare a fost lansată activistului ieșean Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor în mandatul USR.

Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor

A fost o surpriză faptul că asocierea condusă de Spedition UMB SRL, compania unui om de afaceri moldovean a câștigat A7, Autostrada „Moldovei”?

Nu neapărat o surpriză, cât cumva o să spunem o constatare a fidelității lor în a construi autostrăzi și a ofertei destul de avantajoase. Drept dovadă că așa a câștigat această licitație. Faptul că el a câștigat e un lucru îmbucurător. Îl cunoaștem cu toții din experiențele anterioare pe șantiere din Transilvania și din Oltenia și sperăm să facă o figură bună și la el acasă, în Moldova.

Asocierea condusă de Spedition UMB face practic demonstrații de forță. Ce exemplu oferă singurul constructor român care lucrează la autostrăzi? Dacă nu mă înșel e singurul!

Oferă un exemplu de bună practică, ne arată cum se construiesc autostrăzi într-un stil, îi spunem noi de farmacie. În sensul că este extrem de bine mobilizat din momentul în care are toate documentele în regulă și poate să intervină pe teren. Observăm o logistică exemplară și sperăm să se încadreze în termenele contractuale pentru că e destul de provocator chiar și pentru un constructor de talia constructorului moldovean. Dar ne punem speranța că va finaliza aceste bucăți din autostradă într-un timp timp util.

În urmă cu o lună de zile, Compania de Autostrăzi semna contractele de execuție pentru cei circa 96 de kilometri de autostradă de la Focșani la Bacău, parte din Autostrada „Moldovei” A7. Imediat după Anul Nou, însă, constructorul român UMB a și intrat pe șantier și a demarat în forță lucrările. (Sursa: Hotnews)

Cum arată calendarul finalizării fragmentelor de autostrăzi din A7?

În principiu, în linii mari trebuie să respecte calendarul general al PNRR-ului. Pentru că toate porțiunile de la Ploiești până la Pașcani sunt în prinse în această finanțare. Deci 2026, mai exact trimestrul trei. Însă termenele sunt 2025 sau 2024. Dar ne punem speranța că în termenul maximal din 2026 vom avea kilometrii de autostradă de la Pașcani până la Ploiești.

Cum se mobilizează Spedition UMB SRL, de o natură militară? Dumneavoastră ați spus că are un stil de farmacie?

Rezolvă printr-un management să-i spunem de tip nemțesc. Este foarte eficient, atât la nivel de management general, cât și la nivel de middle și chiar la nivel elementar. Oamenii sunt extrem de bine mobilizați, sarcini clare. Materialele de construcții sunt cumva la îndemână. Utilajele sunt noi și asta îl ajută. Inclusiv experiențele anterioare. Are un mod de lucru cumva diferit. Lucrează să spunem ceva de genul două săptămâni încontinuu, ulterior o pauză. Dar și faptul că este aproape și aici vorbim de A7, este aproape de sediului central logistic în zona Adjudului. Asta îi creează niște perspective clare de a se încadra în termenele termene clare, în termenele inițiale. Oamenii, din câte cunosc, oamenii sunt foarte bine plătiți. Și automat sunt și bine montați și mobilizați pe pe teren. Drept dovadă că deja au început să apară imagini de la loturile semnate cât de curând. Deci nu aștepta foarte mult până când a intrat în teren.

Oamenii sunt extrem de bine mobilizați, sarcini clare. Materialele de construcții sunt cumva la îndemână. Utilajele sunt noi și asta îl ajută. Inclusiv experiențele anterioare. Are un mod de lucru cumva diferit. Lucrează să spunem ceva de genul două săptămâni încontinuu, ulterior o pauză.

Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor

Credeți că omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, în calitate de constructor moldovean, și-a dorit să facă autostrada Moldovei?

Da! Eu cred că a fost și o ambiție personală. L-am cunoscut personal acum doi ani, dar și anul trecut la Ministerul Transporturilor. Am avut o discuție amicală cu el și l-am văzut extrem de dedicat acestui domeniu. Și cred eu că e să-i spunem un demers chiar personal posibil, să finalizeze acest proiect în termenul stabilit. Și e de bun augur că, până la urmă, e bine că e un investitor de la noi din zonă. Și acest profit care va fi reinvestit se întoarce înapoi la noi în țară și implicit la noi, în regiunea noastră.

Dorinel Umbrărescu, patronul Spedition UMB (Foto: RTV)

Moldova e o zonă săracă. Cum se va dezvolta după ce această lucrare de infrastructură va deveni realitate? După ce Moldova va avea practic prima autostradă?

După ce va avea autostrada A7, de la Pașcani la Ploiești… Să luăm orizontul de timp 2026 când ar trebui să fie finalizată această autostradă. Eu consider că investiția va dinamiza zona, va facilita schimburile economice și implicit fluxurile de persoane între regiunile istorice ale Moldovei și ale Munteniei. În același timp, cred eu că autostrada respectivă la nivel suprastatal în ecuația distanță - timp va crește accesibilitatea pe relația mai amplă dintre Marea Baltică și Marea Mediterană, tranzitând țările respective. Iar România va fi tranzitată pe o direcție generală, de la Nord, la Sud de această investiție. E evident că autostrada A7 va dinamiza Moldova. Cumva va avea de câștigat din această investiție. Însă consider că adevăratele beneficii economice regionale, reducerea decalajului între regiuni și facilitarea investițiilor străine pentru noi vor fi asigurate doar de construirea autostrăzii A8 Ungheni- Iași - Târgu Mureș, denumită și Autostrada Unirii. În concluzie, cred eu că cele două investiții, A7 și A8, prin complementaritatea lor funcțională, vor asigura creșterea coeziunii teritoriale între regiuni și cred că implicit vor defini un stat unitar mai coerent.

Așadar, sunt necesare atât Autostrada Moldovei, cât și Autostrada Unirii?

Exact. Ele pot trăi sau pot funcționa într-o anumită simbioză. Pentru că autostrada A 7 dinamizează fluxurile și este cumva autostradă de tranzit facilitând fluxurile economice pe relația Nord spre Capitală. Iar autostrada A8 este autostrada care va dezvolta Moldova. Cum vor trăi locuitorii din Moldova, după ce vor avea autostrăzi? E clar că va fi un catalizator al investițiilor. Vedem ce impact a avut Autostrada A2 pentru pentru Constanța, pentru județul Constanța. Cât de mult au crescut fluxurile economice în zona portuară către Capitală și implicit populația care a avut de câștigat din acest aspect. Iar faptul că încă nu avem autostrăzi în Moldova ne arată cât de îndepărtați suntem de dezvoltare. Dar odată construită autostrada A8 distanțele se vor reduce și investitorii vor beneficia de această infrastructură. Pentru că este și o vorbă care circulă în general. Civilizația se oprește acolo unde se opresc și autostrăzile. Și e bine să să depășim această povață destul de istorică și să avem și noi în Moldova kilometri de autostradă.

Dacă privim și spre Republica Moldova care vrea să intre în Uniunea Europeană, spre conflictul din Ucraina, ce înseamnă autostrăzile?

Autostrada Unirii, cum îi spunem noi, de la Ungheni până la Târgul Mureș... ea, de fapt, continuă și face parte ca segment dintr-un coridor mai amplu. Un coridor Est - Vest pe relația mai generoasă dinspre Rostov pe Don spre Chișinău, trece prin Iași, merge la Cluj și ajunge ulterior către Budapesta. Care este un adevărat hub regional. Este clar că autostrada care va continua de la Iași spre Chișinău și ulterior Chișinău spre Odessa - poate într-un orizont favorabil și mai departe în Ucraina - va dinamiza zona. Și am văzut deja pași concreți făcuți de frații noștri din Republica Moldova. Drept dovadă că anul acesta au început deja - la nivel embrionar, e drept - dar să-i spunem într-o manieră destul de clară, coerentă să inițieze finanțarea unui studiu de fezabilitate pentru autostrada Iași - Chișinău. Deci vedem deja pași concreți. Suntem ajutați și de Uniunea Europeană pentru că deschiderea pe care a arătat-o Uniunea Europeană, deschidere concretă vizavi de extinderea coridoarelor și către Ucraina și Republica Moldova va constitui o rampă de lansare și va crea premisele ca Republica Moldova să aibă infrastructură modernă.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • UMB reprezinta singura speranta ca A7 sa fie gata in 2026 si daca n-ar exista paraziti PSD-isti ca Danilin care sa depuna contestatii dupa ce nici n-a intrat in top 3 licitatie, am trai cu totii mai linistiti si n-am mai avea poduri cazatoare.
    Moldova are intr-adevar nevoie de o autostrada spre vest, insa aceea ar trebui sa fie A13 pt simplul fapt ca geografia o dicteaza. De la Boita la Bretcu cu exceptia “hopului” de la Persani, terenul e practic campie si latimea Arcului Carpatic intre Bretcu si Oituz BC are 20km in linie dreapta cu un teren infinit mai accesibil decat cel propus pt A8 intre Tg Mures si Tg Neamt. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca A13 se conecteaza la A1 (care va fi completa pana la Nadlac in 2026), iar A8 se conecteaza la A3 care e in moarte clinica de doua decenii. Dar daca o sa ascultam de toti iesenii si visurile lor ude, Moldova va trece Carpatii pe autostrada in 2050.
    A8 ca si sora A3 sunt proiecte moarte in cada. Ma indoiesc sa vad A3 gata inainte de 2060, doar daca Romania va devansa in 3 ani Africa de Sud la exploatarea diamantelor.
    • Like 0


Îți recomandăm

e.on - energie

În viața de zi cu zi, când spunem energie, ne referim la lucrurile mici pe care le facem în mod uzual, fie că aprindem un bec, deschidem televizorul, gătim sau dăm drumul la centrală pentru a ne încălzi. Aceste acțiuni au devenit atât de uzuale, încât nu mai stăm să ne gândim cum a fost produsă energia respectivă - dacă vorbim despre energia electrică - sau de unde provine ea - dacă vorbim despre gazele naturale.

Citește mai mult

Cluj Napoca.

Persoanele care au în derulare credite cu dobândă variabilă, majorată ca urmare a creșterii indicilor de referință în funcție de care se calculează aceasta, ar putea avea parte de o perioadă în care ratele să nu mai crească atât de puternic, începând din a doua jumătate a anului. Foto: Andras Ferencz

Citește mai mult