Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum mi-am răsturnat propriul mod de lucru în timp ce munceam la corporație

Corporatiști distanțați

Foto: Getty Images 

Prin 2006, când mi-am început aventura în „customer experience land”, ca manager de produs pe zona de carduri, am construit un produs de la 0 la 9 milioane de tranzacții pe lună într-un timp scurt. Asta pentru că gândeam și lucram ca într-un startup, chiar dacă eram într-o corporație. Atunci am înțeles că antreprenorii la început de drum au nevoie de consultanță pentru că nimeni nu e bun chiar la toate.

Viața mea de „antreprenor” în corporație a fost o experiență cel puțin interesantă. Am început cu o echipă mică în care făceam de toate: plan de business, specificații, testare, muncă operațională, suport. A fost o vreme plină de adrenalină, ceea ce e fix ce trăiesc și antreprenorii în perioada de început a startup-ului. Dar a fost și o lecție extrem de utilă. 

Mi-aș dori ca tot mai multe startup-uri să aibă parte de experiențe similare. De curajul de a fi challengeri, de a fi diferiți și de a reuși. În realitate, știm cu toții că lucrurile nu ies întotdeauna conform planului. Avea mama o vorbă: „socoteala din târg nu se potrivește cu cea de acasă”. Iar asta se întâmplă frecvent în startup-uri, dar și corporații. Mi s-a întâmplat de multe ori să știu că trebuie să fie ceva mai mult de atât.

Acum 10-15 ani procesul uzual de dezvoltare de produs pornea de la o idee emisă în timpul unei ședințe, continua cu discuții cu furnizori și, eventual, cu clienți și se termina prin testarea unui prototip în piață. Realitatea în care un produs sau un serviciu nu livrează rezultatele promise chiar dacă a fost creat conform specificațiilor este posibilă. De ce?

Prin 2015, apăreau și în România primele influențe ale curentului Design Thinking. Intrigat de principiile curentului, am început să învăț mai multe despre noua modalitate de a dezvolta produse. Doi ani mai târziu, am făcut un pas înspre zona mai generală de inovație, moment care a coincis cu procesul rapid de transformare din persoană de produs în ambasador de experiențe. 

Mi-am răsturnat propriul mod de lucru: nu mai dezvoltam produse pe care să le vând clienților, ci am început să dezvolt produse și servicii care se adresează cu adevărat problemelor identificate și validate din viața acestuia.

Așa am devenit Innovation Coach, unde, alături de colegii mei, discutam cu clienții, testam, realizam sondaje sau experimente. Totul pentru a ne asigura că ne adresăm problemelor și nevoilor din viața acestora prin produsele noi pe care le dezvoltam. Același lucru fac și astăzi prin consultanța pe care o ofer antreprenorilor din Startarium. Mai exact, îi ajut să-și descopere cât mai bine clienții, așa cum sunt ei (și nu cum s-ar descrie ei neapărat) și să se gândească la metode cât mai rapide și cât mai accesibile de a determina dacă o idee de produs este cu adevărat eficientă.

Platforma de antreprenoriat Startarium organizează și PitchDay, o competiție în care mulți antreprenori la început de drum sau într-un stadiu mai avansat din viața startup-ului și-au stabilit ținte noi, au concurat cu alți antreprenori pentru finanțări și s-au inspirat de la colegi de breaslă. 

Pentru mine, PitchDay-ul din 2019 a fost momentul în care am început să lucrez cu adevărat cu antreprenorii la un cu totul alt nivel decât până atunci. Zeci de oameni la început de drum în antreprenoriat s-au înscris la sesiunile de consultanță gratuită oferite de consultanții din Startarium. Printre domeniile disponibile pentru consultanță era și cel de validare a ideilor de afaceri – domeniul care devenise o pasiune pentru mine în acea perioadă.

M-am întâlnit cu antreprenori care mi-au povestit obiectivele pe care le aveau, pașii planificați și ideile de produse sau de servicii la care s-au gândit. Fiecare avea o energie extrem de contagioasă și multe ambiții pentru proiectul lor. Unii testaseră deja ideile, în timp ce alții le țineau încă pe hârtie. Consultanța i-a ajutat să înțeleagă mai bine nevoile și problemele cu care se confruntă potențialii clienți și modul în care pot să-și verifice ideile cu costuri minime, pentru a diminua riscul unei investiții eșuate.

PitchDay din 2019 m-a convins să mă dedic tinerilor antreprenori care caută consultanță prin Startarium. Apoi a venit și 2020, la pachet cu criza pe care încă o traversăm cu toții, dar și cu un context extrem de bun pentru startup-urile care au nevoie să obțină ușor experiență de consultanță antreprenorială. Așa au apărut, practic, sesiunile RE:BUILD o combinație de webinare, sesiuni de consultanță de grup și individuală, menite să ofere suport antreprenorilor afectați de criză, cu scopul de a se re-inventa. Și tot așa și o nouă călătorie către startup-urile despre care vom citi tot mai mult în ani următori.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon