Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Ce au reușit ungurii și nu am reușit noi. În jurul lacului Balaton, pistele de biciclete au peste 200 de km

Piste biciclete

Am ajuns alaltăieri la Balaton, iar ieri am zis sa fac ce știu mai bine: să biciclesc. Pistele de biciclete din jurul lacului Balaton au peste 200 de km. Fiecare oraș/sat e legat cu pistă de biciclete, astfel încât tu ca vizitator să poți să vizitezi ștrandurile sau punctele de atracție din fiecare loc cu bicicleta, nu doar cu mașina. Am închiriat două biciclete decente pe o zi pentru 76 de RON. Cele electrice erau 170. La noi, cele mai ieftine sunt 250 pentru 4-6 ore.

Piste late, mulți bicicliști din toate categoriile de la familii cu copii mici până la bătrâni, multe restaurante drăguțe de-a lungul pistelor, unde poți să ți tragi sufletul la o bere sau un suc. Am cheltuit vreo 50 de euro de a lungul traseului, bani care merg spre localnici și businessurile lor. Plus că pistele erau marcate, îngrijite și cu semne astfel încât tu ca biciclist să știi cât ai mers și încotro te îndrepți. 

Și poate cel mai important, respectul șoferilor pentru bicicliști. Ei aveau întâietate, la fiecare trecere mașina oprea de fiecare dată pentru a permite bicicliștilor să treacă pe cealaltă parte.

Cred că România are șansa mare acum să construiască infrastructura necesară pentru a dezvolta cicloturismul, cultura bicicletei și businessurile locale din sate sau stațiuni.

Piața cea mai dezvoltată din punct de vedere a cicloturismului este reprezentată de Germania, a cărei „industrie” s-a ridicat la aproximativ 9 miliarde euro în anul 2009, incluzând aici şi industria de biciclete. De altfel, la nivelul aceluiaşi an, pe teritoriul acestei ţări existau peste 5.000 unităţi de cazare de tipul „Bett & Bike” (Pat şi bicicletă), distribuite în 3.412 localităţi. (Lucian Tanasă/2011)

Ce bine ar fi să înțelegem că cicloturismul este un business în creștere în Europa și că avem șansa să facem în România, sute, mii de km de piste de biciclete care să unească obiective turistice și sate, tradiții și antreprenori locali, care să promoveze gastronomia locală.

Nu e rocket science, se întâmplă aici la Balaton de ceva timp. Nu la Copenhaga, Amsterdam sau în Alpi, ci la vecinii noștri unguri, la Balaton, la lac.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Am trecut pe acolo anul acesta si deja am planificat o excursie cu bicicleta pentru anul viitor. Este un loc superb si merita sa fie vizitat.
    Cicloturismul este un altfel de turism, care din pacate nu prea atrage multi fani la noi in Ro, nici macar pe corporatistii "fini" si "ecologisti de tastatura". Nu numai ca faci o activitate fizica, dar poti sa simti natura si locurile pentru ca le vizitezi mult mai bine decat din masina.
    • Like 0
  • Eu am aflat, in urma cu vreo 25 de ani, ca de la Budapesta pana la Viena poti sa mergi cu bicicleta de-a lungul Dunarii. Si chiar imi propusesem sa fac o escapada, dar , din pacate, nu am ajuns pana acum. Danube Bike Trail – Full GPS Route Map – Vienna to Budapest MockCyclist’s Weblog
    • Like 1
    • @ Cristiana Terenche
      Nume check icon
      Traseul incepe de fapt de la Passau din Germania de-a lungul Dunarii. Sunt putin peste 250 de km. Traseul merge de-a lungul Dunarii in special, in multe zone pe digurile de protectie. Este un traseu spectaculos si placut.
      • Like 0


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult