Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce-și doresc de 1 Iunie de la școală și de la țară câțiva dintre copiii talentați ai României: „Dacă învățăm copiii să gândească, ne putem aștepta să avem și un popor care gândește și ia decizii bune”

Ne place deseori să spunem că-i pregătim pe copii pentru viitor - un timp pentru care noi înșine suntem insuficient pregătiți. Multe dintre meseriile deceniului ce va veni nu s-au inventat încă, iar viteza cu care evoluează tehnologia crește factorul de incertitudine din orice previziune. Din ce în ce mai puține dintre abilitățile care asigurau supraviețuirea și prosperitatea generațiilor trecute le mai sunt la fel de folositoare generațiilor următoare. Sistemele moderne de pedagogie pun accent pe dezvoltarea acelor competențe care să-i ajute pe copii să găsească soluții la probleme pentru care nu există rețete de rezolvare. Îi încurajează pe elevi să iasă din rolul de spectatori și să intre în cel de artizani ai propriului proces de învățare. Și creează circumstanțe în care copiii nu sunt ascultați doar pentru notă. Ci sunt ascultați pur și simplu. De Ziua Copilului, am întrebat trei copii talentați cum își trăiesc prezentul și cum își visează viitorul. Ana Valeria Duguleanu, Cezara Cismaru și Andrei Caragheorgheopol sunt finaliști a celei de-a doua ediții a olimpiadei digitale de matematică Brio Challenge. Din cei 11.000 de copii din clasele I-XII care au participat la competiție, 120 au ajuns în ultima etapă, care s-a desfășurat pe 29 mai.

„Scopul meu final este să știu, nu să particip la concursuri”

Ana Valeria Duguleanu este elevă în clasa a IX-a la Colegiul German Goethe, a terminat clasele I-VIII ca șefă de promoție, a trecut de examenul de Evaluare Națională cu media 10 și în fiecare an participă la olimpiadele naționale. Într-un an, s-a calificat la patru dintre ele - română, matematică, germană și chimie, iar cel mai bun rezultat obținut vreodată a fost locul 1 la olimpiada națională de limba și literatura română. A studiat pianul la Școala de Muzică „Iosif Sava”, a câștigat numeroase concursuri muzicale și a fost invitată de trei ori să cânte în Piața Festivalului „George Enescu”. „Îmi plac atât de multe lucruri și îmi plac atât de mult toate... Nu am un program extraordinar de încărcat, îmi place să învăț și să asimilez cât mai repede. Scopul meu final este să știu, nu să particip la concursuri. Însă, odată ce știu, vine și dorința de a merge la competiții, pentru a vedea cât de mult am învățat”, explică eleva. Își amintește de primul concurs de matematică și de seria de bucurii pe care a simțit-o - când a intrat în sală, când și-a dat seama că poate rezolva subiectele, când le-a spus părinților ce a făcut, când s-au afișat rezultatele. Cel mai recent concurs la care a participat, Brio Challenge, s-a desfășurat în urmă cu doar câteva zile. 

„Inițial, un concurs de mate online, un concurs grilă mi se părea ciudat. Dar am participat la ediția a doua și am constat că nu e nicio diferență față de concursurile clasice și că este o metoda bună. În primul rând, întrebările sunt foarte acoperitoare, sunt și ușoare, și mai dificile, dar se țin de materia de clasa a noua și le poți rezolva fără să ai nevoie de cunoștințe avansate care se predau în alți ani. În același timp, feedback-ul este unul foarte util, pentru că la finalul fiecărui test primești un raport foarte detaliat, cu multe grafice care să prezinte evoluția noastră. La vectori, de exemplu, dacăai luat 92 de puncte, înseamnă că ești la nivelul avansat și mai ai nevoie de 10 ore de lucru pentru a ajunge la nivelul expert. Aceste rapoarte sunt foarte utile pentru un elev care vrea să se pregătească. Și aș putea spune că nu sunt doar pentru cei axați pe performanță, ci și pentru cei care vor să obțină un rezultat cât mai bun la Evaluarea Națională și la Bacalaureat”, crede eleva.

„Mi-aș dori să se modernizeze un pic școlile”

După terminarea liceului, i-ar plăcea să facă cercetare în domeniul bioinformaticii sau geneticii, iar faptul că studiază după programa germană și va da bacalaureatul german o va ajuta să ajungă mai ușor la o facultate din străinătate. 

Crede că școala românească ar trebui să îi învețe înainte de toate pe copii să gândească. „Mi-aș dori să se modernizeze un pic școlile. Să nu trebuiască să învățăm șablonistic, eu sunt o mare susținătoare a oamenilor care gândesc de unii singuri, care au propriile păreri, și nu cred că ar trebui să învățăm copiii să recite ce a spus altcineva. Și cred că asta e foarte important și ca țară. Dacă învățăm copiii la școală să gândească, ne putem aștepta să ave, și un popor care gândește și ia decizii bune. Cred că ar trebui ca programa să fie mai puțin abstractă și să învățăm cum am putea aplica practic ceea ce învățăm. Pentru că așa, teoretic, sunt multe lucruri pe care le putem învăța, dar trebuie să știm să le aplicăm”, subliniază Ana Duguleanu.

Am întrebat-o ce își dorește de la viitor. Și-a amintit de un obicei al bunicii sale, care îi ura deseori: „Sănătate!” Un cuvânt căruia de abia în anul ce a trecut i-a înțeles cu adevărat valoarea. „În contextul pandemiei, dorința implicită este să fim sănătoși, și eu, și părinții, și întreaga familie. Știu că, atunci când eram mică, întotdeauna mă întrebam de ce atunci când mă suna să-mi zică la mulți ani bunica îmi spunea și sănătatei. Îmi venea să spun: Dar noi toți suntem sănătoși! La ce ne trebuie atâta sănătate? Privind înapoi, îmi dau seama cât de importantă este sănătatea. Acum că s-au descoperit și vaccinurile și numărul de cazuri a început să mai scadă, pare că ne îndreptăm spre bine și bineînțeles că mai apar și alte dorințe: succes, realizări, oportunități, fericire. Până la urmă tot lucruri de natură abstractă, pentru că de natură materială, sincer, nu-mi doresc nimic pentru că am destul”, spune Ana. 

„Îmi place foarte mult să rezolv probleme, să am bucuria aceea de a găsi o soluție”

Cezara Cismaru, și ea finalistă a Brio Challenge, este în clasa a V-a la Colegiul Național „C. D. Loga” din Timișoara. A devenit pasionată de matematică încă de la începutul școlii, când a descoperit cât de bine se simte atunci când găsește soluția unei probleme. „Ca să mă antrenez, rezolv foarte multe probleme, unele de olimpiadă, fac teste Brio, dar și teste școlare. Îmi place foarte mult matematica, de când eram mică, și părinții mei mă susțin în asta. Îmi place foarte mult să rezolv probleme, să am bucuria aceea de a găsi o soluție”, povestește fata, care lucrează adesea la matematică pe muzică.

Ar vrea să studieze arhitectura. „Arhitectura combină mai multe pasiuni, matematica, desenul și faptul că nu-mi place să stau pe loc și că îmi place să mă exprim în tot ce fac. Îmi place să desenez orice îmi trece prin cap”, povestește ea.

Nu doar la matematică se antrenează Cezara, ci și la karate, sport cu care speră să ajungă la campionatele naționale și poate chiar și la mondiale. Deși cele două pasiuni ale sale par foarte diferite, le unește aceeași rețetă spre succes. „Trebuie trebuie să muncești mult, dacă vrei să ai rezultate”.

„Copiii văd mereu partea bună a lucrurilor, caută mereu o soluție în loc să se axeze pe o problemă”

Am întrebat-o și pe ea cum și-ar dori să arate lumea din jurul său. „Mi-ar plăcea să fie lumea deschisă la idei, să fie dispusă să asculte și argumentele celuilalt. Și războaiele se nasc din faptul că oamenii nu comunică suficient, nu sunt deschiși și la alte perspective”, crede fetița.

Iar o perspectivă pe care n-ar trebui să o piardă din vedere este cea a copiilor. „Copiii au mereu idei noi. Poate nu sunt mereu perfecte, dar copiii văd mereu partea bună a lucrurilor, caută mereu o soluție în loc să se axeze pe o problemă”, spune Cezara.

„Când mă gândesc la viitorul îndepărtat al omenirii, îmi imaginez o lume plină de roboți și de tehnologie”

Andrei Caragheorgheopol, elev în clasa a-III-a la Liceul Teoretic „Ștefan Odobleja”, a primit cadou când avea patru ani o serie de enciclopedii marca Smithsonian Institute, care i-au deschis o poartă către minunile Pământului și ale Universului. 

Fascinat de galaxii, nebuloase și stele neutronice, băiețelul visează să călătorească într-o zi în spațiu. Însă până la navetele spațiale, programează roboți Lego, își antrenează imaginația citind și recitind toate volumele Harry Potter în engleză și își hrănește curiozitatea cu documentare. „Când mă gândesc la viitorul îndepărtat al omenirii, îmi imaginez o lume plină de roboți și de tehnologie”, spune el.

A învățat engleza singur în timp ce se uita la filme cu explicații despre câte sunt în lună și în stele. Și matematica de la școală, dar și de la tatăl său. „Mintea lui e foarte preocupată de numere. Tatăl său este profesor de matematică și au discuții interesante. A început să compună probleme, are o gândire matematică foarte bună”, povestește mama lui Andrei, Ramona. A constatat că atunci când devine pasionat de ceva, Andrei nu se lasă până când nu învață mai mult. Apoi și mai mult. Așa a ajuns să joace șah - exersând singur pe chess.com.

„Mi-aș dori să devin astronaut, inventator sau programator. Am început să compun și probleme, acum câteva zile am făcut una despre trei camioane care livrează suc la trei grădinițe, iar fiecare camion este încărcat la o treime din capacitatea sa. Întrebarea este: cât suc va primi fiecare grădiniță?”, spune copilul care exersează la matematică în fiecare zi. Și-ar dori să existe în școala lui o clasă în care să se facă matematica la nivel înalt, de olimpiadă. Dar dincolo de pasiunea pentru matematică, rămâne un copil căruia îi place să înoate și să se plimbe cu bicicleta.

Ce își dorește de 1 Iunie?

„Mi-aș dori să fiu fericit”, spune copilul.

Articolul face parte din seria Educație cu Brio, susținută de Brio.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult