Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

În mâinile cui lăsăm educația copiilor noștri? În mâinile politicienilor care fură de la copiii săraci?

educatie - getty

 (Foto Guliver/Getty Images)

În România sistemul de învățământ este centralizat. Ce înseamnă asta? Înseamnă că statul decide ce (curriculum), cu cine (mișcarea personalului didactic), când (structura anului școlar) învaţă copiii. Mai înseamnă că statul decide cât şi cum să investească în educaţie.

Dar ce înseamnă că statul decide aceste aspecte? Cine mai exact decide? Mai exact, decid politicienii din Parlament, Guvern, primării, consilii județene și locale. Adică acei politicieni analfabeți (în sens funcțional) care nu știu ce votează în Parlament, acei escroci care au dat tunuri de zeci de milioane de euro, acei condamnați care fură de la copiii săraci.

Așadar, ținând cont că educația copiilor trece prin mâinile acestor oameni, putem deduce ușor că rezultatele nu ne vor bucura. Așa și este. Iată cum stăm:

  • 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi [i];
  • 39% este procentul tinerilor cu vârsta de 15 ani care au un nivel scăzut de cunoștințe în citit, matematică și știință [ii];
  • potrivit evaluării PISA 2012 –studiu în care au fost analizate 65 de țări- elevii români prezintă cea mai scăzută motivație dintre copiii care au luat parte la cercetare [iii];
  • aproape o treime dintre elevii înscriși la Evaluarea Națională au obținut note sub 5 (în realitate, dacă luăm în calcul ”Fenomenul Brăila”, vom observa că situația este mai rea de atât) [iv];
  • sub 30% dintre cadre didactice expun în mod frecvent o problemă din viața de zi cu zi pentru a demonstra de ce sunt utile cunoștințele noi [v];
  • aproximativ 40% dintre școlile din mediul rural au toaletă exterioară[vi];
  • peste 25% dintre școli, cu precădere cele din zonele rurale, utilizează sobele ca principală sursă de încălzire [vii].

Ce ar trebui să se întâmple?

Pe scurt, educația copiilor ar trebui luată din mâinile politicienilor.

Pentru acest deziderat este nevoie de: liberalizarea de facto a învăţământului privat; introducerea sistemului de vouchere în educație; liberalizarea certificărilor; încurajarea serviciilor sociale private (ex.: Teach for Romania); eliminarea taxelor și impozitelor în domeniu; legalizarea homeschooling-ului și unschooling-ului.

Ce ar trebui să facă statul? Statul ar trebui doar să asigure finanțare pentru educație, astfel încât fiecare elev să aibă garantat dreptul constituțional la educație. Această finanțare poartă numele de vouchere/cupoane școlare.

Da, statul trebuie să asigure dreptul tuturor la educație.

Nu, statul nu trebuie să furnizeze educația copiilor.

O analogie în acest sens putem observa oarecum în ceea ce privește asigurarea asistenței medicale. Persoanele care plătesc CASS pot beneficia gratuit/la prețuri reduse de servicii private de sănătate.

Cine ar trebui să facă reforma?

Aici avem o mare problemă. Persoanele din minister, inspectorate, sindicate, primării, consilii județene și locale nu au niciun interes să schimbe lucrurile - aceste persoane profită de pe urma sistemului centralizat și excesiv de birocratic.

Reforma trebuie să o facem noi - părinții, elevii și toți cei cărora le pasă cu adevărat de educație. Trebuie doar să fim organizați.

---

[i] Salvați Copiii - "Bullying-ul în rândul copiilor", disponibil online aici 

[ii] Monitorul Educației și formării profesionale 2017, disponibil online aici 

[iii] PISA (2012) – PISA 2012 Results in Focus, disponibil online aici 

[iv] Human Catalyst - Semnal de alarmă. Fenomenul Brăila, disponibil online aici 

[v] TALIS – Analiza mediului educațional din România (2013) - OECD, disponibil online aici 

[vi] Analiza multidimensională a educației și formării profesionale – Banca Mondială, disponibil online aici 

[vii] ibidem

---

Referințe:

# Pakistan’s lessons in school reform. What the world’s sixth most populous state can teach other developing countries, disponibil online la: https://www.economist.com/news/leaders/21734000-what-worlds-sixth-most-populous-state-can-teach-other-developing-countries-pakistans-lessons

# Alex Vesa - Sistem de vouchere pentru învățământul din România, disponibil online la http://www.contributors.ro/editorial/sistem-de-vouchere-pentru-inva%C8%9Bamantul-din-romania/

# Ionuţ Sterpan și Laurenţiu Ciurea - Costul monopolului statului asupra sectoarelor publice. Cazul educaţiei, disponibil online la: https://revista22.ro/10451/.html

# Vlad Topan - Părinții sau statul?, disponibil online la: http://mises.ro/405/parinii-sau-statul

# Bogdan Glăvan – Cu ce ar trebui să înceapă reforma educației?, disponibil online la: https://logec.ro/cu-ce-ar-trebui-sa-inceapa-reforma-educatiei/

# Alex Vesa - Pledoarie pentru învățământul privat, disponibil online la http://www.contributors.ro/administratie/educatie/pledoarie-pentru-inva%C8%9Bamantul-privat/

# Alex Vesa - Sunt universitățile private un eșec? „Fabricile de diplome” de la privat au satisfăcut o uriașă „cerere de diplome” de la instituțiile de stat, disponibil online la https://republica.ro/sunt-universitatile-private-un-esec-zfabricile-de-diplome-de-la-privat-au-satisfacut-o-uriasa-zcerere

# David Friedman: o abordare liberală a educaţiei, disponibil online la http://mises.ro/1235/david-friedman-o-abordare-liberala-libertariana-a-educa%C8%9Biei

# Joshua Steimle - How will I educate my children, disponibil online la https://www.youtube.com/watch?v=mummj4SwpU0 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Una dintre problemele de astăzi ale învăţământului românesc este că a devenit neatractiv pentru profesori. Modulul pedagogic este un fel de colac de salvare, în cazul în care absolventul nu-şi găseşte de lucru în domeniul în care s-a pregătit. Deci să nu ne mai mire slaba pregătire a cadrelor didactice din şcolile oraşelor mici sau comunelor. Şi chiar prin oraşele mai mari sunt şcoli unde nu-ţi înscrii copilul decât pentru că n-ai reuşit să-l duci în altă parte.

    Învăţământul privat,,, deocamdată nu este o soluţie, pentru că acolo ceea ce contează este taxa (cel puţin în cel universitar). În rest... se trece. Mai cu "servite", mai cu ochiul pe lucrarea colegului... mă rog. Asta nu că la stat lucrurile ar merge altfel. Cu excepţia câtorva universităţi (de fapt facultăţi din universităţi), situaţia este aidoma privatului.

    Reformă înseamnă, în primul rând, legislaţie.... care la noi în ţară nu se respectă. Aşa că ajungem într-un cerc vicios, în care ne tot învârtim de aproape 30 de ani.
    • Like 0
  • Wow, văd că l-ați pus la referințe și pe David Friedman!
    Ideile sunt interesante dar, din păcate, foarte greu de pus în practică.
    • Like 0
  • fondurile din invatamant reprezinta e sursa de bani de exploatat, nu o sa se liberalizeze asa usor intr-o tara care pleaca tot mai mult spre comunism.

    Dar se poate face ceva, imediat: ong-uri pel anga fiecare scoala unde parintii sa doneze un procent din taxe sau cate o suma, fonduri ce sa permita acoperit independent nevoi.
    Sunt ong-uri care se ocupa cu reparat si facut toalete la scoli.
    Presiune pe invatatori. Realmente acolo sunt lacune grave - in continuare (ca si pe timpul plumbuitului) aproape jumatate din elevi sunt analfabeti functional, si sunt trecuti clasa, doar sa aiba numar de elevi in clasa...mi se pare incredibil ca un copil sa ajunga sa citeasca silabisit si nici sa nu inteleaga ce a citit, in clasa a 5a - ce pot sa mai faca profesorii ??
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult