Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Cea mai complicată vară. Cum ne pregătim pentru zborul cu avionul în vara lui 2022

oameni - aeroport

Foto Getty Images

Liniile aeriene se confruntă cu cele mai grave probleme din istorie. Mii de zboruri sunt anulate zilnic, iar zeci de mii au întârzieri. Sute de mii de pasageri sunt afectați în fiecare zi. Numai în weekendul trecut, la nivel global, au fost anulate aproape 5000 de zboruri ( cam 400.000 de pasageri afectați) și peste 40.000 de zboruri au suferit întârzieri ( adică mai mult de 15 minute față de ora stabilită pentru sosire) și nu, nu acesta este vârful.

În ultimele zile, cele mai mari companii aeriene de pe continentul european au emis niște comunicate de presă seci si cât se poate de îngrijorătoare. Pe scurt, toate sună cam așa: „Dragi pasageri, pentru că situația a scăpat un pic de sub control, sunteți pe cont propriu. Nu vă mai putem ajuta cu rezervări la hotel, transferuri sau relocarea pe alte zboruri. Ne pare rău, efectiv nu mai avem personal.” British Airways, Air France, Lufthansa, Vigin, dar si alte companii mai mici si companii low-cost au trimis acest semnal, iar în zilele următoare lista va crește. 

Pe aeroportul Otopeni, care nu este chiar un mare hub al Europei, săptămâna trecută, pe tabela care afișa 20 de zboruri, se întâmpla, uneori, ca 12-13 să aibă întârzieri. Mai multe aeroporturi din Europa au intrat în colaps pentru mici perioade de timp: Schiphol/Amsterdam – Olanda, Charles de Gaule/Paris – Franța, Heathrow/Londra – Marea Britanie. Bruxelles și Berlin au trecut și ele prin momente de cumpănă. Peste ocean situația a fost și mai tristă de atât, aeroportul Newark din New York având blocaje aproape zilnice.

Situația asta a început acum o lună, când s-a dezmorțit sezonul de vacanțe după pandemie. Ocazie cu care s-au constatat niște lucruri: oamenii care au fost concediați în vremea pandemiei și-au găsit alt loc de muncă între timp, iar suplimentarea cu personal la sol într-un timp așa de scurt s-a dovedit a fi o misiune imposibilă. Din cauza asta avem bagaje rătăcite pe cele mai banale rute și tot din cauza asta, și aici este cel mai trist, nu răspunde nimeni la telefonul liniei aeriene la care noi sunăm de nevoie. Tot din cauza asta, oamenii de la ghișeele liniilor aeriene din aeroporturi sunt în pragul atacului cerebral în fața maselor de pasageri nemulțumiți. Acei oameni, deși nu sunt personal navigant, au totuși nevoie de training special care durează minimum săptămâni, dacă nu luni.

Pe de altă parte, piloții concediați și-au găsit slujbe chiar mai bune la companiile de transport de mărfuri pe calea aerului. Nu mai sunt interesați să revină la manșa unui avion de pasageri.

Pe de altă parte, departamentele de dezvoltare și marketing ale multor linii aeriene au scos atât de multe rute noi și exotice, încât zici că au fost lovite de diavolul imaginației. Ultimele înfundături din lume au apărut ca fiind operate de te miri ce companii low-cost. Aici am avut altă situație, care din păcate a lovit și companii din România. Destinațiile erau un pic cam exotice și puțin solicitate, astfel încât, din cauza gradului mic de ocupare, zbor după zbor era anulat. Frustrare după frustrare era acumulată de cealaltă parte a baricadei.

Practic avem o abundență de zboruri ( aeroporturile s-au transformat într-un soi de stații de maxi-taxi aeriene), dar nu există nici personal și nici infrastructură suficientă pentru a deservi această abundență.

Ca tabloul să fie complet, pentru că oamenii din industrie sunt la capătul puterilor, au început și grevele. În Franța pe aeroportul Charles de Gaulle, în Spania, lucrătorii de la Ryan Air și tot așa.

Deci da, oficial, industria aeronautică mondială funcționează în regim de avarie și în pragul colapsului. 

Bun, asta este situația, ce este de făcut? Iată 10 sfaturi bune de urmat dacă veți călători în această vară cu avionul și dacă aveți biletele cumpărate deja.

- Duceți-vă la aeroport cu trei ore înainte. Da, este foarte posibil să mormăiți că vă plictisiți două ore că totul a mers foarte repede, dar este mai bine așa decât să chițăiți că ați pierdut zborul. Rețineți: dacă ați pierdut zborul pentru că a fost aglomerație în aeroport, nu este vina companiei aeriene, deci nu veți beneficia de nicio despăgubire.

- Înarmați-vă cu răbdare și cu baterii externe pentru telefoane.

- Nu vă certați cu oamenii. Veți râde, dar dacă faceți scandal ca la ușa cortului și dacă vă încordați mușchii în aeroport, nu veți rezolva absolut nimic. Este momentul în care trebuie să fiți disciplinați. În general și cei care lucrează în aeroport sunt conștienți de gravitatea situației. Încercați să nu iritați și să întreceți măsura, pentru că aeroporturile sunt cele mai bine păzite obiective civile. Luatul la întrebări de poliție nu intră în asigurarea pentru pierderea zborului.

- Apă. Să aveți apă la voi. Costă mai mult în aeroport, dar este esențială.

- Instalați aplicația companiei aeriene și fiți cu ochii pe ea și pe căsuța de e-mail. Companiile aeriene trimit informări automate cu privire la orice modificare. Tratați-le cu atenție și seriozitate. 

Dacă nu ați cumpărat biletele și chiar trebuie să plecați:

- Optați pe cât posibil pentru zboruri în prima parte a zilei, cât mai de dimineață. Nu că veți avea piloți care nu ațipesc la manșă după 16 ore de muncă, dar în caz de anulări aveți șansa să rezervați un alt zbor în aceeași zi.

- Evitați pe cât posibil zborurile cu escală. Dacă aveți zboruri cu escală, atunci optați pentru una de minimum trei ore.

- Evitați întotdeauna zborurile cu escală cu companii low-cost, cu atât mai mult cu cât sunt și diferite. Pierderea conexiunii nu implică nicio responsabilitate din partea companiei.

- Nu este momentul să fiți zgârciți. Dacă tot vă urcați în avion, asigurați-vă că biletele sunt purtătoare de asigurări din partea liniilor aeriene,

- Optați pentru bagaj de cabină și încercați să evitați bagajul de cală pe cât posibil. În 2022 voi si bagajele voastre s-ar putea să nu ajungeți în același timp la destinație. A sosit si acel moment în care să vă recomand să vă uitați la tutorialele de pe youtube, cum să îți împachetezi eficient bagajul. Vă vor ajuta.

- Priority boarding este în cele mai multe cazuri o prostie, niște bani aruncați pe fereastră, pentru că în general, toată lumea a început să opteze pentru asta. Deci nu mai e priority deloc când dintr-o 100 de pasageri 70 au serviciul acesta cumpărat. Apoi, toată lumea se presupune că este deja la poarta de îmbarcare. Nu este o diferență semnificativă. Doar fiți la timp la îmbarcare.

- Evitați marile aeroporturi ale Europei în aceasta vară, în special Charles de Gaulle din Paris și Heathrow din Londra. Sunt minunate pentru zboruri cu escală, dar îngrozitoare dacă ați pierdut conexiunea.

- În Europa plecați la voi cu pașapoartele biometrice. Porțile pentru verificarea automată a pașapoartelor sunt de regulă mai libere, iar verificarea se face mai rapid.

- Asigurati-vă. Asigurări storno, asigurări de călătorie complexe. Nu este momentul nici să fiți zgârciți, nici să puneți problema gen „nu mi se poate întâmpla mie așa ceva”.

- În acest moment companiile din Golf ( Emirates, Qatar sau Etihad), dar și Turkish Airlines sunt mult mai stabile decât companiile europene. Este de preferat în acest moment un zbor spre Statele Unite cu escala la Istanbul, deși este cu trei ore mai lung, decât un zbor cu Lufthansa sau cu British cu escale la Frankfurt sau la Londra, ca să nu mai vorbim de Air France sau KLM.

- Încercați pe cât posibil să rezervați prin intermediul unor agenții de turism. Agenții de ticketing sunt în general mai bine informați decât majoritatea pasagerilor. Din păcate nici ei nu au prea multe opțiuni și prea mult spațiu de manevră, dar totuși pot opera în sistemele pe care le au mai multe lucruri decât puteți voi. Totodată, și cel mai important, vă pot consilia responsabil în conformitate cu situația momentului. Nu e momentul nici aici să fiți zgârciți. 25 de euro comision pentru un bilet de avion nu e un capăt de țară.

- În momentul în care vreți să cumpărați o vacanță ce are în pachet și un zbor charter, verificați pe lângă toate elementele clasice și cam câte anulări și întârzieri a avut operatorul respectiv. Dacă un operator a avut 30% rată de întârziere, adică 3 din 10 zboruri au avut întârzieri sau anulări, mai căutați. Și aici este fix aceeași poveste: cea mai ieftină vacanță nu este niciodată cea mai ieftină.

Cu aceste sfaturi la purtător, vă urez vacanță plăcută, zbor plăcut și nu uitați: povestea s-ar putea termina aici. Vara lui 2022, așa complicată și cu nervii la întinși la maximum, va fi ultima din istorie în ”era abundenței”. Cele mai multe companii aeriene, mai ales low cost, trag semnale de alarmă cum că tarifele pentru zboruri vor crește semnificativ. Prețul carburantului a crescut, taxele aeroportuare vor crește. O nouă epocă în materie de călătorii ne așteaptă. O vom dezbate aici, pe Republica.ro 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Incepe usor usor ca zborul cu avion sa devina prohibitiv pentru clasa mijlocie si cea mai de jos? O sa revenim la calatorii cu trenul - nu la noi in tara - si la concedii de doua saptamani in loc de una si bye bye cu city breaks? O fi bine, o fi rau?
    • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult