(Foto: Inquam Photos)
Rândurile de faţă sunt efectul unei lovituri sub centură primite zilele acestea, în plină perioadă de admitere, de universitatea la care lucrez, lider detaşat al învăţământului superior economic din România. Menţionez însă că punctul de vedere exprimat este exclusiv în nume propriu, neangajând sub nici o formă instituţia în cauză.
Mărturisesc din capul locului că am şovăit îndelung la cuvântul pe care să îl pun între cei doi termeni: cantitate şi respectiv cantitate. Am ales conjuncţia de legătură până la urmă, pentru a-i pune pe acelaşi plan. Deşi m-a tentat şi excluderea unuia dintre ei...
Există numeroase studii cu privire la starea şi dinamica învăţâmântului superior din România. Curtea de Conturi, Consiliul Naţional de Finanţare a Învăţământului Superior, entităţi non-guvernamentale şi clasamente internaţionale radiografiază periodic parametrii preponderent de ordin calitativ.
Nu voi începe însă cu aceştia, ci cu cei cantitativi. De ce? Pentru că, în opinia mea, aceştia îi influenţează în bună măsură pe calitativi. Nu voi abuza de cifre dar e nevoie de câteva pentru a ilustra contracţia dramatică a „pieţei potenţiale” reprezentată de numărul anual al abolvenţilor de bacalaureat. În 2009 au absolvit bacalaureatul cca. 205.000 persoane, iar în 2017 mai puţin de jumătate – 102.000 persoane, potrivit Consiliului Naţional de Prognoză şi Statistică a Învăţământului Superior. Este o reducere majoră într-o perioadă istorică scurtă. Demografia şi migraţia constituie cauzele fundamentale ale acestei involuţii. Urmează promovabilitatea examenului de bacalaureat, factor ce a fluctuat în unii ani semnificativ, stabilizându-se în ultima perioadă la un procent de 70%. În anul universitar 2017-2018 capacitatea totală de şcolarizare a universităţilor din România a fost de 170.000 de studenţi pentru anul 1 de licenţă. Aşadar, un excedent de ofertă educaţională de 70% comparativ cu cererea potenţială anuală. În fine, ultimele cifre pe care le consider relevante pentru cititor: dacă în anul 2008 România înregistra cca. 890.000 de studenţi (480.000 la universităţi de stat şi 410.000 la cele private), în 2016 numărul total a fost de 405.000 (350.000 la universităţile de stat şi numai 55.000 la cele private). O reducere de peste 50% care a măturat practic învăţământul privat superior din România şi a accentuat concurenţa.
Din păcate implozia cantitativă a pieţei este însoţită şi de degradarea continuă a parametrilor calitativi din amonte, respectiv din învăţământul primar şi secundar. O şcoală în care la catedră se află suplinitori în bună parte nu are cum să genereze constant calitate. O societate în care familia se destramă sub ciocanul emigraţiei, iar sistemul de valori inoculat la vârste fragede are în vârful său „scrollingul” pe facebook şi exemple de incultură crasă promovate în prime time de actorii politici nu are cum să determine calitate. Luaţi orice clasament PISA şi vedeţi „performanţele” elevilor români. Ultimul loc în clasamentul european. E vorba de zecile de mii de elevi, nu de vitrina în care se află doar câteva zeci de medaliaţi la olimpiade internaţionale. Cultura superficialităţii a inundat învăţământul primar şi secundar propagându-se evident şi la nivelul celui superior prin intermediul candidatului „format” până la vârsta de 18 ani. Vă recomand un simplu experiment: urmăriţi cu atenţie când vă aflaţi într-un mijloc de transport în comun câtă atenţie captează pe un posesor de telefon mobil un text pe ecran comparativ cu o fotografie postată pe un site de socializare.
În termeni strategici însă puterea de negociere a candidatului la admiterea la facultate a crescut direct proporţional cu diminuarea numărului de absolvenţi de bacalaureat. Gradul acerb de concurenţă dintre universităţi este desigur în beneficiul „clientului”. Puţine instituţii de învăţământ superior mai au examen de admitere. Nu îşi permit căci riscă să îşi vadă erodată instantaneu cota de piaţă şi să suporte dificultăţi financiare imediate.
Concurenţa prin cantitate este încurajată explicit de modul de finanţare a universităţilor în România, centrat pe numărul de studenţi echivalenţi.
Nu mă voi eschiva să nu recunosc că o parte din vină o au însăşi universităţile câtă vreme multe dintre ele sunt prizoniere unui gigantism născut în vremurile de glorie. Când ai mii de cadre didactice şi personal didactic auxiliar şi nedidactic eşti dependent în mod logic economic în primul rând de cantitate. Pentru a atinge pragul minim de rentabilitate şi echilibru financiar.
A arunca însă vina exclusiv pe învăţământul superior este departe de adevăr. Cu atât mai puţin pe acele universităţi care au reuşit să figureze în clasamente internaţionale de prestigiu.
Personal sunt convins că se poate îmbunătăţi calitatea educaţiei în învăţământul superior românesc dar inputul iniţial se află în altă parte. În familie şi grădiniţă. După care trebuie propagat la celelalte nivele educaţionale. Inclusiv prin regândirea modului de finanţare şi prin restructurarea universităţilor. Decimarea numerică a poporului român lasă urme adânci şi aici. Afectând inclusiv calitatea educaţiei.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
incapabili sa se exprime intr-o romana curata, deci folosesc termeni anglo-saxoni nepotriviti la tot pasul !!!!! ca sa nu mai vorbesc de politicieni, multi dintre ei rectori sau profesori universitari, unii scoliti pe la academia de aparare sau alte mari scoli asemanatoare... hahahaha
Oare de ce o cotiti asa? Nimic nu obliga pe nimeni sa aleaga criteriul cantitatii. Optiunea spune altceva - e mai degraba produsul unei viziuni socioide, dar va feriti sa puneti punctul pe i, caci lucrati chiar acolo.
Articolul seamana cu acelea care ne semnaleaza probleme grave de calitate a unor alimente, dar se fereste sa arate numele magazinului - nu cumva sa aflam ce supermarket poate imbolnavi jumatate de tara.
De ce nu punctati direct macar cateva dintre hibele de calitate din cea mai prestigioasa institutie academica economica intrata in clasificarile internationale blabla etcetc?
Hai sa conversam despre un prof de drept comercial care nu poate defini dobanda, despre specialistii in drept fiscal pe care esti trimis -direct si sincer- sa ii cauti la UB, despre faptul ca, dupa 3 ani, studentul nu stie cum arata o factura fiacala, despre faptul ca agramatismul nu mai deranjeaza niciun prof, despre panza de interese absconse, despre cum sunt evaluate miile de "cadre" didactice "din cadrul" academiei..
Ce spuneti?
Vrem invatamint pre-universitar puternic, dar acelasi invatamint superior produce de aproape 20 de ani rebuturi in proportie de 80%. Daca-i intrebi pe oamenii din sistem procentul este mai mare.
Eu cred ca invatamintul superior este primul segment al societatii care trebuie restructurat din temelii , pentru ca el produce actorii schimbarii ,
Retetele sunt foarte simple ca nu trebuie sa le inventam noi , aruncam o privire la universitatile de succes din lume.
Personal nu cred ca ar avea ce sa caute intr-o universitate un dascal fara un masterat sau doctorat facut la o universitate cu bun renume din Europa sau America de Nord.
Numarul doi , trebuie alese cele mai bune universitati din tara si investiti bani : salarii comparabile cu afara , facilitati de dezvoltare de proiecte cu parteneri industriali si tot asa. Manageri care trebuie sa aibe ca obiectiv clasarea acestor universitati in primele 500 din lume.
Intr-un cuvint trebuie construite niste centre de excelenta cu standarde europene.
Poate suna foarte scump dar dati-i unui om capabil 10 mil de euro pe mina si sa vedeti ce poate face cu ei . Pare mult dar poate ne uitam cam cit au costat chermezele si pomenile lu' Doamna Firea din ultimii 2 ani...( ca sa nu mai vorbesc de mitingul contra statului paralel...)
Am prieteni romani ( profesori de universitati din US/Canada) care sunt platiti bani grei de chinezi ,sa mearga sa predea acolo si sa contribuie la constructia acestor centre de excelenta. Ma indoiesc ca oamenii astia au primit o invitatie de la o universitate din Romania . Poate ca ar fi mers acolo si pe gratis ( numai pe baza unui decont al cheltuielilor de calatorie) ...N-or fi bani ?
Nea Vilcov tocmai ne-a zis ca sunt aproape 98 de miliarde de lei datorii nerecuperate de stat. Si ei vor sa-i traga o amnistie ... de Centenar ... nu-i asa ?
Dar de ce sa facem lucruri simple, cind putem sa le complicam precum Oblomov si dupa aia sa ne continuam sforaitul intelectual si sa puneam vina pe FB , demografie si alti demoni...
Per total, lipsa de școală, de competență și obediența față de șefi este principalul criteriu de promovare în România. Vezi guvernul și parlamentul.