Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Bilanțul autostrăzilor în 2023: Aproape 81 de kilometri construiți, mai mult decât media ultimilor cinci ani. Asociația Pro Infrastructura: Puteau fi inaugurați peste 100 de noi kilometri

autostrada 2023

Foto: Facebook Asociația Pro Infrastructura

În 2023 în România au fost inaugurați 80,5 km de autostradă și drum expres la care se adaugă 15,8 km de „autostradă-muzeu”, pe care nu se poate circula, anunță Asociația Pro Infrastructura. Astfel, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres a ajuns la 1075 kilometri. Cu toate că numărul de noi kilometri de autostradă este peste media ultimilor cinci ani, reprezentanții asociației care monitorizează marile proiecte de infrastructură spun că puteau fi deschiși circulației peste 100 de kilometri de autostradă. 

Concret, în 2023 au fost inaugurate următoarele segmente de autostradă și drum expres: 13,55 km din autostrada A3, între Nușfalău și Suplacu de Barcău, 9,5 km pe autostrada A0 Nord, între DN1 – A3, 15,7 km pe autostrada A3, între Chețani și Câmpia Turzii, 31,75 km pe drumul expres DX12 Craiova – Pitești, între Valea Mare și Colonești și 10 km pe autostrada A0 Sud, între Bragadiru și Jilava. 

„Să le luăm pe rând și să ne judecați voi precizia și optimismul. Așa cum am estimat corect, borna celor 1000 km a fost atinsă de Nurol cu 13,55 km de pe A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău dar nu în mai-iunie, ci abia în 21 septembrie. În 29 noiembrie a urmat UMB cu 9,5 km pe A0 Nord între DN1 și A3 plus 9,5 km de muzeu deoarece oficialii CNAIR nu s-au deranjat să facă descărcarea provizorie promisă mai bine de un an.

Pe 21 decembrie Strabag și Geiger au stabilit un record național pe scenariul nostru ultra-optimist: inaugurare cu 8 luni înainte de termen pe A3 Chețani-Câmpia Turzii, 15,7 km.

Abia cu două zile înainte de Crăciun, in-extremis, UMB a dat în trafic tronsonul DEx12 Slatina-Colonești, 31,75 km, deși noi dădeam "șanse maxime" să fie inaugurat în toamnă. O bilă albă, neașteptată, merge la CNAIR fiindcă în ianuarie nu am crezut că se vor mobiliza în timp util să facă o descărcare provizorie la Colonești.

În penultima zi din an, Alsim Alarko reușește "performanța" să deschidă doar cei 10 km de pe A0 Sud dintre DN6 și DN5 (restul de 6,3 fiind muzeu), la un an după promisiunile fanteziste din 2022 și la vreo 6 luni după termenul contractual. Turcii sunt marea dezamăgire din previziunile noastre pe 2023 pentru că în ianuarie îi dădeam ca "pariu sigur" cu loturile 1 și 2: DN6-DN4 "până la sfârșitul verii" și DN4-A2 în decembrie. Am fost mult, mult prea optimiști”, notează Asociația Pro Infrastructura.

Foto Facebook Asociația Pro infrastructura

Din păcate, adaugă reprezentanții asociației, compania Strabag a ratat „la mustață” deschiderea devansată pe DEx11 (rebotezat DEx16) lângă Oradea, reușind doar recordul de pe A3. „Are termen martie 2024 și nu vedem niciun motiv pentru care nu și l-ar respecta, chiar dacă vremea va fi neprielnică”, adaugă sursa menționată.

În prezent, potrivit statisticilor Pro Infrastructura, există 751,4 km de autostrăzi care au contracte active de (proiectare și) execuție lucrări și încă 95,44 km aflați în procedură de licitație lucrări.

Amintim că în iunie ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că România va avea 200 de noi kilometri de autostrăzi până la finalul anului 2023.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult