Sari la continut
Sustenabilitate

Ce se poartă în designul interior și ce nu, în 2022

Ultimii doi ani au fost petrecuți acasă de mulți dintre noi. Drept urmare, casele noastre s-au schimbat odată cu noi, tendința generala fiind aceea de a caută confortul și a compensa lipsa de interacțiune ori imposibilitatea de a călători. Astfel, tendințele din designul interior au ajuns să reflecte această căutare a confortului și a liniștii interioare, într-o lume dată peste cap de pandemie.

Dar spre ce se îndreaptă aceste tendințe în 2022 și ce aduc ele nou față de anii anteriori? Și ce anume iese din trend, ca să lase loc liber noilor preferințe? Am adunat răspunsurile în articolul de mai jos.

1. Spații multifuncționale + mobilier modular

Statul acasă a reconfigurat nevoile noastre pe termen lung. Vârful pandemiei pare să fi trecut (sunt țări care deja au anunțat că vor renunța la restricții), unii dintre noi s-au întors la serviciu, iar lucrurile s-au reașezat pe noi principii în relația cu munca. Totuși, multe afaceri își continuă activitatea cu angajații online, de acasă, nefiind exclus să păstreze acest stil de muncă și de acum încolo. Pentru o companie, lucratul de acasă înseamnă cheltuieli mai mici cu sediul.

Evident că astfel de schimbări vin cu nevoia angajatului de a locui într-un spațiu care să fie ușor de adaptat orelor de lucru, dar și celor de odihnă ori de socializare cu prietenii și familia. Locuințele sunt, pe rând, birou pentru angajați, casă pentru familie și loc de distracție, iar acest lucru este posibil doar cu un mobilier versatil, plasat în spații multifuncționale.

Aici a apărut o oportunitate pentru jucătorii din piața home & deco de a lansa produse care să ajute la reconfigurarea spațiului de locuit și la utilizarea lui în diferite scopuri. Panourile separatoare sunt o soluție apărută exact pe fondul pandemiei.

Măsuțele de cafea care se transformă în mese de sufragerie sau în bibliotecă, canapelele modulare care devin pat sau bibliotecile pe care le transformi în masă ori în birou reprezintă piese care vor fi în ascensiune în anul 2022.

2. Designul biofilic

Să clarific puțin, pentru cine aude acum pentru prima dată acest termen: designul biofilic se referă la proiectarea și amenjarea spațiilor de orice fel pornind de la nevoia biologică a omului de a se afla în mijlocul naturii. Pentru că este cunoscut și demonstrat științific faptul că, într-un mediu din care natura face parte, oamenii sunt mai productivi, mai sănătoși și, în final, mai fericiți.

Foto: Unsplash

Această tendință este deja prezentă de câțiva ani și s-a accentuat în contextul pandemiei. Sigur că rămâne un deziderat pentru aceia care au casele deja construite și nu pot modifica structura sau conceptul zonei în care locuiesc. Dar rămâne la dispoziția noastră modul în care populăm cu obiecte spațiul de locuit, astfel că amenajarea va tinde foarte mult, în 2022, să urmeze linia naturii.

Foto: Unsplash

Ce înseamnă asta? În primul rând, verdele pare să devina o culoare neutră, integrată în decor ca piesă asimilată naturii. În 2022, se poartă canapelele verzi, pereții verzi, covoarele verzi, plantele mari și foarte mari și, mai ales, cât mai numeroase.

De altfel, doi dintre producătorii de vopsele recunoscuți la nivel mondial au ales deja nuanțe de verde drept culoarea anului 2022. Benjamin a optat pentru un verde pal, mentolat, în timp ce Sherwin-Williams (absent de pe piața noastră, din păcate) a ales o nuanță de verde gri, numită Evergreen Fog.

Acestea se completează cu texturi naturale precum in, cânepă, sisal, mobilier împletit sau cu lemnul nevopsit, lăsat la vedere. Pot fi utilizate în orice, de la mic mobilier și până la covoare, perne, accesorii pentru depozitare sau decorațiuni pentru perete.

Foto: Unsplash

Mobilierul împletit revine, odată cu trendul boho tot mai des întâlnit în preferințele publicului, dar și în magazine. Este, în amenajarea interioarelor în 2022, o dorință de libertate, de stat în aer liber și de relaxare și confort perfect explicabila după doi ani de pandemie.

3. Accente colorate

După o era a mobilei albe și a pereților gri, pare să revină timpul accentelor colorate, trend regăsit încă de anul trecut în creațiile designerilor de modă, chiar dacă nu toate colecțiile au mai ajuns pe podium.

Foto: Unsplash

Culorile nu mai sunt suave, pudrate, ci solide și curajoase, regasindu-se mai ales în mobilă și accesorii. Pereții de accent par să iasă din trend de ceva vreme, dar poți vopsi în continuare mai mult de un singur perete într-o culoare veselă, atrăgătoare. Se poartă roz, violet, albastru ciel, verde în toate nuanțele, dar și roșu și nuanțele solare, simple ori combinate pe același obiect. Și printre ele, evident, se poartă și Very Peri, culoarea anului 2022.

Se poartă și textilele pentru casă în contrast de culori și forme, preluând aici practic două din tendințele acestui an: accentele de culoare și liniile de curbe, despre care iți povestesc mai jos.

Ai curaj să colorezi, pentru că vremea caselor terne sau acromatice a trecut! Albul și griurile care îmbracă o casă întreagă au pierdut teren și par să iasă din trend. Personal, mă bucur să văd oamenii încurajați să se orienteze și spre culori, nu doar spre absența lor.

4. Linii curbe

Tot de la nevoia de confort vine și o altă tendință a anului 2022: liniile curbe. Fie că sunt piese de mobilier sau măsuțe, decorațiuni sau perne, se simte nevoia unor linii care să atenueze contrastele și unghiurile drepte și să “îndulcească” tenta masculină uneori a designului.

Foto: Unsplash

Colțurile canapelei și ale fotoliilor nu mai sunt drepte, ci rotunjite și cât mai moi. Ca măsuțe pentru cafea, intră în trend cele cu aspect rotunjit, sculpturale, indiferent de stil: poate fi o creație de designer care transformă geometria în magie ori o măsuță vintage, cu picioare sculptate ori un coș de ratan cu capac… totul este să fie “pe rotund”. Poate că ai deja astfel de obiecte prin casă și trebuie doar să le faci mai vizibile.

Aceeași tendință se regăsește în textile, care sunt mai ușor de înlocuit decât mobilierul. Drept urmare, să ne așteptam la o invazie de pernuțe rotunde ori îmbrăcate în cercuri și buline și la draperii și covoare asemănătoare.

5. Vintage

Într-o formă sau alta, mobila și decorațiunile vintage au fost mereu prezente în multe din casele noastre, fiind rămase de la bunici ori părinți. Multă vreme, ele au fost păstrate în lipsă de altceva, dar este vremea să fie integrate că piese de sine stătătoare, al căror farmec să iasă în evidență tocmai prin plasarea într-un cadru modern.

O piesă vintage singură, înconjurată de obiecte de decor mult mai noi decât ea, capătă altă valoare, fie că este recondiționată sau nu. Am făcut de curând acest experiment, într-un apartament la a cărui amenajare am lucrat anul trecut și care acum se apropie de forma finală. Despre el iți voi povesti mai multe în curând.

Pentru mine, asta reprezintă un îndemn la utilizarea mai frecventă a pieselor recondiționate și la integrarea lor în medii moderne. Sigur că poate părea mai greu să corelezi două timpuri în aceeași casă ori încăpere, dar cred că este vremea să evoluăm și artistic să prindem mai mult curaj în amenajarea caselor.

Când nu ai o piesă veche, poți caută una second hand sau cumpăra una nouă cu aspect vintage. Astfel de piese se găsesc și sunt chiar foarte bine realizate, fie că este vorba despre o comodă, un fotoliu sau o măsuță pentru cafea ori poate o decorațiune.

Foto: Unsplash

Această influență vintage nu se restrânge însă la mobilier, ci o regăsim și în tapetul folosit și în modelul textilor sau al placărilor ceramice. Revin imprimeurile stil anii ’60, cu flori micuțe (așa numitul Ditsy), dar și alte modele florale și geometrice pe care le vedem în filmele vechi.

Ne trebuie puțin curaj pentru a încercă unele din tendințele acestui an în design interior. Cert este că acestea arată o căutare continuă a confortului și a unei compensații binemeritate după doi ani de restricții, în care oamenii au călătorit mai puțin, au stat mai puțin în natură și s-au bucurat mai puțin de viață. Fiecare dintre noi are propria viziune asupra locuinței și nu întotdeauna ea preia trendurile din domeniu. și nici nu trebuie neapărat, pentru că fiecare casă trebuie să vorbească în primul rând despre cei care locuiesc în ea.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult