Sari la continut
Prevenție

Ce face un CEO care vrea să crească un business sănătos: „Trebuie să creezi principii și un context în care oamenii să se poată descurca și fără tine”

Când spui afacere sănătoasă, te gândești de cele mai multe ori la o companie înfloritoare din punct de vedere financiar. Însă cifrele sunt o consecință a ceea ce face o firmă în fiecare zi, explică Fady Chreih, CEO al Rețelei de Sănătate Regina Maria. Invitat al jurnalistului Claudiu Pândaru în podcastul „Business sănătos”, Fady Chreih a povestit din proprie experiență cum valorile și descentralizarea deciziei sunt esențiale pentru succesul unei afaceri.

Primul factor de care depinde succesul unei afaceri este existența unei strategii coerente. „O strategie coerentă înseamnă cum te poziționezi tu în piață, ce te face pe tine diferit față de ceilalți, ce vei oferi clienților tăi, ce le vei oferi angajaților tăi și ce le vei oferi acționarilor tăi. De multe ori spui: da, e normal să ai o strategie coerentă… Din experiența mea de până acum, sunt extrem de puține companii care au o strategie extrem de coerentă de poziționare în piață, pentru că încă suntem o țară în dezvoltare, sunt foarte multe oportunități și atunci doar pentru că exiști pe piață trăiești. Ce vedem în alte economii de piață: cu cât competiția e mai acerbă, cu atât strategia trebuie să fie mai coerentă, poziționarea mai rafinată, mai detaliată”, spune Fady Chreih, care are o experiență de business de 18 ani.

Strategia rămâne un vis fără capacitatea de a o pune în practică. „Eu sunt un discipol mare al execuției. Viziune și strategie pot să aibă foarte mulți oameni. Trăim în era vitezei. Și în era vitezei cine execută cel mai bine și cine execută repede și scalează cel mai repede acela va câștiga”, explică omul de afaceri.

Însă cel mai important, cel mai și cel mai greu de făcut pas este crearea unei culturi organizaționale, a unui set de valori și principii la care oamenii să adere și care să le ofere autonomie în luarea deciziilor Potrivit CEO-ului, cultura organizațională trebuie construită în mod programatic și se referă la modul în care faci lucrurile zi de zi ca să-ți atingi scopul. La procesele pe care setezi, la cum stabilești performanța și modul în care reacționezi la lipsa de performanță. La modul în care reacționezi, ca instituție, la diferite evenimente care țin sau nu de companie. Rezultatele nu se văd de pe-o zi pe alta, dar sunt durabile.

„Să ne gândim la România. Cultura pe care este setat sistemul de relație dintre români, dintre cetățeanul român și administrația financiară sau administrația publică este bazat pe faptul că pornim de la premiza că ești hoț sau că ai greșit cu ceva și tu ca cetățean trebuie să demonstrezi că nu ai greșit sau că nu ai o intenție rea. Și asta e o cultură, e un principiu de cum setezi modul în care lucrezi cu cetățeanul. (...)

La fel se întâmplă în companii. Noi avem acum peste 180 de locații. Poți să setezi o cultură extrem de centralizată, în care deciziile să se ia doar de către o mână de oameni și fiecare să execute niște decizii și să fie practic, zic eu, sclav sau sclavi ai contextului. Și poți să zici: Nu, pe anumite subiecte descentralizez decizia pentru că am încredere în colegii mei la nivel național, iar ei vor fi creatori de context. Și prin modul în care îți setezi gândirea vei seta procese, structuri, sisteme, angajare de oameni”, spune Fady Chreih.

O companie care nu le cultivă oamenilor autonomia în luarea deciziilor poate să reziste doar dacă este foarte mică, iar antreprenorul joacă un loc central și fără el nu se întâmplă nimic. „Cu cât vrei ca afacerea să meargă fără tine și tu să te extragi din această ecuație, cu atât trebuie să te îndrepți către un model în care să creezi principii și un context în care oamenii să se poată descurca și fără tine. să creezi niște principii după care oamenii să se ghideze. Câteodată sunt vizibile, la Regina Maria avem niște valori care sunt vizibile managerilor și angajaților, facem recrutare bazată pe valori și recrutăm oameni care trăiesc pe baza acelorași valori ca noi. Oferim managerilor un context în care au niște principii foarte clare. Pe anumite subiecte care sunt foarte importante au niște proceduri și au niște reguli clare. În zona medicală lucrurile sunt foarte clare, în ceea ce privește calitatea, siguranța actului medical. Dar cum se întâmplă lucrurile la tine în locație… În Regina Maria lucrurile sunt bazate pe principii și ai posibilitatea să te manifești în interiorul acestor principii și ținând cont de valorile pe care le are organizația”, povestește el.

Nu este ușor să descentralizezi decizia într-o companie și nu toți oamenii își asumă cu bucuria responsabilitatea unei hotărâri. „Toate începuturile în ceea ce privește principiile, când am spus: Astea sunt principiile și avem niște zone în care descentralizarea este semnificativă, au fost privite la început cu reticență. Pentru că descentralizarea vine cu asumarea responsabilității. Și în momentul în care tu trebuie să iei decizia și nu o ia cineva de la București sau cineva de mai sus pentru tine, dintr-o dată trebuie să-ți asumi acea responsabilitate.

Prima întrebarea pe care mi-a spus-o cineva., nu am învățat-o eu singur, a fost: Dar de ce ar trebui să iei tu decizia asta? Ar trebui să-ți pui mai întâi întrebarea: Asta e o decizie pe care trebuie să o iau eu sau e o decizie pe care ar trebui să o ia colegii mei? Și e o chestie care parte foarte mică, dar impactul este semnificativ în organizație. Avem peste 500 de manageri - dintr-o dată responsabilitate crește, satisfacția muncii lor crește. Și triem oamenii care au curajul să-și asume această responsabilitate versus cei care spun: eu nu vreau să mă expun la această responsabilitate, prefer să mi se spună ceea ce fac și nu investesc emoție, nu risc. Asta e un lucru mic cu un impact semnificativ în organizație”, explică Fady Chreih.

Ascultați integral podcastul „Business sănătos”, al cărui invitat este Fady Chreih.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult