Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Bac 2022, proba de istorie. Structura subiectelor permitea, cu un minimum de atenție și concentrare, obținerea unui punctaj bun și foarte bun

Bacalaureat 2022

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Absolvenții claselor a XII-a au susținut astăzi examenul la disciplina istorie, proba scrisă obligatorie a profilului pentru cei înscriși la specializarea științe sociale. Așa cum am remarcat și la probele anterioare, inclusiv la cele din cadrul Evaluărilor Naționale, subiectele nu au prezentat un grad mare de dificultate. Structura lor permitea, cu un minimum de atenție și concentrare, obținerea unui punctaj bun și foarte bun.

Trebuie menționat că primele două subiecte presupun identificarea în sursele istorice a câtorva informații. Elevii au avut de analizat două fragmente din lucrările istoricilor Ian Kershaw și Tony Judt privind perioada regimului comunist. Primele cerințe erau efectiv banale, candidații neavând altceva de făcut decât să identifice în cele două texte o instituție politică (Ministerul Justiției sau Ministerul Agriculturii), o informație referitoare la anul 1947 (“Stalin a refuzat oferta de ajutor a americanilor, care urma să dea un impuls reconstrucției Europei”), liderul politic și un spațiu istoric menționate în ambele surse (Stalin și Uniunea Sovietică). 

Nici relația cauză-efect nu ar fi trebuit să le dea bătăi prea mari de cap elevilor, aceștia putând evidenția cauzalitatea între afirmațiile “fiindcă ambele țări fuseseră în război împotriva Uniunii Sovietice” și “Intervenția sovietică a fost mai puternică în Bulgaria și România”. Cu mențiunea, sigur că da, că trebuia menționat rolul fiecărei afirmații (cauză, respectiv efect). În ceea ce privește faptele istorice din perioada cuprinsă între 1948-1962, puteau fi menționate adoptarea primelor două constituții comuniste (1948 și 1952), înființarea Direcției Generale a Securității Poporului, procesul de colectivizare (1949-1962) sau Legea Cultelor din 1948 (cu prilejul căruia elevii puteau aminti și despre desființarea Bisericii Greco-Catolice, confiscarea proprietăților acesteia, arestarea și condamnarea prelaților greco-catolici). Asemănarea practicilor din timpul național-comunismului evidenția consolidarea regimului comunist și a rolului jucat de Ceaușescu, aici putând fi invocate tezele din iulie 1971, adoptate după vizitele din China și Coreea de Nord, care au marcat revenirea la un regim dictatorial de inspirație stalinistă, modificarea constituției în 1974 prin introducerea funcției de președinte, toate acestea contribuind la înăsprirea cenzurii, represiunii politice și amplificarea cultului personalității lui Ceaușescu.

Al doilea subiect, vizând aspecte ale Principatelor Române din perioada secolului al XVIII-lea și contextul Crizei Orientale, nu ar fi trebuit, de asemenea, să dea emoții prea mari candidaților. Dacă la primele cerințe nu aveau altceva decât de identificat din sursa istorică (un text din I. A. Pop, I. Bolovan, Marea istorie ilustrată a României și a Republicii Moldova) informații precum statul condus de Dimitrie Cantemir, secolul în care desfășoară evenimentele menționate în sursa dată, o caracteristică a domniei în secolul fanariot și două informații referitoare la politica internă din timpul domniei lui Dimitrie Cantemir, pe care elevii le puteau recunoaște ușor în textul pus la dispoziție. La ultima cerință a acestui subiect, textul nu mai putea fi folosit dar nici exemplele solicitate nu erau foarte dificile, elevii urmând a argumenta, printr-un fapt istoric relevant, afirmaţia conform căreia românii participă la acțiuni militare desfășurate în secolele al XV-lea – al XVI-lea. Sigur că da, aici puteau fi menționate acțiunile militare ale unor voievozi precum Iancu de Hunedoara, Vlad Țepeș sau Ștefan cel Mare.

Așa cum, cel mai probabil, s-a întâmplat și la examenul de la limba română, subiectul III ar trebui să reprezinte punctul de departajare a notelor de la această probă. Elevii aveau de redactat un eseu de două pagini pe tema evoluției spațiului românesc în a doua

jumătate a secolului al XIX-lea și în primele două decenii ale secolului al XX-lea. Tema acoperă practic etapele principale ale constituirii statului român modern: dubla alegere a lui Al. I. Cuza, reformele întreprinse de acesta (legea secularizării, legea rurală prin care era desființată claca și erau împroprietăriți țăranii; o parte dintre ei, evident, pentru că legea viza acordarea loturilor în funcție de capacitatea economică a țăranilor exprimată în numărul de vite deținut; legea instrucțiunii prin care era introdus învățământul primar gratuit și obligatoriu). Puteau fi amintite, în acest context, adoptarea constituției din 1866, a războiului de independență (cu mențiunea aici că elevii trebuiau, conform baremului să prezinte acest fapt istoric, cu alte cuvinte să-l descrie detaliat) și evenimentele care au circumscris participarea României la al doilea război balcanic (1913), primul război mondial (cu precizarea tratatului și Convenției militare semnate în 1916 cu Antanta) și, în final, Marea Unire și recunoașterea acesteia în cadrul Conferinței de pace de la Paris (1919-1920).

În concluzie, subiectele nu prezintă un grad mare de dificultate, itemii care trebuiau rezolvați solicitând mai degrabă înțelegerea textului, evidențierea relației cauză-efect și, pentru cei care și-au propus nota maximă, capacitatea de a redacta un eseu de două pagini, pe baza unor cerințe date, respectând succesiunea cronologică a evenimentelor, utilizarea limbajului istoric adecvat, utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea și concluzia)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ;)
    ... așa aleatoriu... câți dintre, cei din ministerul educației și/sau din diplomație săreau ștacheta? ...
    Cu săritură ... purice narcis și ce oi mai fi ...
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult