Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cheltuielile de sărbători se mențin, în acest sezon, la nivelul de anul trecut, chiar dacă 73% dintre cumpărători se așteaptă la scumpiri, iar 37% au o situație financiară mai precară

shopping - sarbatori

Foto: Oleg Elkov / Alamy / Alamy / Profimedia

Cheltuielile de sărbători se mențin, anul acesta, la nivelul din 2021, chiar dacă 37% dintre consumatori spun că situația lor financiară s-a înrăutățit comparativ cu anul trecut, iar aproximativ trei sferturi (73%) se așteaptă ca produsele să fie mai scumpe, potrivit studiului Deloitte holiday retail survey 2022. Cu toate acestea, consumatorii cu venituri mici plănuiesc să cheltuiască în perioada sărbătorilor cu 25% mai mult decât anul trecut. În același timp, 77% dintre comercianți estimează că vânzările vor crește, în această perioadă, față de 2021.

Conform studiului, 41% dintre consumatori prevăd o evoluție defavorabilă a economiei anul viitor, procent în creștere de la 33% în 2021 și 27% în 2020. În aceste condiții, consumatorii renunță la cumpărăturile neesențiale, care scad cu 12%, pentru a oferi cadouri sub formă de produse (+1%) și sub forma unor experiențe care implică socializare, respectiv petreceri, ieșiri la restaurant sau bilete la concert (+7%). Însă numărul mediu de cadouri scade de la 16, anul trecut, la nouă, anul acesta, și preferința se mută pe produsele de tipul cardurilor cadou (în urcare cu 7%). 

Pentru a compensa creșterea prețurilor, 32% dintre cumpărători caută să achiziționeze articole reutilizabile (folosite/recondiționate), iar 48% dintre comercianți spun că vor vinde astfel de produse în acest sezon.

Majorarea prețurilor reprezintă o motivație atât pentru cei care spun că vor cheltui mai mult anul acesta de sărbători (51%), cât și pentru cei care vor cheltui mai puțin (66%). De altfel, și comercianții estimează că prețurile produselor lor vor crește cu până la 10% (43% dintre comercianți) sau chiar mai mult (20% dintre comercianți).

Inflația reprezintă, în prezent, o provocare atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru populație în majoritatea statelor lumii. În aceste condiții, 34% dintre cetățenii Uniunii Europene spun că principala lor preocupare este legată de creșterea prețurilor și, implicit, a costului vieții. În România, 54% dintre respondenți au indicat scumpirea bunurilor de consum și a energiei ca fiind cele mai importante probleme cu care se confruntă. Cu toate acestea, în prima jumătate a acestui an, consumul privat a fost principalul determinant al creșterii economiei românești (+7,5% față de aceeași perioadă a anului trecut), iar pentru perioada următoare prognozele oficiale indică un ritm anual de 2,7%.

Ca și în anii precedenți, cumpărăturile online sunt pe cale să domine sezonul, dar magazinele fizice recâștigă din terenul pierdut în timpul pandemiei. Astfel, anul acesta, 35% din bugetul alocat cheltuielilor de sărbători merge către magazinele fizice (în creștere de la un minim de 28% în 2020), dar 63%, către cumpărăturile online. Totodată, 34% dintre consumatori plănuiesc să folosească rețelele sociale pentru cumpărăturile de sărbători, procentul fiind mult mai ridicat în rândul tinerilor Millennials (56%) și al celor din Generația Z (60%).

Totodată, aproximativ patru din zece consumatori intenționează să aleagă cadouri durabile, iar aceștia vor să cheltuiască cu 14% peste medie, spre deosebire de ceilalți, care caută să își reducă cheltuielile. Dintre cei care evită produsele durabile, 45% spun că acestea sunt inaccesibile, iar 31% sunt de părere că cele cu adevărat durabile sunt dificil de identificat.  

Și anul acesta cumpărătorii sunt îngrijorați cu privire la disponibilitatea produselor căutate (77%), însă comercianții sunt convinși, în proporție de 100%, că vor primi la timp marfa comandată pentru perioada sărbătorilor (față de 57%, anul trecut).

Studiul Deloitte holiday retail survey 2022 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat aproape 5.000 de consumatori din SUA și 40 de directori din companii de retail care au, în proporție de peste 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult

Elena Costache

Magistratul român nu e preocupat de teancul de dosare care crește în sertarele lui. Rareori spre niciodată se gândește probabil că în vreunul dintre ele o fi destinul unui copil sau durerea de neșters a unei mame care și-a pierdut puiul, dar îi caută dreptatea prin toate locurile și căile corecte. Foto: captură Digi 24

Citește mai mult