Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Când mediocrii ajung șefi: „- Ce feedback am pe prezentarea mea?” „- Prezentarea echipei! Am eu grijă să nu te cunoască nimeni!”

companii - getty

(Foto: Guliver/Getty Images)

Am eu grijă să nu te cunoască nimeni!

De când am început să scriu pentru Republica, prieteni, amici, cunoscuți își pun viața pe masă și îmi împărtășesc cele mai diverse povești, cu speranța că voi „ataca” problemele care îi macină și le voi exorciza prin scris întâmplările care le-au marcat oarecum existența. Când cuvintele se reunesc într-un text pe o platformă serioasă și curată primesc din greutatea lor primordială – și a fost seară și a fost dimineață și povestea a devenit cunoscută. Și oamenii au văzut ce e bine și ce e rău.

De obicei, din poveștile lor rămân mai ales cu replici care înalță sau distrug, reafirmând puterea cuvântului, atât de neglijată în vorbăria noastră agitată și nechibzuită.

Replicile diverșilor șefi, mai mari sau mici, sunt unele dintre preferatele mele. Am un amic care la sfârșitul agendei își notează conștiincios toate invectivele, perlele și textele motivaționale ale șefilor.

„Aveți rahat simplu în loc de creier!”

„Nimic nu se face fără mine în cc!”

„Șefii voștri sunt grădinarii voștri!”

La pensie, poate le va găsi amuzante. Astăzi, își găsește mai greu umorul.

Ce validează un șef, dincolo de semnătură și de cartea de vizită?

A fi lider, oricâte cărți ai citi despre acest subiect, este un simț, cum este și cel pedagogic. Un simț al măsurii, al valorii, al oamenilor. Acel „simț enorm, strategic și văz binele echipei mele” din care se hrănesc idei și oameni cu adevărat mari.

Criza de lideri a României se reflectă inclusiv în multe dintre companiile noastre. Tot mai mult, angajații vor manageri cu strategii care să-i inspire, să-i motiveze și să-i transforme în complicii unor viziuni inovatoare. Dar în multe cazuri, companiile gem de varii șefuți, învestiți în funcții de două rânduri, care se ocupă cu urzeli pentru a-și păstra tronul sau pentru a cuceri o nouă promovare, valorificând munca unor oameni dedicați, dar anonimi pentru companie. Primii joacă aventura supraviețuirii cu zâmbetul pe buze și conștiința liniștită de ratele și de gurile pe care le au de hrănit – ultimii, joacă „munca-oarba” pe nervii, sănătatea și timpul lor.

- Ce feedback avem pe prezentarea mea?, a întrebat într-o zi un angajat de bună-credință.

- Prezentarea echipei! Am eu grijă să nu te cunoască nimeni!, a răspuns șeful cu un aer mustrător.

De ce să afle managementul că sub el există oameni foarte bine pregătiți, când doar el știe cum a promovat din departament în departament? Problema este că odată ce un mediocru este validat într-o funcție mare, farsa se va perpetua, iar traseul lui va rămâne, de cele mai multe ori, ascendent. Va crește în aroganță și importanță și se va îndoi dreapta-stânga, în funcție de context, pentru că singurul accesoriu pe care nu-l are este coloana vertebrală. Următoarea companie îl va prelua “de bun” pentru că așa stă scris în semnătura lui. Once a manager, always a manager, cu orice preț!

Frica de oamenii valoroși pe care-i ai în echipă oglindește multe neputințe, incompetențe și frustrări. Ea naște șefii cu esență de nuc, la umbra cărora nu crește nimic.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • VARLY VARLY check icon
    Stiti....este o vorba " dai la prost biciul, ca stie ce sa faca cu el"
    • Like 0
  • Nu prea cred ca sefii despre care se face vorbire aici sunt cu esenta de nuc,nucul in sine este esenta valoroasa,doar partea cu umbra poate fi adevarata
    • Like 0
  • Exista o companie in care 90% din sefi sunt exact asa: niste mediocri ajunsi sa tina painea si cutitul...niste mediocri macinati de propria micime, lipsa de competenta si multe frustrari. Toate astea se revarsa zilnic asupra subalternilor. Compania se numeste RDS.
    • Like 0
  • Punctul pe I(indiferenta, idiotie, invidie, iresponsabilitate), carte multa nu se cere, sa fii neghiob, ruda cu patronii sau cineva acolo cu putina influenta. Dupa care, poti sparge geamuri cu pumnul, injura toti clientii, poti sa arzi soarecii cu spray, si toate astea intr-un service romanesc franchiza Volkswagen. In rest mister Gogu si domnul D au acoperit toate aspectele.
    • Like 0
  • Este o mare diferență între șef și lider. Ori aici este confuzia, deși mulți ajung șefi prin diverse mijloace (pile, relații, etc.) Nu mulți ajung să fie lideri.
    Ori majoritatea celor care ajung șefi se văd (cred) lideri, deși nu au calitățile necesare...
    Este un subiect ce poate fi îndelung dezbătut, însă mi-e greu să cred în schimbare...
    • Like 2
  • The Peter Principle (principiul lui Peter): "In a hierarchy every employee tends to rise to his level of incompetence ... in time every post tends to be occupied by an employee who is incompetent to carry out its duties ... Work is accomplished by those employees who have not yet reached their level of incompetence."
    • Like 5
  • Exista in economia actuala o sumedenie de firme care au ca principal finantator fondurile de investitii. Acestea au luat nastere prin preluari mai mult sau mai putin agresive a unor firme mici, create prin munca si inventivitatea catorva entuziasti, dar care nu s-au mai putut dezvolta pe o piata concurentiala profund inechitabila si imorala si aceasta este soarta majoritatii firmelor autohtone. Odata inclusa intr-o firma multinationala finantata de fonduri de investitii, in mica firma de succes au loc schimbari profunde in departamentul managerial si de resurse umane, in procedurile de functionare si de relatii cu clientii, toate subordonate exclusiv maximizarii profitului fondurilor de investitii. Managerii locali dispun de resurse financiare pe care le pot intrebuinta dupa cum cred de cuviinta pentru indeplinirea planului de profit, scopul initial al firmei preluate se pierde printre scopurile globale ale multinationalei, fostii lideri formali si informali isi pierd treptat din importanta si totul devine o masinarie complexa al carei singur scop il reprezinta indeplinirea planului de profit stabilit de fondurile de investitii. Asa apar si se auto- propaga 'sefii cu esenta de nuc'.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult