Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Situația în care vei fi nevoit să plătești pe cineva „ca să vorbească cu tine”

consultanta afaceri - getty

(Foto Guliver/Getty Images)

Așa cum e un fapt binecunoscut că liderii mari au mai mulți consultanți „din umbră”, pe experiența cărora se bazează atunci când iau decizii importante, nu mai e un moft să ai un partener pe zona de business care să-ți fie alături, să te ghideze, să îți pună întrebările necesare pentru ca tu să obții ceea ce îți dorești.

Desigur, piața de consultanți, strategi, coachi din zona de business sau cum vreți să îi numim – pentru că terminologia e largă – este deja una aglomerată și, de multe ori, viciată de exemple negative de neprofesioniști sau de perspectiva „de ce să plătesc pe cineva să vorbească cu mine? Las’ că mă descurc și singur”.

Poate fi greu să cerni specialiștii, dar cu siguranță nu imposibil – până la urmă, cifrele și rezultatele pe care poți să le atingi cu ajutorul unui astfel de antrenor vorbesc rapid de la sine. Și, cel mai probabil, e adevărat că ne putem descurca și singuri – o perioadă sau până la un anumit nivel.

Cred că nu ar trebui însă să respingem ideea de a fi însoțiți de un antrenor de business și iată câteva dintre motive.

Vrei să faci performanță

Să luăm domeniul sportiv, zona de origine a termenului de „antrenor”. Dacă vrei să alergi, cu siguranță o poți face și singur. Ba chiar poți să termini maratoane. Dar, dacă vrei deja să obții un timp anume la un concurs de alergare, probabil că vei avea nevoie de cineva care să-ți facă niște recomandări, să te ajute să depășești niște bariere mentale, să-ți spună cum să calci corect etc. Totul depinde, până la urmă, de nivelul la care vrei să rămâi: amator sau profesionist. Iar asta e perfect valabil și în business.

Vrei să treci mai rapid peste obstacole

În orice domeniu, intervine la un moment dat frustrarea; apar obstacolele, provocările, dificultățile. Întorcându-mă tot la alergat, poți să te accidentezi sau să ai probleme în a menține un ritm anume. Un antrenor știe cum să te ajute să treci peste ele și să combată frustrările care apar inevitabil atunci când îți propui să fii din ce în ce mai bun.

Vrei să fii sigur că nu abandonezi

Oricât de ambițioși sau organizați am fi, la un moment dat e posibil să nu reușim să mai facem o prioritate din alergat. E o diferență între a ști că poți alerga oricând, dacă ești de unul singur, și a ști că marțea, joia și vinerea de la ora 08:00 ai program de alergare. Un antrenor te ajută să ritualizezi activitățile și să-ți menții angajamentul față de domeniul în care vrei să faci performanță. 

Ai nevoie de o perspectivă exterioară

Aud deseori oameni care mă întreabă „dar cum o să știi tu să mă ajuți? Eu îmi știu cel mai bine business-ul”. Așa este, nimeni nu contrazice asta. Dar uneori e chiar indicat să ai pe cineva care nu e atât de implicat emoțional, încât să poată vedea și perspective care ție poate îți sunt inaccesibile. Uneori, tocmai faptul că doar tu ești expertul propriului tău business poate să fie cel mai bun atu ca un antrenor să exploreze din afară alternative și soluții creative la o anumită provocare.

Ai nevoie și de alte abilități în afară de cea care îți este specializare directă

Cei mai mulți dintre noi suntem în situația în care nu numai că trebuie să știm cum să facem ceva, dar trebuie să putem și explica lucrul respectiv altcuiva sau chiar să convingem că putem să facem lucrul respectiv mai bine ca altcineva. Așadar, ne dăm seama repede că, pe lângă faptul că suntem specialiști foarte buni, e nevoie să avem și alte abilități însoțitoare: de comunicare, de prezentare, de persuasiune, de vânzare – și lista poate continua. Pentru toate acestea, e nevoie să ne dezvoltăm și să căutăm specialiști pe alte domenii de la care să putem învăța.

***

Probabil că cele mai mari salturi din cariera mea profesională s-au produs atunci când am avut alături de mine un astfel de antrenor. Una este să citești singur o carte de bucate, alta e să ai alături de tine pe cineva care să te și ajute să dai drumul la cuptor, să stea lângă tine, să îți arate scurtături și informații pe care nu le găsești de obicei într-o rețetă, ca să fac o altă paralelă.

Din acest principiu și din nevoia tot mai mare a pieței de a avea un suport în negociere, am ajuns eu însumi să funcționez ca „omul din umbră” care te antrenează pe negocierile dificile sau cu miză ridicată cu care te confrunți. Diferența dintre teorie și practică e mare, iar distanța poate fi cel mai ușor de acoperit într-o relație unu la unu de pregătire. 

Apoi, în negociere, în business sau pe orice domeniu ai decide să mergi către un antrenor specialist, e ca la doctor: trebuie să spui exact unde te doare și ce te deranjează, oricât de jenant ar putea fi asta pentru tine la un moment dat. E indicat să fii sincer și transparent legat de situația sau problematica de la care pornești. Una e să vii să spui că ai ajuns la o relație „destul de tensionată” cu cealaltă parte în încercarea de a ajunge la un acord, alta e să spui că deja au fost aduse insulte, de exemplu.

Din păcate, mulți dintre cei care apelează la acest serviciu ajung la antrenor când sunt într-o etapă deja avansată – iar prin „avansată” mă refer la o situație care a degenerat sau chiar a scăpat de sub control. Se spune că la politică și la fotbal toată lumea se pricepe. Aș adăuga că la politică, la fotbal și la negociere toata lumea „se pricepe”. De-asta se ajunge la „dureri” mult mai mari decât e cazul în relația cu cealaltă parte și la întoarcerea către un specialist, pentru a debloca situația.

Cert este că piața de consiliere și coaching a evoluat: oamenii simt nevoia unei nișări din ce în ce mai accentuate – de aici și shadowingul în negociere –, iar perspectivele s-au maturizat și ele. Poate că acum câțiva ani părea ceva atipic să ai un antrenor în business, dar acum deschiderea către o pregătire personalizată, unu la unu, e din ce în ce mai mare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • fc check icon
    o să mai curgă hapă pă Dâmbovița până afaceristul român (era să zic rumân, vorba țiriacului) va descoperi că a da la toți pâine e de bine și că Lui îi place cel mai mult și mai mult. profesionalizarea a la hollywood (paharul cu apă, ducătorul de hârtii, aducătorul de telefon - toți cei mai buni) e win-win și e creștinească total. bănuiala mea e că Lui nu-i plac chitroșii. iar generoșilor le dă rod de să schimbe/mărească/updatateze hambarele...
    • Like 0
  • Alien check icon
    Eu am o teorie personala. Multe afaceri au fost "cool" atunci cand de ele s-au ocupat cei care le-au pus pe picioare, chiar daca erau "artizanale". . Insa apoi datorita succesului si a mizelor devenit importante au trebuit sa aduca "manageri experimentati" si "antrenori de business" care si-au adus ideile lor prafuite cu ei si dintr-o chestie cool au devenit niste corporatii dubioase si din ce in ce mai tentate sa o ia pe scurtatura ca sa atinga obiectivele "traditionale" de crestere neliminata pana cand s-au prabusit.
    Dupa care "profesionistii" aia se muta la alt business infloritor si ciclul se reia.
    • Like 0
    • @ Alien
      fc check icon
      teoria mea personală e că prăbușirea unei afaceri ține (dincolo de karmă- implacabilă dar necesară-n evoluție) de lăcomia și ”incorectitudinile” patronilor. e greu de știut, e detectivistică și info delicate sunt păstrate sub cheie. principiul win-win bate tot. Dumnezeu asta vrea să vadă.
      • Like 0
  • Victor66 check icon
    Bine, m-ai convins. De unde fac rost?
    • Like 0
  • Noua modă, avem nevoie de psiholog, life coach, antrenor de business, antrenor la sală și cine știe ce o sa mai apară.
    Dar lumea a funcționat și funcționează foarte bine fără toți aceștia.
    Câțiva PRIETENI buni și un partener de viata ok pot înlocui toată această grămadă de "ajutoare" care îți sug mulți bani pentru a-ți spune clișee.
    Iar comparația cu antrenorul sportiv este eronată, sportul este un domeniu aparte. În primul rând în sporturile de echipă e nevoie de sincronizare. Nu îți trebuie sincronizare să îți conduci afacerea.
    În al doilea rând majoritatea sportivilor au un intelect slăbuț, nu au inteligenta necesară pentru a se antrena singuri. Să faci o afacere cinstită funcțională necesită ceva creier
    • Like 1
    • @ Mario Popesco
      Max Max Max Max check icon
      hahahaha! ai dreptate......
      • Like 0
    • @ Mario Popesco
      Victor66 check icon
      Aveam nevoie de psihologi de multa vreme. La cate probleme psihice au oamenii in societatea noastra, oameni crescuti de mici cu bataia, abuzati, umiliti acasa si la scoala, barbati obsedati cu violenta si altele. De aceea a ajuns societatea astfel, pentru ca subestimam sanatatea mintala si credem ca merge oricum.
      Iar prietenul tau nu poate suplini ajutorul specializat, in depresie, nevroza, schizofrenie, etc.
      • Like 0
    • @ Mario Popesco
      ,, Majoritatea sportivilor au un intelect slăbuț și de aia au nevoie de un antrenor "? Dacă ai fi un sportiv de performanță nu ai vrea nevoie de un antrenor pentru că tu ești un tip cu un intelect superior? Pe bune? Afirmația ta a fost inteligență? Poate comică.
      • Like 0
    • @ Mario Popesco
      fc check icon
      dumneaoastră faceți reclamă principiului sărăciei, precarității. ca o paranteză vitală: never ever... să nu faci afaceri cu pretenii... nevă evă!
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
Text: Sabin Gîlceavă/ Voce: Alex Livadaru
sound-bars icon