(Foto Guliver/Getty Images)
În vacanța de vară care tocmai a trecut, fiicei mele i-a venit o idee: să vândă citronadă făcută în casă trecătorilor din cartier.
Zis și făcut, mai ales că am încurajat-o din start. Mai întâi, a pornit la drum alături de o prietenă de aceeași vârstă. Au cumpărat lămâi și portocale, s-au apucat de treabă și au improvizat un stand. După 30 de minute însă, s-a întors descurajată acasă. Întâmpina primele obstacole: rudele prietenei cu care se asociase îi spuseseră că nu o să meargă, că „la noi nu e ca în America” și că nu va reuși să facă bani din asta. Pentru un copil de 10 ani, e lesne de înțeles că primele critici au fost destul de demotivante.
Dar nu s-a oprit aici. După ce șocul primei dezamăgiri s-a mai atenuat, a început să se gândească ce soluții ar putea avea ca să facă lucrurile să meargă. Așa că a regândit totul și a găsit o metodă să se „promoveze” într-un mod convingător: a desenat un poster mare, atractiv, cu un mesaj clar – „Oprește și gustă!”.
Toate bune, dar de la promovare, cum îl faci pe celălalt să și cumpere? A mers pe ceva similar cu ideea sampling-ului din supermarketuri. Îi dai celuilalt o bucățică să guste, ceri feedback și, dacă acesta este pozitiv, poți merge spre a-i și vinde: „Pentru 5 lei, nu vreți să vă umplu paharul?”.
Câteva zile mai târziu, nu doar că a prins curaj ca să stea zi de zi la stand, ci a devenit și foarte calculată. Deja avea un sistem: cumpăra patru portocale și o lămâie. Deci știa foarte bine câți bani investea dimineața și cât obținea până seara. După două săptămâni, avea deja un buget cu care a reușit să își cumpere ceva ce își dorea foarte mult: un boardgame.
De ce am spus povestea asta? Pentru că, pe cât de simple ar putea să pară lucrurile, situația în care s-a aflat fiica mea devine cu ușurință situația multor antreprenori care vor să își deschidă o afacere și nu numai. Poate fi povestea tuturor lucrurilor pe care am vrea să le facem și de care nu reușim să ne mai apucăm.
Iată ce concluzii de oameni mari aș trage eu din această experiență a unui copil.
* Caută soluții, nu doar explicații pentru de ce nu merge
Este ușor să găsim explicații de ce nu ar merge un lucru sau altul. Foarte puțini vor explora mai departe acest teritoriu și vor căuta soluții pentru a face lucrurile să se întâmple. Sunt puțini cei care caută cum ar putea să îmbunătățească o idee, o afacere, un anumit proiect. Majoritatea se conformează cu „la noi nu e ca în America”. De cele mai multe ori asta face diferența, după părerea mea, între un om care reușește să pună bazele unui business și unul care nu reușește.
* Înconjoară-te de oameni care te pot ajuta
Cel mai probabil, ți se va spune des „nu o să funcționeze”, „nu face asta”, „îți va fi foarte greu”. Dar important este să te înconjori de oameni care au reușit sau care te susțin în inițiativa ta. Iar asta este valabil indiferent despre ce este vorba. Aud deseori oameni care spun „aș vrea să fac mai mult sport, dar nu am timp” de exemplu, dar uneori e important doar să începi și să te uiți în tabăra celor care fac deja asta și care te poți asocia.
* Ai grijă la percepțiile deja înrădăcinate despre ce funcționează și ce nu
Fie că vrem, fie că nu, punem într-un fel sau altul anumite clișee mentale asupra copiilor noștri: „nu face asta că te faci de râs”, „la noi nu merge așa”, „nu se cuvine să faci asta” etc. Aceste percepții pot dăuna pe termen lung. E foarte important, mai ales din perspectiva spiritului antreprenorial, să îi lași copilului libertatea de a experimenta și de a vedea el însuși ce funcționează și ce nu. Poate că lui îi va ieși, poate are o altă metodă sau poate sunt pur și simplu alte vremuri și lucrurile vor funcționa de data asta.
* Fii atent la noțiunile de management al unui business
În povestea de mai sus, mi-a plăcut foarte mult faptul că, dincolo de încântarea și entuziasmul inițiale, fiica mea a reușit să țină lucrurile în frâu și în zona de management financiar. Întrebată de prieteni și vecini câți bani face în fiecare zi, ea a răspuns foarte sigură: „Vrei să-ți spun vânzări sau profit?”. Diferențierea dintre cele două și planificarea faptului că nu tot ce ai „în casă” înseamnă profit sau interesul tău final (cumpărarea jocului) sunt foarte importante.
* Experimentează și învață să te descurci
Într-una dintre cărțile lui, Richard Branson povestește cum, la 5 ani, părinții lui l-au lăsat undeva mai departe de casă, cu 5 lire în buzunar, ca să-l ajute să-și dezvolte simțul de orientare. Practic, deși e un experiment care poate să pară extrem, copilul a găsit singur drumul spre casă și nici nu a cheltuit banii pe care i-a primit. Mai departe de acest exemplu, ce e important de punctat e că, uneori, dorința de a supraproteja un copil îl handicapează de fapt pe termen lung. Una dintre primele lecții pe care le învățăm la biologie ne spune că, pe măsură ce un organ este mai mult folosit, cu atât acesta tinde să se dezvolte mai mult. Copiii învață experimentând, greșind și descurcându-se într-un mediu sigur și calculat, mai degrabă decât dintr-o limitare a acțiunilor izvorâtă din teama că nu s-ar putea descurca.
În business, e uneori ca-n vânzarea de citronadă. Perseverezi și câștigi. Planifici și continui. Calculezi și înveți.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Toate cele de mai sus sunt cu taxele aferente. Pobabil va trebui să vândă copilul minim 2000 de pahare cu limonadă sa-i iasă cu plus.
Cu aceasta ocazie, fetita a invatat si ca asocierea cu persoane nepotrivite poate dauna afacerii. :)
Că așa încurajează statul inițiativa privată, talentul, chiar și la copii.
Insa baiatul meu, spre deosebire de fata autorului, recunoaste ca ideea nu a fost a lui ci a preluat-o din filmele pentru adolescenti de la Disney... asta apropos de recursul la adevar.
Si, apropos de intrebarile de mai jos, da, baiatul meu a vandut limonada din termos, pentru ca nu a dorit sa il bazaie mustele si albinele.
Baiatul meu a avut capitalul de pornire din banii de bursa, eu l-am ajutat doar cu termosul pe care l-a luat din casa. Apropos de profit, depinde cat diluezi produsul final. La baiatul meu intrau doua lamai la un pahar de 250 ml pe care il vindea cu 3 lei. Adaugand zaharul si apa minerala, ii ramaneau la fiecare pahar vreo 50 de bani. Dupa vreo 5 ore de comert a ramas cu vreo 45 de lei. Asta asa, daca vrem sa facem pe filozofii si sa depicam firul in patru facand calcule.