Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cea mai complicată vară. Cum ne pregătim pentru zborul cu avionul în vara lui 2022

oameni - aeroport

Foto Getty Images

Liniile aeriene se confruntă cu cele mai grave probleme din istorie. Mii de zboruri sunt anulate zilnic, iar zeci de mii au întârzieri. Sute de mii de pasageri sunt afectați în fiecare zi. Numai în weekendul trecut, la nivel global, au fost anulate aproape 5000 de zboruri ( cam 400.000 de pasageri afectați) și peste 40.000 de zboruri au suferit întârzieri ( adică mai mult de 15 minute față de ora stabilită pentru sosire) și nu, nu acesta este vârful.

În ultimele zile, cele mai mari companii aeriene de pe continentul european au emis niște comunicate de presă seci si cât se poate de îngrijorătoare. Pe scurt, toate sună cam așa: „Dragi pasageri, pentru că situația a scăpat un pic de sub control, sunteți pe cont propriu. Nu vă mai putem ajuta cu rezervări la hotel, transferuri sau relocarea pe alte zboruri. Ne pare rău, efectiv nu mai avem personal.” British Airways, Air France, Lufthansa, Vigin, dar si alte companii mai mici si companii low-cost au trimis acest semnal, iar în zilele următoare lista va crește. 

Pe aeroportul Otopeni, care nu este chiar un mare hub al Europei, săptămâna trecută, pe tabela care afișa 20 de zboruri, se întâmpla, uneori, ca 12-13 să aibă întârzieri. Mai multe aeroporturi din Europa au intrat în colaps pentru mici perioade de timp: Schiphol/Amsterdam – Olanda, Charles de Gaule/Paris – Franța, Heathrow/Londra – Marea Britanie. Bruxelles și Berlin au trecut și ele prin momente de cumpănă. Peste ocean situația a fost și mai tristă de atât, aeroportul Newark din New York având blocaje aproape zilnice.

Situația asta a început acum o lună, când s-a dezmorțit sezonul de vacanțe după pandemie. Ocazie cu care s-au constatat niște lucruri: oamenii care au fost concediați în vremea pandemiei și-au găsit alt loc de muncă între timp, iar suplimentarea cu personal la sol într-un timp așa de scurt s-a dovedit a fi o misiune imposibilă. Din cauza asta avem bagaje rătăcite pe cele mai banale rute și tot din cauza asta, și aici este cel mai trist, nu răspunde nimeni la telefonul liniei aeriene la care noi sunăm de nevoie. Tot din cauza asta, oamenii de la ghișeele liniilor aeriene din aeroporturi sunt în pragul atacului cerebral în fața maselor de pasageri nemulțumiți. Acei oameni, deși nu sunt personal navigant, au totuși nevoie de training special care durează minimum săptămâni, dacă nu luni.

Pe de altă parte, piloții concediați și-au găsit slujbe chiar mai bune la companiile de transport de mărfuri pe calea aerului. Nu mai sunt interesați să revină la manșa unui avion de pasageri.

Pe de altă parte, departamentele de dezvoltare și marketing ale multor linii aeriene au scos atât de multe rute noi și exotice, încât zici că au fost lovite de diavolul imaginației. Ultimele înfundături din lume au apărut ca fiind operate de te miri ce companii low-cost. Aici am avut altă situație, care din păcate a lovit și companii din România. Destinațiile erau un pic cam exotice și puțin solicitate, astfel încât, din cauza gradului mic de ocupare, zbor după zbor era anulat. Frustrare după frustrare era acumulată de cealaltă parte a baricadei.

Practic avem o abundență de zboruri ( aeroporturile s-au transformat într-un soi de stații de maxi-taxi aeriene), dar nu există nici personal și nici infrastructură suficientă pentru a deservi această abundență.

Ca tabloul să fie complet, pentru că oamenii din industrie sunt la capătul puterilor, au început și grevele. În Franța pe aeroportul Charles de Gaulle, în Spania, lucrătorii de la Ryan Air și tot așa.

Deci da, oficial, industria aeronautică mondială funcționează în regim de avarie și în pragul colapsului. 

Bun, asta este situația, ce este de făcut? Iată 10 sfaturi bune de urmat dacă veți călători în această vară cu avionul și dacă aveți biletele cumpărate deja.

- Duceți-vă la aeroport cu trei ore înainte. Da, este foarte posibil să mormăiți că vă plictisiți două ore că totul a mers foarte repede, dar este mai bine așa decât să chițăiți că ați pierdut zborul. Rețineți: dacă ați pierdut zborul pentru că a fost aglomerație în aeroport, nu este vina companiei aeriene, deci nu veți beneficia de nicio despăgubire.

- Înarmați-vă cu răbdare și cu baterii externe pentru telefoane.

- Nu vă certați cu oamenii. Veți râde, dar dacă faceți scandal ca la ușa cortului și dacă vă încordați mușchii în aeroport, nu veți rezolva absolut nimic. Este momentul în care trebuie să fiți disciplinați. În general și cei care lucrează în aeroport sunt conștienți de gravitatea situației. Încercați să nu iritați și să întreceți măsura, pentru că aeroporturile sunt cele mai bine păzite obiective civile. Luatul la întrebări de poliție nu intră în asigurarea pentru pierderea zborului.

- Apă. Să aveți apă la voi. Costă mai mult în aeroport, dar este esențială.

- Instalați aplicația companiei aeriene și fiți cu ochii pe ea și pe căsuța de e-mail. Companiile aeriene trimit informări automate cu privire la orice modificare. Tratați-le cu atenție și seriozitate. 

Dacă nu ați cumpărat biletele și chiar trebuie să plecați:

- Optați pe cât posibil pentru zboruri în prima parte a zilei, cât mai de dimineață. Nu că veți avea piloți care nu ațipesc la manșă după 16 ore de muncă, dar în caz de anulări aveți șansa să rezervați un alt zbor în aceeași zi.

- Evitați pe cât posibil zborurile cu escală. Dacă aveți zboruri cu escală, atunci optați pentru una de minimum trei ore.

- Evitați întotdeauna zborurile cu escală cu companii low-cost, cu atât mai mult cu cât sunt și diferite. Pierderea conexiunii nu implică nicio responsabilitate din partea companiei.

- Nu este momentul să fiți zgârciți. Dacă tot vă urcați în avion, asigurați-vă că biletele sunt purtătoare de asigurări din partea liniilor aeriene,

- Optați pentru bagaj de cabină și încercați să evitați bagajul de cală pe cât posibil. În 2022 voi si bagajele voastre s-ar putea să nu ajungeți în același timp la destinație. A sosit si acel moment în care să vă recomand să vă uitați la tutorialele de pe youtube, cum să îți împachetezi eficient bagajul. Vă vor ajuta.

- Priority boarding este în cele mai multe cazuri o prostie, niște bani aruncați pe fereastră, pentru că în general, toată lumea a început să opteze pentru asta. Deci nu mai e priority deloc când dintr-o 100 de pasageri 70 au serviciul acesta cumpărat. Apoi, toată lumea se presupune că este deja la poarta de îmbarcare. Nu este o diferență semnificativă. Doar fiți la timp la îmbarcare.

- Evitați marile aeroporturi ale Europei în aceasta vară, în special Charles de Gaulle din Paris și Heathrow din Londra. Sunt minunate pentru zboruri cu escală, dar îngrozitoare dacă ați pierdut conexiunea.

- În Europa plecați la voi cu pașapoartele biometrice. Porțile pentru verificarea automată a pașapoartelor sunt de regulă mai libere, iar verificarea se face mai rapid.

- Asigurati-vă. Asigurări storno, asigurări de călătorie complexe. Nu este momentul nici să fiți zgârciți, nici să puneți problema gen „nu mi se poate întâmpla mie așa ceva”.

- În acest moment companiile din Golf ( Emirates, Qatar sau Etihad), dar și Turkish Airlines sunt mult mai stabile decât companiile europene. Este de preferat în acest moment un zbor spre Statele Unite cu escala la Istanbul, deși este cu trei ore mai lung, decât un zbor cu Lufthansa sau cu British cu escale la Frankfurt sau la Londra, ca să nu mai vorbim de Air France sau KLM.

- Încercați pe cât posibil să rezervați prin intermediul unor agenții de turism. Agenții de ticketing sunt în general mai bine informați decât majoritatea pasagerilor. Din păcate nici ei nu au prea multe opțiuni și prea mult spațiu de manevră, dar totuși pot opera în sistemele pe care le au mai multe lucruri decât puteți voi. Totodată, și cel mai important, vă pot consilia responsabil în conformitate cu situația momentului. Nu e momentul nici aici să fiți zgârciți. 25 de euro comision pentru un bilet de avion nu e un capăt de țară.

- În momentul în care vreți să cumpărați o vacanță ce are în pachet și un zbor charter, verificați pe lângă toate elementele clasice și cam câte anulări și întârzieri a avut operatorul respectiv. Dacă un operator a avut 30% rată de întârziere, adică 3 din 10 zboruri au avut întârzieri sau anulări, mai căutați. Și aici este fix aceeași poveste: cea mai ieftină vacanță nu este niciodată cea mai ieftină.

Cu aceste sfaturi la purtător, vă urez vacanță plăcută, zbor plăcut și nu uitați: povestea s-ar putea termina aici. Vara lui 2022, așa complicată și cu nervii la întinși la maximum, va fi ultima din istorie în ”era abundenței”. Cele mai multe companii aeriene, mai ales low cost, trag semnale de alarmă cum că tarifele pentru zboruri vor crește semnificativ. Prețul carburantului a crescut, taxele aeroportuare vor crește. O nouă epocă în materie de călătorii ne așteaptă. O vom dezbate aici, pe Republica.ro 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Incepe usor usor ca zborul cu avion sa devina prohibitiv pentru clasa mijlocie si cea mai de jos? O sa revenim la calatorii cu trenul - nu la noi in tara - si la concedii de doua saptamani in loc de una si bye bye cu city breaks? O fi bine, o fi rau?
    • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult