Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Bilanțul autostrăzilor în 2023: Aproape 81 de kilometri construiți, mai mult decât media ultimilor cinci ani. Asociația Pro Infrastructura: Puteau fi inaugurați peste 100 de noi kilometri

autostrada 2023

Foto: Facebook Asociația Pro Infrastructura

În 2023 în România au fost inaugurați 80,5 km de autostradă și drum expres la care se adaugă 15,8 km de „autostradă-muzeu”, pe care nu se poate circula, anunță Asociația Pro Infrastructura. Astfel, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres a ajuns la 1075 kilometri. Cu toate că numărul de noi kilometri de autostradă este peste media ultimilor cinci ani, reprezentanții asociației care monitorizează marile proiecte de infrastructură spun că puteau fi deschiși circulației peste 100 de kilometri de autostradă. 

Concret, în 2023 au fost inaugurate următoarele segmente de autostradă și drum expres: 13,55 km din autostrada A3, între Nușfalău și Suplacu de Barcău, 9,5 km pe autostrada A0 Nord, între DN1 – A3, 15,7 km pe autostrada A3, între Chețani și Câmpia Turzii, 31,75 km pe drumul expres DX12 Craiova – Pitești, între Valea Mare și Colonești și 10 km pe autostrada A0 Sud, între Bragadiru și Jilava. 

„Să le luăm pe rând și să ne judecați voi precizia și optimismul. Așa cum am estimat corect, borna celor 1000 km a fost atinsă de Nurol cu 13,55 km de pe A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău dar nu în mai-iunie, ci abia în 21 septembrie. În 29 noiembrie a urmat UMB cu 9,5 km pe A0 Nord între DN1 și A3 plus 9,5 km de muzeu deoarece oficialii CNAIR nu s-au deranjat să facă descărcarea provizorie promisă mai bine de un an.

Pe 21 decembrie Strabag și Geiger au stabilit un record național pe scenariul nostru ultra-optimist: inaugurare cu 8 luni înainte de termen pe A3 Chețani-Câmpia Turzii, 15,7 km.

Abia cu două zile înainte de Crăciun, in-extremis, UMB a dat în trafic tronsonul DEx12 Slatina-Colonești, 31,75 km, deși noi dădeam "șanse maxime" să fie inaugurat în toamnă. O bilă albă, neașteptată, merge la CNAIR fiindcă în ianuarie nu am crezut că se vor mobiliza în timp util să facă o descărcare provizorie la Colonești.

În penultima zi din an, Alsim Alarko reușește "performanța" să deschidă doar cei 10 km de pe A0 Sud dintre DN6 și DN5 (restul de 6,3 fiind muzeu), la un an după promisiunile fanteziste din 2022 și la vreo 6 luni după termenul contractual. Turcii sunt marea dezamăgire din previziunile noastre pe 2023 pentru că în ianuarie îi dădeam ca "pariu sigur" cu loturile 1 și 2: DN6-DN4 "până la sfârșitul verii" și DN4-A2 în decembrie. Am fost mult, mult prea optimiști”, notează Asociația Pro Infrastructura.

Foto Facebook Asociația Pro infrastructura

Din păcate, adaugă reprezentanții asociației, compania Strabag a ratat „la mustață” deschiderea devansată pe DEx11 (rebotezat DEx16) lângă Oradea, reușind doar recordul de pe A3. „Are termen martie 2024 și nu vedem niciun motiv pentru care nu și l-ar respecta, chiar dacă vremea va fi neprielnică”, adaugă sursa menționată.

În prezent, potrivit statisticilor Pro Infrastructura, există 751,4 km de autostrăzi care au contracte active de (proiectare și) execuție lucrări și încă 95,44 km aflați în procedură de licitație lucrări.

Amintim că în iunie ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că România va avea 200 de noi kilometri de autostrăzi până la finalul anului 2023.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult