Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Centenar Alternativ. Incredibilul discurs al ministrului Educației din România

educație-

 (Foto Guliver/Getty Images)

Dragi români,

La 100 de ani de la Marea Unire putem afirma că avem o Românie Educată.

Educația performantă oferită copiilor face să avem o țară prosperă, inovativă și primitoare.

Elevii români sunt în top în ceea ce privește motivația, avem cadre didactice pregătite, care conectează cunoștințele predate la viața de zi cu zi, analfabetismul funcțional este la un minim istoric, școlile sunt sigure, bullying-ul este aproape inexistent, școlile din mediul rural au infrastructură la aceleași cote cu cele din mediul urban.

Direcţiile principale după care ne-am ghidat în educație în ultimii 100 de ani sunt:

o Egalitatea de şanse: am oferit acces la educaţie de calitate pentru fiecare copil din România;

o Centrarea educaţiei pe elevi: ne-am concentrat pe educația primită de copii și nu pe menținerea și finanțarea aparatului birocratic;

o Libertatea de gândire: am respectat întotdeauna dreptul la opinie al elevilor;

o Descentralizare: am trecut de la un sistem de învăţământ centralizat la unul descentralizat, în care deciziile se iau de către actorii implicaţi direct în proces (inclusiv de către părinţi și elevi);

o Demonopolizare: am desfiinţat monopolul de stat în planificarea educaţiei, monopol care ducea la stagnarea calităţii. 

Printre măsurile luate în ultimii 100 de ani se numără:

1. Autonomia reală a școlilor publice

Oferim autonomie organizațională, funcțională, bugetară și curriculară școlilor publice.

2. Număr de ore mai mare în CDȘ (Curriculum la decizia şcolii)

Un procent mai mare al orelor în CDȘ ne permite corelarea mai rapidă a educației cu schimbările din piața muncii, conectarea școlii la nevoile din comunitate și duce la diminuarea inegalităților școlare.

3. Număr de ore mai mare la decizia elevilor

Oferim autonomie elevilor în alegerea orelor - în funcție de competențe, abilități și aspirații. Autonomia acestora în alegerea traseului școlar crește de la an la an, pe măsură ce avansează în școlaritate.

4. Susținerea sistemului de învățământ profesional dual

Am atras un număr mare de agenți economici în sistemul de învățământ profesional dual, cu precădere în zonele defavorizate. Măsura a dus la reducerea șomajului în rândul tinerilor.

5. Reducerea examenelor obligatorii

Așa cum se procedează în sistemul de învățământ finlandez, am redus numărul examenelor obligatorii.

6. Mobilitate în susținerea examenelor

Am introdus această măsură inspirată din practica internațională. Un elev - școlit acasă, în școala publică sau privată- se poate înscrie oricând la oricare dintre examenele naționale, cu condiția să fi trecut examenul inferior. 

7. Autonomia profesorilor

La fel ca în sistemul finlandez, profesorii au libertate în ceea ce privește procesul de învățământ (predare, învățare, evaluare).

8. Desființarea titularizării

Această măsură a dus la atragerea constantă a celor mai competente resurse umane în educație.

9. Salarii în funcție de rezultate

Salariile profesorilor nu mai sunt acordate în funcție de vechime sau titluri birocratice. Acestea sunt corelate cu performanțele de la clasă.

10. Colaborarea cu mediul privat

Am atras parteneri privați (firme și organizații non-guvernamentale) în educație, cu precădere în zonele defavorizate.

11. Posibilitatea de a redirecționa o parte din impozitul pe venit/profit către școli publice/private 

Permiterea acestei redirecționări din impozit a dus la creșterea bugetului instituțiilor de învățământ.

12. Liberalizarea de facto a învăţământului privat

Şcolile și grădinițele private nu mai sunt obligate să îndeplinească condiţiile impuse de stat (cu precădere în ceea ce privește curriculumul)

13. Liberalizarea certificărilor

Desfiinţarea obligativităţii acreditării de către stat a instituţiilor de învăţământ şi a programelor de studii a condus la creşterea diversităţii educaţiei şi înlăturarea modelării tuturor şcolilor după chipul şi asemănarea celor de stat. Astfel, am întrerupt sistemul comunist de planificare centralizată caracteristic monopolului de stat.

14. Finanţarea urmează elevul prin vouchere şcolare

Practic, părinții își pot înscrie copilul la orice şcoală din oraș, publică sau privată, iar suma fixă per elev este decontată de Ministerul Educației Naționale.

15. Eliminarea taxelor şi impozitelor în acest domeniu

Astfel asigurăm costuri mai mici pentru părinţi (sau chiar deloc) şi calitate mai mare pentru copii (datorită concurenţei sporite).

16. Legalizarea homeschooling-ului

Părinţii deţin stimulente pentru o educaţie de calitate oferită copiilor. Astfel, permitem să aibă această libertate în educația propriilor copii.

17. Revizuirea condițiilor de acreditare a organizațiilor de învățământ superior

Organizații care oferă educație de calitate -precum Universitatea Alternativă, Entrepreneurship Academy, Maastricht School of Management Romania- sunt acreditate de Ministerul Educației Naționale. 

Închei prin a aminti un citat: ,,Cum arată astăzi şcoala, va arăta mâine ţara.” Spiru Haret

Iar ,,mâine” -peste alți 100 de ani- cu siguranță România va rămâne o țară prosperă, inovativă și primitoare.

--

Am scris acest articol inspirat de o postare asemănătoare a prietenului meu, Ovidiu Neacșu, vicepreședinte a ”SoLib - Societatea pentru Libertate individuală”.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu cred ca este un pamflet pentru simplul motiv ca este structurat si mai ales este fara nici o greseala gramaticala. Lasand gluma amara la o parte, tocmai pentru ca educatia din Romania este contrariul a ceea ce este mai sus noi am ales sa plecam din tara.....vrem pentru copilul nostru un invatamant care sa o creasca si sa ii ofere dragul de invatatura si nu frustrarea, inchistarea si analfabetismul functional pe care sistemul de educatie romanesc il promoveaza zilele acestea. Poate mai exista o speranta pe undeva dar copilul meu nu mai are 10-20 de asteptat pana cand va putea sa invete conform standardelor actuale....
    • Like 0
  • check icon
    Am citit doar prima frază.
    Mi-a fost suficient să-mi dau seama că n-are rost să citesc mai departe.
    • Like 0
  • Probabil ca acest discurs, o sa fie valabil la al doi-lea centenar. Probabil. Deocamdata avem sloganul "Probably the worst education sistem in the world"
    • Like 3
  • Sa rîzi sau sa plingi ...
    • Like 0
  • adaug si eu un gand, daca este invatamant obligatoriu, asta reprezinta un concept, adica nu pot sa inventez o scoala unde toti freaca menta si copii si - implicit -profesorii, dar mai si iau banii parintilor ! (desigur si dezvoltare copil etc bla bla bla..)
    adica, dincolo de frecventarea obligatorie (care are prim scop sa nu lase copiii sa umble vagabonzi pe strazi) s-ar presupune si asimilarea unor cunostite - in limitele minime ale rezonabilului- care sa justifice investitia (societatii) in vederea recuperarii ei ulterioare (a investitiei), prin taxele platite de cel care a fost educat;
    p.s. stiti cine a desfintat invatamantul ceausist de 10 clase, primul ministru al educatiei din 1990, dl mihai sora !!!
    de s-au chinuit generatii de experti cum sa faca sa mai tina copiii pe langa scoala - neobligatorie - inca cca 2 ani, pt ca legislatia internationala a muncii nu permite angajarea precoce a tinerilor
    dupa care s-a revenit la 10 clase obligatorii cu o pauza de peste 10 ani , cred
    in incultura lui, ceausescu, voia sa duca obligatoriul la 12 clase
    • Like 1
  • Eu chiar cred ca acest articol este o parodie...
    • Like 2
    • @ Ovidiu Mocanu
      Clarificare: textul reprezintă un ipotetic discurs, în condițiile în care lucrurile s-ar fi făcut profesionist şi cinstit în România.
      • Like 0
  • ,,Salarii în funcție de rezultate...". Cuuuum? Sînt curios să o văd pe asta...Și dăscălimea din colegiile unde de ani, promoțiile sunt integraliste, unde nici un elev nu promovează BAC-ul? Oare dacă la acele colegii se întîmplă o minune și trece de BAC un singur elev, oare tipizatele, diplomele, corespund cu normele actuale? Că de cînd ne-a arătat un fost ministru la Educație, unul Funeriu, cam care este valoarea activității dăscălimii de prin România...S-a ajuns la promoții ,,integraliste" și se plecase cu promovabilități de 70-90% la BAC...Și nu a răspuns nimeni !!!
    • Like 0
    • @ Sorin Constantin
      Buna seara!

      Sunt de acord ca nu ar trebui sa se noteze profesorul doar dupa note (si daca ar fi asa, ar trebui sa se faca in functie de progresul notelor; ex.: a dus un elev de la 5 la 9).

      Exista mai multe aspecte care pot fi evaluate:

      Evaluarile pot fi facute atat intern (conducere, elevi, parinti), cat si extern (cred ca o piata de evaluare a profesorilor ar functiona foarte bine; un fel de audit extern).

      Ce s-ar putea evalua:
      - implicarea fiecarui elev
      - metodele folosite
      - conectarea cunostintelor predate la viata de zi cu zi
      - valorizarea ideilor copiilor
      - progresul scolar al elevilor
      - s.a.m.d.
      • Like 1
    • @ Sorin Constantin
      check icon
      Cu respect, mîncați ciuperci. Și nu dintr-alea bune. Dacă nu mă înșel, fix Funeriu a fost ăla care a introdus camerele video în sălile de examen (și ca atare, procentajul de promovabilitate a scăzut BRUSC). Și-mi mai aduc perfect aminte că madam Andronescu era cel mai fervent critic al acestei măsuri (SINGURA cu adevărat bună și importantă din noianul haotic de măsuri ”pentru reforma” învățămîntului din Ro)!
      • Like 1


Îți recomandăm

Nicolle Birta

- Maman, c'est du vrai chocolat? (mami, este ciocolată adevărată?). Întocmai ca în povești, băiețelul își lipise nasul roșu, înghețat de frig, de geamul vitrinei frumos decorate, cu prilejul Sărbătorilor de iarnă. - Mais bien sûr c'est du vrai chocolat, (desigur că este ciocolată adevărată), îi răspunsese mama.

Citește mai mult

Povestile Cristinei autografe

„Pe cerul albastru, într-o casă de nori mare și albă, trăiau șase norișori frați. Cinci dintre ei erau gri, iar unul era roz. Cei gri făceau mereu glume pe seama celui roz, pentru că era altfel. Nu numai că era roz, dar atunci când norișorii făceau ploaie, el nu putea să stoarcă nici măcar o picătură. Oricât de tare se străduia. Și toți norișorii râdeau de el...”

Citește mai mult

Eataly

„Am lucrat mulți ani pentru a alege mici furnizori excelenți din Sicilia, Sardinia, Calabria, din toate regiunile din Italia. Am reușit să conving furnizorii să producă mai mult, dar la același standard de calitate. Și să le scriu și spun povestea, să le creez noi ambalaje și tot programul tehnic pentru a face față birocrației. Acum avem 2.000 de furnizori, foarte, foarte mici”, spune Oscar Farinetti.

Citește mai mult