Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Blah Blah Gang: românii care au creat un brand de „streetwear” pentru copii pe gustul părinților. Republica antreprenorilor

foto - RA

Pentru că sunt părinți care își vor copiii îmbrăcați mai puțin copilărește, iar pe piața din România nu sunt prea multe variante când vine vorba de haine mai puțin comerciale pentru ei, Robert Noana a văzut o oportunitate în a lansa Blah Blah Gang, un brand de haine în stil streetwear pentru copii. O oportunitate care a întâlnit-o pe alta: aceea de a colabora cu unul dintre cei mai buni graficieni din România, Koma Sinistro, care face la rândul său haine pentru adulți. El este cel care semnează designul produselor Blah Blah Gang și care a asigurat și know-how-ul necesar lansării pe piață a unui brand de haine mai puțin convenționale.

„Am început colaborarea cu Koma în 2017, pentru că având și eu un copil și lovindu-mă mereu de problema găsitului de haine mai deosebite, mi s-a părut interesant să facem un brand de haine pentru copii. Mi-a plăcut ideea, mai ales că el mă putea iniția pe acest drum. Fără ajutorul lui ar fi fost mult mai dificil, pentru că lansarea unui brand de haine este un proces complex. Să cumperi un tricou, să-l personalizezi și să-l scoți pe piață, e ușor. Dar să creezi un brand de haine cu identitate vizuală puternică, cu un mesaj reprezentativ, cu organizare de activități conexe precum ședințe foto și video, asta necesită timp și un efort fantastic. Dar dacă ai pe cineva care a făcut deja acest lucru, atunci este mult mai simplu”, spune Robert.

„Părinții își vor copiii îmbrăcați în stilul lor”

De la această idee a pornit Robert în definirea conceptului Blah Blah Gang. Și pentru că majoritatea hainelor pentru cei mici au un design copilăresc, el a mers într-o direcție mai nonconformistă și a mizat pe elemente de design pentru „oameni mari” și pe producție în serii mici.

„Părinții își vor copiii îmbrăcați în stilul lor, să arate ca ei, iar pe de altă parte, copiii, pe măsură ce cresc, vor să fie precum adulții. De aceea am vrut să duc designul către lumea adulților, cu atât mai mult cu cât nișa de streetwear pentru copii în România este relativ neglijată”, explică Robert.

Hainele trebuie apreciate de copii, dar decizia de cumpărare e a părinților

Copiii sunt încântați, de obicei, de felul în care arată un obiect vestimentar, dar pentru că decizia de achiziție le aparține părinților, hainele trebuie să îndeplinească principalul criteriu al acestora: calitatea materialului. Și de aici au început provocările pentru Robert: identificarea unei surse de bumbac de calitate și a unor ateliere cu ajutorul cărora să scoată pe piață produsul finit.

„Mi-a fost greu să găsesc în România bumbac organic, pentru că am vrut un produs premium, care să se diferențieze pe piață și care să te facă să te întorci la brand. Acesta este motivul pentru care am ajuns să colaborez cu o companie din Belgia. O altă provocare a fost găsirea unor ateliere care să accepte să lucreze serii mici de haine la o calitate foarte bună, fără a crește semnificativ costurile de producție. Fiind la început, e normal să testezi produsul și nu-ți permiți să produci mult și să rămâi cu stocuri. (...) În plus, prefer să scot pe piață colecții mici, colecții capsulă pentru a putea păstra unicitatea design-ului și pentru a putea oferi modele noi cât mai des. Din păcate, este foarte greu să găsești parteneri dispuși să înțeleagă nevoile micilor antreprenori și să ofere sprijin dezvoltării acestora. Marea lor majoritate se concentrează pe volume, neavând disponibilitatea de a oferi și servicii dedicate unui alt tip de business. A fost nevoie de timp să pot găsi mixul perfect de colaboratori, care să mă poată ajuta să-mi duc la bun sfârșit planul”, spune Robert.

A găsit însă soluții pentru parcurgerea întregului proces de lucru. Pentru a scoate pe piață o colecție, are nevoie de ajutorul a nu mai puțin de 15 furnizori de produse și servicii. Odată primite hainele, acestea sunt trimise la un atelier pentru etichetare, apoi la atelierul de serigrafie, iar produse precum hanoracele, bluzele, gecile și pantalonii ajung și în atelierul de broderie. Urmează ședința foto, împachetarea și pregătirea pentru vânzare.

Robert spune că pe lângă faptul că atelierele trebuie să accepte să lucreze volume mici, e necesar ca acestea să fie deschise să comunice și să găsească soluții pentru îmbunătățirea constantă a procesului de producție. 

„Am vrut ca fiecare achiziție și primire de produs să fie ca un eveniment”

Robert este om de producție și a lucrat în echipa de organizare a concertelor susținute în România de Madonna, Lady Gaga, Depeche Mode, Iron Maiden sau Metallica. Tot el este și în spatele câtorva evenimente de street food din România, inclusiv The Carnival. Având acest background, și-a dorit pentru brandul său o altfel de „punere în scenă” și a gândit o manieră de ambalare care să transforme fiecare achiziție și primire de produs într-un eveniment.

Astfel, indiferent câte produse comanzi, acestea sunt împachetate separat în foaie velină și puse în cutii personalizate. Modul de împachetare și tag-urile textile care însoțesc fiecare comandă și care sunt mereu altele la fiecare colecție sunt gândite de Robert pentru a-l ajuta să se diferențieze pe piață. Copiii pot folosi aceste tag-uri pentru a-și accesoriza ținutele sau le pot colecționa.

Iar antreprenorul lansează câte o nouă colecție la fiecare 2-3 luni, pentru că își dorește ca brandul să fie unul activ și să aibă continuitate.

„Oricât de bun ai face un lucru, dacă nu-l promovezi, îl faci degeaba”

Un principiu pe care îl știe orice antreprenor, dar căruia Robert i-a acordat o atenție deosebită. Pentru că a ținut foarte mult la imaginea produselor sale, a organizat ședințe foto și video cu ajutorul profesioniștilor din domeniu pe care îi cunoștea și care și-au dorit să-l ajute. Apoi a apelat la metodele devenite de acum clasice de promovare prin Facebook, Instagram și Google Ads.

„Pentru noi, antreprenorii mici, nu există o formulă, un buget minim sau maxim de promovare. Eu am avut noroc că prin calitatea produsului mi-am creat o comunitate de cumpărători. Ei sunt primii pe care îi anunț prin newsletter când lansez o colecție, avand astfel întâietate în a cumpăra un produs. Și așa este normal pentru că noi suntem o gașcă”, spune Robert.

Vânzările se fac în principal prin intermediul magazinului online. Ocazional și-a prezentat produsele la târguri de design sau la festivaluri muzicale. Produsele sunt prezente, de asemenea, și într-un concept store.

În prezent se concentrează pe lansarea primei colecții pentru adulți, care va avea o secțiune dedicată pe site. Planurile de viitor vizează creșterea portofoliului de produse pentru copii și, în general creșterea comunității Blah Blah Gang, convins de faptul că „oamenii educați vestimentar nu mai caută brandurile mari, ci brandurile de nișă”.


Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj și imaginație.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Curaj și imaginație.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Cu toate că da, nu am făcut-o pentru că am vrut să-mi demonstrez că pot.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Mai degrabă momente. Când am atins primul produs. Pentru că am fost primul client mulțumit. Sau când o mămică mi-a spus că al ei „Little Troblemaker” a dormit îmbrăcat într-un hanorac de la noi.

Ce este antreprenorul? Este acea persoană care își dorește să creeze.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 20.000 euro

Număr de angajați: 1

Timp de recuperare a investiției: 2 ani

Cifra de afaceri: N/A

Profit: N/A

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Cumpără de la o afacere mică este o campanie Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult