Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Ce garanții avem pentru calitatea apei de la robinet

Locuitorii din București pot obține, în anumite condiții, reduceri ale facturilor la apă dacă la robinet le curge apă „murdară", care nu poate fi consumată. Aceștia trebuie să sune la call center-ul Apa Nova - la *7777 - să facă o sesizare, care este preluată imediat de Laboratorul de control al calității apei potabile Apa Nova.

O echipă de la laborator va preleva o probă atât de la robinetul persoanei care a făcut reclamația, cât și una aleatorie, din aceeași zonă. Dacă ambele probe prelevate si analizate în laboratorul Apa Nova confirma existenta unei depășiri la oricare dintre parametrii fizico-chimici de calitatea a apei, consumatorul va primi o reducere a facturii la apă.

„Când apar mai multe apeluri în call center care se referă la o singură zonă este evident că a apărut un incident și nu mai stai să te gândești că cei care apelează au avut o problemă pe rețeaua interioară a blocului. Există o hotărâre luată de mai mulți ani în cadrul Apa Nova ca, pe baza unor documente emise de Laboratorul de control al calității apei, să se facă diminuare a facturii la apă în perioada în care a avut loc incidentul. Este o cale de a arăta clientului că ne pasă și că apa ce nu a fost de calitate nu trebuie plătită. Pe lângă compensările de factură, Apa Nova trimite consumatorilor afectați și scrisori cu scuzele de rigoare", a explicat pentru Republica.ro, Mihai Huțu, șef Serviciu control Calitatea Apei Potabile Apa Nova.

Laboratorul pentru controlul calității apei potabile al Apa Nova monitorizează calitatea apei potabile din întreaga rețea de distribuție a apei din București.

Pentru verificarea calității apei potabile există un program anual de monitorizare, stabilit prin legislație și prin contractul de concesiune al Apa Nova. În plus, zilnic se fac prelevări din 49 de zone, care acoperă întreaga populație a Capitalei.

„Au fost alese ca puncte fixe de prelevare piețe, spitale, școli, grădinițe, farmacii. Sunt puncte care prezintă un interes public. Din aceste puncte din rețeaua de distribuție se prelevează circa 6.000 de eșantioane sau probe. Din cele 6.000 de probe, se determină zilnic pentru probele aduse în laborator un număr de 18 indicatori. Există așadar peste 100.000 de analize pentru cele 6.000 de eșantioane", a explicat Mihai Huțu.

Analizele din cadrul laboratorului sunt analize fizico-chimice și analize microbiologice.

În afară de cei 18 indicatori mai sunt și alți indicatori impuși de legislație și care se determină cu o ritmicitate care nu este zilnică.

„Toate informațiile privind calitatea apei sunt publice, nu au avut și nu vor avea niciodată caracter secret. În conformitate cu Legea apelor 458/2002, cu completările sale, este permis accesul populației la aceste date. Apa este un aliment, iar din punctul nostru de vedere este alimentul cel mai controlat și verificat", continuă Mihai Huțu.

Reprezentantul serviciului de control al calității apei potabile din Capitală admite că zilnic apar sesizări din partea populației privind calitatea apei. În medie, sunt 5-10 sesizări pe zi, făcute de persoane care sună în call center-ul Apa Nova.

În general oamenii reclamă că apa este „murdară", sau că miroase a clor.

„Sunt blocuri frumoase făcute repede, țevile interioare sunt din fier. Dacă domnul de la etajul 5 e în concediu, când se întoarce dă drumul la robinet și are apa roșie pentru că apa, stagnând pe țeavă, are loc o reacție cu metalul și apare oxidul de fier, de aici și culoarea roșiatică", arată reprezentantul Apa Nova.

În acest caz o echipă de intervenție execută spălări, iar apoi se verifică din nou parametrii apei.

„În momentul în care noi găsim în probele recoltate o concentrație de fier mărită, întocmim o fișă de neconformitate care se trimite colegilor noștri care execută spălări pe hidrant sau chiar pe conducta clientului, după care noi venim și recoltăm din nou probe să ne asiguram că acolo apa a revenit în parametrii corespunzători", spune reprezentantul Laboratorului de control.

„Eu nu pot să spun că nu există și situații punctuale de sesizări privind calitatea apei. Tot omul care sună la call center-ul nostru are dreptate pentru că în momentul în care el și-a deschis robinetul vrea să aibă apă de calitate, conform contractului de furnizare. Dar când o vede roșie, tulbure, intră în panică și sună. Apa Nova, în calitate de furnizor, trebuie să vadă ce probleme sunt în zona din care provine sesizarea. Situațiile sunt reale, sunt independente de voința noastră, pot fi cauzate de avarii ale rețelei, de modificări ale vitezei de curgere a apei în rețea, sau de lucrări la instalația interioară a unui bloc", spune Mihai Huțu.

Huțu a explicat că în unele sesizări locuitorii reclamă mirosul de clor din apă.

„Unii spun «apa vine de la Dumnezeu, voi ne-o dați nouă și ne luați banii ».Nu este chiar așa. Copiii au început să învețe în școli, la noi la stațiile de epurare se organizează vizite pentru informarea copiilor, a administratorilor de blocuri și li se explică modul în care apa ajunge la robinet. Apa e prelevată din două râuri - Argeș și Dâmbovița, trece printr-o filieră mare de tratare. Ultima variantă a tratării este dezinfecția, care în cazul municipiului București se face prin clorinare, cu clor gazos. Clorinarea asigură dezinfecția apei, pentru a nu se induce în timp o boală hidrică. Clorul e unul din indicatorii foarte importanți, este verificat tot timpul, începând de la tratare, ajungându-se la rezervoarele stațiilor de pompare și apoi în rețeaua de distribuție", continuă Mihai Huțu.

Concentrația de clor din apa din rețea trebuie să fie între 0,10 și 0,5 miligrame la litru, mai exact 0,10 miligrame la litru este concentrația de clor la capăt de rețea, iar 0,5 miligrame la litru prin rețea și la începutul rețelei, care e aprovizionată din rezervoarele stațiilor de pompare.

Există perioade în care doza de clor în rețeua de apă trebuie mărită din cauza încărcării microbiologice a sursei primare, adică a apei din râu. Și atunci intervine situația în care la robinet unii oameni pot simți miros de clor. Mirosul de clor e depistat și la o concentrație între 0,10 și 0,5 miligrame la litru. 

„Este miros de dezinfectant, ar trebui să înțelegem că e spre binele nostru. E mai bine să previi, decât să știi că s-ar putea să bei o apă care ar putea crea probleme", concluzionează șeful serviciului de control al calității apei potabile.

Probleme cu calitatea apei potabile în localități din Ilfov

La începutul lunii aprilie, în câteva localități din județul Ilfov, Direcția de Sănătate Publică (DSP) Ilfov a avertizat că apa nu este tocmai bună de băut, din cauza unor depăşiri ale parametrilor privind calitatea apei.

Astfel, în localitatea Berceni sistemul de aprovizionare cu apă potabilă, preluat de societatea EuroApavol SA, a primit notificare de respingere de la DSP Ilfov, din cauza depăşirii valorilor maxime admise pentru amoniu şi mangan, potrivit Agerpres. Pentru localitatea 1 Decembrie, unde sistemul de aprovizionare cu apă a fost preluat tot de societatea EuroApavol SA, DSP Ilfov a atenționat că au fost depășite valorile maxime admise pentru amoniu.

În localitatea Dărăşti, din județul Ilfov, au fost constatate depășiri ale limitei admise pentru mangan, iar la Snagov - Ghermăneşti reprezentanții direcției de sănătate publică au anunțat încălcări ale limitelor normale pentru nitraţi. Ulterior, societatea Apă-Canal Ilfov a precizat într-un comunicat că apa distribuită în judeţ poate fi folosită pentru băut, pentru prepararea hranei, precum şi pentru alte scopuri casnice.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Merită citit și punctul de vedere al World Health Organization, deși e cam vechi documentul. http://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/chlorine.pdf
    • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult