Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ce este VUCA, noul termen la modă în mediul de afaceri

business - companie - Foto Sam Edwards / Caia Image / Profimedia)

Foto: Sam Edwards / Caia Image / Profimedia

VUCA este noul termen la modă în mediul de afaceri, un termen care este, așa cum și altele înaintea lui au fost, ca o sabie cu două tăișuri. În același timp, poate fi scânteia pentru a începe transformarea organizațiilor pentru a deveni mai eficiente, mai agile și mai proactive, dar poate fi și răspunsul pentru toate eșecurile pe care le înregistrăm în activitatea zilnică. Până la urmă e decizia fiecăruia dintre noi dacă dăm vina pe context și plângem sau înțelegem și schimbăm strategia. Iar momentul prezent care ne-a dat lumea peste cap a dus la conștientizarea si mai clară a contextului VUCA în care trăim.

„Efectul razelor gamma asupra anemonelor” este un film din 1977 despre viata plină de întâmplări, neprevăzut și haos a unei familii disfuncționale, formată dintr-o mama singură si cele două fiice ale sale. 

Titlul a devenit explicație generală pentru toate lucrurile care nu se întâmplau cum ne doream și pe care nu le puteam controla, în grupul de prieteni alături de care mi-am petrecut adolescenta si tinerețea. Am avut aceeași senzație când am observat că efectul VUCA asupra mediului de afaceri este prezentat ca explicația pentru neplăcerile antreprenorilor.

Până la urmă nu vorbim de un termen demn de un Nobel pentru economie, ci doar de un acronim folosit de armata americană, pentru a defini situația globală la finalul războiului rece.

Cum a devenit mediul de afaceri unul demn de acest acronim este o altă poveste, pentru vremuri mai liniștite, când vom putea să analizăm unde am gresit. Pentru a trăi însă în prezent, sau mai bine zis pentru a supraviețui, e bine să înțelegem ce ni se întâmplă și cum putem să depășim barierele.

VUCA este un acronim pentru Volatilitate, Nesiguranță (Uncertainty), Complexitate si Ambiguitate. Este definiția în patru planuri a lumii în care afacerile luptă pentru profit, eficiență și piață. Dificultatea apare din cauză că este imposibil să construiești un plan care să răspundă, ci trebuie să dezvolți patru direcții ca răspuns celor patru provocări. Răspunsul este tot VUCA – Viziune, Înțelegere (Understanding), Claritate, Agilitate.

Volatilitate – vorbim despre viteza cu care se întâmplă schimbări în mediul de afaceri și în lume, în general. Cu cât mai volatil, cu atât mai rapid se întâmplă schimbările și cu atât mai dramatice sunt efectele. Imprevizibilitate și instabilitate sunt senzațiile pe care le trăim.

Răspunsul este viziunea clara și simplă, pe înțelesul organizației, care să devină un far călăuzitor prin haosul din jur. Evenimentele din piață nu pot fi controlate, tot ceea ce poți face ca lider este să păstrezi direcția, să oferi scop și să creezi motivația necesară pentru ca organizația sa își mențină drumul drept.

Nesiguranta – Devine din ce în ce mai greu să facem previziuni și estimări despre viitor. Sistemul vechi de planificare nu mai funcționează, statisticile și evenimentele istorice își pierd rapid din relevanță. Cu cât mai mare nesiguranța, cu atât mai mare greutatea de previziune

Putem contracara înțelegând noul context si conexiunile create, provocând status quo și lucrând la acceptarea noilor comportamente si reacții, la utilizarea lor și nu încercarea de a le elimina. Cu cât înțelegem mai repede, cu atât mai repede vom reuși să înțelegem și unde ne-a dus curentul.

Complexitate – numărul factorilor pe care trebuie să ii luăm în calcul a crescut exponențial în ultima perioada și este din ce în ce mai complicat să luăm decizii. Analizele pe baza cărora motivam deciziile nu mai sunt la fel de exacte. Este din ce în ce mai dificil de identificat drumul prin mijlocul tuturor acestor decizii.

Rolul liderului este să aducă claritate în cadrul organizației, să se concentreze doar pe ceea ce contează și să identifice acele locuri unde este eficient să utilizeze din energia și resursele organizației.

Ambiguitate – Fiecare situație are mai multe fețe și unghiuri din care poate fi privită, nu se mai poate gândi în termeni de alb și negru, e nevoie să acceptăm și nuanțe de gri. Avem nevoie de curajul de a face greșeli pentru a învăța din ele. Ambiguitatea apare când informațiile sunt incomplete și neclare, iar rolul liderului este să umple găurile de informație.

Un lider care luptă cu ambiguitatea va fi agil, adaptabil si va crea o cultură care da puterea de a lua decizii si oamenilor din organizație, cu asumarea greșelilor împreună. E nevoie de inovare în organigramă și acțiuni, de eliminare a sistemului ierarhic clasic.

Oricare ar fi strategia aleasă, în baza celor patru direcții de răspuns, este important de reținut că totul depinde de leader si de trasarea unui program de transformare a companiei din real în ideal. Peter Drucker a spus “Cultura mănâncă strategia la micul dejun, excelența operațională la prânz și restul la cină”. Iar singurul lucru care poate influenta cultura este leader-ul, pentru asta avem nevoie de lideri VUCA. Lideri cu viziune, care înțeleg realitățile ce iî înconjoară, au o imagine clară despre ceea ce au de făcut și înțeleg că e nevoie să devină adaptabili si agili pentru a reuși.

Articol publicat și pe project-e.ro

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult