Foto: Guliver/Getty Images
O poveste bună i-a salvat viața Seherezadei, de ce nu ar putea la fel de bine să îți salveze și ție afacerea, să îți crească vânzările sau să te ajute să construiești o echipă unită. Situația în care ne aflăm poate fi asemănătoare, nu suntem captivi în palat al unui șeic, dar suntem blocați în epoca adversității. Nu e nevoie ca toate poveștile să dureze o mie și una de nopți, să fie despre dragoni și umblători albi sau să se bazeze pe aventurile unor muschetari în lupta pentru dreptate, pentru a trezi emoții și a face oamenii să treacă la acțiune, să se regăsească în povestea ta și să îți devină parteneri.
Salman Rushdie spune că “omul este animalul care spune povești, singura creatură de pe planetă care și-a spus povești pentru a înțelege ce fel de creatură este”. În timp nu ne-am mai spus singuri povești și am început să ne regăsim și să ne înțelegem prin poveștile altora. Prin diferențierea oamenilor în funcție de talent și interese, unii am devenit povestitori iar alții doar ascultători. Însă în continuare am avut nevoie de povești, de emoție și de context în care să construim comunități. Acestea se creează mai ușor când există un scop comun, iar acesta se transmite mult mai ușor prin povești care unesc oameni decât prin forță și agresivitate.
În încercarea de a crea comunități și a găsi clienți și parteneri, companiile prezentului sunt obligate de contextul actual, al unei societăți în care informația este copleșitoare în volum și intensitate, să se întoarcă la noțiunile de bază ale societății. Să revină la emoție adevărată, creată prin poveste și nu prin informație. Să își aducă aminte cine sunt de fapt eroii adevărați ai poveștilor lor, să iasă din capcana ca oamenii li se alătura pentru că sunt cei mai buni sau că au cel mai bun produs.
Oamenii se alătură unei idei, unui brand sau unui produs pentru modul în care acea idee, acel brand sau produs îi face să se simtă, le creează o emoție. Dacă omul ar fi o creatură condusă doar de nevoie, am avea nevoie doar de un singur produs pentru fiecare nevoie identificată. Omul nu ia decizii rațional însă, noi toți luăm decizii emoțional, iar cel care înțelege asta primul și spune povestea potrivită va câștiga. Asta este cea mai bună explicație pentru sutele de branduri care produc aceleași lucruri, dintre care doar o parte câștigă în piață.
Există mai multe modalități de a construi mesaje de impact, care trezesc emoții, captivează oameni și ne împing spre acțiune. Povești care te fac să te ridici de pe canapea și să mergi la acel concert, să mănânci la acel restaurant sau să pleci în vacanța aia la Polul Nord. Fiecare dintre noi avem stiluri diferite de a construi povești, și în mare parte din situații, le construim asa cum ne-ar plăcea nouă. Momentul în care vom înțelege ca nu e despre noi și vom spune acele povești care sunt dragi clientului, atunci vom începe să ne diferențiem în piață și să câștigam parteneri și ambasadori ai brandului nostru, nu doar clienți tranzacționali.
Indiferent care ar fi stilul pe care îl avem, există anumite reguli și elemente care nu pot lipsi din construirea unui mesaj cu impact, a unei povesti care transmite emoții. Eu cred în emoție, pitching și storytelling. Răspunsul meu pentru noile provocări din vânzări este StorySelling, o abordare care spune povesti, povești de vânzare pentru ca tu să nu mai vinzi.
Articol preluat de pe project-e.ro
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.