Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cătălina Magui, HR Director Societe Generale Global Solution Centre: Ce va găsi la noi un angajat nou

Piața muncii evoluează cu viteză de la un an la altul în primul rând datorită avansului tehnologiei. Apar poziții pentru care un candidat poate aplica având în fața sa numai un laptop sau un telefon mobil. Pandemia a accentuat dispariția granițelor. Să muncești de oriunde pentru orice angajator, indiferent de meridian, atâta vreme cât jobul nu presupune pontajul clasic, cu prezența fizică la sediul angajatorului se întâmplă tot mai des.

Suntem „cetățeni internaționali”, dar pentru a fi candidați cu șanse de a trece interviurile marilor companii cu activitate globală trebuie să îndeplinim câteva condiții.  În cele ce urmează, puteți urmări un interviu cu Cătălina Magui, HR Director Societe Generale Global Solution Centre, despre ce caută marile companii la un viitor angajat.

Această discuție a fost realizată cu sprijinul Societe Generale Global Solution Centre și este parte a unui proiect de conținut dedicat pieței de servicii BPO (Business Process Outsourcing).

Cum ne pregătim pentru a munci la companii internaționale cu headquarter în alte țări? Sau pentru job-uri din grupul internațional din care compania în care lucrăm face parte?

În Societe Generale Global Solution Centre România, punem un mare accent pe dezvoltarea angajaților. Ne dorim ca această dezvoltare să ducă la o creștere profesională reală și, de aceea, este important ca resursele oferite de către angajator să vină în întâmpinarea dorinței proprii de dezvoltare profesională și personală a angajaților, într-un mediu multicultural și dinamic.

Oferim oportunități de dezvoltare a abilităților tehnice necesare job-ului, de exemplu: legislații specifice și zone de reglementări financiar bancare (întrucât numeroase operațiuni financiare implică mai multe zone geografice sau țări ce fac obiectul unor reglementări diferite), bune practici bancare, tehnici de identificare a riscului operațional etc. În același timp, programele de învățare conțin și oferte pentru dezvoltarea competențelor de relaționare în mediul multicultural, precum: comunicare multiculturală, cursuri de comunicare și de lucru în echipă, cursuri de limbi străine etc.

Pe lângă curricula de training-uri și de cursuri oferite, cele mai bune ocazii de învățare sunt cele trăite zilnic de fiecare persoană, prin interacțiunea cu colegi din diverse țări, prin lucrul în echipă și proiecte dezvoltate transversal, împreună cu diverși colegi din culturi și continente diferite. Se descoperă astfel că sunt multe aspecte care ne aseamănă, se leagă relații și prietenii și, în același timp, se descoperă deosebiri culturale care ne îmbogățesc experiențele umane, ne ajută să ne adaptăm și să descoperim moduri diferite de percepție care ne dezvoltă inclusiv la nivel personal.

Un alt aspect important care ne definește cultura organizațională este acela că lucrăm într-un spirit de echipă extinsă a Grupului Societe Generale. Suntem, practic, toți colegi, indiferent din ce țară lucrăm. De aceea, relațiile sunt de la egal la egal, ca în cadrul aceleiași echipe iar această cultură facilitează mult colaborarea.

Sunt elev de liceu sau student care va termina facultatea în anii ce vin. Cum mă pregătesc pentru un job internațional?

Un job la nivel internațional presupune, înainte de toate, dorința și curiozitatea de a face parte dintr-un mediu cultural divers, de a colabora atât pe plan local, cât și pe plan internațional cu colegi care se află în orice locație a Grupului Societe Generale.

În Societe Generale Global Solution Centre, ai posibilitatea de a lucra în mai multe domenii de activitate, precum domeniul financiar, HR, IT, Know your Customer sau Compliance (conformitate), în general în funcție de pregătirea fiecăruia din timpul facultății.

În mediul nostru de lucru, un student sau orice om care se află la început de carieră va regăsi sprijinul necesar pentru învățare întrucât specificul unora dintre pozițiile noastre necesită și seturi de abilități noi, diferite față de cele care pot fi învățate până la angajare. Avem programe de onboarding și de training în fiecare echipă, „shadow” cu colegi ce au o experiență profesională mai mare care îi ajută pe nou veniți și un pachet întreg de cunoștințe (proceduri, manuale de lucru și de utilizare a aplicațiilor etc). Prin urmare, dacă baza pregătirii persoanei aflate la început de carieră este bună (ex: cunoștințe contabile sau de programare bune), noul angajat va găsi aici resursele necesare pentru adaptare și pentru dezvoltarea abilităților sale profesionale.

Apoi, pe măsură ce oamenii învață și devin autonomi, apar oportunitățile de dezvoltare continuă, adaptate rolului și potențialului fiecăruia. Avem proiecte diverse care permit construirea unui parcurs profesional de durată în cadrul aceluiași domeniu de activitate sau mutarea dintr-un domeniu în altul prin programe de re-skilling. De exemplu, avem colegi care după 2-3 ani în HR sau financiar s-au mutat pe job-uri de IT sau de operațiuni bancare.

Pentru o mai bună pregătire în vederea angajării, încurajăm tinerii studenți să profite de toate inițiativele extrașcolare din mediul academic. Inițiative care le oferă ocazia de a-și exersa competențele de integrare în piața muncii, voluntariate în diverse ONG-uri sau asociații studențești. În egală măsură, ajută să fie deschiși spre domenii diverse și să încerce mai multe lucruri pentru a descoperi ce anume li se potrivește mai bine și le place, fie ca angajat full time sau în cadrul unui internship, spre exemplu. Și, nu în ultimul rând, încurajăm tinerii să fie deschiși să învețe continuu pentru că învățarea este constantă pe tot parcursul profesional.

Iar în cazul în care persoanele aflate la început de drum sunt interesate să lucreze într-o companie multinațională, indiferent de profesia/ specializarea de care sunt interesate, este foarte important să se concentreze pe buna cunoaștere cel puțin a unei limbi străine și să aibă abilități digitale cel puțin de nivel mediu. Va reprezenta mereu un avantaj să aibă anumite certificări/ diplome pentru abilități generale (ex: certificări de limbă străină recunoscute oficial, ele variază în funcție de limba învățată) sau pentru diferite specializări care țin de sau sunt conexe poziției de care sunt interesați; vor constitui mereu un plus în începerea discuției de angajare.

De obicei, pozițiile pentru care se solicită cunoașterea unei anumite limbi străine sunt însoțite și de o probă practică.

Iar certificările profesionale mai strâns legate de o anumită poziție sunt cerute mai ales când vine vorba de un job specializat care presupune deja o experiență mai extinsă în respectiva arie, cum e cazul pozițiilor din zona contabilității/ finanțelor etc. Și în acest caz, adeseori interviurile vor fi însoțite de anumite probe practice.

În afara abilităților și experiențelor acumulate prin activități extracurriculare ca tânăr(ă) la început de drum, ceea ce va ajuta integrarea și creșterea profesională a candidatului va fi atitudinea acestuia: dacă arată un interes real față de sarcinile care i se dau și dacă le îndeplinește cu responsabilitate, dacă are o atitudine deschisă, proactivă, dacă este curios să afle mai multe și dorește și el/ ea să se integreze în echipă/ la locul de muncă, dacă dovedește spirit de echipă etc. Aceste aspecte ce țin mai mult de latura personală a candidatului vor fi mereu importante, dar vor avea o însemnătate mare mai ales la începutul carierei când partea legată de experiența profesională nu are cum să fie atât de dezvoltată.

Sunt un angajat la o companie (de ex. departament de contabilitate / audit fiscal etc.) și vreau să evoluez. Cum mă pregătesc pentru a munci într-o companie cum este Societe Generale Global Solution Centre?

În primul rând, noul angajat va găsi o echipă mare, suntem peste 2.400 de colegi acum, care lucrează în domenii foarte diferite: financiar, operațiuni bancare de know your customer și compliace, resurse umane, IT. Cum spuneam și mai sus, va găsi în același timp o echipă globală, care lucrează cu colegi din India și Europa, în funcție de job.

În al doilea rând, va găsi un mediu de lucru prietenos, în care va fi ușor să se integreze.

Apoi pe măsura performanței, a interesului și potențialului de evoluție, va beneficia de susținere pentru dezvoltare și evoluție profesională. Susținem continuu colegii să își construiască un plan de carieră care să fie în acord cu competențele și proiecțiile lui profesionale. Cred că fiecare dintre noi este responsabil de parcursul și de dezvoltarea proprie. Iar susținerea va exista întotdeauna din partea companiei, a managerilor și a echipelor de HR pentru dezvoltarea și realizarea parcursurilor de carieră ale colegilor noștri.

Toate aceste aspecte sunt menite să ajute la menținerea unui mediu de lucru cât mai plăcut și ofertant. Iar aceste demersuri sunt observate și apreciate. Spre exemplu, recent, am fost cerificați Great Place to Work® pe baza feedback-ului angajaților noștri și suntem pe locul 4 în Top 100 angajatori din domeniul Business Process Outsourcing, top realizat de platforma Undelucram.ro pentru anul 2021.

În ceea ce privește așteptările noastre ca angajator, răspunsul meu este în direcția valorilor pe care le avem în companie: spirit de echipă, responsabilitate, angajament și inovație care înseamnă deschiderea spre nou, spre schimbare și creativitate.

De asemenea, așa cum menționam anterior, dacă poziția pentru care se aplică necesită cunoașterea unei anumite limbi străine, existența unei diplome/ certificări va reprezenta un plus, însă interviurile vor fi completate și de un test de limbă. Iar în ceea ce privește pozițiile care necesită o specializare mai ridicată, este solicitată uneori deținerea unor anumite certificări, iar procesul de selecție în vederea angajării va implica și anumite probe practice

Care ar fi portretul angajatului/ colaboratorului Societe Generale Global Solution Centre?

Aș spune că, cel puțin în cazul nostru, nu este vorba de un singur portret, ci mai multe, în funcție de domeniul de activitate și tipul de job întrucât este foarte largă gama de job-uri și de specializări pe care o avem în companie. Recrutăm atât juniori, proaspăt absolvenți, cât și persoane cu experiență pe zone care variază de la financiar-bancar la programare la verificarea conformității, la aspecte legale sau la aspecte legate de administrarea resurselor umane.

Ca linie comună însă, în afară de competențele sau abilitățile tehnice specifice rolului pentru care este recrutat - pe care le putem crește sau dezvolta împreună prin programele de „learning” din cadrul organizației, așa cum spuneam și mai devreme - valorizăm flexibilitatea, adaptabilitatea, atitudinea constructivă, spiritul de echipă precum și responsabilitatea și dorința de învățare continuă a angajaților noștri.

Nu în ultimul rând, menționez limbile străine care sunt absolut necesare, mai ales engleza și franceza, dar avem și job-uri cu limbă germană și italiană.

Ca linie generală, orice companie care face parte dintr-un grup internațional (cum este cazul nostru) sau orice companie care are proiecte internaționale are numeroase locuri de muncă care, indiferent de specializare, presupun nu doar deținerea unor abilități digitale cel puțin medii (cum e cazul operării unui computer), ci și cunoașterea de limbi străine.

Care sunt canalele pe care caut joburi internaționale, pentru care se poate presta de la distanță?

Pentru a afla despre posturi cu componentă internațională disponibile (fie că e vorba despre un proiect ce implică lucrul cu clienți/ parteneri din alte țări sau cu colegi din diferite țări) este util ca persoana interesată să urmărească activitatea/ comunicarea companiilor internaționale care activează în domeniul său de interes. Mă refer la website-ul companiei unde, în numeroase cazuri, sunt listate pozițiile disponibile sau la canalele de social media ale companiei (de la LinkedIn la Facebook sau alte platforme pe care respectiva companie este activă).

În afara platformei LinkedIn, unde pot fi stabilite inclusiv alerte pe baza cuvintelor cheie pentru anumite locuri de muncă pentru a afla mai ușor de anunțurile noi publicate, este util ca persoanele în căutarea unui (nou) loc de muncă să urmărească și platformele de job-uri pe care angajatorii publică anunțuri, precum: eJobs, Best Jobs sau Hippo.ro și să aibă conturat un profil complet și actualizat permanent.

De asemenea, este util să fie acordată atenție și conturilor avute de angajatori pe social media având în vedere că, așa cum aminteam anterior, mulți angajatori fac și aici “screening” pentru potențialii angajați sau comunică despre pozițiile disponibile la ei în companie.

Despre Societe Generale Global Solution Centre în România

Compania Societe Generale Global Solution Centre a fost fondată în România, în anul 2011, ca un centru de servicii pentru Grupul Societe Generale. Compania oferă o gamă largă de servicii profesionale de înaltă calitate în diverse domenii de activitate pentru entitățile Grupului din întreaga lume: finanțe și contabilitate, resurse umane, IT, Know Your Customer și compliance.

Societe Generale Global Solution Centre în România înseamnă performanță, inovație și cei mai buni profesioniști. Având o echipă de peste 2.100 de experți și specialiști, compania deservește peste 35 de țări pentru toate liniile de business majore ale Societe Generale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult