Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ceva rău s-a întâmplat în ultimele luni cu UMB, „pomul lăudat” al infrastructurii românești. Asociația Pro Infrastructura: „UMB, prea puțină marmeladă la atâta pâine”

UMB - santier 2%

Sursa foto: Facebook Asociatia Pro Infrastructura

„UMB, prea puțină marmeladă la atâta pâine”, susține Asociația Pro Infrastructura într-o postare pe Facebook, în care atrage atenția că cel mai mare constructor român de autostrăzi, UMB, nu a mai menținut ritmul lucrărilor pe multiplele șantiere de autostrăzi pe care le are, existând pericolul să nu respecte termenele asumate prin contracte și astfel să fie pierduți banii aferenți din PNRR.

„UMB are în tolbă 80% din autostrăzile finanțate prin PNRR, adică 341 km din totalul de aproape 430 km din program pe A8, A7, A3 și A1. Și riscă să iasă din termenele contractuale, să pună România în poziția ratării țintelor (și banilor) din PNRR, să-și păteze reputația greu construită în toți anii ăștia și, cel mai grav, să treacă peste limitele roșii auto-impuse și să-și omoare, la propriu, muncitorii”, avertizează Pro Infrastructura.

Datele CNAIR arată progrese ale lucrărilor de doar 1% sau 3% pe lună, pe unele șantiere de autostrăzi

„UMB este întins ca marmelada pe prea multe felii de pâine, 10 la număr doar pe AutostradaA7. Așa că a intrat în "Clubul 2% pe lună" alături de repetenții clasei, fapt evidențiat fără echivoc chiar de cifrele oficiale date de CNAIR, confirmând cele mai rele temeri ale noastre din 2022”, punctează Asociația Pro Infrastructura.

  • „Pe cele 5 loturi ale A7 de la nord de Focșani, între Domnești și Pașcani, adică pe 137,7 km (54%) din totalul de 255,7 km contractați de UMB dintre Buzău și Pașcani, avansul fizic oficial raportat de CNAIR în noiembrie este cuprins între 1% (unu %) și 3% (trei %). Adică aproape nimic, la 6-7 luni de la emiterea ordinelor de începere lucrări în mai 2023. Iar termenul de execuție este de 30 luni la fiecare.
  • Ați spune că se concentrează pe restul de 46% unde stau mai bine. Nu, nu stau. Focșani-Domnești este la 15% după 7-8 luni de la emiterea ordinului de începere (OIL), deci 2% pe lună, tot 30 luni execuție. Loturile 2 și 3 din Buzău-Focșani sunt la 23%, respectiv 25% după 9-10 luni de la OIL, adică 2,5% lunar. Aici este chiar mai sever contractul: 26 de luni execuție directă!
  • Același ritm jalnic avem și pe loturile 1 și 4 din Buzău-Focșani care sunt la 23%, respectiv 27% după 11-12 luni de la OIL, deci vreo 2,2% avans fizic lunar, în medie. Acestea două sunt singurele tronsoane din cele 10 ale UMB de pe A7 care au termen de finalizare în 2024, mai precis în august. În condițiile date, imposibil de respectat”, se arată în postarea Pro Infrastructură.

„Pe 54% din A7 nu face mai nimic, iar pe restul de 46% gâfâie”

„Dacă aceste cifre de "progres" fizic erau făcute de orice alt antreprenor, îi vedeam la televizor pe ministrul Grindeanu și pe șeful CNAIR Pistol fluturând amenințător rezilierea contractelor. Dar statul este doar pentru unii mumă, pentru ceilalți e ciumă”, continuă aceeași sursă.

Pro Infrastructura amintește că aceasta a fost predicția referitoare la UMB făcută anul trecut și care acum a devenit realitate, pentru că „UMB nu și-a putut dubla capacitatea peste noapte: pe 54% din A7 nu face mai nimic, iar pe restul de 46% gâfâie”. 

„Din ambiția stupidă de a face TOATĂ autostrada care-i trece prin fața sediului, s-a întins peste dublul capacității reale”

Nu doar la lucrările de pe Autostrada Moldovei are probleme constructorul, ci și pe alte șantiere.

„Ba chiar putem spune că am fost optimiști, fiindcă și alte șantiere suferă! Pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului nu mai au mobilizarea din trecut. Și mai ales Tronsonul 4 DEx12 Craiova-Pitești este foarte întârziat.

Într-adevăr, UMB încearcă să închidă cât mai repede din șantiere, vezi A0 Nord lotul 2 și DEx12 Slatina-Colonești, dar forța considerabilă a UMB este clar împrăștiată pe mult prea multe fronturi.

Să ne înțelegem: UMB este, de departe, cel mai puternic și mai muncitor antreprenor din infrastructura rutieră din țara noastră. Dar ar fi bine să recunoască spășit că, din ambiția stupidă de a face TOATĂ autostrada care-i trece prin fața sediului, s-a întins peste dublul capacității reale.

UMB are în tolbă 80% din autostrăzile finanțate prin PNRR, adică 341 km din totalul de aproape 430 km din program pe A8, A7, A3 și A1. Și riscă să iasă din termenele contractuale, să pună România în poziția ratării țintelor (și banilor) din PNRR, să-și păteze reputația greu construită în toți anii ăștia și, cel mai grav, să treacă peste limitele roșii auto-impuse și să-și omoare, la propriu, muncitorii”, se arată în postarea Pro Infrastructura.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ovidiu check icon
    Pentru toți cei ce îl ridica în slavi pe acest om :
    Calculați câte ore pe luna muncește un angajat al lui
    Verificați în piață care este comportamentul autorităților față de UMB în paralel cu oricare alt constructor.
    Verificați în ce măsură instituțiile statului își fac treaba.
    În șantierele sale nimeni nu are acces. , CNAIR , consultanta , presă etc.
    Întreaga clasa politica și presă îi fac statuie fără ca cineva sa verifice modul de abordare a lucrărilor.
    Nu există recepții făcute real niciodată, nicăieri pe lucrările lui.
    Tot ce face statul este sa contribuie la creșterea unui monstru sub ochii noștri și presa le cântă în strună.
    Toți cei care au o părere bună nu sunt oameni din sistem.
    Cândva se va dovedi ce spun și nume grele din țară vor trebui sa răspundă pentru ce au făcut.
    • Like 1
    • @ Ovidiu
      Pe ce te bazezi când afirmi „Nu există recepții făcute real niciodată, nicăieri pe lucrările lui.”? Ce înseamnă „real” în acest caz și cum a fost stabilită această „realitate”?
      Câte ore muncește un angajat la UMB trebuie comparat cu cât câștigă acel angajat și cu gradul de satisfacție, detalii semnificative care mă-ndoiesc că au fost cercetate...
      De ești de bună credință, încearcă să propui cum poate fi ajutat UMB să facă ce și-a propus și cum obligăm la mai multă transparență CNAIR în legătură cu recepțiile și verificările de parcurs; și RTE, și dirigenția, și ISC și câte alte instituții au răspunderi legale sau contractuale care ar trebui trezite, luate la întrebări...
      Mă irită ce entuziaști suntem la demolat. Hai să obligăm acele „nume grele” să răspundă înainte de a suporta alte catastrofe.
      • Like 0
  • Dacă trebuia să i-o trageți lui Grindeanu (n-am văzut ins mai golit de conținut și mai abject în manifestarea propriei ființări) nu era nevoie să vă luați de UMB! Asociația cu pricina ar trebui mai bine să povestească despre impotența CNAIR de a deschide fronturile de execuție, de a asigura condițiile contractuale, etc.... sau s-a primit o comandă externă?
    • Like 3
  • RazvanP check icon
    Remind me, ce a făcut CONCRET, PALPABIL oengeul citat?
    Despre UMB știu, am mers pe drumuri REALE construite de ei!
    Poate n-ar strica mai puțin băgat în seamă...
    Sunt sigur că se găsesc lopeți destule și pentru "asociație", la o adică, de chibiți nu ducem lipsă!
    De bine de rău UMB face treabă, nu stă pe margine la o sămânță și o postare...
    • Like 3
    • @ RazvanP
      UMB a sarit la propriu in aer in Vrancea cand au murit oamenii aia pe escavator. Nici acum nu stim daca teava de gaze era unde trebuia sa fie. Normal ca au fost niste consecinte.
      • Like 0
    • @ Ionut Ene
      RazvanP check icon
      Nici o firmă din lume nu este "Dorel-free"! Unii au oprit răcirea unui reactor nuclear ca să vadă ce se poate întâmpla, că a dat Dorel cu excavatorul într-o țeavă de gaze cu amplasate discutabilă e peanuts!
      De aici și până la o campanie împotriva singurei companii românești dintr-un domeniu prioritar pentru noi toți, mai ales venind din partea unor oengeuri cvasiinutile e cale lungă!
      • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult