Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
În ultima săptămână, sistemul RO E-TVA a creat panică în rândul contabililor și al mediului de afaceri. Noua invenție fiscală a Guvernului externalizată forțat către contabili o parte din munca ANAF, iar în final antreprenorii sunt cei care vor fi loviți direct. Directorului Executiv al Confederației Patronale Concordia, Radu Burnete, solicită Guvernului „să amâne implementarea sistemului e-TVA” și Ministerului de Finanțe „să organizeze în perioada următoare consultări cu organizațiile patronale și profesionale, așa cum prevede legea”. Totodată, comunitatea Romanian Business Leaders susține, într-un comunicat de presă, că „heirupismul măsurilor fiscale” reprezintă „o amenințare constantă la adresa mediului privat”. RBL atenționează că se implementează în pas grăbit decontul pre- completat de TVA, fără o perioadă de testare a implementării, fără nicio perioadă de grație și fără o corelare cu restul termenelor de depunere a declarațiilor fiscale. În tot acest context, Economedia transmite că e posibil să se amâne termenele de implementare a sistemului RO e-TVA cu 6 luni, până în ianuarie 2025.
Pe scurt, sistemul RO E-TVA se implementează începând cu data de 1 august 2024 pentru operaţiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA şi se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, prin intermediul SPV, până la data de 20 inclusiv a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale.
Concret, RO e-TVA e un decont precompletat de TVA. Problema, explică HotNews, este faptul că partea de verificare a informațiilor (adică de ce nu se corelează cum trebuie, ori sunt diferențe legate de sume) nu o va mai face ANAF, ci contabilii vor trebui să-și dea seama de ce datele de la Fisc nu au logică. Asta pentru că Fiscul primește extrem de multe informații.
Prin urmare, munca de verificare va fi externalizată forțat către contabili, iar aceștia nu vor vor să se întâmple acest lucru pentru că vor trebui să muncească mai mult și în plus, iar timpul le va și și mai scurt pentru a rezolva cerințele. Analiza HotNews mai arată că din cauza e-TVA contabilii nu au timp fizic să se ocupe de notificările pe care le va trimite Fiscul legate de problemele identificate la decontul de TVA.
Singurele soluții după intrarea în vigoare a e-TVA vor fi: muncă peste program, majorarea tarifelor și renunțarea la unii clienți, în condițiile în care în piață există în acest moment un deficit de contabili, mai arată HotNews, care indică și faptul că pentru ca acei contabili să facă față noii responsabilități, antreprenorii vor trebui să se grăbească cu actele.
Heirupismul măsurilor fiscale – o amenințare constantă la adresa mediului privat
Comunitatea Romanian Business Leaders (RBL) susține că, din nou, mediul de afaceri nu este consultat înainte de implementarea unor măsuri cu impact major și că promisiunile făcute în acest sens, nu sunt respectate.
„Astfel, se implementează în pas grăbit decontul pre-completat de TVA prin OUG 70 din 21.06.2024, fără o perioadă de testare a implementării, fără nicio perioadă de grație și fără o corelare cu restul termenelor de depunere a declarațiilor fiscale. Comunitatea Romanian Business Leaders susține digitalizarea ANAF, dar nu fără a analiza impactul real și fără consultări prealabile. Actuala formă a OUG nu face decât să pună mai multă presiune pe umerii antreprenorilor și va crește considerabil costurile de conformare pentru aceștia”, notează RBL.
La rândul său, Directorului Executiv al Confederației Patronale Concordia, Radu Burnete, solicită Guvernului „să amâne implementarea sistemului e-TVA” și Ministerului de Finanțe „să organizeze în perioada următoare consultări cu organizațiile patronale și profesionale, așa cum prevede legea”.
„Consiliul Economic și Social a avizat negativ acest proiect săptămâna trecută, în absența unui timp rezonabil de analiză, însă acest aviz a fost ignorat. Am aflat de acest proiect cu câteva ore înainte să fie avizat. Este anormal și cerem Guvernului să înceteze să mai adopte astfel de măsuri fără să ne consulte și fără să le pregătească corespunzător. Suntem cei mai mari susținători ai digitalizării ANAF, pe care o cerem de un deceniu, dar această digitalizare nu are voie să însemne o povară birocratică în plus pentru contribuabili. Este inadmisibil. Companiile au nevoie să beneficieze de aceste sisteme pentru a-și simplifica operațiunile.
Nu voi putea niciodată să înțeleg cum și de ce apar aceste proiecte, fără ca ele să fie discutate cu toate părțile implicate in dialogul social. Încă nu au fost rezolvate toate problemele cu e-factura și e-transport, dar se adaugă deja e-TVA și e-factură companii catre persoane fizice, cu termene nerealiste de implementare. Nu contestăm necesitatea acestui sistem, ci felul în care el a fost pregătit, fără consultări și adoptat peste noapte, la care se adaugă și solicitarea absurdă a ANAF ca tot contribuabilii să facă verificări și să fie responsabili de ele. Digitalizăm, dar menținem birocrația de care ne dorim să scăpăm, iar pentru noi nu este acceptabil”, spune Radu Burnete.
4 măsuri propuse de RBL
1) Timp și costuri mărite pentru departamentele financiar-contabile care într-o scurtă perioadă de timp vor fi nevoite să creeze procese și proceduri noi în vederea conformării! Termenele prevăzute de OUG pentru (i) reconcilierea datelor din decontul de TVA depus de contribuabil și decontul pre-completat pregătit și transmis de ANAF; și pentru (ii) transmiterea acestor reconcilieri, dar și sancțiunile pentru neconformare (amenzi, creșterea riscului fiscal, inspecții fiscale suplimentare, întârzierea rambursărilor de TVA) duc la o presiune imensă asupra personalului din firmele de contabilitate și din departamentele financiar-contabile. Aceste costuri se vor răsfrânge în final tot asupra consumatorilor.
2) Incertitudini și posibilitate crescută de afectare a procesului de colectare a TVA. Întrucât utilizarea unui prag de materialitate pentru explicarea diferențelor dintre datele incluse în decontul pre-completat și ANAF și cele incluse în decontul de TVA pregătit de contribuabil pare a fi opțională pentru ANAF, și ținând seama de faptul că nu va exista o perioadă de testare a noului sistem de raportare, ne așteptăm, cel puțin în perioada de început, la un număr crescut de astfel de diferențe care vor trebui explicate și documentate de contribuabili. În aceste condiții, ne exprimăm îngrijorarea cu privire la (i) efortul administrativ considerabil care va trebui depus de contribuabili pentru a explica aceste diferențe într-un termen foarte scurt și (ii) capacitatea operațională a ANAF de a întreține și gestiona comunicarea cu contribuabilii pe această temă, în termenele prevăzute de lege. Deficiențele în acest proces vor afecta semnificativ capacitatea de conformare a contribuabililor și implicit activitatea de colectare a TVA.
3) Ne așteptăm ca termenul de depunere a declarațiilor de TVA 394 și 390 să fie devansat, având în vedere faptul că datele din aceste documente sunt necesare pentru popularea decontului pre-completat de TVA. Această aglomerare de termene de raportare va crea o povara administrativă uriașă pentru contribuabili și contabili.
4) Sistemul RO e-TVA se dorește a fi implementat începând cu luna august 2024, exact în perioada vacanței de vară, pentru toate persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, ANAF preluând informații, printre altele, din RO e-factura, RO e-transport, RO e-SAF-T. Ne exprimăm îngrijorarea pentru companiile mici și companiile nerezidente care sunt înregistrate în scopuri de TVA în Romania, și care, cel puțin până la începutul anului 2025, nu sunt obligate să depună e-SAF-T. În ceea ce privește companiile nerezidente, deși acestea sunt obligate să raporteze în RO e-factura și RO e-transport, încă se confruntă cu reale probleme privind accesul în SPV în calitate de nerezidenți.
„Practic, contribuabilul este „sancționat” pentru că ANAF nu are, cel puțin la momentul iulie 2024, nici pârghiile necesare și nici capacitatea de a implementa RO e-TVA. Implementarea acestui sistem ar trebui testată în prealabil și implementată cel mai devreme la începutul anului 2025. Solicităm Ministrului Marcel Boloș și reprezentanților Ministerului de Finanțe să realizeze urgent o analiză solidă a impactului implementării prevederilor OUG-ului 70, după consultarea mediului privat. Înțelegem nevoia scăderii decalajului de TVA, dar este esențial să “măsurăm de 3 ori, înainte să tăiem o dată”. Efectul asupra companiilor este prea mare, ca să ne mai permitem încă un heirupism!”, se mai arată în comunicatul RBL.
Ministrul Finanțelor Marcel Boloș anunță posibila amânare cu 6 luni a termenului din RO e-TVA
Ministrul Finanțelor Marcel Boloș a declarat miercuri pentru Economedia și G4Media că e posibil să amâne termenele din RO e-TVA cu 6 luni, până în ianuarie 2025. El a spus că vineri e ultima ședință a executivului în care guvernul poate da ordonanță de urgență.
Mișcarea vine după ce mai multe asociații profesionale ale contabililor, consultanților, dar și mari organizații de afaceri au reclamat lipsa de transparență a modului în care a fost adoptată noua legislație, dar și pentru că ar introduce o birocrație împovărătoare pentru firme.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.