Sari la continut
Republica
Prevenție

Ce face un CEO care vrea să crească un business sănătos: „Trebuie să creezi principii și un context în care oamenii să se poată descurca și fără tine”

Când spui afacere sănătoasă, te gândești de cele mai multe ori la o companie înfloritoare din punct de vedere financiar. Însă cifrele sunt o consecință a ceea ce face o firmă în fiecare zi, explică Fady Chreih, CEO al Rețelei de Sănătate Regina Maria. Invitat al jurnalistului Claudiu Pândaru în podcastul „Business sănătos”, Fady Chreih a povestit din proprie experiență cum valorile și descentralizarea deciziei sunt esențiale pentru succesul unei afaceri.

Primul factor de care depinde succesul unei afaceri este existența unei strategii coerente. „O strategie coerentă înseamnă cum te poziționezi tu în piață, ce te face pe tine diferit față de ceilalți, ce vei oferi clienților tăi, ce le vei oferi angajaților tăi și ce le vei oferi acționarilor tăi. De multe ori spui: da, e normal să ai o strategie coerentă… Din experiența mea de până acum, sunt extrem de puține companii care au o strategie extrem de coerentă de poziționare în piață, pentru că încă suntem o țară în dezvoltare, sunt foarte multe oportunități și atunci doar pentru că exiști pe piață trăiești. Ce vedem în alte economii de piață: cu cât competiția e mai acerbă, cu atât strategia trebuie să fie mai coerentă, poziționarea mai rafinată, mai detaliată”, spune Fady Chreih, care are o experiență de business de 18 ani.

Strategia rămâne un vis fără capacitatea de a o pune în practică. „Eu sunt un discipol mare al execuției. Viziune și strategie pot să aibă foarte mulți oameni. Trăim în era vitezei. Și în era vitezei cine execută cel mai bine și cine execută repede și scalează cel mai repede acela va câștiga”, explică omul de afaceri.

Însă cel mai important, cel mai și cel mai greu de făcut pas este crearea unei culturi organizaționale, a unui set de valori și principii la care oamenii să adere și care să le ofere autonomie în luarea deciziilor Potrivit CEO-ului, cultura organizațională trebuie construită în mod programatic și se referă la modul în care faci lucrurile zi de zi ca să-ți atingi scopul. La procesele pe care setezi, la cum stabilești performanța și modul în care reacționezi la lipsa de performanță. La modul în care reacționezi, ca instituție, la diferite evenimente care țin sau nu de companie. Rezultatele nu se văd de pe-o zi pe alta, dar sunt durabile.

„Să ne gândim la România. Cultura pe care este setat sistemul de relație dintre români, dintre cetățeanul român și administrația financiară sau administrația publică este bazat pe faptul că pornim de la premiza că ești hoț sau că ai greșit cu ceva și tu ca cetățean trebuie să demonstrezi că nu ai greșit sau că nu ai o intenție rea. Și asta e o cultură, e un principiu de cum setezi modul în care lucrezi cu cetățeanul. (...)

La fel se întâmplă în companii. Noi avem acum peste 180 de locații. Poți să setezi o cultură extrem de centralizată, în care deciziile să se ia doar de către o mână de oameni și fiecare să execute niște decizii și să fie practic, zic eu, sclav sau sclavi ai contextului. Și poți să zici: Nu, pe anumite subiecte descentralizez decizia pentru că am încredere în colegii mei la nivel național, iar ei vor fi creatori de context. Și prin modul în care îți setezi gândirea vei seta procese, structuri, sisteme, angajare de oameni”, spune Fady Chreih.

O companie care nu le cultivă oamenilor autonomia în luarea deciziilor poate să reziste doar dacă este foarte mică, iar antreprenorul joacă un loc central și fără el nu se întâmplă nimic. „Cu cât vrei ca afacerea să meargă fără tine și tu să te extragi din această ecuație, cu atât trebuie să te îndrepți către un model în care să creezi principii și un context în care oamenii să se poată descurca și fără tine. să creezi niște principii după care oamenii să se ghideze. Câteodată sunt vizibile, la Regina Maria avem niște valori care sunt vizibile managerilor și angajaților, facem recrutare bazată pe valori și recrutăm oameni care trăiesc pe baza acelorași valori ca noi. Oferim managerilor un context în care au niște principii foarte clare. Pe anumite subiecte care sunt foarte importante au niște proceduri și au niște reguli clare. În zona medicală lucrurile sunt foarte clare, în ceea ce privește calitatea, siguranța actului medical. Dar cum se întâmplă lucrurile la tine în locație… În Regina Maria lucrurile sunt bazate pe principii și ai posibilitatea să te manifești în interiorul acestor principii și ținând cont de valorile pe care le are organizația”, povestește el.

Nu este ușor să descentralizezi decizia într-o companie și nu toți oamenii își asumă cu bucuria responsabilitatea unei hotărâri. „Toate începuturile în ceea ce privește principiile, când am spus: Astea sunt principiile și avem niște zone în care descentralizarea este semnificativă, au fost privite la început cu reticență. Pentru că descentralizarea vine cu asumarea responsabilității. Și în momentul în care tu trebuie să iei decizia și nu o ia cineva de la București sau cineva de mai sus pentru tine, dintr-o dată trebuie să-ți asumi acea responsabilitate.

Prima întrebarea pe care mi-a spus-o cineva., nu am învățat-o eu singur, a fost: Dar de ce ar trebui să iei tu decizia asta? Ar trebui să-ți pui mai întâi întrebarea: Asta e o decizie pe care trebuie să o iau eu sau e o decizie pe care ar trebui să o ia colegii mei? Și e o chestie care parte foarte mică, dar impactul este semnificativ în organizație. Avem peste 500 de manageri - dintr-o dată responsabilitate crește, satisfacția muncii lor crește. Și triem oamenii care au curajul să-și asume această responsabilitate versus cei care spun: eu nu vreau să mă expun la această responsabilitate, prefer să mi se spună ceea ce fac și nu investesc emoție, nu risc. Asta e un lucru mic cu un impact semnificativ în organizație”, explică Fady Chreih.

Ascultați integral podcastul „Business sănătos”, al cărui invitat este Fady Chreih.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult