Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Cele două mituri legate de sistemul public de pensii: „fondul de pensii" și „contribuțiile de asigurări"

batran - getty

(Foto: Guliver/Getty Images)

Există două mituri legate de sistemul public de pensii.

Mitul nr. 1 este acela de „fond de pensii". În realitate, nu există fond de pensii. Banii colectați de la salariați nu se duc într-un depozit, nu sunt investiți sau acumulați; ei sunt pur și simplu cheltuiți de stat în beneficiul actualilor pensionari sau, așa cum s-a mai întâmplat, în alte scopuri.

Salariații din prezent, care plătesc aceste taxe, nu pot decide când să profite de pe urma sumelor adunate, pentru simplul fapt că nu se strânge nimic; vârsta lor de pensionare și nivelul pensiei vor fi decise de guvern, la momentul potrivit. 

Dacă suferă un accident și mor, ei nu pot lăsa moștenire pensia, tocmai pentru că pensia nici nu există. Sistemul de stat nu se bazează pe acumulare, pe constituirea vreunui Fond, ci pe transfer între generații. El este, în esență, un sistem Ponzi sau o schemă Caritas.

Mitul nr. 2 se referă la „contribuțiile de asigurări". În realitate, nu există contribuții de asigurări, există doar biruri. Sistemul de pensii de stat nu are nicio legătură cu conceptul de asigurare. Asigurarea presupune existența unui eveniment incert, care se poate produce și împotriva căruia te asiguri. De asemenea, sistemul de asigurare se bazează pe faptul că nu toți asigurații vor suferi de pe urma respectivului eveniment și, drept urmare, prima de asigurare plătită de ei va fi folosită pentru acoperirea prejudiciului suferit de persoanele ghinioniste. Așa funcționează, de exemplu, asigurările de locuințe sau de mașini. Este evident că „asigurarea de bătrânețe” este o absurditate: fiecare dintre noi îmbătrânește, inevitabil; bătrânețea nu este un accident, un eveniment împotriva căruia să ne protejăm, ci o constantă implacabilă a vieții umane. Prin urmare noi nu ne „asigurăm” pentru bătrânețe, ci eventual economisim pentru bătrânețe, știind că va veni ziua în care nu vom mai putea lucra. 

Mai mult, dacă studiem sistemul public de pensii vedem că el nu seamănă deloc cu funcționarea unui fond de asigurare, prin care „norocoșii” îi salvează de fapt pe „ghinioniști”; salariații cu venituri mici vor avea pensii mici, iar cei venituri mari vor avea și pensii mari. În plus, „solidaritatea” atât de invocată pentru justificarea pensiilor de stat este o pretenție ridicolă, dacă ținem cont de cele de mai sus și de existența pensiilor speciale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ionel check icon
    Lucruri stiute.....De ce nu vine dl Glavan cu propuneri concrete in legatura cu pensiile !?
    • Like 0
    • @ Ionel
      Poate că aveți dreptate și sunt lucruri știute ... de unii. Dar cred, ca și autorul, că sunt două mituri (iluzii !) foarte puternice în mintea multor plătitori de biruri, care cred că au pensia asigurată. Nu e în plus clarificarea de aici, scurtă și la obiect, de altfel.
      • Like 1


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult