Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Arhitectul Corvin Cristian, omul care redă spațiul public oamenilor: „Poate că acesta este unul din secrete. Să nu consideri niciodată că știi și că ești bun în meșteșugul ăsta, pentru că meșteșugul ăsta este de fiecare dată complet altceva”

Corvin Cristian

În lucrarea numită „The Five Skins”, artistul austriac Friedensreich Hundertwasser ilustrează cele cinci învelișuri care adăpostesc în mijlocul lor ființa umană: epiderma, hainele, locuința, comunitatea (cartierul, orașul, țara) și ultima dintre ele, atotcuprinzătoare, planeta însăși.

„Sunt oameni care au doar conștiința trupului lor, ei sunt doar până la limita pielii lor. Ce e înăuntrul pielii lor și, eventual, primul strat de haine, aia percep ca fiind ei. Sunț unii care percep ca fiind ei casa, interiorul locuinței lor. Și acolo e zona lor. Sunt alții pentru care și exteriorul casei, al clădirii, al cartierului, al orașului, e tot parte din ei. Aceștia sesizează interdependența, își dau seama că suntem toți ca niște molecule ale aceluiași organism. Și mai sunt unii care au conștiința Pământului ca întreg”, spune arhitectul Corvin Cristian. 

Născut într-o țară în care implicarea oamenilor a părut că se oprește de multe ori la granița pragului propriului apartament, arhitectul și-a făcut un renume din a amenaja spații care să aducă împreună comunități. Fie că este vorba despre unele dintre cele mai cunoscute restaurante și cafenele din București, de birouri sau de spații publice din România și străinătate, el reușește să dea formă și să cuprindă în volum nevoile unor oameni pe care nu i-a cunoscut niciodată. 

„Pe cât de frumoase sunt decorurile, pe atât sunt de efemere. Și îmi doream să fac lucruri care să rămână măcar un an-doi”

Absolvent al Universității de Arhitectură „Ion Mincu” din București, Corvin Cristian și-a început cariera în 1996 ca asistent scenograf la Pro TV. De-a lungul timpului a lucrat atât la decoruri de televiziune cât și la scenografia unor producții cinematografice și de televiziune celebre, precum „Cold Mountain”, „The Last Enemy” sau „Jacquou le croquant”. Munca pe platourile de filmare, când azi imagina, alături de echipa în care lucra, un decor SF, iar mâine unul de epocă i-a antrenat creativitatea și versatilitatea. Însă, oricât de spectaculoase, decorurile erau de mucava, iar el simțea nevoia de a face lucrări care să dureze.

„Pe cât de frumoase sunt decorurile, pe atât sunt de efemere. Și îmi doream să fac lucruri care să rămână măcar un an-doi, nu câteva zile. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care mi-am dorit să fac localuri publice în special”, spune Corvin Cristian, care a fondat studioul ce îi poartă numele. 

Ce aveau în comun ambele profesii era însă faptul că, în ambele cazuri, măiestria sa a fost pusă în slujba nevoilor celorlalți sau a poveștilor de pe ecran.

Subliniază acest lucru atunci când spune că nu se consideră un artist. „Nici arhitectura, nici scenografia de film nu sunt discipline foarte artistice. Cuprind o parte pe care cineva ar putea să o considere artistică, dar nu depind atât de mult de inspirație, ci de un brief. Arhitectura are o latură practică foarte importantă. E destul de multă logică în ceea ce facem, cei mai periculoși sunt arhitecții care se cred artiști, e mai degrabă un meșteșug decât o artă. Cred însă că, dacă înveți bine și practici acest meșteșug, dobândești niște abilități care te pot face în ochii altora să pari un artist”, este de părere Corvin Cristian.

Lucrează alături de o echipă de 12 arhitecți, care s-au găsit în timp unul pe celălalt și s-au apropiat datorită unor valori comune. În proiectele lor, fac de multe ori totul - de la concept, până la obiectele care ajung să populeze un anumit spațiu.

„Arhitectura e o muncă de traducere”

Într-o mare măsură, măiestria sa are la bază efortul de a-l înțelege pe celălalt. „Încerc să mă pun foarte mult în pielea celui care va utiliza acel spațiu de asta m-am și ocupat așa de mult de locuri publice, localuri, baruri. Îmi place să merg mult pe acolo și înțeleg și ce și-ar dori oamenii. Asta e și o muncă de traducere. Pentru că, dacă îi întrebi pe ei ce își doresc, spun niște lucruri care nu au de fapt legătură cu ceea ce vor”, explică arhitectul.

De-a lungul timpului, a văzut că oamenii dau cel mai des trei răspunsuri atunci când sunt întrebați cum le-ar plăcea să arate un loc: să fie colorat, să aibă lumină naturală și plante la interior. De fapt, lucrurile sunt mult mai nuanțate.

„Toată lumea răspunde la fel, dacă ar fi să ne luăm după asta ar trebui să fie toate lucrările identice. În realitate, oamenii vor ceva natural la interior, dar nu neapărat o plantă. Poate că, de fapt, vor lemn masiv, o piatră, lucruri care să le amintească de natură. Când spun că vor colorat, pur și simplu vor să se depărteze de griul pe care îl percep ca fiind comunist. Dar s-a văzut în Rahova, când s-au pictat blocurile acelea, că arătau și mai trist decât atunci când erau gri.

Și eu cred că avem nevoie de lumină, dar într-o măsură. Într-o clădire de birouri, lumina naturală este una din primele cerințe, dar, în realitate, dacă mergeți într-o clădire de birouri o să vedeți că toate roletele sunt trase până jos, pentru că deranjează ecranul”, explică el.

„Un spațiu public bine gândit poate crește calitatea vieții oamenilor”

Este un fapt demonstrat, de-a lungul istoriei, că există o legătură între calitatea spațiului public și calitatea vieții locuitorilor. Acest lucru este evident în vechile orașe italiene. „Un spațiu public bine gândit poate crește calitatea vieții oamenilor. De aceea este atât de plăcută viața în anumite orașe italiene mai vechi, pentru că totul e plăcut la o scară umană, intimă, pe care ei, prin rafinarea unei tradiții, au știut în mod empiric, probabil, să o facă, dar ea poate fi studiată. Se pot studia proporțiile piațetelor acelor orașe și le putem reproduce în spații moderne. De pildă, un raport prea mare, o distanță prea mare, între laturile unui bulevard, îl face să nu mai fie intim, iar oamenii să nu-și mai dorească să interacționeze. Și e vorba aici despre niște instincte atavice, pentru că dacă oamenii sunt puși prea departe unii de alții își vor face micile lor alveole și vor rămâne izolați, nu vor interacționa social. În același timp, dacă sunt puși prea aproape, iarăși intră în mod atavic într-o relație de respingere. Ați văzut cum e în lift. Dacă mai e cineva acolo, ai o senzație de disconfort „fiecare se uită în altă parte”, arată Corvin Cristian.

„Uneori prima idee este cea mai bună”

Atunci când încep un nou proiect, arhitecții cu care lucrează nu se feresc să dea curs primei idei care le vine în minte. „Tocmai că uneori prima idee este cea mai bună, dar, adesea, oamenii au un talent în a o refuza, pentru că li se pare prea simplă, prea nemuncită, și ajung să se complice foarte tare. Noi, tocmai că încercăm să mergem către simplitate” spune Corvin Cristian.

Se feresc să își asume un stil, însă atât lui, cât și celorlalți arhitecți cu care lucrează le plac soluțiile simple, fără risipă de mijloace. „Nu ne plac lucrurile pretențioase, complexe fără rost, extraordinar de fistichii sau extrem de colorate. Și asta se vede ușor în proiectele noastre”, spune arhitectul. Proiecte care transmit, în funcție de context, naturalețe, căldură, familiaritate, simplitate, austeritate sau culoare și spirit ludic.

„Poate că acesta este unul din secrete. Să nu consideri niciodată că știi și că ești bun în meșteșugul ăsta”

Indiferent de materialele folosite, de anii de experiență și de abilitățile create în timp, Corvin Cristian spune că în fiecare proiect există o emoție a începutului. De aici poate și măiestria: să găsești plăcerea de a construi ceva ca și cum ai face-o prima dată.

„Poate că acesta este unul din secrete. Să nu consideri niciodată că știi și că ești bun în meșteșugul ăsta, pentru că meșteșugul ăsta este de fiecare dată complet altceva. Pare că de fiecare dată ești începător, de fiecare dată o iei de la zero. Fiecare lucrare este complet nouă. Poate că ai făcut un lucru de 50 de ori, dar al 51-lea poate să fie total diferit și trebuie să te apleci cu atenție către ce își dorește acel om”, crede el.

La fel cum trebuie să urmărești cu atenție sufletul vremurilor care se schimbă. „Anii trec, se schimbă generațiile și dacă nu ești atent la nevoile altora riști să rămâi blocat în niște formule foarte vechi”, spune Corvin Cristian.

Jacobs susține măiestria de 125 de ani. Iată o serie de povești ale celor care inspiră prin muncă și pereseverență. Îi veți cunoaște pe cei care și-au dus pasiunea la rang de artă, într-o campanie oferită cu sprijinul Jacobs. Află mai multe pe www.cafeajacobs.ro/jacobs125ani.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult