Foto captura digi24
E plină șoseaua Titulescu, plin podul Basarab și bulevardul din față.
Câțiva kilometri de oameni. O autostradă umană. Autostrada Demnității. Sau măcar începutul ei.
O liceancă flutură de la balcon tricolorul. Lumea o aplaudă. O bătrână din stație se ridică de pe bancă și îmbrățișează câțiva protestatari. Lumea o aplaudă și pe ea.
Câțiva elevi au desfășurat o pancartă pe care scrie cu majuscule "Elevii sunt cu voi". Alți elevi au scris pe un carton, tot cu majuscule, "6 clase" - dar cu l-ul tăiat, încât se citește "6 case". Lumea îi aplaudă și pe ei.
"Guvernanți, vă propunem o rotativă a salariilor", scrie pe o pancartă purtată la gât.
"Sunt îndrăzneață", scrie pe pancarta unei profesoare.
Mașinile claxonează în semn de susținere. Autobuzele la fel.
"Ardealul mâncă greva pe pită!" anunță pancarta unui grup de profesori.
E cald, drumul de la Victoriei la Cotroceni e lung, dar oamenii nu par să fi obosit. Vuvuzelele sună, în orice caz, la fel de tare.
Foto Inquam Photos/ Octav Ganea
"Nu cedăm! Nu cedăm!" E strigătul cel mai frecvent.
Coborâm un pod. Se văd parcate autocarele care i-au adus pe unii dintre profesori.
- Uite câți kilometri de autocare! îl face un profesor mai tânăr atent pe altul mai în vârstă.
O profesoară din Botoșani a venit să-mi spună că e o iubitoare anonimă de poezie.
- Nu cred că există așa ceva, i-am răspuns.
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
- Scuze, vă iubesc și proza, a zis descumpănită.
- Nu, eu îmi cer scuze: vreau să zic că nu există iubitori de poezie anonimi și iubitori de poezie celebri. Toți iubim poezia cu egală îndreptățire - și adesea cei care nu o scriu o iubesc mai mult decât cei care o scriu.
(Trebuie că i-am părut un megaloman sinistru )
Lângă mine merge chiar acum un grup de elevi cu o hârtie pe care au scris cu marker albastru: "Îmi susțin dascălii!"
Cele mai multe pancarte și stickere sunt cele cu "Demnitate # Eu îndrăznesc".
Pe un deal s-a cocoțat stegarul dac. Agită un tricolor enorm. Pe el nu-l aplaudă nimeni. Nu pare descurajat, agită steagul și râde.
E foarte cald. Unii oameni prevăzători au venit cu umbrele. Noi, ceilalți (cel mai probabil profesori umaniști), mergem prin soare și încercăm să transpirăm cât mai demn. În orice caz, nimeni nu se retrage. Sau n-am văzut eu. Coloana e la fel de consistentă și lungă.
Câțiva kilometri de demnitate. Cărora e musai să le adăugăm fiecare milimetrul nostru de demnitate.
România educată există. Nu pe foile unui președinte isterizat că realitatea nu se conformează clișeelor lui sforăitoare. Nici în memorandumul vid juridic și mincinos politic al unor guvernanți.
România educată e în acești kilometri de demnitate.
"Să scrieți, domnule scriitor, să nu ne lase singuri. Fiindcă începem să ne simțim singuri", mi-a zis o profesoară de ciclul primar.
Să nu lăsăm România educată singură. Când am lăsat-o singură cu un președinte, aproape c-a distrus-o.
Să ne adăugăm fiecare (părinte, elev, profesor) milimetrul nostru de demnitate. Până când autostrada asta a demnității va înconjura toată România.
E singura noastră șansă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
„Am parcurs materialele și am următoarele observații de natură juridică, cu precizarea că ar trebui consultat și un contabil/expert pe salarizare:
1. Cu privire la OUG cu creșterile salariale:
a. Am verificat pe un fluturaș de salariu pt luna aprilie 2023, iar salariul de bază a fost de 6872 RON. Dacă ne uităm în anexa la OUG, la un profesor gr. I cu peste 25 de ani vechime, surpriză:salariul de bază, 6817 RON....păi creștem sau scădem???Atenție, problemă e GRAVĂ, pentru că în funcție de sumele indicate în anexă vor calcula toate salariile!!
b. Mărirea de 50% apare în nota de fundamentare, care chiar dacă face corp comun cu ordonanța, NU poate fi pusă în executare, adică nu avem pârghii să îi obligăm prin justiție să respecte creșterea începând cu 1 ianuarie 2024;
c. privitor la creșterea cu 25%, atenție mare: NU avem stipulat NICIUNDE cu claritate că toate salariile cresc cu 25%, de fapt ordonanța nici nu prevede expres asemenea mărire. Se prevăd niște sume la personalul nedidactic și auxiliar, dar NIMIC la personalul didactic, fiind foarte posibil ca procentele să difere și creșterea să fie practic inexistentă! Mai mult, la pct. 2.3 din Nota de Fundamentare se vorbește de măsuri PRECONIZATE, nu de măsuri adoptate!!
d. nimic despre calculul sporurilor, ceea ce înseamnă că ele rămân plafonate la nivelul anilor trecuți, ceea ce înseamnă, de fapt, o diminuare a salariului și o evidentă afectare la pensie!!!
e.Nimic despre 6% din PIB, nici măcar în nota de fundamentare....
2. Cu privire la OUG cu prima de carieră:
a. pentru a se acorda, este nevoie de acordul Comisiei Europene, nimeni nu știe dacă se va da sau nu, existând inclusiv posibilitatea unui acord parțial al Comisiei Europene (nu 1500, 700 de exemplu, sau 600). Vor fi vreodată guvernanții capabili să negocieze la UE în favoarea noastră?Mă îndoiesc!
b. deși la art. 19 pare a se prevedea că sumele vor fi suportate de la bugetul de stat dacă nu se vor putea asigura din fonduri europene, în alte 3 sau 4 locuri se tot repetă faptul că cei 1500 ron se vor da în funcție de cât va permite bugetul. Cu alte cuvinte, dacă bugetul nu va permite, ne putem trezi că reduc sumele sau chiar nu le mai dau deloc!
3. Atenție:suma de 1500 ron are destinație SPECIALĂ și FIXĂ, materiale didactice, participări la cursuri, echipamente de predare și un maximum de 30% pentru alte cheltuieli didactice (ce o mai însemna și asta?). Mai mult, achizițiile se vor putea face DOAR de la magazine/unități agreate de ei.”
Deci da, CU SIGURANȚĂ greva din învățămînt va continua. Pentru că leprele TOT NU VOR SĂ ÎNȚELEAGĂ. că nu mai pot fura, minți și amenința ca în ultimii 30 de ani.
P.S. Probabil la faza cu pedofilia a fost un autodenunț, numai un om bolnav (sau psihopat, după propriile cuvinte) ar gândi așa ceva.
P.P.S. Ori poate „Gecaba” a rămas hipnotizat de comunismul de „acum 40, 50 de ani”, când era trai pe vătrai, în mintea lui.
Ca în orice uzină socialistă ar fi existat concedieri masive, însemnând proteste masive. Totuși, problema s-ar fi rezolvat. Acum ne-am ales cu proteste masive care nu vor duce nicăieri, pentru că învățământul va fi același. Plus că bani nu mai sunt, oricât de mult i-am căuta. Oricât de mult am petici, am împrumuta, sistemul e mort încă din anii 90.
Și e normal să fie așa, pentru că a fost un sistem gândit pentru o economie totalitară, centralizată, care nu poate funcționa într-o economie liberală. Lucrurile se precipită și cred că nu va mai dura mult. Schimbările plutesc în aer.
Si uite, așa, România educată nu va mai fi singură, doar cu Iohannis, care a distrus-o. Noroc cu Dl Radu Vancu, care se ocupă de ea!
P.S. Dacă se întreabă cineva de ce scriu și în altă limbă, probabil e uselist.
sursa: DMLR (1981)
Nu agreați forma "LICEANCĂ? Poate nu e literară (eu nu fac literatură ca dl Vancu), dar, gramatical, e corectă. Consultați dexonline.ro, dacă nu dispuneți de un dicționar al limbii române în biblioteca personală.
Sunt forme acceptate cu terminații și în -eană și în -eancă, la fel de corecte clujeană-clujeancă, armeană-armeancă, orășeană-orășeancă, bănățeană-bănățeancă etc...
Nu știu ce vreți să insinuați cu termenul USL-ist. Dacă nu sunt pe placul domniei voastre, pentru că nu-mi plac Vancu și incompetența profesională a unei bune părți dintre profesori, înseamnă că sunt uselist? De ce nu fascist, comunist, securist, pedofil sau homofob?
Normal că s-a dus în PSD, se vede de pe Marte calitatea, competența, nivelul de educație al membrilor acestui partid!
Vezi "iluștrii" lideri Dăncilă, Tudose, Ciolacu, Grindeanu etc.!
Nici cu liberalii nu mi-e rușine, toți sunt o apă și-un pământ!
Dacă am mai comis vreo greșeală, vă rog să mă îndreptați.
Va mulțumesc!
În rest, de ce nu? Probabil că lui „Ovidiu” i s-au mai adresat astfel de apelative, nu e târziu să înțeleagă de ce.
În rest, idiot - nu, funcțional - da. E un pas înainte.
P.S. Aia cu „fără de partid” să i-o spună lui mutu. Doar trepădușii guvernării (care, din păcate pentru ei, pe „Republica” au nimerit greșit, aici nu pot păcăli pe nimeni) sunt disperați să arunce cu noroi în sute de mii de oameni care își cer drepturile .
Apropos de incompetența cu sau fără m: ce e aia „incompetența profesională” Ovidiu? Există incompetența spirituală, ori poate emoțională?
Cred că putem respira, aici, chiar dacă gândim diferit, însă fără jigniri și insulte.
Sunt aici și pe aiurea mulți ipochimeni care au rolul de a înjura, folosind un limbaj suburban, mitocănesc care , Dumnezeule, sunt marii apărători ai profesorilor. Nu mai vorbesc că nu au niciodată vreun argument. Lucrul cel mai bun este să-i ignorați. Aceasta este cea mai mare durere a acestor indivizi.
Domnule Vancu tare aș fi curios să vă aflu argumentele în ceea ce privește nivelul scăzut al învățământului românesc , în ceea ce privește numărul mare de semianalfabeți la toate nivelele societății, la pregătirea porofesională și intelectuală a multor cadre didactice.
P.S. „Gecaba” la „Podocea” trage. Manipularea vine integral dinspre guvernanți, nu puteți păcăli cititorii „Republica”.
Când însă problema o cere, medicul de familie te trimite la un specialist.
În sistemele educaționale performante, materiile care la noi sunt separate sunt predate comasat, de către un profesor pregătit special pentru acest lucru. O materie numită ȘTIINȚE include noțiuni generale de fizică, de chimie, matematică, astronomie, geografie etc. Materia numită ARTE cuprinde literatura, muzica, artele plastice, fotografia, cinematografia etc. Toate predate de același profesor. Nu de capul lui, ci după o metodică foarte bine pusă la punct.
Aceste arii oferă însă informații cu caracter general. Când un elev este detectat - de regulă de către profesor și consilierii școlari - cu un talent deosebit pentru matematică, fizică, chimie, pictură, muzică etc., urmează un modul educațional opțional. Unul avansat, predat de un profesor specializat. Echivalentul medicului specialist.
Sistemul comunist a eliminat însă partea de învățământ generalist (medicul de familie), segmentând ariile și angajând profesori specializați pentru fiecare materie în parte. Imaginați-vă un sistem de sănătate lipsit de medici de familie și format doar din specialiști. Aceasta a fost rețeta sovietică. Prin urmare, cei care nu au vocație pentru o anumită zonă - de regulă majoritatea - învață mecanic, regurgitează la examene și uită. De aici și analfabetismul funcțional.
Din fericire, acest sistem falimentar își trăiește ultimele clipe. Umflat ca o uzină comunistă, hardughia se află în căutare de bani. Bani care se vor mai găsi poate un an sau doi, dar nu mai mult. Sperăm că mulți vor pleca și, prin cei rămași, să reformam sistemul din rădăcini. Un sistem ergonomic, fiabil și performant. Nu cred că mai durează mult.
P.S. Ce rezultate au șefii lui „Cristian”, oare? Suficiente ca să aibă bani pentru plătirea unui postac, care mai are și tupeul să vorbească de calitate, statistici și rezultate.
In privinta rezultatelor in invatamatatata, atata timp cat nu ai masuri, unele punitive, nu reusesti doar prin discutii sa determini acceptarea disciplinei si instruirii. mai adauga anumiti parinti si elevi costituiti in "consilii nationale' o aberatie.
Politilizarea activitatlor nu va promova niciodata meritocratia reala. Psd este principalul vinovat de dezastrul national. Ei au promovat, sustinut si propagat, in societate, nonvaloarea. Uitati-va la ministrii psd & acolitii. A fost, macar unul potrivit si pregatit in posturile lor? Eu nu cred.
Cât despre obiectivele din domeniul finaciar, la cât fură băncile clienții care au făcut credite în România, e clar de unde au să dea măriri și prime. Eu nu m-aș lăuda cu așa ceva. E mai rău decât să înjuri sute de mii de oameni dintr-o categorie profesională pe care orice țară se bazează ca să progreseze.
Mai și semnalizezi!