Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce ar spune Eminescu dacă ar auzi cum îl sărbătoresc astăzi „fonfii și flecarii”

Coroana - Mihai Eminescu

Foto: Facebook Raluca Turcan

La 15 ianuarie România își sărbătorește poetul cel mai important. Îl sărbătorește cum știe ea mai bine.

Cea mai vizibilă instituție din acest punct de vedere este Academia Română, la inițiativa unor membri ai căreia, dacă nu mă înșel, 15 ianuarie a devenit Ziua Culturii Naționale, desigur cu majuscule. Sărbătorirea se face, pentru că e soroc oficial, cu obișnuitele alocuțiuni ale unora de sus: mai întâi gazda sărbătoririi, apoi, pe rând, capul statului, capul bisericii (cum altfel decât naționale?), capul culturii, capul educației și alte capete mai mici. În afara unei cuvântări a unui asemenea cap mai mic, restul discursurilor n-au absolut niciun cap. Ele izvorăsc, se revarsă și pier din și în același neant care e străbătut totuși periodic de vagi impulsuri electrice de nostalgie patriotardă. Sigur, tortul acesta aniversar nu se poate lipsi de frișca unei brigăzi de actori care susțin un recital cu ohtături și încrunteli expresive. De la sfârșitul zilei, adică pe la prânz, nimeni nu se mai ocupă cu adevărat de Eminescu până la anul pe vremea asta.

Înțeleg care e importanța ritualurilor sociale, cu toată liota lor necesară de discursuri oficiale, dar mă întreb dacă, să zicem, în zece ani de mandat, capul statului nu s-a plictisit să macine, prin reprezentant, niște poncifuri, și încă altele și altele în fiecare an? Mă întreb de ce nu fac ocupanții vremelnici ai acestor posturi și ranguri măcar într-un an un exercițiu de smerenie socratică și de ce preferă totuși să citească niște hârtii cu vorbe scrise de alții? De ce ține patriarhia morțiș să vorbească, tot prin reprezentant, despre Eminescu, când legătura lui Eminescu cu biserica și mai cu seamă cu reprezentanții ei era cel puțin problematică? Sau ce să aflăm de la doamna ministru al culturii, specialistă în rusă comercială, studiată, e drept, la Institutul Pușkin din Moscova și absolventă de ASE despre Eminescu? Apoi, era Eminescu pasionat de piscicultura doamnei ministru al educației? De istorie nu zic nimic.

Îi va fi trecut cuiva prin minte, dintre gazdele acestui prăfuit prilej, să facă măcar de probă într-un an altceva? Adică, în locul fantoșei pe care nepricepuții în domeniu din diverse instituții ale statului o resuscitează căznit an de an, să lase scena liberă pentru un fond legitim, adică pentru un colocviu sau un grupaj de conferințe în care elita eminescologilor din România să aducă înaintea publicului teme majore sau minore ale obiectului lor de studiu. Ca orice clasic, autor canonic în cultura română, Eminescu este, dacă nu inepuizabil, mereu surprinzător, infinit nuanțat, dinamic, problematizant și problematic, neplictisitor în cel mai înalt grad. Să spui însă asta, fără să o și dovedești, e egal cu zero. 

Dar este lenea ritualizată în celebrarea de la Academie în culpă absolută? Există la ora actuală în cultura română o elită a eminescologilor, adică a specialiștilor în opera atât de diversă a lui Eminescu care să se fi impus, prin știința, prestigiul și prezența lor, publicului din România? Dar, înainte de asta, mai există cu adevărat eminescologi? Nu vorbesc de universitari cărora le revine, din motive de normă, obligația să predea ȘI Eminescu, ci de cercetători dedicați de la catedrele universitare al căror obiect de predilecție este „poetul național” (claustrantă formulă!). Deși nu sunt cu totul străin de lumea literaților, nu-mi vine în minte decât numele doamnei Ioana Both de la Cluj, cea din urmă elevă importantă a Ioanei Em. Petrescu. Ioana Em. Petrescu a făcut parte, alături de Petru Creția, din ultima generație de eminescologi de profunzime. Ca să înțelegeți dezastrul în care ne aflăm, e suficient să adresați unui amfiteatru de cincizeci de studenți din anul al treilea, adică ultimul, de la Literele din București întrebarea cine a fost Petru Creția. Am făcut această încercare. Din cincizeci de oameni, n-a știut nimeni. Ceea ce înseamnă că nimeni nu le-a pomenit acestor oameni de ultimul mare editor al lui Eminescu. Petru Creția era, după G. Călinescu, persoana cu cea mai complexă înzestrare intelectuală care s-a aplecat asupra operei eminesciene. Nimeni nimic. Or, despre Eminescu ai mereu de învățat: să zicem doar că nici un alt poet român nu a experimentat mai multă metrică decât el. Dacă știi metrică, nu mai mai reciți cum recită toți actorașii de cămin cultural. Dar câtă lume de la vreo catedră mai știe cu adevărat metrică?

Cu ani în urmă, o revistă culturală a publicat un grupaj de texte ai căror autori își doreau dezvrăjirea eminescologiei și demitizarea figurii „poetului național”. Era, desigur, promisiunea unui vânt proaspăt în cultura română, speranța unei reevaluări academice a operei lui Mihai Eminescu și a situării ei realiste într-un context complicat. În afara unui mic scandal la vremea respectivă, nici din această inițiativă nu s-a ales nimic. A fost o modă, o mică reacțiune la podiumul de partid și de stat pe care încă se oficiază la Academie, o fantezie iconoclastă, dacă pot să zic așa, în urma căreia am aflat că Eminescu era un tip mai degrabă scund și musculos și cam atât. Un fel de-a zice cu poetul: „decât un vis sarbăd mai bine nimic”.

Cultura română va ieși din marasmul acesta când va prețui mai mult școala decât politica de gașcă (iar mi se va reproșa că vorbesc ca un golan), când în locul antifoanelor ideologice vor vorbi amfiteatrele universitare, când urechismele sumbre și partizanatele pătimașe se vor usca și vor cădea, când norma rațională va domoli uzul, când specialiștii își vor găsi vocea publică. Când n-o să mai auzim recitatori în piețe. Când vom citi cu adevărat..  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • In atentia Dlui C.T. Popescu:

    Domnule Popescu,

    Sint perfect de acord cu ce spuneti privitor la umorul lui
    Eminescu, dar gasesc ca argumentatia Dvs. sufera de o lacuna.
    Cu alte cuvinte, sint de acord cu enuntul, dar demonstratia
    mi se pare ca rateaza un punct esential, si anume ca umorul
    lui este unul rafinat, cultivat, ba chiar erudit.

    Eu nu as fi pomenit de umor la Eminescu fara sa citez poezia
    "Antropomorfism". Cu greu putem gasi o ironie mai subtila decit
    contrastul dintre drama banala a puicutei din "ograda tainuita"
    si desfasurarea de aluzii culturale (Werther, Platon, Voltaire,
    Emilie de Châtelet). Suprem ironic este ecartul dintre kitchul
    stereotip al actiunii si altitudinea limbajului poetic (cine a
    mai folosit la noi adjectivul "fonognomonic" in legatura cu
    cintatul cocosului sau cine a inventat un verb special pentru
    extazul erotic care "o-ndelira" pe eroina noastra?).

    Pe scurt, nu este umor "de pe ulita mare" ci unul de salon literar.

    Dar mai cred ca ironia incepe din titlu: Eminescu a scris de fapt
    un "Ornitomorfism".
    • Like 0
  • Rucs Rucs check icon
    Un articol simultan frumos si dezamăgitor. Frumos pentru descrierea situației ideale, pentru informații, pentru erudiție. Dezamăgitor pentru parti pris si obsesia cu politica. Nu e vorba de confiscarea politica a alui Eminescu (desi poate se face si asta), ci de a avea initiativa de a puncta, chiar si intr-un cătun sau orășel, nasterea lui Eminescu. Comemorarea lui. Cum faci asta cu eminescologi (care înțelegem ca nu prea mai sunt, oricum) si conferinte? Unde găsești atâția filologi si specialiști ca sa ai întrunirile acelea profesioniste si savante? Si, până la urmă, de ce ar fi asta singura forma legitimă si acceptabilă de comemorare. Ce e elitismul acesta? Eminescu poate fi al tuturor, unul rămâne la Somnoroase păsărele si De-as avea, altul trece la Gemeni si Memento mori sau mai știu eu ce. Nu asta ne dorim, de fapt? Ca Eminescu sa fie citit si sa devina al tuturor? Iar daca e citit, nu dăm voie si altora sa se exprime, conform propriei receptări? Adica, daca discursul/cuvântarea nu se apropie de perfecțiune sau standarde academice, atunci sa nu mai fie tinute deloc? Iar daca discursul e pe alocuri patetic-encomiastic sau cliseic, ce e cu asta? Sa nu mai comemoram deloc? Este oare rău ca primarii si institutiile pun o coroană de flori la bustul din localitate? Ca in ziarul local sau o revista ce se zbate sa apara avem un articol despre Eminescu? Mai citeam la un moment dat pe fb o critica la obiceiul de deschidere a scolilor, cum ca festivitatea e sforăitoare, fada etc. Atunci cum? Nu ar fi mai bine fara festivitate de deschidere, fara careu, fara discursuri de oficiali, fara imn si încurajări? Intrati in clase, na-vă orarul, manualele și treceți acasă. Ce sa iti mai bati capul, ca director, cu podul de flori pentru copiii de clasa zero, sa aduci boxe, microfon, sa inviti pe cineva etc. O faceai de dragul copiilor, mai ales cei de primar, sa marchezi cumva festiv inceputul scolii. Dar nu! Ce atâta festivism? In România cel mai bine este sa nu faci nimic. Daca nu misti nimic, nici nu gresesti nimic!
    (p.s. Obsedanta intentia de a ataca Academia cu fiecare prilej...)
    • Like 0
  • DA,,Marele Emin escu avea o parere mai reala despre Religie ;
    --Religia -i o fraza de dansii inventata !
    -Etc..din Imparat si Proletar ,o poezie geniala ca si toata opera eminesciana .
    --Cat de adevarate sunt cuvintele de atunci ,care se potrivesc ca o manausa la aspectele din politica de acum ,,si din religie la fel . Popii traiau si atunci ,dar si acum in mare Opulenta ,.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult