Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Brutăria Claudia, un business „dospit” cu maia naturală. „La început vindeam 20-30 de pâini pe zi. Acum s-a creat o comunitate a celor care vin să cumpere de 2-3 ori pe săptămână”. Republica antreprenorilor

Brutărie artizanală

Cei care au căutat și au găsit alternativa la supermarketuri, și-au făcut deja un obicei din a cumpăra pâine de la brutărie, carne de la măcelărie, lactate și alte produse locale din magazine dedicate sau băcănii. Nu la fel stăteau însă lucrurile în urmă cu 5 ani, când Claudia Crișan a deschis o brutărie artizanală în Florești, o comună situată la mai puțin de 10 kilometri de Cluj-Napoca. La început, vindea numai cunoscuților, câte 20-30 de pâini pe zi, și nu avea speranțe prea mari că va reuși. Dar business-ul a crescut ușor-ușor, precum aluatul cu maia naturală pe care îl folosește pentru pâinea și produsele de patiserie pe care le face.

Astăzi, pe lângă brutăria din Florești, pentru care a fost nevoie de un spațiu mai mare după doi ani, Claudia a deschis, în Cluj, magazinul Alac, unde își comercializează pâinea și produsele de patiserie, dar și dulcețuri, gemuri, miere, lactate și alte produse locale care se pun sau se mănâncă cu pâine. Iar planurile de viitor vizează deschiderea unui magazine online, dar și a unei brutării proprii. 


Astăzi, pe lângă brutăria din Florești, pentru care a fost nevoie de un spațiu mai mare după doi ani, Claudia a deschis, în Cluj, magazinul Alac, unde își comercializează pâinea și produsele de patiserie, dar și dulcețuri, gemuri, miere, lactate și alte produse locale care se pun sau se mănâncă cu pâine. Iar planurile de viitor vizează deschiderea unui magazine online, dar și a unei brutării proprii. 


„La început vindeam la cunoștințe. Aveam puțini clienți și nu aveam cine știe ce speranțe pentru că eram singura în Cluj cu așa ceva. (...) Vindeam 20-30 de pâini pe zi, iar acum am ajuns la o medie de 450. A devenit un obicei de a cumpăra din magazinele specializate, cu produse locale. Acum s-a creat o comunitate a celor care vin să cumpere de 2-3 ori pe săptămână, care se cunosc și stau de vorbă în magazin”, spune antreprenoarea.

În căutarea gustului pâinii de acasă

Claudia a descoperit dospirea aluatului cu maia încercând să regăsească gustul pâinii de acasă, de la Mărișel. Nu se simțea bine mâncând pâinea pe care a găsit-o în oraș, așa că a început să testeze diverse rețete în casă și apoi să împartă printre cunoscuți și colegi de serviciu, rezultatul încercărilor ei. Și pentru că pâinea ei era apreciată și își dorea să renunțe la jobul pe care îl avea la un hipermarket, Claudia a văzut în asta o oportunitate și a decis să-și deschidă o brutărie.

„Eram hotărâtă și soțul meu m-a susținut, dar nu știam de ce ne apucăm. Nu lucrasem niciodată cu un malaxor, dar ne-am aruncat pur și simplu. Am accesat fonduri SRL-D de 10.000 euro, din care am cumpărat cuptorul, iar pentru restul am apelat la economii și împrumuturi. Am găsit un spațiu de 50 de metri pătrați, aproape de casa noastră, cu o chirie care ne permitea să viețuim, unde am rămas doi ani”, spune Claudia. 

La început, vânzările au fost modeste, dar pe parcurs cererea a crescut, în special, din partea restaurantelor și a altor magazine, astfel că după doi ani, Claudia și-a mutat brutăria într-un spațiu mai mare, de 150 de metri pătrați.

„Am făcut mutarea aceasta pentru că ajunsesem să avem foarte mulți colaboratori. Funcționau foarte bine restaurantele și zona de street food. Aveam 14 locații în care duceam pâine și câteva grădinițe. Începusem colaborarea și cu Nod Verde. Fluxul devenise foarte mare și nu mai aveam loc”, explică Claudia.

Mutarea a fost însă dificilă din cauza faptului că producția a fost sistată, la fel și cash-flow-ul, și a necesitat investiții mari. Claudia a depășit însă momentul sprijinită de soțul ei și s-a întors la ce îi place să facă cel mai mult: să plămădească aluaturi și să asculte poveștile cu miez de dincolo de tejghea, ale clienților săi. 

„Nu avem pâine albă și nici nu o feliem”

Echipa Claudiei s-a mărit, iar în prezent are 13 angajați, dar sunt câteva zile pe săptămână în care, pentru câteva ore, stă la tejghea să vorbească cu clienții săi, pe care îi știe pe nume.

„Îmi place să fac asta pentru că nu este doar o afacere pe care am pus-o pe picioare și gata. Îmi place să interacționez cu clienții mei. Din cauza asta am suferit cel mai mult anul trecut, că nu puteam vorbi cu ei și le dădeam pâinea la ușă”, spune Claudia.

În pandemie, comenzile se făceau și online, prin intermediul Facebook. De multe ori, formularul de comandă nu putea rămâne activ până la sfârșitul zilei, pentru că erau foarte multe solicitări. În prezent, se pot face comenzi online numai pentru zilele de miercuri și de vineri, pentru că dorința Claudei e ca oamenii să vină în brutărie.

Clienții ei sunt, în general, oameni preocupați de sănătate și care acceptă cele două principii de la care refuză să se abată: nu face pâine albă pentru că este lipsită de nutrienți, și nu o feliază pentru că se distruge.

Altfel, portofoliul este foarte variat și diversificat în funcție de sezon: de la pâinea integrală de grâu sau de secară, cu semințe, din făinuri fără gluten sau spelta și einkorn, la cozonac, pască, fursecuri cu nucă și magiun, brânzoaice, cornuri cu ciocolată, plăcinte cu varză, sărățele, biscuiți sau focaccia cu roșii ori cu ceapă.

Mare parte din materia primă folosită provine din România, și doar făinurile fără gluten sunt de import. Pentru produsele de patiserie, Claudia folosește fructe și legume de sezon, din producția locală.  

Planuri de viitor: propria brutărie

Pe cei care vor să-și deschidă o brutărie, Claudia îi sfătuiește să meargă mai întâi să viziteze una și să învețe cum să-și organizeze oamenii și producția. În plus, să-și aleagă cu grijă spațiul, care ar trebui să fie suficient de mare și aerisit. Și spune asta tocmai pentru că s-a lovit de neajunsuri în spațiile pe care le-a folosit. Acesta este și motivul pentru care vrea să-și construiască propria brutărie, pentru care momentan a achiziționat doar terenul.

În perioada imediat următoare, va fi lansat și magazinul online și se va face o extindere a magazinului Alac din Cluj, deschis în vara lui 2019, care a devenit „motorul” afacerii sale.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curajul începutului. Nu a fost ușor, dar nici imposibil. Oricum, nu atât de greu pe cât auzisem.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Să ai de unde să împrumuți niște bani în caz de nevoie. Asta a fost foarte important pentru că au fost multe astfel de momente.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Da, mai ales după ce ne-am mutat. Atunci am vrut să renunț de mai multe ori pe zi. Dar am avut noroc cu soțul pentru că el voia să continuăm.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când veneau clienții și îmi spuneau cât e de bună pâinea și voiau să mă îmbrățișeze.

Ce este antreprenorul? Cel care face produsul, se implică în fiecare zi, își cunoaște clienții și angajații.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 25.000 euro

Număr de angajați: 13

Timp de recuperare a investiției: 2 ani

Cifra de afaceri (2020): 430.000 lei

Profit: 20% 

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Cumpără de la o afacere mică este o campanie Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult