La aproape doi ani de la începutul crizei sanitare provocate de epidemia SARS-CoV-2, companiile și angajații se află în fața unor noi provocări. Experții în resurse umane vorbesc despre schimbări tectonice în ceea ce privește relațiile dintre salariați și angajatori. În timp ce unele companii, cum ar fi giganții tehnologiei, au anunțat că vor încuraja munca exclusiv de la distanță, există firme care spun că este nevoie de revenirea oamenilor la locul de muncă în spațiile fizice pentru a repara relațiile sociale și sănătatea emoțională a acestora.
Care sunt cele mai potrivite formule pentru viitor? Cum arată cea mai potrivită relație angajat-angajator după pandemie? Care sunt cele mai bune formule pentru a păstra salariații? Aflăm o parte dintre răspunsuri din interviul acordat de Cătălina Magui, Director HR, Societe Generale Global Solution Centre platformei Republica.
Această discuție a fost realizată cu sprijinul Societe Generale Global Solution Centre și este parte a unui proiect de conținut dedicat pieței de servicii BPO (Business Process Outsourcing).
Cât de important este pentru companie să le ofere angajaților și colaboratorilor posibilitatea de a relua reconectarea socială?
Reconectarea socială este extrem de importantă nu doar pentru companie, ci și pentru angajați. Încă de la începutul pandemiei, compania noastră a avut o abordare agilă și ne-am ajustat deciziile de revenire la birou în funcție de evoluția contextului, păstrând însă mereu atenția asupra modurilor în care ne putem proteja angajații.
Spre exemplu, am lăsat colegilor noștri opțiunea reîntoarcerii la birou pe bază voluntară și am făcut recomandări managementului în funcție de contextul sanitar. Vom păstra această abordare deschisă, rămânând însă vigilenți asupra evoluției riscurilor pentru că este esențial pentru noi să le oferim un cadru de lucru cât mai sigur din punct de vedere sanitar.
Care este noul model de urmat în companii? Muncă de birou, muncă remote 100% sau muncă în sistem hibrid?
Am observat în piață diferite tendințe care variază în funcție de natura activităților și de strategia de business a fiecărei companii. Unele au stabilit deja modelul pe care îl vor aplica după pandemie, altele sunt încă în expectativă. Cu siguranță că vor exista o varietate de abordări, dar mă aștept ca modelul hibrid de muncă să fie mai des întâlnit decât cel de “100% remote”. În schimb, modelul anterior de „100% la birou” va rămâne un concept valid doar pentru companiile care, prin natura activității sau alte motive specifice, au păstrat prezența fizică la muncă chiar și în pandemie.
În Societe Generale Global Solution Centre România, colegii erau obișnuiti cu modul hibrid de luru și înainte de pandemie pentru că majoritatea acestora putea lucra două zile pe săptămână de acasă. Momentan, angajații noștri vin pe bază de voluntariat la birou, iar post-pandemie ne propunem să revenim la modelul hibrid, favorizând munca de acasă, dar încurajând în același timp și reconectarea la birou cu colegii și cu echipele. Planul nostru este să lucrăm două zile/ săptămână de la noul sediu din Campus 6.3 și trei zile de acasă, rămânând însă deschiși și la un concept nou pentru noi - cel de “Work from anywhere”.
Este un model în care experimentăm integrarea unor colegi din alte orașe, care pot lucra aproape integral din alte localități decât București, cu prezență minimă la sediu. Cum spuneam și mai devreme, credem că este important să combinăm cele două metode de lucru, de acasă și de la birou, fiecare având avantajele sale.
Lucrul de acasă, interacțiunea mai ales online este cu siguranță o trăsătură a secolului 21, epoca tehnologiei. Interacțiunile virtuale depășesc limitele geografice și scurtează distanțele. Dar ele nu pot înlocui perfect interacțiunile față în față cu care suntem atât de obișnuiți și de care avem nevoie, pentru integrarea eficientă a noilor colegi, spre exemplu.
Găsirea echilibrului între virtual și interacțiunile „live” și ajutarea colegilor noștri să îmbine eficient viața profesională cu cea personală au fost și continuă să rămână o preocupare constantă pentru noi.
Care sunt riscurile muncii de la distanță? Există asemenea riscuri?
Cei doi ani de pandemie ne-au demonstrat că munca la distanță nu reprezintă un pericol din punct de vedere al performanței echipelor sau al riscurilor operaționale. Însă, putem observa, așa cum se tot discută în articole și studii de specialitate, că există riscuri de natură socială, de sănătate emoțională, pentru că la nivel uman este dificil să trăim izolat, să lucrăm zilnic conectați doar prin skype sau Teams fără conexiunea pe care ne-o oferă interacțiunile față în față.
Ne place că avem mai multă flexibilitate în organizarea de acasă, să folosim altfel timpul dedicat mersului spre / de la birou, că nu riscăm să ne îmbolnăvim, însă ne lipsesc colegii, întâlnirile formale sau mai puțin formale, toată atmosfera de la birou care ne făcea să simțim și să trăim cultura organizației într-un mod diferit.
Pentru a preveni apariția unor riscuri de natură emoțională, personală, este important ca angajații să păstreze un echilibru clar între viața personală și profesională, să vadă că mediul de lucru în care-și desfășoară activitatea este unul incluziv, că abordările sunt constructive și că managerii și compania, în general, au o abordare „employee-centered”, preocupați de bunăstarea și dezvoltarea oamenilor. De aceea, oferim consiliere și o varietare de programe gândite pentru a-i susține în acest demers.
În timpul pandemiei spre exemplu, am păstrat deschise liniile de suport 24/7 pentru colegi, încercând să oferim sprijin de orice tip pentru a face cât mai ușoară trecerea prin provocările acestei perioade dificile. În afara lucrurilor făcute de companie un rol deosebit a fost îndeplinit și de manageri, care au rămas aproape de echipe, intensificând interacțiunile cu membrii acestora.
În același timp, ne bazăm și pe menținerea și îmbogățirea unei culturi organizaționale sănătoase, bazată pe încredere, suport și pe o continuă dezvoltare personală și profesională.
Care este set-up-ul minimal care trebuie oferit unui angajat pentru a munci de la distanță sau de acasă (securitate IT/ conexiune stabilă la internet/ echipamente performante/ acces securizat la datele și serverele companiei/ sistem de monitorizare sau cuantificare corectă a timpului petrecut pentru servicii)?
Fiind o companie a Grupului Societe Generale, cu activități în domeniul serviciilor bancare, aspectele de securitate au fost și sunt foarte importante. Fac parte din ADN-ul nostru și nu am putea funcționa altfel.
Avem cadrul tehnic securizat pentru ca angajații noștri să lucreze prin VPN de oriunde, oferim acest set up și echipamentele necesare de la angajare. În plus, în contextul pandemiei, pentru a-i susține în crearea unui mediu de lucru potrivit, le-am oferit colegilor beneficiul alegerii unor echipamente suplimentare, cum e cazul unor monitoare mai mari, birouri sau scaune. De asemenea, din 2021, oferim un bonus suplimentar noilor veniți în scopul echipării lor acasă cu lucrurile suplimentare de care au nevoie, bonus oferit în completarea echipamentului standard. Pentru minimizarea riscurilor, am încurajat scăderea prezenței fizice la birou, colegii noștri venind ocazional doar pentru realizarea unor update-uri de software. Echipa noastră de IT suport operează în mare parte la distanță pentru confortul angajaților și evitarea riscului de îmbolnăvire.
Cum arată un pachet salarial post-pandemie (deconturi de facturi, ajutor pentru amenajarea unui birou, pentru dotări legate de tehnologie, securitate tehnologică, conexiune de internet stabilă etc)?
De curând, am reevaluat pachetul de beneficii tocmai în scopul unei mai bune adaptări la contextul pe care îl traversăm. Venim în sprijinul angajaților noștri printr-o serie de beneficii interesante care ating o varietate de arii: de la abonamente medicale, bonusuri pentru nou veniți, existența unei platforme de beneficii flexibile cu diverse opțiuni, mai multe zile libere, flexibilitatea programului de lucru, programe speciale pentru părinți, bonusuri pentru evenimente speciale, dar și o diversitate mare de activități de învățare.
Credem cu tărie că încrederea investită în angajați, transparența și tratamentul corect duc la o performanță bună și la o loialitate față de companie.
Despre Societe Generale Global Solution Centre în România
Compania Societe Generale Global Solution Centre a fost fondată în România, în anul 2011, ca un centru de servicii pentru Grupul Societe Generale. Compania oferă o gamă largă de servicii profesionale de înaltă calitate în diverse domenii de activitate pentru entitățile Grupului din întreaga lume: finanțe și contabilitate, resurse umane, IT, Know Your Customer și compliance.
Societe Generale Global Solution Centre în România înseamnă performanță, inovație și cei mai buni profesioniști. Având o echipă de peste 2.100 de experți și specialiști, compania deservește peste 35 de țări pentru toate liniile de business majore ale Societe Generale.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.