Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce șanse are România să facă parte dintr-un viitor nucleu dur al Europei?

Macron Bolojan

Foto: Profimedia

Schimbările dramatice pe care le trăim din punct de vedere geopolitic au prins Europa, dar și România, pe picior greșit. SUA nu doar că semnalează o decuplare geostrategică și militară de Europa, dar conducătorii săi par motivați să încurajeze partidele politice naționaliste și anti-europene, zdruncinând astfel întreg edificiul care a stat la baza păcii și prosperității europene după cel de-al Doilea Război Mondial.

În aceste condiții, atât Europa, cât și România trebuie să spere la ce e mai bine, adică conservarea relației strategice cu SUA, dar să se pregătească pentru ce e mai rău. Aceasta înseamnă, în esență, două lucruri: salvarea idealului european de prosperitate prin unitate și integrare, iar, pe de altă parte, dezvoltarea unei alianțe militare exclusiv europene, incluzând Marea Britanie și Norvegia.

Însă atingerea rapidă a unor astfel de obiective de importanță existențială nu are nicio șansă să aibă succes atâta vreme cât societatea, lumea politică, țările, dar mai ales centrele de decizie vor rămâne la fel de divizate, făcând orice proces decizional lent sau imposibil de finalizat. Elitele politice europene se află într-un moment în care, mai mult ca oricând, trebuie să lase deoparte dezbaterile nesfârșite și să prioritizeze obiectivele cu adevărat importante, mizele uriașe, care necesită un leadership pe măsură. Însă această resetare a modului de a face politică pentru contracararea amenințărilor existente, pentru construirea unei poziții geopolitice relevante, nu poate fi făcută fără o coagulare a țărilor europene care vor să ducă integrarea lor la un nou nivel.

Aceasta înseamnă că, pentru Europa, devine imperios necesară construirea unui „nucleu dur”. În contextul actual, extrem de tensionat și instabil, este din ce în ce mai evident că UE este incapabilă să ia decizii importante într-un mod eficient, iar atunci când o face, fie lentoarea este exasperantă, fie nevoia de compromis duce la decizii insuficient de ambițioase.

Obiectivul UE de a deveni o forță geopolitică, o forță militară, nu are nicio șansă să aibă succes fără o integrare mai profundă – politică, economică, militară. Or, este evident că nu toate țările sunt pregătite pentru așa ceva sau nici măcar nu consideră oportun acest lucru. Din acest motiv, un grup de țări suficient de reprezentative prin mărime și puterea economiilor va trebui să demareze un proces de integrare profundă.

Da, asta ar crea o Uniune Europeană cu două viteze. Dar este din ce în ce mai evident că fragmentarea actuală a Uniunii Europene o face disfuncțională în raport cu responsabilitățile și provocările care îi stau în față. O Europă puternică nu poate fi construită decât pe baza unei încrederi mult mai profunde decât cea existentă în doze atât de diferite între statele UE. O încredere care să permită adoptarea unor decizii trans-europene cu majoritate de voturi, care să permită unei bănci italiene să cumpere o bancă germană fără piedici naționaliste sau care să nu motiveze fiecare țară să-și producă propriul obuzier sau tanc. Ca să dau doar trei exemple… Dacă astăzi există un nucleu de țări care are suficient de multă încredere încât să își integreze și mai mult deciziile politice, politicile fiscale, economiile, industriile de apărare și armatele, atunci ar trebui să o facă fără să mai aștepte consensul tuturor. Nu mai este timp de pierdut. E nevoie de puterea exemplului, de leadership, și alții se vor alătura.

Semne în acest sens încep să apară, dar sunt încă prea timide și prea ezitante. Încă se păstrează iluzia că UE va putea să se ridice la nivelul provocărilor actuale cu formate restrânse, cumva improvizate, care, neavând niște criterii clare de apartenență, creează mai degrabă confuzie și frustrare.

Un astfel de „antidot” este valabil întocmai și în cazul României. Un „nucleu dur” ar însemna o coordonare strânsă și necondiționată a tuturor partidelor care sprijină apartenența României la lumea occidentală, atât economic, cât și militar. Primul semn al coagulării unei astfel de coaliții a forțelor occidentale ar fi sprijinirea urgentă a unui candidat unic la alegerile prezidențiale, a acelui candidat pro-european, indiferent de afilierea sau neafilierea lui politică, cu șanse maxime să fie votat de cei mai mulți dintre români. Odată consumate alegerile parlamentare, motivația tracțiunii partidelor de către candidații prezidențiali nu mai are nicio justificare. Este un moment în care ambițiile mărunte, politicianiste, ego-urile devin total nesemnificative în raport cu obiectivul ca România să redevină un membru solid și respectat al Uniunii Europene și al NATO.

Pasul ulterior alegerilor prezidențiale ar fi ca, indiferent de rezultatul lor, să fie creat un guvern de largă uniune a tuturor partidelor pro-occidentale. Luptele politice sunt cheia oricărei societăți democratice sănătoase, dar acum, toate partidele pro-occidentale trebuie să pună deoparte dezacordurile și să se concentreze pe obiectivele comune pe care le au și care, iată, necesită un larg sprijin politic pentru a fi promovate.

Crearea unui guvern de largă uniune pro-europeană ar da un important semnal către țară că partidele pro-europene chiar fac din orientarea geopolitică și soliditatea securității României prioritatea lor zero, care excede orice alte diferențe de opinie pe subiecte de politică internă. Dar nu ar fi vorba doar de simbolistică.

Așa cum spuneam cu alt prilej, România are nevoie cu disperare să facă rost de resurse financiare necesare creșterii bugetului de apărare, până la o dublare a sumei alocate în prezent. În condițiile unui deficit bugetar deja foarte mare, corectarea lui rapidă, în paralel cu prioritizarea cheltuielilor de apărare, va necesita o serie de soluții nepopulare care nu vor putea fi puse în operă decât cu un larg sprijin politic.

Într-un NATO cu o prezență diminuată până la dispariție a SUA, importanța fiecărui membru și, mai ales, a țărilor mari va crește simțitor. Iar România va trebui să își asume și ea responsabilități în creștere, precum și costurile aferente. Solidaritatea reală funcționează întotdeauna doar în ambele sensuri. România nu va putea fi beneficiar de securitate fără a fi și furnizor de securitate. Or, asta înseamnă decizii grele și resurse substanțiale pentru care e nevoie de un larg consens politic.

În final, o întrebare care, în urma considerațiilor de mai sus, ar putea să apară în mintea cititorului: ce șanse are România să facă parte dintr-un viitor nucleu dur al Europei?

Cred că, într-o primă fază, șanse mai degrabă limitate. Spun asta pentru că mărimea e un avantaj, dar e departe de a fi suficientă, alte atu-uri fiind absolut necesare. Mărimea și soliditatea economiei vor conta, un criteriu la care România nu stă prea bine, având în vedere faptul că, în prezent, are o vulnerabilitate majoră prin prisma deficitului bugetar record și a incapacității de a absorbi fonduri europene.

Disponibilitatea de a accepta decizii luate pe principiul majorității în forurile integrate ale nucleului dur va fi și ea importantă, un astfel de sistem decizional fiind esențial pentru eliminarea blocajelor care apar astăzi în deciziile Europei. Are societatea românească disponibilitate pentru asta? Respectarea și cultivarea valorilor democratice europene și liberale legate de democrație, separarea puterilor în stat, o justiție independentă și eficientă, lupta împotriva corupției vor fi în egală măsură criterii esențiale de calificare. Nimeni nu mai are timp și răbdare azi, în Europa, să fie gardianul democrației din România sau din alte țări europene, ele fiind lăsate mai degrabă în afara unui nucleu dur cu democrații liberale consolidate.

În final, calitatea liderilor va fi de mare importanță. Pe măsură ce țările europene strâng rândurile, și mai ales într-un nucleu dur, relațiile dintre lideri vor fi din ce în ce mai personale, mai informale. Comunicarea va fi mai directă, mai spontană și mai rapidă. Asta va presupune lideri cu cunoștințe, calități și anvergură similare, care să se respecte reciproc și să aibă confortul de a face echipă împreună de pe poziții de egalitate.

Fără crearea unor nuclee consolidate de rezistență la naționalism, izolaționism și la atacul concertat asupra valorilor liberale, nici Europa și nici România nu vor avea șanse să se apere și să devină mai puternice. Însă dificultatea atingerii unor astfel de obiective legate de mecanismele de guvernare este pe măsura mizei care le necesită. Adică teribil de mare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • gradul de corectitudine socială dă instantaneul de ultrarezoluție-n care suntem prinși ca-n cursă cu grimasă caraghios-ciudată. nu putem pretinde nimic. nici nu ne-am născut. ne vom naște ca stat, încă respectat, când vom avea Justiție, nu circari speciali.
    • Like 0
  • dan check icon
    Romania nu are nici o sansa sa faca parte din nucleul dur trebuie sa ai ceva de oferit nicidecum incertitudine in declaratii facute de candidati precum Crin , Ponta , ba chiar si Nicusor care ba sunt cu Trump , ba si cu Trump si cu UE , ba chiar si cu Putin daca se poate .Este de ajuns sa ne uitam la declaratiile din timpul razboiului foarte fricoase ca sa nu ii supere pe rusi in comparatie cu tarile baltice care nu s-au ascuns ca trimit arme Ucrainei. Cu o jumatate de tara care il voteaza pe Georgescu cu siguranta nu reprezentam vreun far al democratiei.
    • Like 0
    • @ dan
      Ziceți așa: ”Cu o jumatate de tara care il voteaza pe Georgescu cu siguranta nu reprezentam vreun far al democratiei.” Nu, nu e vorba de asta. Alegerea cuiva, a oricui, NU înseamnă lipsa democrației. Dimpotrivă, ÎMPIEDICAREA prin orice mijloace a unui candidat care urma evident să câștige (prin anularea alegerilor iar ulterior prin dosare penale fabricate politic urmate probabil de invalidarea candidaturii sale) abia ASTA înseamnă depărtarea gravă de democrație. Cuvântul ”democrație” provine din limba greacă, din demos = popor și kratos = putere. Deci democrație însemnă PUTEREA POPORULUI. Adică nu a câtorva auto-intitulate elite și nici a unor instituții care au deviat de la menirea lor firească și nici a puterii oculte, mafiote. Ci puterea POPORULUI, a majorității. Vedem asta în prezent? NU.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon