Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Câte zile caniculare avea orașul tău atunci când te-ai născut?

Imagine cu val de căldură din București. Foto: Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia

Foto: Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia

Campania #showyourstripes are loc în fiecare an pe data de 21 iunie și este inspirată de vizualizările de date realizate de Ed Hawkins, cercetător în domeniul climei la Universitatea Reading din Marea Britanie și autor principal al celui de-al șaselea raport de evaluare al Grupului interguvernamental privind schimbările climatice (IPCC). El a creat graficul „dungilor de încălzire”, un ansamblu de reprezentări vizuale ale schimbărilor de temperatură măsurate în fiecare țară în ultimii 100 de ani cel puțin. Fiecare dungă reprezintă temperatura din țara respectivă, calculată ca medie pe un an. Pentru majoritatea țărilor, dungile încep în anul 1850 și se termină în 2023.

Dungile climatice ale planetei, Sursa datelor - MET office. Foto: Infoclima.ro

Schimbările climatice și încălzirea temperaturilor la nivel global nu sunt probleme doar ale viitorului, ci și ale prezentului. Iar trecutul nostru, apropiat, dar și îndepărtat, ne poate oferi indicii pentru soluționarea acestora.

Dungile climatice ale României, Sursa datelor - MET office. Foto: Infoclima.ro

Dungile climatice ale României, Sursa datelor - MET office. Foto: Infoclima.ro

Pragul de 1.5°C în mare pericol

Alegerile pe care le vom face și acțiunile pe care le vom implementa în acest deceniu vor avea un impact în viitorul apropiat, dar și pentru următorul mileniu. Această sinteză ne indică faptul că ne apropiem de niveluri „ireversibile” pentru încălzirea globală cu un impact catastrofal și că „acum ori niciodată” este momentul să luăm măsuri drastice pentru a reduce emisiile gazelor cu efect de seră, pentru a putea evita un posibil dezastru.

Dungile climatice ale Bucureștiului Sursa datelor - MET office. Foto: showyourstripes.info

Următorul raport IPCC este așteptat în 2030, ceea ce înseamnă cu raportul IPCC AR6 este ultimul raport publicat, într-un moment în care este încă posibil să menținem creșterea temperaturii medii globală sub 1.5°C față de perioada pre-industrială. Bazele fizice ale schimbărilor climatice sunt înțelese bine, iar efectele schimbărilor climatice sunt foarte vizibile, ceea ce înseamnă că vom avea poate rapoarte IPCC care să apară mai devreme de 2030 și care să poată fi folosite ca bază științifică pentru factorii de decizie în următoarea perioadă crucială.

Dungile climatice ale Bucureștiului Sursa datelor - MET office. Foto: showyourstripes.info

Câte zile caniculare avea orașul tău când te-ai născut?

Printr-o bază de date construită de New York Times putem vizualiza diferențele majore între numărul de zile caniculare. Ultimele 12 luni au întrecut recordurile de temperatură la suprafață, iar luna iunie a acestui an a adus deja temperaturi cu mult peste media obișnuită anuală, împreună cu fenomene extreme precum furtuni, grindină s.a.

Mai jos sunt disponibile date pentru câteva din marile orașe din România (București, Cluj, Constanța, Iași și Timișoara). Comparăm situația din 1990 (ca an de referință) cu cea din prezent. 

Foto: Infoclima.ro

Foto: Infoclima.ro

Acest articol a apărut inițial și pe platforma InfoClima.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • CAND OAMENII SE VOR OPRI DIN BETONAREA PAMANTULUI ATUNCI SE VA REDUCE SI INCALZIREA GLOBALA .. Am masurat la tara temperatura solului acoperit cu iarba vegetatie si era 23 grade , apoi temperatura pamantului negru 35 grade ,apoi asfaltul din drum-sosea == 56 grade, iar in aer 31 grade etc,,, etc..no coment .
    • Like 0
  • Nu cred ca cineva pune la indoilala cum ca cele peste 8 miliarde de persoane de pe planeta asta mica nu fac rau mediului: defrisari, consum de resurse, poluarea apei, a aerului, miliardele de tone de gunoi produse anual, poluarea industriala.

    Ce nu inteleg este isteria indusa ba prin numaratori (in New York era un afisaj, un ceas climatic, in Union Square prin care se numarau zilele pana cand criza climatica altereaza ireversibil planeta). Isteria asa-zisilor activisti de mediu care distrug monumente, tablouri etc. in numele a ce? A unei golaneli ce exista deja in capul lor si care si-a gasit ecoul, a fost activata cu ocazia permanentei isterizari in masa legata de apocalipsa.

    Sunt numerosi oameni de stiinta care explica ce si cum e cu aceasta incalzire globala, de unde vine si cum sa o intelegem mai bine si cum putem lua unele masuri care sa ne ajute, cum sa folosim in avantajul nostru anumite manifestari ale climei, dar cine sa-i asculte? Isteria se instaleaza, iar masurile luate in urma sa duc intr-un zid.

    A pitroci mintea oamenilor cu apocalipsa climatica si a nu intelege ca doar niste masuri inteligente mai pot amana un deznodamant inevitabil (care nu se va intampla maine), inseamna a da dovada de prostie pura.

    Stiinta ar putea da solutii valide, dar cum sa le mai implementezi?
    Betonul inteligent autostrazile inteligente.

    „Betonul inteligent: Durabilitate, inovație și protecția mediului în construcții”. - https://arhispec.ro/articol/betonul-inteligent-durabilitate-inovatie-si-protectia-mediului-in-constructii

    „5 NOUTATI TEHNOLOGICE SANATOASE PENTRU MEDIU

    1. O alternativa durabila la asfalt
    Olanda a pavat o banda pentru biciclete cu un material ce contine si hartie igienica reciclata. Aceasta din urma este uscata, sterilizata si albita pentru a crea un material cu continut ridicat de celuloza, care inlocuieste tipul de celuloza pe care-l gasim acum in asfalt. Astfel, se poate pava chiar si o strada intreaga cu hartie igienica reciclata.
    Conform World Economic Forum, olandezii prefera bicicletele atat de mult, incat tara are mai multe biciclete decat locuitori si 35.000 de km de benzi pentru biciclete. Totodata, se estimeaza ca olandezii folosesc 180.000 de tone de hartie igienica, in fiecare an, astfel ca inovatia tehnologica pare sa aiba sanse ridicate de a fi implementata la scara mare.

    2. Drumetii printre copaci
    Danezii au gandit o noua metoda de recreere in natura prin drumetiile printre copaci, fara a avea efecte negative asupra mediului inconjurator. Ei au construit o spirala din lemn, lunga de 600 de metri, ce permite oamenilor sa vada toata padurea, de la baza pana deasupra coronamentului.
    Proiectul va fi finalizat in 2018 si este gandit pentru parcuri de aventura cu scopul de a creste turismul si de a stimula starea de bine a vizitatorilor. Toate placile din lemn (7.750 la numar) provin din padurile locale.

    3. Autobuzul electric care merge 1.772 de km cu o singura incarcare
    Proterra, un lider inovator in sectorul transportului industrial electric, a anuntat un nou record mondial pentru cea mai lunga distanta parcursa vreodata de un vehicul electric incarcat o singura data.
    Autobuzul Catalyst E2 max a parcurs in luna septembrie a acestui an 1.772 de km cu o incarcare de doar 600 kWh, marcand o imbunatatire semnificativa a performantei si consumului bateriei, scrie Times of Trend. Totodata, mijlocul de transport presupune si un cost operational pe km mult mai scazut fata de combustibilii traditionali.

    4. Acoperisul ultra-subtire din beton care poate capta energie solara
    Cercetatorii de la Institutul Elvetian de Tehnologie din Zurich au dezvoltat o noua forma de acoperis ultra-subtire, curbat, care este capabil sa capteze energie solara si sa genereze, in acelasi timp, mai multa energie pentru o intreaga constructie decat ar consuma aceasta in mod normal.

    Acoperisul este format din mai multe straturi cu o foaie interioara de beton, care actioneaza ca o fundatie pentru incalzire, racire si izolare, care este, la randul ei, acoperita de mai mult beton. Celulele fotovoltaice sunt instalate apoi, pe exteriorul cladirii, pentru a capta energia solara.
    Phys.org scrie ca prototipul are 7,5 metri inaltime si o suprafata curbata de aproximativ 160 m2.

    5. Plastic biodegradabil din zahar
    Producem mai multe deseuri de plastic decat oricand, iar pana in 2050 ne-am putea confrunta cu o cantitate de deseuri de plastic mai mare decat sunt pesti in ocean, avertizeaza World Economic Forum.

    Cu scopul de a reduce impactul negativ asupra mediului pe care il are consumul de materiale plastice, oamenii de stiinta de la Centrul de Tehnologii Chimice Sustenabile din cadrul Universitatii din Bath au creat un tip de plastic care nu utilizeaza substante chimice nocive şi este biodegradabil.

    Materialul plastic inovator este fabricat doar din zahar si dioxid de carbon, la presiuni scazute. Zaharul a mai fost folosit si in trecut pentru a crea material biodegradabil, insa pana acum procesul de fabricare necesita si folosirea unor susbstante chimice foarte toxice”. - https://www.solutiidemediu.ro/5-noutati-tehnologice-sanatoase-pentru-mediu/

    „Betonul ecologic este, cel mai adesea, rezultatul utilizării unui material din categoria deşeuri ca înlocuitor parţial sau total cimentului, nisipului şi/sau agregatelor sau acel beton al cărui proces de producţie nu afectează semnificativ mediul înconjurător. Producţia sa a devenit o necesitate în contextul unui număr crescut de provocări pentru industria cimentului, inclusiv în ceea ce priveşte protejarea mediului şi a sănătăţii. În producerea betonului ecologic se folosesc diverse materiale pozzolanice ce înlocuiesc o parte din ciment şi/sau deşeuri ori subproduse de origine vegetală, animală sau industrială, în locul unei părţi din agregate”. - https://www.researchgate.net/publication/325678379_Betonul_ecologic__o_alternativa_viabila_pentru_protejarea_mediului_inconjurator

    „Marți, 7 mai, Germania a deschis primul tronson public de autostradă, pe care se testează reîncărcarea camioanelor electrificate în timpul conducerii în trafic intens. Secțiunea de testare are 10 kilometri lungime și, pe lângă reducerea emisiilor din transportul de marfă, promite o serie de alte beneficii.
    Siemens a început testarea sistemului de așa-numite autostrăzi electrice deja în 2012, la un fost aeroport militar de lângă Berlin. Acum, Siemens a construit cărucioare, destinate reîncărcării camioanelor în timpul mersului, tocmai pe o porțiune a autostrăzii A5, lângă Frankfurt. Partenerul lor de sparring în acest proiect este Scania - deja un promotor tradițional de soluții ecologice în transportul de marfă”. https://www.tircentrum.cz/ro/2019/06/24/autostr%C4%83zi-electrificate-pentru-transport-mai-ecologic-%C8%99i-mai-eficient

    „Spania construiește o „superautostradă” din cenușă de hârtie, în loc de ciment. Autoritățile doresc să implementeze proiectul și la nivel internațional.
    Cazul unei noi autostrăzi din Spania face înconjurul lumii. Deși la prima vedere pare o autostradă ca oricare alta, este, de fapt, construită cu cenușă de hârtie în loc de ciment. Procesul de construcție implică folosirea deșeurilor de hârtie și celuloză arse, care nu mai pot fi reciclate, în locul sortimentului de ciment.

    Noi autostrăzi ecologice

    Noua "superautostradă" se află lângă orașul Valencia din Spania, în municipiul Font de la Figuera, iar pe lângă faptul că îndeplinește toate condițiile tehnice, autostrada este și ecologică”. - https://evz.ro/cum-arata-o-autostrada-ecologica-e-construita-din-deseuri-de-hartie-video.html

    Noroc ca-i avem pe activistii nebuni care distrug. La umbra unor idei induse de o media de cosmar, in mintea unora se activeaza nebunia. Cui foloseste?

    Si ca sa inchei apoteotic, iata ce zice si Trump (care face un deserviciu celor moderati ce nu cred in apocalipsa climatica asa cum e ea prezentata la TV-uri, dar e posibil sa devina iarasi presedinte), desigur, e impotriva ideii de incalzire globala. De ce „desigur”? Pentru ca el e contra la orice. El vrea doar „make America great again”, dar nu prea stie cum:

    „Ieri, președintele american a participat la o conferință de presă, alături de Guvernatorul Californiei și de câțiva experți în schimbările climatice.
    California se confruntă cu incendii naturale devastatoare de foarte mult timp, așa că Guvernatorul i-a cerut ajutorul lui Donald Trump pentru a trage un semnal de alarmă în ceea ce privește încălzirea globală și efectele ei.

    Doar că lucrurile nu au decurs așa cum se așteptau cei prezenți, fiindcă Trump a negat ferm existența schimbărilor climatice și a spus că:

    ‘It’ll start getting cooler, you just watch‘ – O să înceapă să se răcească, stai să vezi.
    Când i s-a spus că oamenii de știință sunt îngrijorați cu privire la viitorul planetei și nu sunt de acord cu părerea lui, Donald Trump a răspuns:

    ‘I don’t think science knows, actually.” – Nu cred că știința știe de fapt…
    Trump a pus incendiile naturale pe seama îngrijirii proaste a pădurilor”. - https://virginradio.ro/ce-a-spus-donald-trump-despre-incalzirea-globala/

    Cred ca i-a lamurit.
    Probabil ca ideile-i vin cand sta la solar cu rondelele de castraveti pe ochi.

    Se cauta solutii, in schimb noi ce facem? Tipam isteric, ne smulgem parul din cap, ne punem mainile in solduri si ce facem?: aruncam cu vopsea pe monumente, distrugem opere de arta etc. Ca noi suntem destepti de murim, suntem adevaratii luptatori, desteptii desteptilor ce dam din gura la fiecare ora de telejurnal. „ Aoleuuuu, mamaaaa, vine apocalipsa climaticaaaa! Ce ne facem mamaaaaa!?”

    Poate rezolvă Putin problema, si nu ne mai doare capul de atata prostie. Apocalipsa nucleară bate apocalipsa climatică. Inspirandu-ne din jocul foarfecă, piatră , hartie, avem nucleară, climatică, prostie. Bine, prostia bate orice.

    Se lucreaza intens, se cauta solutii, se incearca idei pentru viitor. Resurse de inteligenta si creativitate sunt. Nu e nevoie sa ne vaicarim si sa alimentam prostia. Lumea cauta solutii. Bine, lumea, nu noi. Noi ne ocupam de Babasha si dam multe grafice colorate, statistici, cifre. Facem comparatii si dam verdicte.

    La TV ni se spune permanent sa nu stam in soare, sa nu iesim la amiaza, sa bem apa, sa ne imbracam lejer, in bumbac, si sa ne punem palarie. Sfaturile astea erau date si prin 1950, in Scanteia. Altceva Romania poate sa propuna?

    Ultima gaselnita de la jurnale: cat ne costa factura la electricitate in urma consumului cu aerul conditionat. E tocata noua idee, de azi-dimineata. Toate jurnalistele si toti jurnalistii au calculat noile costuri. Pai, luati-va un evantai. E mai simplu. Si ecologic. Si nu costa nimic.
    • Like 1
    • @ Daniela Damian
      V-am cititi cu placere randurile intelepte .Dar as vrea sa fac cateva completari -propuneri concrete ..Sunt pensionar si ma ingrijoreaza rau ,,caldura extrema ,seceta severa si prelungita !!! La tara in acesta vara am masurat temperatura solului cu iarba verde ( inca la sf iunie ) ,si era 23 grade, iar in atmosfera 31 grade .. Erau cateva izvoare ,au secat ,panza freatica a scazut si nevul apei in fantanile oamenilor ! Raurile mici au secat ..etc,,
      --- Dar dealurile nostre stau cu boschetii semiuscati pe ele ,si NU PLANTEAZA NIMENI NIMIC,, DAR DE TAIT DIN PADURE SE TAIE IN DRACI , cu toate Legile in vigoare ?? In padure daca intri ,se simte alt aer ,mai placut mai racoare !!! NU inteleg de ce acei speicalistii ,,nu coboara din Turnul lor de fildes ,,si sa respire laerul din padure si apoi cel de pe o sosea supra aglomerata ziua pe la ora 15 , cu soarele arzator in cap ,????
      ---DACA NICI CE SE VEDE CLAR ,NU SE INTELEGE ATUNCI DEGEABA TRAIM !!
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon